AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #1 Skrevet 12. juli 2013 Jeg er for øyeblikket i ca 80% jobb, og skal begynne å studere deltid til høsten. Jeg kommer til å motta ca 3.500,- i mnd i studielån av lånekassen (deltidsstøtte). Men i løpet av høsten blir jeg å miste jobben min, da selskapet oppløses. Normalt sett ville jeg hatt krav på dagpenger i tiden frem til jeg finner meg ny jobb, men siden jeg er student så mister jeg vel retten på dette..? Eller er det mulig å få noen slags støtte iom at jeg ikke er fulltidsstudent og vil motta et alt for lavt beløp til å kunne leve av? sosialstønad evnt? Jeg er alene om det har noe å si. Anonymous poster hash: c24c0...93d
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #2 Skrevet 12. juli 2013 Utdanning og dagpenger Som hovedregel har du ikke rett til dagpenger hvis du er skoleelev eller student. Privatister og andre som tar utdanning uten å følge undervisning likestilles med andre skoleelever/studenter. Unntak fra hovedregelen er, blant annet for personer som: Deltar på kurs i regi av eller i samarbeid med NAV. Tar kortvarig utdanning på fulltid med varighet inntil 3 måneder. Deltar i undervisning når du følger undervisning som bare foregår utenfor normal arbeidstid (på kveldstid/i helger), og utdanningen varer minst dobbelt så lang tid som vanlig utdanning på full tid. Deltar i kommunal nivåbasert norskopplæring for voksne innvandrere i inntil 1 år. Deltar i introduksjonsprogram etter lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere. Nav.noAnonymous poster hash: 6129f...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #3 Skrevet 12. juli 2013 Studenter som ikke får lån vil kunne få sosialstønad. Anonymous poster hash: 6129f...e6f
påtuppa Skrevet 12. juli 2013 #4 Skrevet 12. juli 2013 Ser ut som jeg ikke passer til kriteriene i utdraget fra nav.no da jeg skal studere i arbeidstid (riktignok bare 9 fulle dager per semester i tillegg til hjemmearbeid). Syns ikke at det er riktig om jeg må si fra meg studielån som jeg betaler tilbake for å kunne leve på staten (noe jeg ikke blir å betale tilbake). Men det er vel sånn reglene må være. Har studier noen innvirkning på rett til bostøtte?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #5 Skrevet 12. juli 2013 Alle som er over 18 år kan søke bostøtte med unntak av studenter uten barn og personer i førstegangstjeneste/siviltjeneste. Du kan også søke dersom du er student og studiet ditt er et ledd i et offentlig program for arbeidskvalifisering, for eksempel yrkesrettet attføring. Husbanken.noAnonymous poster hash: 6129f...e6f
påtuppa Skrevet 13. juli 2013 #6 Skrevet 13. juli 2013 Jeg har ikke barn, er ikke i tjeneste, har ikke utdannelse i offentlig program. Ergo jeg får ingen støtte utenom de 3500 jeg låner? Kan jeg si fra meg lånet og motta sosialstønad og boligstøtte?
Gjest Naria Skrevet 13. juli 2013 #7 Skrevet 13. juli 2013 Nei. Det er svært sjelden at man får noe fra NAV som student. Å være student er en gode, har man ikke råd til det må man jobbe. De aller fleste heltidsstudenter her i landet har jobb ved siden av studiet, da burde du som deltidsstudent ha gode muligheter for å jobbe nok til å klare deg greit. 1
Gjest Gresshoppesang Skrevet 13. juli 2013 #8 Skrevet 13. juli 2013 Med ni dagers undervisning pr semester, er det vel lagt opp til at du skal jobbe ved siden av?Jeg skal ta et fag med ti dagers undervisning til høsten og tenker å jobbe full stilling ved siden av. Har aldri tenkt på at jeg kan få støtte fra lånekassen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå