Gå til innhold

Hjelp, hva betyr den R'en jeg har på skjermbildet over signalsymbolet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er førstegangsbruker av en touch-mobil, og har lagt merke til et R-symbol som sees rett over signalstyrke-symbolet og lurer på hva det betyr. Håper ikke det er det jeg tror. Håper noen der ute kan ta seg tid til å forklare hva den R'en betyr.

Takk på forhånd!

Anonymous poster hash: 04f82...4b1
AnonymBruker
Skrevet

Roaming?

Anonymous poster hash: 0f0e8...39c
Skrevet

Roaming. Det betyr at du benytter en annen operatørs nett.

AnonymBruker
Skrevet

Roaming. Det betyr at du benytter en annen operatørs nett.

Hvordan slår jeg av den? Ønsker ikke å roame. Står i diverse advarsler om at roaming er dyrt.

Anonymous poster hash: 41f41...dfa

Skrevet

Hvilken mobil er det?
Om du er i utlandet står Ren på hele tiden selv om den er skrudd av, er du i Norge skal den i grunnen være av. Men du går inn på innstillinger, muligens nettverkinnstillinger så skal det stå et eller annet som skru av eller på Roaming.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken mobil er det?

Om du er i utlandet står Ren på hele tiden selv om den er skrudd av, er du i Norge skal den i grunnen være av. Men du går inn på innstillinger, muligens nettverkinnstillinger så skal det stå et eller annet som skru av eller på Roaming.

HTC Desire C. Er i Norge, men reiser til utlandet snart. Har vært inne på innstillinger og haket av for alt som har med dataroaming å gjøre. Likevel ser jeg den R'en hele tiden.

Skrevet

Ja, du roamer på mobilnettet selv om dataroaming er skrudd av. Med andre ord; ingenting å bekymre seg over.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du roamer på mobilnettet selv om dataroaming er skrudd av. Med andre ord; ingenting å bekymre seg over.

Takk for info. Har lest altfor mange skremmehistorier om folk som har fått dyre regninger etter roaming. Selv folk som vet at det er dyrt, har likevel fått svindyre regninger fordi de i den tro har surfet på Wi-Fi-nettverket som er gratis noen plasser, som på store flyplasser f.eks, har i virkeligheten drevet med roaming.

Så litt skremmende at det virker tilsynelatende lett å ta feil av Wi-Fi-nettverk og dataroaming...:/

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har Tele2 vil du alltid roame i norge, på grunn av at simkortene er svenske.

Dette medfører at du er nødt til å alltid ha roaming aktivert til vanlig, men at du allikevel bør slå av det når du reiser utenlands.

Så lenge man ser at det går datatrafikk (oransje og grønn pil) ved deknings-symbolet bør varsellampene blinke ;) Når man er utenlands altså.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var liten betydde en R i skjermen "reprise". Huff, jeg er blitt gammel :(

Anonymous poster hash: 8b184...176
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har Tele2 vil du alltid roame i norge, på grunn av at simkortene er svenske.

Dette medfører at du er nødt til å alltid ha roaming aktivert til vanlig, men at du allikevel bør slå av det når du reiser utenlands.

Så lenge man ser at det går datatrafikk (oransje og grønn pil) ved deknings-symbolet bør varsellampene blinke ;) Når man er utenlands altså.

Det stemmer, jeg har Tele2. Så jeg har engstet meg forgjeves :P

Men skal holde et våkent øye med hvilke symboler som vises oppe på skjermen. Akkurat nå, har jeg bare signalstyrke- og energi-symboler samt den R'en. Og et varsel om at SIM-kortet er fullt :P

Ingen piler, men viser de pilene seg, skal jeg være kjapp til å trekke ut SIM-kortet. Hakke planer om å få sjokkregning etter sommerferien :)

Skrevet

Det stemmer, jeg har Tele2. Så jeg har engstet meg forgjeves :P

Men skal holde et våkent øye med hvilke symboler som vises oppe på skjermen. Akkurat nå, har jeg bare signalstyrke- og energi-symboler samt den R'en. Og et varsel om at SIM-kortet er fullt :P

Ingen piler, men viser de pilene seg, skal jeg være kjapp til å trekke ut SIM-kortet. Hakke planer om å få sjokkregning etter sommerferien :)

Hvis du går på "Innstillinger > Databruk" så ser du også hvor mye data modemet har sendt og mottatt til en gitt tid. Denne bør fortrinnsvis vise null under ferien ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går på "Innstillinger > Databruk" så ser du også hvor mye data modemet har sendt og mottatt til en gitt tid. Denne bør fortrinnsvis vise null under ferien ;)

Fant nå nettopp ut at Tele2 har satt en grense på 500 kr ved bruk av data utenlands, nærmerer man seg denne grensen, får man beskjed om det. Oh, lettet nå! :)

Takk for info til deg og andre! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...