Gå til innhold

Hva skjer egentlig om jeg laster ned en film nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg havne i fengsel? Få bot?

Jeg har virkelig ikke peiling på det her.

Anonymous poster hash: 283d5...430

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da komer polti å tauer dei in

Anonymous poster hash: fb611...bfd
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NSA åpner en mappe med ditt navn på.

Anonymous poster hash: 3e494...6b9
Skrevet

Det er fortsatt like ulovlig som det alltid har vært.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke en dritt som skjer så lenge du laster den ned. For så og stoppe den så snart du har lastet ned.

Men hvis du DELER veldig mye. Så tar du en risiko, men selv det er en relativt liten risiko. Så ikke la torrents stå i ukesvis, og i alle fall ikke vær den første som laster noe opp.

Anonymous poster hash: d804a...915
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke en dritt som skjer så lenge du laster den ned. For så og stoppe den så snart du har lastet ned.

Men hvis du DELER veldig mye. Så tar du en risiko, men selv det er en relativt liten risiko. Så ikke la torrents stå i ukesvis, og i alle fall ikke vær den første som laster noe opp.

Vil gjerne bare kommentere dette. Om man laster ned torrents, så laster man også opp samtidig som man laster ned. Altså spiller det liten rolle om du stopper torrent'en med en gang den er nedlastet. Da har skaden allerede skjedd.

Anonymous poster hash: f6328...c6c

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å si enda hvor mange flere som blir tatt etter innføringen av de nye lovene.

Men ja, du kan bli tatt. Jeg vil tro at de som først blir tatt får en bot og at de som anmelder regner med du bare skal godta den. Tviler på at de orker mange runder med tusenvis av personer som har lastet ned noen episoder av Grey's Anatomy f.eks. Om det skjer gleder jeg meg til å se hva som skjer når flere velger å ta rundene i retten og vise at de ikke kan bevise at den anmeldte faktisk er den som lastet ned.

Om du ikke vil akseptere en eventuell bot er alternativet fengsel.

Tror ikke det er så mye å bekymre seg for, men sjansen for å bli tatt er alltids der. Du kan jo få deg VPN til 2-3 hundrelapper i året, så er du mye tryggere.

Skrevet

For det første spørs det hvilken film du laster, altså om den er lansert under en åpen lisens eller er beskyttet av opphavsrett. Så spørs det hvordan du har lastet den ned, altså om nedlastingen kan spores tilbake til deg.

Dersom den er beskyttet og nedlastingen kan spores tilbake til deg er det en fare for at du blir anmeldt, med risiko for bot eller fengsel det kan medføre.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Synes dere ikke det er kjipt å stjele ting?

Jeg tenker at for hver gang noen for eksempel laster ned musikk på ulovlig vis, så er det en artist som ikke får betalt for jobben han/hun har gjort.

Betaler med glede den lille summen det koster for å laste ned noe.

Skrevet

Jeg tenker at for hver gang noen for eksempel laster ned musikk på ulovlig vis, så er det en artist som ikke får betalt for jobben han/hun har gjort.

Det interessante er, jeg har aldri kjøpt mer film, serier og musikk enn etter at jeg startet å laste ned ting. Problemet har lenge vært at selskapene ikke selv har hatt en enkel og grei nedlastingsmulighet som man kan betale for. Og de som har hatt det har gjerne hatt ganske store begrensninger på det. Nå begynner det å komme seg, men fortsatt må selskapene slutte å fokusere på kopisperrer og å ta de som laster ned, og heller komme med gode måter å lovlig laste ned deres materiale.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper man en TV-serie, tar det flere minutter før man kommer i gang. Intro, blablabla. Laster man ned, er man i gang umiddelbart. Hvorfor betale for et produkt som er dårligere?

Anonymous poster hash: 6024b...958
  • Liker 4
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Det interessante er, jeg har aldri kjøpt mer film, serier og musikk enn etter at jeg startet å laste ned ting. Problemet har lenge vært at selskapene ikke selv har hatt en enkel og grei nedlastingsmulighet som man kan betale for. Og de som har hatt det har gjerne hatt ganske store begrensninger på det. Nå begynner det å komme seg, men fortsatt må selskapene slutte å fokusere på kopisperrer og å ta de som laster ned, og heller komme med gode måter å lovlig laste ned deres materiale.

Jeg laster aldri ned film, så jeg aner ikke hvilke muligheter man har. Jeg er en gammeldags jente fra landet som kjøper DVD. Har ikke blue-ray engang. Laster ned musikk til mobilen. (Ja. Jeg har en sånn der iPhone-sak.)

Skrevet

Hovedproblemet er at seriene og filmene ikke er tilgjengelig på lovlig vis.

Etter de slippes på skjermen USA tar det med få unntak dager eller måneder før de blir tilgjengelig for oss her i Norge. Jeg er villig til å betale, men så lenge jeg ikke har noe sted å bytte penger mot mediainnhold ender jeg opp med å laste det ned ulovlig.

Filmbransjen må rett og slett slutte med regionsperrer og forskjellige lanseringstidspunkter, og innse at vi er mer internasjonale enn noen gang før. Musikkbransjen har i hovedsak forstått det, og tjenester som Spotify har fjernet store mengder ulovlig nedlasting. Filmbransen henger langt etter...

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å si enda hvor mange flere som blir tatt etter innføringen av de nye lovene.

Men ja, du kan bli tatt. Jeg vil tro at de som først blir tatt får en bot og at de som anmelder regner med du bare skal godta den. Tviler på at de orker mange runder med tusenvis av personer som har lastet ned noen episoder av Grey's Anatomy f.eks. Om det skjer gleder jeg meg til å se hva som skjer når flere velger å ta rundene i retten og vise at de ikke kan bevise at den anmeldte faktisk er den som lastet ned.

Om du ikke vil akseptere en eventuell bot er alternativet fengsel.

Tror ikke det er så mye å bekymre seg for, men sjansen for å bli tatt er alltids der. Du kan jo få deg VPN til 2-3 hundrelapper i året, så er du mye tryggere.

Hva er VPN?

Anonymous poster hash: 1bc44...474

AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne bare kommentere dette. Om man laster ned torrents, så laster man også opp samtidig som man laster ned. Altså spiller det liten rolle om du stopper torrent'en med en gang den er nedlastet. Da har skaden allerede skjedd.

Er du sikker på det? 100% sikker? Eller bare tror du det? Min mann mener nemlig at man ikke nødvendigvis laster noe opp (deler) samtidig som når man laster ned. At man kan holde øye med det mens man laster ned slik at man har kontrollen på det..

Anonymous poster hash: 1bc44...474

AnonymBruker
Skrevet

Jo, men feks spotify der har jeg vert gullmedlem siden dag en og kommer til å være det resten av livet. Men dersom det er enklere og bedre for meg å laste ned enn å kjøpe. Så gjør jeg det konsekvent.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet her er om noen kommer og tar deg for det, det gjør de ikke uten videre. Da må du laste opp mye.

Gjest oreokaka
Skrevet

Jeg tror at de vil fokusere mest på de som laster OPP ting, ikke laster ned. Klarer de å ta de som laster OPP, så er det jo ingenting å laste ned.

AnonymBruker
Skrevet

Så hvordan unngå å laste opp når man laster ned noe? Jeg er en stor avhenger av amerikanske tv-serier, og jeg laster ned flere episoder hver eneste dag. Jeg pleier å stoppe med en gang nedlastingen er ferdig, uten at jeg vet om det hjelper noe. Men noen ganger hender det at jeg sovner mens noe laster ned, og da begynner den å "dele". Er det den delinga som er ulovlig og må strengt tatt ungås? Eller hjelper det ikke?

Anonymous poster hash: 1fae0...876

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...