Smørblomst82 Skrevet 12. juli 2013 #1 Skrevet 12. juli 2013 Hvor gammelt var barnet når dere byttet til juniorseng eller størreseng? Vi har en gutt som ikke sover så godt i sengen sin og han har aldri gjort det. Han våkner mange ganger hver natt og vil over i vår seng. Der sovner han raskt og sover hele natten. Han ligger på tvers i sengen vår og koser seg der. Tydelig at han liker god plass:) Nå har vi også en baby på rommet vårt og det begynner å bli litt folksomt for alle vekker hverandre. Vi har fått en juniorseng og lurer på å gi han denne og At han nå må begynne å sove i sin seng, han et stor gutt osv. Og altså ta en kamp om at han må sove på sitt rom. Han er 20 mnd. Er dette for tidlig? Skjønner han noe av det? Hva ville dere gjort?
Gjest Marmot Skrevet 12. juli 2013 #2 Skrevet 12. juli 2013 Sønnen min var omtrent 14 mnd. da jeg tok av den ene siden på sprinkelsengen slik at han kunne gå inn og ut som han ville. Da han var 18 mnd. fikk han "vokse-seng/skyv-seng" i vanlig høyde, 90 cm bred. Det gikk helt strålende. Men han sov på eget rom siden han var rundt året, jeg er likevel overbevist om at de fleste på 20 mnd. kan forstå greia med "stor gutt, sover på eget rom", bare dere gjør det på riktig måte.
Hedda-78 Skrevet 12. juli 2013 #3 Skrevet 12. juli 2013 Begge mine sov i sprinkelseng på eget rom fra ett års alder, og fikk juniorseng rundt 2,5 års alder. Jeg hadde overhodet ikke orket å ha to barn sovende på vårt soverom fast (det er 20 mnd i mellom dem). Det er morgen kl 6 og da kan de komme opp i vår seng. Kommer de før, blir de pent geleidet tilbake til sin egen seng.
Villemoe Skrevet 13. juli 2013 #4 Skrevet 13. juli 2013 Vår har sovet på eget rom i sprinkelseng fra hun var 4 mnd. Når hun var rett over 1 1/2 år byttet vi til juniorseng. Regnet med at hun kom til å hoppe ut av senga så fort vi snudde ryggen til. Men foreløpig går det kjempebra. Hun går ikke ut før vi sier hun kan gå ned. Og hun sover godt om natten.
Jade Skrevet 13. juli 2013 #5 Skrevet 13. juli 2013 Alderen høres fin ut for eget rom og ny juniorseng. Pass på å ha noen kjempekjekke dynetrekk og fin dekor på rommet, slik at det blir en belønning, ikke en "kamp". Utfordringer jeg tenker kan dukke opp, er at det nå har kommet en ny baby som har tatt hans plass på soverommet deres, og at han nå er blitt "forvist" til et eget rom, mens resten av familien sover sammen. Så da er det ekstra viktig at romflyttingen blir noe han kan glede seg over. "Så heldig jeg er så får nytt rom". 1
Smørblomst82 Skrevet 14. juli 2013 Forfatter #6 Skrevet 14. juli 2013 Han legger seg på sitt eget rom når han skal sove, men tidligere brukte vi 5 min på legging og nå opp til 1,5 time. Dette startet før babyen kom:) det virker litt som han syns sprinkelsengen er liten og han ønsker større plass. Vi må sitte der til han sovner. Så rommet hans er veldig fint og han liker å leke der. Problemet er at han våkner hver natt i 22.30 tiden og hyler. Da vil han inn til oss. Noen ganger klarer vi å roe han raskt og han sover. Ellers blir han tatt med inn til oss. Er i vår seng hver natt og har aldri sovet natten gjennom. Derfor tenkte vi å ta en kamp i sommer om at han skal være på rommet sitt hele natten. Gå inn og ut eller sitte der. Og tenkte at storseng kunne bli introdusert samtidig. Vi har trappegrinder i 2.etg og det er dør mellom hans og vårt soverom. Så hvis han våkner så kommer han ikke til å vandre så langt. Er også redd for at han ikke vil falle til ro og bare gå ut.
Jade Skrevet 14. juli 2013 #7 Skrevet 14. juli 2013 Når eldstemann fikk ny seng, så sluttet han å komme inn til oss om natten. Er sikkert en kombinasjon av at han fikk en bedre seng, og at det var litt kjekt med ny seng
Smørblomst82 Skrevet 14. juli 2013 Forfatter #8 Skrevet 14. juli 2013 Ja jeg tror vi snart må sette den opp og gjøre et forsøk:)
Gjest chiki Skrevet 14. juli 2013 #9 Skrevet 14. juli 2013 (endret) Er ikke noe rart han våkner og vil inn til dere når han får lov til det! Jenta vår har ikke fått sove i vår seng siden hun sluttet å bli ammet. Har sove på eget rom siden hun var 6 måneder. Hun byttet over til skyveseng da hun var 2 år og 3 mnd gammel. Første kveldene stod hun opp ett par ganger, da sa vi at om hun var flink å legge seg skulle vi kjøpe lampe og stjerner(slike selvlysende i taket). Hun kommer en sjelden gang inn på rommet vårt om natten, da følger vi henne inn på sitt rom igjen. Gir mann etter en gang er løpet kjørt;) om hun blir syk eller har mareritt har vi gitt etter ett par ganger, ellers sitter vi med henne på rommet til hun sovner:) Hun våknet forresten ett par ganger om natten for å få tutten frem til hun fikk stor jente seng, etter det sover hn natten igjennom! Endret 14. juli 2013 av chiki
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #10 Skrevet 14. juli 2013 Chiki - sluttet du å amme da barnet var 6 mnd gammelt? Hvorfor det? Anonymous poster hash: 5ac72...1fc
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #11 Skrevet 14. juli 2013 Chiki - sluttet du å amme da barnet var 6 mnd gammelt? Hvorfor det? Anonymous poster hash: 5ac72...1fc Spiller det noen rolle da? Anonymous poster hash: 03fb0...cb3
Smørblomst82 Skrevet 14. juli 2013 Forfatter #12 Skrevet 14. juli 2013 Er ikke noe rart han våkner og vil inn til dere når han får lov til det! Jenta vår har ikke fått sove i vår seng siden hun sluttet å bli ammet. Har sove på eget rom siden hun var 6 måneder. Hun byttet over til skyveseng da hun var 2 år og 3 mnd gammel. Første kveldene stod hun opp ett par ganger, da sa vi at om hun var flink å legge seg skulle vi kjøpe lampe og stjerner(slike selvlysende i taket). Hun kommer en sjelden gang inn på rommet vårt om natten, da følger vi henne inn på sitt rom igjen. Gir mann etter en gang er løpet kjørt;) om hun blir syk eller har mareritt har vi gitt etter ett par ganger, ellers sitter vi med henne på rommet til hun sovner:) Hun våknet forresten ett par ganger om natten for å få tutten frem til hun fikk stor jente seng, etter det sover hn natten igjennom! Nei vi skjønner jo det og er det vi vil endre på. Men er ikke lett å snu denne vanen når han hyler bare vi går ut av rommet. Vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det?
Gjest chiki Skrevet 17. juli 2013 #13 Skrevet 17. juli 2013 Nei vi skjønner jo det og er det vi vil endre på. Men er ikke lett å snu denne vanen når han hyler bare vi går ut av rommet. Vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det? Høre om han gråter bare for å gråte eller om det ligger mer bak. Vi startet med å sitte vedsiden av til hun sluttet å gråte, så gikk vi ut og dette gjentok vi. Vi lot henne ikke ligge å gråte. Tok noen kvelder, men var verdt det. Så satt jeg utenfor rommet så hun ikke kunne stå opp å gå inn på stuen:)
Redbull Skrevet 17. juli 2013 #14 Skrevet 17. juli 2013 Hun ble flytta på eget rom da hun var 2-3 mnd. Fikk voksenseng da hun var 1.5.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #15 Skrevet 17. juli 2013 Her sov barna på eget rom fra dagen de ble født.Anonymous poster hash: 227c1...790
Smørblomst82 Skrevet 17. juli 2013 Forfatter #16 Skrevet 17. juli 2013 Her sov barna på eget rom fra dagen de ble født.Anonymous poster hash: 227c1...790 Jeg spør om stor seng og ikke eget rom:) Sønnen min legger seg på eget rom. Men kommer inn til oss i løpet av natten.
Smørblomst82 Skrevet 17. juli 2013 Forfatter #17 Skrevet 17. juli 2013 Hun ble flytta på eget rom da hun var 2-3 mnd. Fikk voksenseng da hun var 1.5. Hvordan introduserte dere voksensengen til henne? Fikk dere noen utfordringer? Alle spør oss hvorfor vi vil bytte før han kommer seg ut så virker ikke som det er så vanlig å bytte tidlig.
Smørblomst82 Skrevet 17. juli 2013 Forfatter #18 Skrevet 17. juli 2013 Høre om han gråter bare for å gråte eller om det ligger mer bak. Vi startet med å sitte vedsiden av til hun sluttet å gråte, så gikk vi ut og dette gjentok vi. Vi lot henne ikke ligge å gråte. Tok noen kvelder, men var verdt det. Så satt jeg utenfor rommet så hun ikke kunne stå opp å gå inn på stuen:) Han hyler når vi går ut så er ikke litt gråt:) vi sittet inne hos han til han sovner og det er egentlig greit. Men når han våkner på natten og vil inn til oss så gir han seg aldri. Står klar med dyna i hånda:) men vi kommer til å bare bli på rommet akkurat som når vi legger han for kvelden. Sitte ved senga og roe han. Må belage oss på mye hyl og tull.
Ciara Skrevet 17. juli 2013 #19 Skrevet 17. juli 2013 Min eldste sov i sprinkelsengen sin faktisk helt til han var nesten tre. Han elsket den og ville overhodet ikke ha ny. Han klatret heller aldri ut av den. Så fikk han voksenseng og elsker den (og sjarmerende nok går han ikke ut av den heller, i stedet roper han på oss når han våkner så vi skal hente ham ).
Redbull Skrevet 18. juli 2013 #20 Skrevet 18. juli 2013 Hvordan introduserte dere voksensengen til henne? Fikk dere noen utfordringer? Alle spør oss hvorfor vi vil bytte før han kommer seg ut så virker ikke som det er så vanlig å bytte tidlig. Vi bare bytta. Hun var med å vaska og malte den først. Hun kom inn til oss om morgenen når hun våkna, noe som var hele hensikten med å bytte Hun kom opp i stua to ganger en kveld, det var eneste utfordringen vi hadde. Men jenta er en sovebaby som sover som en stein da, så vi rekna ikke med så mye problemer hun klatra ikke over sprinkelsenga her heller når vi bytta, men vi ville gi henne mer frihet også ville vi venne henne til voksenseng lenge før nr 2 kom så hun slapp å ta det samtidig med å bli storesøster
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå