Gjest småhjerte Skrevet 14. juli 2013 #21 Skrevet 14. juli 2013 Tror jif skal gå fint Jif er vel til vask av kjøkken? Så regner med den ikke skal "skade" maten i kjøleskapet. Så lenge du tar ut maten før du vasker, så det evt. ikke drypper vaskevann ned i maten
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #22 Skrevet 14. juli 2013 Jeg er da en ung mann som plutselig ble alene... Så nå trenger jeg litt hjelp til å klare meg selv. Og husvask er overraskende vanskelig. Håper noen husmødre her kan hjelpe meg litt... Vaske klær kan jeg, så den saken er grei. Men jeg har merket en litt vond lukt fra vaskemaskinen. Hva kan det komme av? Og hvor mye vaskemiddel skal man egentlig bruke? Når det kommer til husvask, så vasker jeg så det ser rent ut. Men jeg føler at det ikke blir noe renere bakteriemessig. Så det jeg trenger hjelp til er hvordan man vasker så bakteriene forsvinner. For eksempel på badet. Jeg bruker samme klut på hele badet, og vasker først hyller, så vasken, og så doen. Er et hygienisk? Og kjøkkenet. Jeg bruker en egen kjøkkenklut, og vasker først kjøkkenbord, så benker, så stuebord, så komfyr. Riktig? Jeg føler egentlig at jeg bare gnir bakteriene rundt omkring og sprer dem til andre steder, siden jeg bruker samme klut. Men bruker man egen klut for bord, vask, do osv? Og hvordan kluter anbefaler dere? Jeg bruker bare noen billige fra First Price. De er sånn stoff som kjennes nesten litt ut som filt, og så er de tynne. Regner med de ikke er veldig gode, men har det mye å si? Og hvordan vasker man kluter? Jeg vasker de på 60 grader sammen med undertøy, håndklær og sengetøy. Men blir de ordentlig rene av det? Jeg synes egentlig det er litt ekkelt av dokluten bir vasket sammen med undertøyet mitt... Men det er jo litt sløsing å vaske en hel vaskemaskin KUN med kluter. Og hvor ofte må klutene vaskes? Etter hver eneste bruk? Og jeg har en egen kjøkkenklut som blir brukt til vanlig til å tørke av benken etter matlaging og ikke til husvask; hvor ofte på denne kluten vaskes? Hvor ofte må kjøkkenhåndkle som jeg tørker oppvask og hender på vaskes? Jeg bruker Jif til å vaske overalt, er det bra? Bruker forresten noe annet oppi doen da. Husker ikke hva det heter, er noe blått som lukter sterkt. Og hvordan vasker man speil? Det er jo helt ufattelig vanskelig, blir bare merker på det uansett hva jeg gjør. Og et annet problem er at jeg bruker store mengder kjøkkenpapir når jeg vasker huset. For jeg vasker først med en våt klut med Jif på. Så tørker jeg av såpa med et vått papir. Så tørker jeg det tørt med et tørt papir. Er det normalt å bruke så mye papir når man vasker? Går nesten en kjøkkenrull hver gang. Dette ble langt... Men jeg sliter veldig med dette, og har egentlig ingen til å hjelpe meg. Har prøvd å lese på nettet, men det er så utrolig mye. Kudos til damer som kan alt dette, vasking er virkelig en egen ferdighet. Anonymous poster hash: 41c63...9bd Jeg hater å vaske, og er ikke noe noe spesielt god på det - men har da lært en ting eller to av ren nødvendighet. 1: Det er ikke uhygienisk å bruke samme klut på badet, sålenge du gjør det i den rekkefølgen du beskriver - og tar toalettet sist. Dog må du ha egen skrubbebørste til selve skålen, og denne bør du bytte jevnlig ut. Det er derimot uhygienisk om du bruker samme klut flere ganger når den er brukt på flater med større bakteriemengder - så jeg personlig har kjøpt inn mange kluter i samme farge som jeg tar en 60 eller 90 vask på(legger dem i plaspose etter bruk, og samler opp til en vask med kun disse klutene) 2: Vaskemaskinen din: Dette med å kjøre kokvask med kluter avogtil er en fordel, for da får du renset maskinen litt og det hjelper på å hindre denne lukten. Ja, det er litt sløsing - men det er mer sløsing å måtte bytte ut vaskemaskin oftere fordi den blir helt ødelagt av å aldri få skikkelig rens. Når du vasker klutene(og du kjøper jo såpass mange at du kan hive inn endel). Rema 1000 har micorfiberkluter som er nokså billige, jeg bruker de rosa på kjøkkenet og de blå til badet. Lukten er bakterier og skitt, og kan løses med å kjøre en vask med eddik. Hell i vaskepulverkammeret, sett på 60 grader eller 90 grader. Etter dette kan du med fordel vaske håndklær som første vask, i tillfelle det henger bittelitt eddiklukt igjen. Eddik fjerner bakterier, og funker genialt som tøymykner. Om vaskemaskinen din har gummiring ved glassdør, så kan lukten høyst sannsynlig stamme derfra. Da må du renske hele gummiringen, inni - derkommer det til å finnes masse ufattelig ekle greier om så er tilfelle. Etter rens vasker du som foreslått med eddik, så er den ren&pen. 3: Kjøkkenet ditt; jeg synes det høres fornuftig ut det du gjør. 4: Jif overalt: jeg ville ikke brukt Jif overalt - det er ikke særlig heldig å puste inn over tid og er ikke egnet til samme plasser. Eddik fungerer faktisk genialt til mange ting, men det krever at du takler lukten. Spesielt i dusjkabinett er det veldig lurt - og desinfiserende. Om du googler det finner du masse bruksområder for både eddik, sitron og bakepulver faktisk. Eddik og bakepulver er også genialt for å forebygge tette rør - som jo er et rent helvete(og dyrt) og få fikset. Hell bakepulver i sluk, hell over litt eddik så det bruser godt - la det bruse seg ferdig - og hell kokende vann oppi. Det løser ikke opp supertette sluker, men forebygger genialt. 5: Angående dette med papir: Bruk en klut til selve "såpevasken", og en annen helt ren såpefri klut til å få det av. Du trenger ikke pøse på med vaskemiddel. Så etter det kan du jo ta littpapir over for å få det helt av om du vil. 6: Jeg er såpass overbakteriehysterisk at jeg faktisk vasker kjøkkenkluter/koppehåndklær i en og samme vask, og baderomskluter i en annen. Baderomsklutene tar jeg faktisk på 90, for å slå 2 fluer i en smekk med å rense litt ekstra i vaskemaskinen også. Dette gjør jeg kanskje 1 gang i måneder, fordi jeg samler opp kluter. Man trenger jo ikke vaske badet mer enn 1 gang i uken når man bor uten barn/dyr osv. 7: VIKTIG punkt: om du absolutt må bruke ovnsrens, så husk på at dette er skadelig å puste inn - og da mener jeg SKADELIG. Jeg bruker heller litt stålull forsiktig for å få av brente rester, taren klut med vann over - og prøver å fjerne fett etter jeg har lagd mat for hver gang om det kommer i bunnen. Skal du klore ting må du også ha skikkelig god ventilasjon i rommet, jeg bruker personlig heller eddik fordi det ikke gir avgasser, og det er desinfiserende. Anonymous poster hash: efe67...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #23 Skrevet 14. juli 2013 Jeg er Ts. Tusen takk for svar alle sammen! Skal prøve å følge alle rådene deres neste gang jeg skal vaske. Prøver å få vasket her hver 14. dag. Men et spørsmål til: Hvordan vasker man kjølekapet? Hvilke såpe skal jeg bruke? Jeg har kun Jif Universal, er den grei? Vil maten smake såpe? Anonymous poster hash: 41c63...9bd Ta glassplatene/risten ut + disse skuffene, og vask dem over vasken med litt zalo. Det holder lenge. Skyll godt, sett inn Dropp denne Jifen overalt, det er ikke bra for hverken deg eller miljøet Anonymous poster hash: efe67...7bd
@Maja Skrevet 14. juli 2013 #24 Skrevet 14. juli 2013 (endret) Jeg er Ts. Tusen takk for svar alle sammen! Skal prøve å følge alle rådene deres neste gang jeg skal vaske. Prøver å få vasket her hver 14. dag. Men et spørsmål til: Hvordan vasker man kjølekapet? Hvilke såpe skal jeg bruke? Jeg har kun Jif Universal, er den grei? Vil maten smake såpe? Anonymous poster hash: 41c63...9bd Ser du allerede har fått ca samme tips, men gjenntar likevell eg... Det er ikkje galt å vaske kjøleskap med jif, men Zalo fungerer minst like bra. Greit å ta ut skuffer og plater og vaske over med zalo. Eg er av og til litt lat og stapper alt sammen i oppvaskemaskina, men det er ikkje nødvendig for hygienen. Bruk f.eks. ein klut som du har vridd opp i zalovatn til å tørke av veggene i kjøleskapet. Egentlig kan du bruke zalovatn, eller zalo-spray i stadenfor jif til alt på kjøkkenet. Det er vell litt ein smakssak, eg bruker kun zalospray på kjøkkenet, og vrir klut i zalovatn når eg vasker inni skap og skuffer. Edit: Skrivefeil Endret 15. juli 2013 av @Maja
Belima Skrevet 14. juli 2013 #25 Skrevet 14. juli 2013 Sitronsyre er supert til å rense vaskemaskinen med. 1 pakke sitronsyre tømmes i kammeret der du pleier å ha vaskepulveret. Sett maskinen på et 60 gr program og la den gå til den er ferdig. Fikk tipset for mange år siden av en vaskemaskinreperatør. Gjør dette 3-4 ganger i året.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #26 Skrevet 14. juli 2013 Har jobbet som kommunal renholder og har derfor lagt til meg en del vaner når jeg vasker hjemme som jeg også gjorde på jobb. For det første så bytter jeg klut flere ganger når jeg føler den blir for møkkete. Jeg bruker ikke en klut til et helt rom f.eks. Egen klut blir brukt til toalettet og ikke andre steder etterpå. Det samme gjelder vask av gulv. Da tørrmopper jeg eller støvsuger først og så vasker jeg med vann og såpe etterpå. Jeg bytter mopp ofte. Og bruker minimalt med vann og såpe. Om gulvet blir kjempevått og tar lang tid før det tørker så får bakterier tid til å formere seg. Bruker dorens i doen og vann med grønnsåpe til å vaske flater med. Noenganger jifspray på flater som ikke er så veldig møkkete. Jeg flytter også frem møbler jevnlig og tar et godt tak bak og under dem også. Anonymous poster hash: 640a2...a41
Avalon Skrevet 15. juli 2013 #27 Skrevet 15. juli 2013 Jeg bruker enten svamp eller egen klut til komfyren. En annen klut til benk og bord. Bruker dokosten i do, samt engangskluter på dolokk og doring.
nickless Skrevet 15. juli 2013 #28 Skrevet 15. juli 2013 jeeeeezes !!!!!!! Kjere deg , lille valp , hvor vanskelig KAN det være???? Inlegg på kg hvordan vaske dassen og kjøkkenet ditt?! Ok , jeg skal svare: Sunn fornuft , og litt peil på normal hygjene ... Sorry , ikke meninga å kjefte på deg , har tatt ett glass sangria for mye , men KJÆRE VENN........
nickless Skrevet 15. juli 2013 #29 Skrevet 15. juli 2013 Ser på rettskrivingen min det med sangria`n.....
Sardintroll3 Skrevet 15. juli 2013 #30 Skrevet 15. juli 2013 Man vasker ikke en dritt, man betaler noen andre for å gjøre det. =P
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #31 Skrevet 16. juli 2013 Hjelpe meg TS, det er da ingen som "lærer" å vaske? Det er vel noe alle og enhver finner ut på egen hånd? Personlig utstår jeg ikke kluter. Dra skitten rundt til nye steder. Og det er iallefall æsj å vaske kluter i maskin. Skittene kluter der du skal vaske klærne dine? Ja, jeg bruker masse papir, papir av forskjellige typer. Jeg bruker av og til disse rimelige First Price filt-klutene, eller svampene som du kjøper i pakker på ca 10 til ca 10 kr. Og da kaster jeg dem etter bruk. Og jeg liker godt å bruke klorin på badet. Klorin desinfiserer. Og heldigvis, endelig har de nå fått tyktflytende klorin for WC. Så TS, du ser alle har sin måte. Les på flaskene på rengjøringsmidlene og se hvordan de er anbefalt brukt (gjerne i butikken). Og lurer du på spesielle rengjøringsråd (som f.eks. kjøleskap), så søker du på internett. Anonymous poster hash: 4d136...87d
Gjest Eurodice Skrevet 16. juli 2013 #32 Skrevet 16. juli 2013 Hjelpe meg TS, det er da ingen som "lærer" å vaske? Det er vel noe alle og enhver finner ut på egen hånd? Personlig utstår jeg ikke kluter. Dra skitten rundt til nye steder. Og det er iallefall æsj å vaske kluter i maskin. Skittene kluter der du skal vaske klærne dine? Ja, jeg bruker masse papir, papir av forskjellige typer. Jeg bruker av og til disse rimelige First Price filt-klutene, eller svampene som du kjøper i pakker på ca 10 til ca 10 kr. Og da kaster jeg dem etter bruk. Og jeg liker godt å bruke klorin på badet. Klorin desinfiserer. Og heldigvis, endelig har de nå fått tyktflytende klorin for WC. Så TS, du ser alle har sin måte. Les på flaskene på rengjøringsmidlene og se hvordan de er anbefalt brukt (gjerne i butikken). Og lurer du på spesielle rengjøringsråd (som f.eks. kjøleskap), så søker du på internett. Anonymous poster hash: 4d136...87d Hva er best for miljøet, tror du, og rimeligst i bruk? Gjenbrukskluter som kan vaskes mange ganger før de blir utslitte eller diverse typer papir, svamper osv., som du kaster etter én gangs bruk? 1
Gjest gjest17 Skrevet 16. juli 2013 #33 Skrevet 16. juli 2013 Jeg er Ts. Er det virkelig SÅ mye man må gjøre for å vaske huset?? Tenker nå at jeg burde fulgt litt mer med når dama vasket her... Dette er nå notert: Vask vaskemaskinen en gang på 90 grader uten noe klær i. Bruk engangsklut til å vaske dosetet og oppå doen med, og kast den etter bruk. Bruk dokost oppi doen. Vask skapdører. Vask tannkostglass. Vaske oppvaskkost i oppvaskmaskinen. Tørke speil med avis. Skylle oppvaskklut i varmt vann, så iskaldt vann. Men jeg har noen flere spørsmål: En sa at jeg skal vaske mopper, kluter og koppehåndklær på 90 grader. Blir ikke et mye sløseri? Når jeg er ferdig med husvask er det 1 kjøkkenhåndkle og 2-3 kluter som er skitne. Skal det lille vaskes for seg selv? Må jeg vaske gulvet når jeg støvsuger det? Må jeg vaske vinduer?Må jeg vaske inni kjøleskap? Og på Jif flaska står det at man skal vaske av såpen med en våt klut etterpå, så det er derfor jeg vasker av med vått papir. Jeg prøvde med våt klut, men da fikk den litt såpe på seg hver gang, og jeg endte opp med to Jifkluter. Men skulle gjerne funnet en måte for å bruke mindre papir... Og til du som skrev at man må vaske risten i avtrekksviften på komfyren på grunn av brannfare: hvor er den? Anonymous poster hash: 41c63...9bd Det er ikke nødvendig at vaskemaskinen er tom. Du kan fint ha med vaskefillene dine som likevel skal vaskes på kokvask, så slipper du å kjøre en tom maskin bare for morro :-)
Gjest gjest17 Skrevet 16. juli 2013 #34 Skrevet 16. juli 2013 Også ett tips til angående fargekodede kluter, dette er for å unngå kryssforurensning, ved at du ikke tar en skitten klut du har brukt en plass og så vasker med den en annen plass. Så det er mest ment for proffesjonelt bruk hvor man er pliktet til å ha fargekodede kluter. Etter vask spiller det ingen trille om du bruker en rød eller blå. Regner med dere ikke har forskjellige vaskemaskiner for hver type fille heller...
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #35 Skrevet 16. juli 2013 Hva er best for miljøet, tror du, og rimeligst i bruk? Gjenbrukskluter som kan vaskes mange ganger før de blir utslitte eller diverse typer papir, svamper osv., som du kaster etter én gangs bruk? Jeg har ikke sagt jeg er opptatt av miljøet! Jeg er mer opptatt av å vaske på en ikke-grisete måte. Anonymous poster hash: 4d136...87d
AloeVera Skrevet 16. juli 2013 #36 Skrevet 16. juli 2013 Kjøkkenkluten du har på kjøkkenet er det lurt å skylle godt i kaldt vann etter bruk. Bakterier trives dårligere og kluten lukter ikke surt så fort. Vri den også opp og heng den gjerne over krana til tørk. Da slipper du å bytte ut den så ofte
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #37 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har ikke sagt jeg er opptatt av miljøet! Jeg er mer opptatt av å vaske på en ikke-grisete måte. Anonymous poster hash: 4d136...87d Vel, du griser til miljøet. Anonymous poster hash: 13d92...780 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #38 Skrevet 16. juli 2013 jeeeeezes !!!!!!! Kjere deg , lille valp , hvor vanskelig KAN det være???? Inlegg på kg hvordan vaske dassen og kjøkkenet ditt?! Ok , jeg skal svare: Sunn fornuft , og litt peil på normal hygjene ... Sorry , ikke meninga å kjefte på deg , har tatt ett glass sangria for mye , men KJÆRE VENN........ Er det så dumt å spørre da? Prosedyrer og rutiner må fortsatt læres selv om det ligger logikk bak hvert steg. Anonymous poster hash: 13d92...780
kalinka85 Skrevet 16. juli 2013 #39 Skrevet 16. juli 2013 Du kan ikke vaske huset? Hjelpes! Noe har gått alvorlig galt i oppdragelsen av deg. Man bruker sunn fornuft, så ser man seg rundt, så vasker man. Er det mulig...
@Maja Skrevet 16. juli 2013 #40 Skrevet 16. juli 2013 Du kan ikke vaske huset? Hjelpes! Noe har gått alvorlig galt i oppdragelsen av deg. Man bruker sunn fornuft, så ser man seg rundt, så vasker man. Er det mulig... I så fall så er det vell ikkje hans feil, at han ikkje lærte husvask som barn? Dessuten, om du leser startinnlegget så ser du at han kan jo vaske. Det er ikkje sunn fornuft som mangler, det er tryggheten på at det som blir gjort er godt nok. Om eit mannfolk (eller kvinnfolk for den del) ønsker å forsikre seg om at ein vasker huset sitt på best mulig måte så er det vell ingenting galt med det? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå