Gjest hjelp Skrevet 12. juli 2013 #1 Del Skrevet 12. juli 2013 Jeg har 2 føflekker som er tykke, altså de står utover. Visst dere skjønner? Jeg kan liksom bevege de. De er mørke. De har jeg hatt ganske lenge, og så har jeg en som er ganske blank, den er litt lysebrun, og litt mørke prikker inni. Noen som vet om det kan være føflekk kreft? Noen som har hatt/kjenner noen som har hatt det? Og er det noe å ringe til legevakten for? Eller skal jeg vente til mandag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomaten Skrevet 12. juli 2013 #2 Del Skrevet 12. juli 2013 Kun en biopsi kan svare deg på om det er kreft eller ikke. Legevakten tar deg ikke inn, det er ikke akutt. Du må nok vente til mandag og ringe fastlegen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #3 Del Skrevet 12. juli 2013 Legen kan se på flekken, og evt. bruke dermatoskop for å se enda nøyere på den, og se om det er kreftsuspekt eller ikke. Trenger ikke biopsi, er den suspekt blir den fjernet i helhet og så sendt til undersøkelse. Dette er ikke noe for legevakten. Bestill time hos fastlegen eller gå privat. Anonymous poster hash: b170b...e45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2013 #4 Del Skrevet 12. juli 2013 ok. Er det normalt at noen føflekker står ut av huden? Kan liksom dra i føflekken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomaten Skrevet 12. juli 2013 #5 Del Skrevet 12. juli 2013 ok. Er det normalt at noen føflekker står ut av huden? Kan liksom dra i føflekken Varierer veldig. Men hvis du har hatt dem ganske lenge, hvorfor har du ikke gjort noe med dem før? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2013 #6 Del Skrevet 12. juli 2013 Varierer veldig. Men hvis du har hatt dem ganske lenge, hvorfor har du ikke gjort noe med dem før? har ikke tenkt noe over det før nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #7 Del Skrevet 12. juli 2013 Dette er ikke noe for legevakten, og mest sannsynlig må du nok vente til over sommeren for å komme til hos fastlegen (pga sommer har de fleste legekontor nedsatt bemaning og bare akutte ting får komme inn). Føflekker varierer fra person til person, og fra føflekk til føflekk. At de står utover betyr ikke så mye. Men det som betyr noe er visst en føflekk begynner å vokse, eller det skjer forandringer i den. Men om du har hatt de lenge, er det ingen grunn til bekymring. Så lenge de ikke har forandret seg, haster det ikke å se på de. Men jeg ville absolutt likevel fått de sjekket, for å være helt sikker. Jeg ville ringt legekontoret på mandag, men ville belaget meg på at du ikke får time kanskje før om noen uker etter som dette ikke er noe akutt. Men igjen ikke bekymre deg. Anonymous poster hash: 0d887...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2013 #8 Del Skrevet 13. juli 2013 Dette er ikke noe for legevakten, og mest sannsynlig må du nok vente til over sommeren for å komme til hos fastlegen (pga sommer har de fleste legekontor nedsatt bemaning og bare akutte ting får komme inn). Føflekker varierer fra person til person, og fra føflekk til føflekk. At de står utover betyr ikke så mye. Men det som betyr noe er visst en føflekk begynner å vokse, eller det skjer forandringer i den. Men om du har hatt de lenge, er det ingen grunn til bekymring. Så lenge de ikke har forandret seg, haster det ikke å se på de. Men jeg ville absolutt likevel fått de sjekket, for å være helt sikker. Jeg ville ringt legekontoret på mandag, men ville belaget meg på at du ikke får time kanskje før om noen uker etter som dette ikke er noe akutt. Men igjen ikke bekymre deg. Anonymous poster hash: 0d887...292 Rart at det ikke er "akutT". Tenk om noen har kreft så sprer det seg? Er det "vanlig" med føflekker under foten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #9 Del Skrevet 13. juli 2013 Slike føflekker er i utgangspunktet ikke farlige - altså føflekker som "står ut". Jeg har et par stykker selv, de har "alltid" vært der. Der er forandring i føflekker man skal være obs på. Hvis du ikke har tenkt over føflekkene før og dermed ikke har peiling på hvorvidt de har forandret seg, så kan du jo uansett få tatt en sjekk hos fastlegen din. Men det haster nok ikke. På de fleste legekontor får man time i løpet av 1 - 3 uker. Anonymous poster hash: 62001...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #10 Del Skrevet 13. juli 2013 Jeg har hatt en lysebrun, utstående føflekk på ryggen i mange år. (så lenge jeg kan huske!) Den var ikke særlig stor, men den har alltid vært plagsom. Tok en generell sjekk av alle føflekkene hos en hudlege rett før sommeren, og spurte da om den også. Det han sa til meg: Den type føflekk som står utover, som du kan "bevege" på er veldig sjeldent farlig. Han sa også at det er mer en vorte enn føflekk. Jeg kommenterte også at noen av føflekkene mine er litt prikkete, og da sa han at det er blodutredelse i den. (Altså ikke farlig). Han fjernet min utstående ved å bare skjære den av på hudoverflaten. Jeg har også noen ganske mørke føflekker, og han sa at det ikke nødvendigvis er farlig. Ut i fra hvordan du beskriver dine så høres det ut som lignende den jeg fjernet, og da ville jeg ikke bekymret meg Men jeg kan selvsagt ikke si at det ikke er noe i veien med dem. Jeg ville tatt kontakt med fastlegen, og eventuelt bedt om henvisning til hudlege. Det er også vanlig at fastleger sjekker og fjerner føflekker, og sånne utstående er de letteste å fjerne:) Like greit å fjerne de! Anonymous poster hash: 23ba5...cbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #11 Del Skrevet 13. juli 2013 Om det hadde vært kreft og du har hatt føflekken lenge hadde du nok ikke kunnet skrevet på forumet, for å si det slik Gå tillegen å sjekk det opp, men er nok helt ufarlig!Anonymous poster hash: 2ff18...133 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillaFrosk Skrevet 13. juli 2013 #12 Del Skrevet 13. juli 2013 ok. Er det normalt at noen føflekker står ut av huden? Kan liksom dra i føflekken Jeg hadde en sånn en. I NAVELEN. Den så merkelig ut.. Sto rett ut. Var faktisk større i "lengden" - utover, enn i bredden - utover huden. Endte faktisk opp med at jeg skar den av selv med tapetkniv.. (Jada, jada, jeg vet.. Men, jeg var 15, og ville virkelig ikke ha den der.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #13 Del Skrevet 13. juli 2013 Rart at det ikke er "akutT". Tenk om noen har kreft så sprer det seg? Med akutt tenker man på blødninger, brudd, anfall, blodpropp og den type ting. Det som krever umiddelbar behanding her og nå, og som du normalt ikke har kunnet gå rundt med lenge. Kreft sprer seg med tiden, men man anser det av naturlige årsaker ikke som akutt i den forstand at det er noe akuttmottak og legevakt tar seg av. Ubehandlet Parkinsons (og behandlet, altså) blir som regel verre over tid, men de er ikke akuttpasienter straks de oppsøker legen med ufrivillige muskelbevegelser av den grunn.Anonymous poster hash: d51d3...650 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #14 Del Skrevet 13. juli 2013 Om det hadde vært kreft og du har hatt føflekken lenge hadde du nok ikke kunnet skrevet på forumet, for å si det slik Gå tillegen å sjekk det opp, men er nok helt ufarlig!Anonymous poster hash: 2ff18...133 Slutt og skriv tull! "For å si det slik", så betyr ikke det at man har kreft at man ikke er i stand til å skrive. Er du egentlig klar over hvor mange som lever med kreft? Ts, ingen her kan selvfølgelig si noe om noen som helst sine føflekker, og umiddelbart så hørest det absolutt ikke ut som du skal bekymre deg. Men er man usikker på føflekker, er det jo en billig forsikring å be om en time hos fastlegen sin. Anonymous poster hash: 62001...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2013 #15 Del Skrevet 13. juli 2013 Slutt og skriv tull! "For å si det slik", så betyr ikke det at man har kreft at man ikke er i stand til å skrive. Er du egentlig klar over hvor mange som lever med kreft? Ts, ingen her kan selvfølgelig si noe om noen som helst sine føflekker, og umiddelbart så hørest det absolutt ikke ut som du skal bekymre deg. Men er man usikker på føflekker, er det jo en billig forsikring å be om en time hos fastlegen sin. Anonymous poster hash: 62001...508 Ja, jeg skal ringe legen på mandag:) Uff, er så redd. Har tatt så utrolig mye solarium ( skal slutte nå) i flere år. Har en som er helt hard, kul på en måte, som er litt rød. og klør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2013 #16 Del Skrevet 14. juli 2013 om jeg hadde fått eller hadde hatt spredning av føflekk kreft, tror dere jeg hadde merket det da? Og hvordan (symptomer? Ja, jeg er livredd:p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 14. juli 2013 #17 Del Skrevet 14. juli 2013 Det går ikke så fort, ta det helt med ro. Det høres heller ikke ut som farlige føflekker, jeg har flere som er slik du beskriver og jeg har fått dem tittet på av lege som sa de var helt normale. Ring legen din på mandag og forklar at du er nervøs så får du sikkert en time så de kan bli sjekket:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2013 #18 Del Skrevet 14. juli 2013 Det går ikke så fort, ta det helt med ro. Det høres heller ikke ut som farlige føflekker, jeg har flere som er slik du beskriver og jeg har fått dem tittet på av lege som sa de var helt normale. Ring legen din på mandag og forklar at du er nervøs så får du sikkert en time så de kan bli sjekket:) Vet det ikke går så fort, men har hatt en på leggen som er rosa/rød føflekk i snart 2 år, som klør hele tiden...Men skal ringe i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #19 Del Skrevet 14. juli 2013 Vet det ikke går så fort, men har hatt en på leggen som er rosa/rød føflekk i snart 2 år, som klør hele tiden...Men skal ringe i morgen. Som jeg skrev tidligere er ikke dette en akutt ting. At du er bekymret er en ting, men når du ikke har tenkt på det på 2 år så er det virkelig ikke så akutt. Om sommeren er det få leger på jobb og da er det bare akutte ting som hals, influensa, skader på kropp, blødninger, osv... Slike ting som ikke kan vente 2-3 uker til sommerferien er over. Anonymous poster hash: 0d887...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2013 #20 Del Skrevet 17. juli 2013 var hos legen, og han synes føflekkene så normale ut, men henviste meg til hudlege for å roe meg ned, og for å være helt sikker. Det er ikke før i august. Jeg ser selv at den ene har forandret seg( sett gamle bilder) og får helt panikk. Så bestilte legetime i morgen. Er det helt idiotisk av meg? Kommer legen til å synes det er sykt? Så lurer jeg på en ting. Jeg fikk en ny prikk i ansiktet for 1 uke siden. Den var bitte liten, og litt rød/lilla. Nå er den vokst litt. Kan det være sånn som kommer av sol? Eller føflekk, kreft? Jeg vet dere ikke vet svaret, men kan være noen andre som har fått det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå