AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #1 Skrevet 12. juli 2013 mulig jeg er trøtt og dette egentlig er veldig enkelt. Jeg og min samboer skal kjøpe bolig sammen, vi har begge litt egenkapital grunnet salg av egne leiligheter, men må selvsagt også ta lån i banken. Jeg har egenkapital til ca 15 % av boligen Han har ca 50% Til sammen totalt 65% av boligen og banken må da stå for de resterende 35% Og for å gjøre saken enda mer innviklet så tjener han nesten 4 ganger så mye som meg, og vil såklart kunne betale mye mer på lånet enn meg, i tillegg til at det stortsett er han som står for både ferier, bil og annet som koster en del. Så hvordan gjør vi det med skjøtet på boligen vi skal kjøpe? Hvor stor eieranndel er det rettferdig at jeg har ? Anonymous poster hash: e9b5f...8c1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #2 Skrevet 12. juli 2013 Om dere skal ha boligen 50/50 betyr det at du tar hele lånet på de 35 % som mangler. Anonymous poster hash: d7e21...84c 1
nojac Skrevet 12. juli 2013 #3 Skrevet 12. juli 2013 Alt avhenger av hvordan dere ønsker å ordne økonomien framover, og hvor stor del av lånet du vil betjene. Dette kan bare dere bli enige om. Men hvis du skyter inn 15% og betjener 20 % av lånet på 35 % (= 7 %) får du en eierandel på 22 %.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #4 Skrevet 13. juli 2013 Alt avhenger av hvordan dere ønsker å ordne økonomien framover, og hvor stor del av lånet du vil betjene. Dette kan bare dere bli enige om. Men hvis du skyter inn 15% og betjener 20 % av lånet på 35 % (= 7 %) får du en eierandel på 22 %. Det hørtes fornuftig ut ja Anonymous poster hash: e9b5f...8c1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #5 Skrevet 14. juli 2013 mulig jeg er trøtt og dette egentlig er veldig enkelt. Jeg og min samboer skal kjøpe bolig sammen, vi har begge litt egenkapital grunnet salg av egne leiligheter, men må selvsagt også ta lån i banken. Jeg har egenkapital til ca 15 % av boligen Han har ca 50% Til sammen totalt 65% av boligen og banken må da stå for de resterende 35% Og for å gjøre saken enda mer innviklet så tjener han nesten 4 ganger så mye som meg, og vil såklart kunne betale mye mer på lånet enn meg, i tillegg til at det stortsett er han som står for både ferier, bil og annet som koster en del. Så hvordan gjør vi det med skjøtet på boligen vi skal kjøpe? Hvor stor eieranndel er det rettferdig at jeg har ? Anonymous poster hash: e9b5f...8c1 Det rettferdige er jo at din eierandel er såpass liten at du greier starte betale 50% av ferier og blihold. Om dere fortsetter å fordele så ulikt er faren ekstremt høy for at han føler at du snylter, eller at du begynner overkompenserer for at han har "kjøpt" deg ved å finansiere deler av ditt liv med å (ironisk nok) sette opp regler og grenser. Anonymous poster hash: b8fbf...bfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå