Gjest Sengaia Skrevet 12. juli 2013 #1 Skrevet 12. juli 2013 Jeg finner statig noen oppskrifter på nettet, men noen av ingrediensene er ting jeg ikke har hørrt om før. som tagatesse og kokosmel. Nå har jeg både kokosmel, , smør,kakaopulver,, sukrin -melid - vanlig og gold. og stevia. Jeg har så lyst på Brownies og sjokoladefondant! Har noen noen råd til hvordan jeg kan få rørt noe av det jeg har sammen for å lage en skikkeklig god Brownies helt myk inni? :D
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #2 Skrevet 12. juli 2013 Denne feks http://dalehaugen.blogg.no/1364579770_lavkarbo_brownies.htmlAnonymous poster hash: 3181d...9de
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #3 Skrevet 12. juli 2013 tagatesse er det beste søtningsmiddelet. Har ikke den ekle, kalde ettersmaken til sukrin. i tillegg kan tagatesse karamelliseres og man får klissete brownies med det ( noe man ikke får skikkelig til med sukrin ). Anonymous poster hash: c9817...23f
Løvetanten Skrevet 13. juli 2013 #4 Skrevet 13. juli 2013 (endret) Tagatesse er søting ja. Jeg foretrekker sukrin, men det er en smakssak. Kokosmel, mandelmel, stevia, sukrin (erythriol) etc får du grisebillig på iherb.com Min favorittsnop er sjokoladekuler: Blander ca 50 g kokosfett/-olje med 2 dl finmalte mandler (eller lyst mandelmel), 1/2 dl sukrin (eller annen søtning), 1 dl kakao. Form til kuler og rull de i kokos. 10-20 minutter i kjøleskapet og de har stivnet nok til at du kan hive innpå. Pleier å klare 3... Du kan remixe litt med vaniljedråper, litt grovt havsalt etc. Lagde med stevia en gang og det var høgg (liker ikke steviasmaken) Endret 13. juli 2013 av Løvetanten
Gjest Sengaia Skrevet 13. juli 2013 #5 Skrevet 13. juli 2013 Tusen takk for svar og oppskrift! Det hørtes supergodt ut, Løvetanten! Tusen takk for alle svar fra deg, du har lært meg mye 1
Gjest Nanne70 Skrevet 13. juli 2013 #6 Skrevet 13. juli 2013 Denne kanskje - har ikke prøvd oppskriften selv, men de andre oppskriftene jeg har prøvd fra denne bloggen har vært veldig bra, så da regner jeg med at denne også er det Sjokoladefondant, 6 stk 125 gr smør 150 g mørk sjokolade 75-100 g sukrin 85 g mandelmel 4 egg Smelt smør og sjokolade, ha i sukrin og rør. Tilsett mandelmel og rør godt med håndmikser . Deretter has ett egg i om gangen. Smør formene med smør og mandelmel. 11 min på 200 grader midt i ovnen God baking
Sushi Skrevet 13. juli 2013 #7 Skrevet 13. juli 2013 Jeg synes tagatesse er det helt klart beste søtningsmiddelet, men det skal visstnok ikke varmes over 160 grader (vet ikke helt hva som skjer om man gjør det, men). En blanding av sukrin og tagatesse blir også veldig bra
Sushi Skrevet 13. juli 2013 #8 Skrevet 13. juli 2013 Personlig synes jeg forresten at oppskrifter med (mye) mandelmel smaker altfor marsipan-aktig, men om man liker det er det sikkert fantastisk.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #9 Skrevet 13. juli 2013 Mandelmel smaker dritt, og sukrin smaker dritt. Om du forventer at lavkarbobakst skal smake som "vanlig" bakst, skru ned forventingene. Selv har jeg gitt opp hele greia, og holder meg til lavkarbo som hverdagsmat. De få gangene jeg tillater meg selv å spise bakst og slikt, går det fint med vanlig. Anonymous poster hash: 97e10...0fe
Løvetanten Skrevet 13. juli 2013 #10 Skrevet 13. juli 2013 Mandelmel smaker dritt, og sukrin smaker dritt. Om du forventer at lavkarbobakst skal smake som "vanlig" bakst, skru ned forventingene. Anonymous poster hash: 97e10...0fe Det brune mandelmelet du kjøper i butikken er jo helt for j*vlig! Enig med deg. Men få tak i lyst mandelmel fra f.eks iHerb og du er straks på riktig spor. Det er kjempegodt
Gjest Sengaia Skrevet 13. juli 2013 #11 Skrevet 13. juli 2013 Takk for svar, og oppskrift! Den skal jeg prøve! :D Jeg syns lavkarbokaker kan være kjempegodt jeg Kan jeg bruker fiberhusk eller kokosmel istedenfor mandelmel?
Løvetanten Skrevet 13. juli 2013 #12 Skrevet 13. juli 2013 Takk for svar, og oppskrift! Den skal jeg prøve! :D Jeg syns lavkarbokaker kan være kjempegodt jeg Kan jeg bruker fiberhusk eller kokosmel istedenfor mandelmel? Ikke fiberhusk, men kokosmel kan funke. Det suger til seg mer vann, så du må eksperimentere.
Gjest Sengaia Skrevet 13. juli 2013 #13 Skrevet 13. juli 2013 Ikke fiberhusk, men kokosmel kan funke. Det suger til seg mer vann, så du må eksperimentere. Takk, da skal jeg prøve det
Sushi Skrevet 13. juli 2013 #14 Skrevet 13. juli 2013 Det brune mandelmelet du kjøper i butikken er jo helt for j*vlig! Enig med deg. Men få tak i lyst mandelmel fra f.eks iHerb og du er straks på riktig spor. Det er kjempegodt Ligner det på det lyse mandelmelet du finner i butikken? (Dette.)
Løvetanten Skrevet 13. juli 2013 #15 Skrevet 13. juli 2013 Ligner det på det lyse mandelmelet du finner i butikken? (Dette.) Det vet jeg ikke, for jeg har ikke prøvd det. Jeg pleier å bestille dette: http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-Almond-Meal-Flour-Gluten-Free-16-oz-1lb-453g/12069 , og det har ingen bismak.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #16 Skrevet 13. juli 2013 Jeg prøvde mandelmelet til funksjonell mat, og alt jeg lager med det får en helt ekstrem marsipan/mandelaktig smak, som overdøver alt annet som måtte finnes av smaker der. Ikke deilig. Anonymous poster hash: 97e10...0fe
Gjest Nanne70 Skrevet 13. juli 2013 #17 Skrevet 13. juli 2013 Jeg prøvde mandelmelet til funksjonell mat, og alt jeg lager med det får en helt ekstrem marsipan/mandelaktig smak, som overdøver alt annet som måtte finnes av smaker der. Ikke deilig. Anonymous poster hash: 97e10...0fe Jeg synes det funker greit, jeg. Hjelper å ha litt ekstra salt i deigen/røra, det tar faktisk bort mye av mandelsmaken. Lagde lavkarbo tortillas med mandelmel i dag, de fikk hvetetortillakonsistens men smakte nesten som maistortillas
Meridian Skrevet 5. august 2014 #18 Skrevet 5. august 2014 Det beste er å male mandelmelet selv. Da blir det mer luftig og grovt og er lettere å blande inn i f.eks eggedosis. Om man ønsker lysere mandelmel må man skålde mandlene, altså ta av skallet. Nå har jeg bare prøvd eggedosis lagd av egg og sukker. Liker ikke sukrin pga ettersmaken, men kan man bruke kokkossukker eller steviosa istedenfor?
Popc0rn Skrevet 6. august 2014 #19 Skrevet 6. august 2014 Nå har jeg bare prøvd eggedosis lagd av egg og sukker. Liker ikke sukrin pga ettersmaken, men kan man bruke kokkossukker eller steviosa istedenfor? Steviosa tror jeg ikke blir bra. Jeg tror det blir for bittert. Men kokossukker bør funke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå