Gå til innhold

Ikke ta ut ferie, får betalt isteden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i kommunen og har en del ferie siden jeg har overført fra i fjor. Er det noen som vet om det er mulig å jobbe og få betalt istedenfor å ta ut deler av ferien? Vi er litt manko på arbeidskraft om dagen og jeg tenker kanskje dette kan være en løsning :)

Anonymous poster hash: a4bc7...e31
Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

eneste jeg veit er at om du har krav på ferie så kan de ikke tvinge deg til å jobbe. men hvordan det er når du selv vil jobbe aner jeg ikke :s

Skrevet

I kommunen tviler jeg litt på det. Men i det private har jeg sett folk få utbetalt feks en hel ekstra månedslønn for å ta ut ferien litt ut på høsten eller tidlig på våren i stedet.

Skrevet

Jeg jobber i kommunen å får utbetakte feriepenger og lønn i juni siden jeg ikke tar ut ferie :)

Skrevet

Det er ikke lenger lov å gjøre dette (men det er nok fortsatt praktisert likevel, vil jeg tro).

Skrevet

Praksis kan sikkert variere, men det er ikkje lov å utbetale lønn i staden for ferie. Du kan ev søke om å overføre delar av ferien, eller ta ferie utpå hausten. Du har krav på å få 3 veker i sommerhalvåret (gadd ikkje sjekke eksakte datoer), men du kan sjølv velge å f.eks. ta ferien seinare på året.

AnonymBruker
Skrevet

Praksis kan sikkert variere, men det er ikkje lov å utbetale lønn i staden for ferie. Du kan ev søke om å overføre delar av ferien, eller ta ferie utpå hausten. Du har krav på å få 3 veker i sommerhalvåret (gadd ikkje sjekke eksakte datoer), men du kan sjølv velge å f.eks. ta ferien seinare på året.

Det er ikkk lov? ikke om en ønsker det selv heller?

AnonymBruker
Skrevet

Det er kun lov om du ikke har tjent opp ferie fra året før.

Anonymous poster hash: b0602...782
  • Liker 1
Skrevet

Det er lov å få det utbetalt, hvis du er sykemeldt ved årets slutt og ikke har fått brukt ferien..

AnonymBruker
Skrevet

Søren, da går ikke det da... :)

Skrevet

Det er lov å få det utbetalt, hvis du er sykemeldt ved årets slutt og ikke har fått brukt ferien..

Trudde ikkje det var lov då heller, men at ein kunne overføre. Men ikkje skråsikker på den altså

Skrevet

Det er ikkk lov? ikke om en ønsker det selv heller?

Nope, rett og slett ikkje lov.

Som AB over her er inne på , er einaste unntaket når du begynner i ny jobb og ikkje har opparbeidd full rett på feriepenger.

Skrevet

Får skaffe deg en sommerjobb. :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg overføre allerede overørt ferie da? om du skjønner?

AnonymBruker
Skrevet

skaffe meg en sommerjobb i ferien da..? hehe

Skrevet

Nei, jeg tvinges hvert år til å ta ut fem uker ferie (kommunen), til tross for at jeg ikke ønsker det selv.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg tvinges hvert år til å ta ut fem uker ferie (kommunen), til tross for at jeg ikke ønsker det selv.

I mitt tilfell er edet snakk om mer en fem uker da jeg som nevnt flere ganger har overført freie fra i fjor i tillegg. Så da er nok litt forskjell mellom kommunene også.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Man kan få utbetalt feriedager som ikke er avviklet dersom man har vært sykemeldt så mye av året at det ikke har vært mulig å avvikle ferie. Det skal først overføres to uker pluss den femte ferieuken minus gro-dagen.

Dersom det er aktuelt å utbetale feriedager som ikke er avviklet, skal dette skje i januar året etter.

Det spiller ingen rolle om man har overført ferie for eksempel fra 2011 til 2012. Du kan likevel overføre to uker pluss den femte ferieuken minus gro-dagen til 2013.

Dog har arbeidsgiver et visst ansvar for at ansatte avvikler ferie i løpet av ferieåret.

Skrevet (endret)

Kan jeg overføre allerede overørt ferie da? om du skjønner?

Kan jeg overføre allerede overørt ferie da? om du skjønner? Anonymous poster hash: a4bc7...e31

Nei, du må ta ut 2012-ferien først, og så kan du overføre inntil to uker fra 2013 til 2014, dersom arbeidsgiver sier det er greit. Du har ikke krav på å få ferie overført

Se f.eks http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188

Endret av mmd
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Nei, du må ta ut 2012-ferien først, og så kan du overføre inntil to uker fra 2013 til 2014, dersom arbeidsgiver sier det er greit. Du har ikke krav på å få ferie overført

Se f.eks http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188

I utgangspunktet skal vel overført ferie tas ut før utgangen av mars eller april?

Dermed skal jo den overførte ferien være borte i god tid før man må søke om overføring. Eller var det muligens det du skrev? Orket ikke å åpne link.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...