Gå til innhold

Dere som ammet barnet i søvn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammer mitt barn i søvn om kvelden, hun er nå 1år. Ønsker gjerne å høre fra andre som også gjorde dette, og hvordan/når de klarte å venne barnet av med det.

(Min har aldri klart å sovne selv, og har aldri vært interessert i smokk/koseklut o.l)

Håper på noen gode råd (og helst ikke så mange "hvorfor i alle dager begynte du med det" osv, vi hadde våre grunner)

:)

Anonymous poster hash: 92739...99e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det vel litt når han var baby og trengte vel egentlig ikke avvending.

Har ingen andre råd enn at du burde få avvendt ganske snart for jo større de blir, jo større blir vilja også og det blir vanskeligere. Det må jo være ganske slitsomt :-/

Anonymous poster hash: 54b04...6a0

AnonymBruker
Skrevet

Nja, det er ikke så slitsomt egentlig, sovner på 5min, og legges så over i senga si. Men tenker at dette er noe vi bør ta tak i snart.

Vi har slitt mye med innsovningen hele livet hennes, og tidligere var det bare byssing som gjaldt (det var slitsomt!) så da det plutselig fungerte å amme søvn (rundt 7-8mnd) var vi egentlig ganske så overlykkelige.

ts

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gjorde det. Husker ikke hvordan vi slutta med det. Gikk av seg selv. Nå sovner hun selv. Men jeg springer ikke til senga hennes hver gang hun klynker da...

AnonymBruker
Skrevet

Du har lært babyen å kun sovne med stimuliet amming. Utfordringen blir å lære barnet bedre måter å roe seg på, nå som det blir eldre. Det bør jo egentlig lært seg å finne roen selv gradvis fra de første levemånedene. Det blir nok en periode med innsovingsproblemer, men så lenge man er forberedt og aksepterer det, så burde det gå greit. Det er vel å legge barnet, trøste ved å stryke det når det helst sikkert vil skrike for å få pupp, men ikke gi etter. Gradvis vil det forbinde søvn med noe annet enn pupp.

Anonymous poster hash: 8cb69...547

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det. Jeg prøvde å avvenne da hun var ca 15 mnd. Det gikk IKKE. Etter over 14 dager der skrikinga ble bare verre, avbrøt jeg.

Så prøvde jeg igjen da hun var drøyt 16 mnd, og da gikk det bra.

Hele tiden holdt vi på at hun ikke fikk pupp ved dagsoving heller, noe som hun vanligvis fikk.

Da vi sluttet med pupp ved innsovning på kvelden, tok jeg på meg en stram sports-bh og var selv nydusja. Jeg fortalte at hun ikke fikk og så begynte hun å skrike. Den første kvelden var hun helt hysterisk. Gråt og skrek, trampa med føttene og hamra i døra. Så ble det litt mindre kveld nr to og så dabbet det av helt. Hele tiden tilbød jeg henne vann på flaske og å sitte på fanget mitt. Til slutt ga hun seg.

Så i lang tid har vi gjort senga til et koselig sted der vi har med noen bamser, leker litt med dem og prater om ting. Nå den siste uka har jeg gått inn for å være kjedelig og ikke svare så mye når hun vil prate.

Jeg vil si at det har gått ganske greit, egentlig. Men den første gangen vi prøvde var hun helt definitivt ikke klar. Det var hun andre gang.

Tenk at jeg må svare anonymt på dette for å unnga hets!

Anonymous poster hash: 4fa9e...b16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Er vel kanskje noe slikt jeg ser for meg at vi også vil gjøre. Ser fordelen ved å vente til hun forstår litt mer. Fint å høre at det har gått bra!

Avvente nattamming rundt 11mnd, og da var det noen hysteriske netter i etpar uker hvor hun måtte "ta til takke med pappaen" , nå roer hun seg på fanget uten pupp om hun våkner på natta.

På dagsovingen klarer hun nå å sovne i vogn på tur, før måtte jeg amme i søvn da også. Så det går jo framover;)

Ts

Gjest siljesol
Skrevet

Jeg ammet jenta mi i søvn helt til hun ble ca. 15/16 mnd. fryktet lenge hvordan jeg skulle få sluttet dette, men det gikk faktisk helt fint! varmet litt vanlig h-melk på flaske og ga henne dette når jeg la henne i sengen, ble litt protester innimellom og av og til var det helt greit. I løpet av en uke sluttet jeg med varm melk og prøvde noen ganger med kaldt vann, dette ville hun ikke ha, protesterte litt og syns litt synd på seg selv, men var ikke så mye små gråting før hun syns det var helt greit..:)

Har passet på å legge meg ned med henne til hun følte seg trygg og sovnet.

Det går nok kjempe bra, forskjellig hvor mye tid dem trenger til å forstå at det ikke slutt med amminga!

Syns det er helt greit jeg å amme i søvn om det er det barnet trenger og at det passer for mor å gjør det!!!

Lykke til:)!

Skrevet

Kanskje litt på siden, men da jeg venter mitt første barn snart lurer jeg på hva som er forskjellen på nattamming (ungen må jo ha mat) og å amme i søvn? Blir vel fort til soving midt på natta?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt på siden, men da jeg venter mitt første barn snart lurer jeg på hva som er forskjellen på nattamming (ungen må jo ha mat) og å amme i søvn? Blir vel fort til soving midt på natta?

Nattamming betyr bare at barnet trenger mat på natta.

Å amme i søvn betyr at barnet sovner mens det dier.

Jeg ammet/ammer i søvn av og på enda.

Min sønn er 12 måneder. Jeg slutta aldri med nattamming heller, han gjorde det selv. Jeg ammer han om kvelden enda, også legger jeg han ned, noen ganger sovner han på puppen og andre ganger ikke.

Jeg har jo ikke noe svar på det du spør om, siden jeg gjør det enda, men jeg ville bare si at han får aldri noe av pappa'n (han har aldri tatt flaske, smokk eller hatt interesse for "kos") og han sovner kjapt da pappa'n legger han.

Så han er ikke avhengig av puppen for p sove, selv om jeg ikke brydde meg om jeg ammet han i søvn store deler av tiden.

Nå hadde vi problemer med søvn hele veien, så jeg tenkte at vi gjør alt vi kan for å få sove. Så da ble det mye pupp, selv om "alle" advarte meg og mente jeg kom til å slite med både det ene og det andre.

Men han sovner helt fint uten pupp på dagtid og kveldstid. Og noen dager får hn pupp bare 1 gang.

Jeg lot han virkelig bare styre showet selv, for jeg orket ikke å "ta noen kamper" da jeg nesten ikke fikk søvn selv. Men det ordnet seg, kanskje jeg var "heldig" ettersom jeg slapp å "kjempe", men jeg mener i utgangspunktet at et barn som er trygt vil lære å sovne selv.

Eg vet om mange barn som aldri har fått pupp som sliter veldig med å sovne, de blir det aldri snakket om...

Anonymous poster hash: e347f...ed3

Skrevet

Ammet han i søvn og han sov i sengen med meg. Da han var 11,5 mnd fikk jeg nok av å våkne hvert 5-15.minutt gjennom hele natten pga han skulle ammes. Så på en og samme dag la jeg han på eget rom, i egen seng og kuttet ut både nattamming og amming i søvn. Tok 15 min, så var det gjort. Sovet natta igjennom siden.

Gjest Magdalene
Skrevet

Eg vet om mange barn som aldri har fått pupp som sliter veldig med å sovne, de blir det aldri snakket om...

Flaskebarn er like trygge som barn som har blitt ammet.

At de du kjenner til sliter med å sovne, har nok ingen ting med at de ikke har fått pupp å gjøre....

For noe tull.

AnonymBruker
Skrevet

At de du kjenner til sliter med å sovne, har nok ingen ting med at de ikke har fått pupp å gjøre....

For noe tull.

Snakk om å ta det i verste mening!

Jeg mente at selv flaskebarn, som da ikke får pupp, sliter med å sove.

Konklusjon: det er ikke bare barn som ammes i søvn som sliter med å sovne, men det blir alltid kritisert hvis barn som får pupp sliter med søvn, mens de som får MME og som sliter med søvn, da er det bare normalt og greit.

AnonymBruker
Skrevet

For noe tull.

Jeg skrev innlegget over, måtte bare legge til at selvfølgelig er flaskebarn trygge! Forstår ikke hvor du så at jeg skrev noe som helst om det?

Gjest mamma
Skrevet

Jeg ammet i søvn til han var to år og ni måneder. Ammet om natten like lenge. Det var ikke vanskelig å slutte, og han har ikke hatt motvilje mot å legge seg eller problemer med søvn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...