Gå til innhold

Jeg er på lavkarbo. Tagatesse, mandelmel... kan noen forklare meg litt? :)

Anbefalte innlegg

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg finner statig noen oppskrifter på nettet, men noen av ingrediensene er ting jeg ikke har hørrt om før. som tagatesse og kokosmel. Nå har jeg både kokosmel, , smør,kakaopulver,, sukrin -melid - vanlig og gold. og stevia.

Jeg har så lyst på Brownies og sjokoladefondant!

Har noen noen råd til hvordan jeg kan få rørt noe av det jeg har sammen for å lage en skikkeklig god Brownies helt myk inni? :D :blomst:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

tagatesse er det beste søtningsmiddelet. Har ikke den ekle, kalde ettersmaken til sukrin. i tillegg kan tagatesse karamelliseres og man får klissete brownies med det ( noe man ikke får skikkelig til med sukrin ).

Anonymous poster hash: c9817...23f
Skrevet (endret)

Tagatesse er søting ja. Jeg foretrekker sukrin, men det er en smakssak.

Kokosmel, mandelmel, stevia, sukrin (erythriol) etc får du grisebillig på iherb.com

Min favorittsnop er sjokoladekuler:

Blander ca 50 g kokosfett/-olje med 2 dl finmalte mandler (eller lyst mandelmel), 1/2 dl sukrin (eller annen søtning), 1 dl kakao. Form til kuler og rull de i kokos. 10-20 minutter i kjøleskapet og de har stivnet nok til at du kan hive innpå. Pleier å klare 3...

Du kan remixe litt med vaniljedråper, litt grovt havsalt etc. Lagde med stevia en gang og det var høgg (liker ikke steviasmaken)

Endret av Løvetanten
Gjest Sengaia
Skrevet

Tusen takk for svar og oppskrift!

Det hørtes supergodt ut, Løvetanten! Tusen takk for alle svar fra deg, du har lært meg mye :blomst:

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Denne kanskje - har ikke prøvd oppskriften selv, men de andre oppskriftene jeg har prøvd fra denne bloggen har vært veldig bra, så da regner jeg med at denne også er det :)

Sjokoladefondant, 6 stk

125 gr smør
150 g mørk sjokolade
75-100 g sukrin
85 g mandelmel
4 egg

Smelt smør og sjokolade, ha i sukrin og rør. Tilsett mandelmel og rør godt med håndmikser . Deretter has ett egg i om gangen. Smør formene med smør og mandelmel.

11 min på 200 grader midt i ovnen

God baking :)

Skrevet

Jeg synes tagatesse er det helt klart beste søtningsmiddelet, men det skal visstnok ikke varmes over 160 grader (vet ikke helt hva som skjer om man gjør det, men). En blanding av sukrin og tagatesse blir også veldig bra :)

Skrevet

Personlig synes jeg forresten at oppskrifter med (mye) mandelmel smaker altfor marsipan-aktig, men om man liker det er det sikkert fantastisk.

AnonymBruker
Skrevet

Mandelmel smaker dritt, og sukrin smaker dritt. Om du forventer at lavkarbobakst skal smake som "vanlig" bakst, skru ned forventingene.

Selv har jeg gitt opp hele greia, og holder meg til lavkarbo som hverdagsmat. De få gangene jeg tillater meg selv å spise bakst og slikt, går det fint med vanlig.

Anonymous poster hash: 97e10...0fe
Skrevet

Mandelmel smaker dritt, og sukrin smaker dritt. Om du forventer at lavkarbobakst skal smake som "vanlig" bakst, skru ned forventingene.

Det brune mandelmelet du kjøper i butikken er jo helt for j*vlig! Enig med deg. Men få tak i lyst mandelmel fra f.eks iHerb og du er straks på riktig spor. Det er kjempegodt :)

Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for svar, og oppskrift! Den skal jeg prøve! :D

Jeg syns lavkarbokaker kan være kjempegodt jeg :)

Kan jeg bruker fiberhusk eller kokosmel istedenfor mandelmel?

Skrevet

Takk for svar, og oppskrift! Den skal jeg prøve! :D

Jeg syns lavkarbokaker kan være kjempegodt jeg :)

Kan jeg bruker fiberhusk eller kokosmel istedenfor mandelmel?

Ikke fiberhusk, men kokosmel kan funke. Det suger til seg mer vann, så du må eksperimentere.

Gjest Sengaia
Skrevet

Ikke fiberhusk, men kokosmel kan funke. Det suger til seg mer vann, så du må eksperimentere.

Takk, da skal jeg prøve det :)

Skrevet

Det brune mandelmelet du kjøper i butikken er jo helt for j*vlig! Enig med deg. Men få tak i lyst mandelmel fra f.eks iHerb og du er straks på riktig spor. Det er kjempegodt :)

Ligner det på det lyse mandelmelet du finner i butikken? (Dette.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde mandelmelet til funksjonell mat, og alt jeg lager med det får en helt ekstrem marsipan/mandelaktig smak, som overdøver alt annet som måtte finnes av smaker der. Ikke deilig. :P

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg prøvde mandelmelet til funksjonell mat, og alt jeg lager med det får en helt ekstrem marsipan/mandelaktig smak, som overdøver alt annet som måtte finnes av smaker der. Ikke deilig. :P

Jeg synes det funker greit, jeg. Hjelper å ha litt ekstra salt i deigen/røra, det tar faktisk bort mye av mandelsmaken. Lagde lavkarbo tortillas med mandelmel i dag, de fikk hvetetortillakonsistens men smakte nesten som maistortillas :)

• 1 år senere...
Skrevet

Det beste er å male mandelmelet selv. Da blir det mer luftig og grovt og er lettere å blande inn i f.eks eggedosis.

Om man ønsker lysere mandelmel må man skålde mandlene, altså ta av skallet.

Nå har jeg bare prøvd eggedosis lagd av egg og sukker. Liker ikke sukrin pga ettersmaken, men kan man bruke kokkossukker eller steviosa istedenfor?

Skrevet

Nå har jeg bare prøvd eggedosis lagd av egg og sukker. Liker ikke sukrin pga ettersmaken, men kan man bruke kokkossukker eller steviosa istedenfor?

Steviosa tror jeg ikke blir bra. Jeg tror det blir for bittert. Men kokossukker bør funke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...