Gå til innhold

Hvordan vasker man huset?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er da en ung mann som plutselig ble alene... Så nå trenger jeg litt hjelp til å klare meg selv. Og husvask er overraskende vanskelig. Håper noen husmødre her kan hjelpe meg litt...

Vaske klær kan jeg, så den saken er grei. Men jeg har merket en litt vond lukt fra vaskemaskinen. Hva kan det komme av? Og hvor mye vaskemiddel skal man egentlig bruke?

Når det kommer til husvask, så vasker jeg så det ser rent ut. Men jeg føler at det ikke blir noe renere bakteriemessig. Så det jeg trenger hjelp til er hvordan man vasker så bakteriene forsvinner.

For eksempel på badet. Jeg bruker samme klut på hele badet, og vasker først hyller, så vasken, og så doen. Er et hygienisk?

Og kjøkkenet. Jeg bruker en egen kjøkkenklut, og vasker først kjøkkenbord, så benker, så stuebord, så komfyr. Riktig?

Jeg føler egentlig at jeg bare gnir bakteriene rundt omkring og sprer dem til andre steder, siden jeg bruker samme klut. Men bruker man egen klut for bord, vask, do osv?

Og hvordan kluter anbefaler dere? Jeg bruker bare noen billige fra First Price. De er sånn stoff som kjennes nesten litt ut som filt, og så er de tynne. Regner med de ikke er veldig gode, men har det mye å si? Og hvordan vasker man kluter? Jeg vasker de på 60 grader sammen med undertøy, håndklær og sengetøy. Men blir de ordentlig rene av det? Jeg synes egentlig det er litt ekkelt av dokluten bir vasket sammen med undertøyet mitt... Men det er jo litt sløsing å vaske en hel vaskemaskin KUN med kluter. Og hvor ofte må klutene vaskes? Etter hver eneste bruk?

Og jeg har en egen kjøkkenklut som blir brukt til vanlig til å tørke av benken etter matlaging og ikke til husvask; hvor ofte på denne kluten vaskes? Hvor ofte må kjøkkenhåndkle som jeg tørker oppvask og hender på vaskes?

Jeg bruker Jif til å vaske overalt, er det bra? Bruker forresten noe annet oppi doen da. Husker ikke hva det heter, er noe blått som lukter sterkt.

Og hvordan vasker man speil? Det er jo helt ufattelig vanskelig, blir bare merker på det uansett hva jeg gjør.

Og et annet problem er at jeg bruker store mengder kjøkkenpapir når jeg vasker huset. For jeg vasker først med en våt klut med Jif på. Så tørker jeg av såpa med et vått papir. Så tørker jeg det tørt med et tørt papir. Er det normalt å bruke så mye papir når man vasker? Går nesten en kjøkkenrull hver gang.

Dette ble langt... Men jeg sliter veldig med dette, og har egentlig ingen til å hjelpe meg. Har prøvd å lese på nettet, men det er så utrolig mye. Kudos til damer som kan alt dette, vasking er virkelig en egen ferdighet.

Anonymous poster hash: 41c63...9bd
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Å bruke samme klut i do som på resten av doen synes jeg er uhygienisk.

Jeg bruker dobørsten nedi do, og har i litt klorin i forkant som får virke en halvtimes tid først.

Resten av doen vasker jeg grundig med en blanding av ajax og salmiakk som jeg bruker engangskluter til.

Jeg vasker ingen av klutene som jeg har brukt på do, men kaster de.

Når jeg vasker speil bruker jeg en spray som er beregnet på nettopp det, og gammelt avispapir! blir helt blankt uten merker.

Med vindusvask har jeg funnet ut at det enkleste er ofte det beste. Bruker en nal og varmt vann, og vinduene blir blanke og rene.

Endret av miaw
  • Liker 2
Skrevet

Det er forskjellige måter å vaske hus på, men jeg gjør følgende:

Badet: vasker vasken med jif og klut eller svamp om det er mye tannkremsøl her og der - har barn, så det hender. Bruker egen klut til toalettet, men først sprayet jeg det med baderomsspray eller bare vanlig vaskemiddel som er blandet med vann i en sprutflaske og lar det stå, før jeg med hansker på tørker av overdelen på skåla og baksiden på doringen med dopapir, resten bruker jeg klut på. Dokost med jif i doskåla.

Gulvet vaskes med gulvtue og grønnsåpe eller annet allrengjøringsmiddel.

Speil og vinduer: vindusspray som jeg dusjet på, lar stå i et par minutter og tørker av med papir - på denne måten blir det ingen flekker - gni til det blir tørt!

Kjøkken: jif, salo eller kjøkkenspray som tørkestativ av med klut på ovn og benker. Er stekeovnen ekstra skitten bruker jeg et tips du kan google med eddik og bakepulver - funker veldig bra! Har egne klut til å vaske på kjøkkenet, men det er ikke noe galt å bruke kulten man tørker av bordet med. For at oppvaskkluten ikke skal bli sur, skyller jeg sen først i varmt vann og så i iskaldt vann.

Koster eller støvsuger gulvet før jeg vasker. Sprayet vann med såpe i på gulvet og bruker mopp når jeg vasker. Om det er mye gris noen steder, sprayet jeg og lar det stå litt før jeg tørker det opp når det har løsnet ( har barn som griser litt)

Stue, soverom o.l. Støvtørker litt med en fuktig klut der det trengs, støvsuger og bruker mopp på samme måte som på kjøkkenet. Iblant tørker jeg over listene før jeg går over gulvet.

Vinduer:: se hvordan jeg gjør det på badet, karmene tørker jeg av innimellom.

Du trenger ingen supertips for å bli kvitt bakterier om du vasker normalt godt, eneste stedet det kan være lurt er på arbeidsbenken på kjøkkenet, der du kan bruke eddik når du tørker over om du vil. Det er tross alt ikke sunt å ha det alt for sterile rundt seg heller.

Ang vaskemaskinen lønner det seg å kjøre et program som holder 90 -95 grader innimellom for å få bukt med lukt, dosering av vaskemiddel står på vaskemiddelpakken.

Om du skyller kluter godt i såpe og vann, trenger du ikke å vaske dem for hver gang du har vasket. Når det gjelder kvalitet på kluter er det litt forskjell på hva folk foretrekker - prøv deg frem! Jeg klipper opp slitte håndduker til å vaske med og har litt finere kjøkkenkluter. Synes de slitt hånddukene er bedre enn det meste man får kjøpt - dessuten er det miljøvennlig med gjenbruk. Gamle t- skjorter som er klipt opp funker også.

Og jif er ikke noe bra middel for gulv - bruk et vanlig flytende allrengjøringsmiddel.

Har sikkert glemt noe, men du er godt på vei om du begynner med dette.

Skrevet

Og nei, det skal ikke være nødvendig å bruke så mye kjøkkenpapir. Bruker det kun når jeg tar det jeg har "samlet sammen" med mobben eller vaskestaven. Vasker du med vann og såpe, trenger du ikke det.

• Liker 1
Skrevet

Vaskemaskinen vår lukta plutselig fælt, da satte vi på noen tomme "kokvask", og vasket grundig INNI den gummi-pakningen rundt åpningen. Visste ikke den var hul før noen sa det jeg... :fnise:

Jeg er nøye på å kaste kluter etter å ha brukt de på do. Jeg kjøper billige til det, og kaster. Synes de kan bli litt gufne

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker kjøkkenet med samme klut. Bruker Jif universal på benker og bord, skurekrem i utslagsvasken og sånn krem til koketoppen (egen type som også beskytter koketoppen). Kremen til koketoppen tørker jeg av med papir, resten bruker jeg klut til. Tørker også over/vasker risten i avtrekksviften (viktig! Blir det for mye fett samlet opp her kan det være brannfarli). Ta ut risten og legg den i bløt i zalovann, eller vask den i oppvaskmaskin hvis den kan vaskes der (står på bruksanvisning for viften hvis du har denne). Vasker også fort over alle skapdører, kjøleskapdør, komfyrdør og stekeovn hvis det trengs. Vasker kummen til slutt, men skurekrem.

Bad: Sprayer baderomsspray i dusjen og lar det stå. Jif universal på speilet, gnir med en klut, tørker av med en nal. Avispapir er også bra å gni/tørke med. Vasker over alle flater med klut. Vasker doen til slutt, med samme klut. Sisternen, dolokket, dosetet, undersiden av dosetet og ringen rundt til slutt. Nedi do vasker jeg med sånn dovask og kost. Lar det virke litt før jeg skyller ned. Ny klut til å skrubbe i dusjen med, jeg har dusjkabinett med glassvegger, så her bruker jeg også nal etter at jeg har skylt av såpen.

Resten av huset tørker jeg støv med tørr microfiberklut, har med en sprayflaske med såpe i tilfelle jeg oppdager flekker. Gulvet støvsuges og eventuelle flekker her tørkes også bort med såpespray og klut. Vasker sjelden gulvet med såpe og mopp, bortsett fra flisene på badet.

Husk å tørke over tvskjerm o.l.

Vinduer vaskes med klut og såpe, såpe skylles av og så drar jeg over med nal.

Anonymous poster hash: da97d...d75
AnonymBruker
Skrevet

Bruk dokost nedi do. Ellers på dolokk, ringene osv så sprayer du med en vaskespray, feks Jif Universal (har sett en reklame for at Domestos har kommet med en ny spray som man kan bruke i doområdet som skal være bra for å få bort bakteriene), og så bruker du dopapir til å tørke/vaske med. Det kan du bare hive i do og skylle ned etterpå, så slipper du å tenke på om du overfører bakterierier.

Jeg bruker også papir på vasken og speilet, sprayer enten over med Jif Universal eller et spesialskum for å så vaske av med dopapir som jeg skyller ned i do.

Kluter og "kopphåndduker" (altså type kjøkkenhåndduker) og mopper skal vaskes på 90 grader eller høyere.

Undertøy, sokker, sengetøy, håndkler og spesielt skitne klær skal vaskes på 60 grader

Vanlig tøy som bukse og genser kan du vaske på 40.

Se på anvisningen på vaskemiddelpakken hvor mye du skal bruke. Mål med et målebeger så ser du hvor mye du trenger. Tilsett en spiseskje klar eddik 7% (fås kjøpt på vanlige matbutikker) sammen med, eller istedetfor, skyllemiddel. Og når det kommer til skyllemiddel: Ta max 1/3 av det som står på flasken, det er godt med en diskret lukt av tøyet, men det er ikke noe særlig med folk som stinker tøymykner, da er det bedre med parfyme.

Vaskemaskiner har godt av noen vasker på høyest temperatur innimellom for å skylle ut skitt og fett i maskinen som skaper vond lukt. Kjøp OMO vaskemaskinrens for klesvaskemaskin og følg anvisningen.

Det er for meg iallfall helt greit å vaske kjøkkenbord, kjøkkenbenk og komfyr med samme klut, men skyll godt av den og heng den opp slik at den får tørke mellom hver gang du bruker den. Bytt klut noen ganger i uken. Legg oppvaskekosten i oppvaskmaskinen når du setter i gang oppvaskemaskinen. Pass på at det er tørt rundt området på vasken og vask selve vasken og kranene. Visst du setter kranen på fullt så ser du at der er et lite område under kranen som må vaskes. Sett den på fullt og vask området som kommer frem helt fra varmt til kaldt. Ser ofte at der ligger det mye dritt hos folk. Kjøp en flaske klor og ta litt på kjøkkenpapir som du gnikker vasken med med gjevne mellomrom. Vasker har en tendens til å bli gule etterhver. Gjør det i bar overkropp eller med arbeidsklær du ikke er redd for, får du en liten dråpe på plagget ditt blir det hvitt (klor bleker).

Husk å vaske glasset til tannkosten innimellom.

Kjøper du for eksempel zalospray eller Jif kjøkken + Jif universal kommer du langt. Og du trenger ikke å tørke av etterpå. Bare skyll opp kluten og vri den godt slik at den ikke er våt, men fuktig, deretter sprayer du på der du skal vaske og tørk av. Blir det veldig vått kan det være at du sprayer litt for mye. Blir kluten veldig våt eller skitten, skyller du den bare og vrir den godt.

Til enkel støvtørking kan du kjøpe vanlige tørrmopper til gulv og klippe de i passende størrelser. Så slipper du å vaske med vann hver gang.

Din beste venn som kan brukes de fleste steder, men unngå kjøkken: Jif Universal. Din beste venn til toalettet: Wc Duck Active Gel, her er det mange å velge mellom, men kjøp en med en sånn spesial helletut slik at du får helt vaskemiddel under kanten på doen. Din beste venn til kjøkkenet: Zalo Spray, når den er tom heller du bare en dråpe eller to med vanlig zalo på flasken og fyller på med vann så slipper du å kjøpe refill. Klor og salmiakk er alltid greit å ha i hus. Husk å rense sluket på badet med gjevne mellomrom og innimellom heller du en god dæsj med salmiakk i sluket i dusjen og i alle vaskene i huset.

Jif moppesystem og vindustystem er veldig enkelt og greit, kjøp inn noen flere vaskbare mikrofiberopper slik at du har mer enn 1. Ikke vask gulvet på badet med samme mopp som de andre gulvene. Det samme gjelder kjøkkenet. Husk å vaske på 90 grader.

Jeg synes du er flink jeg!

Anonymous poster hash: 2fa61...36c
AnonymBruker
Skrevet

Vaskemaskinen vår lukta plutselig fælt, da satte vi på noen tomme "kokvask", og vasket grundig INNI den gummi-pakningen rundt åpningen.

Ja, viktig!! :)

Gjest Ciegus
Skrevet

Synes du gjør det greit, og det er ikke noe problem å vaske doen med samme klut, så lenge du ikke bruker den kluten på noe annet før den er grundig vasket igjen (i vaskemaskin, eller "kokt" i en gryte på kjøkkenet hvis man ikke har nok klær til å fylle en vask).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er Ts.

Er det virkelig SÅ mye man må gjøre for å vaske huset?? Tenker nå at jeg burde fulgt litt mer med når dama vasket her...

Dette er nå notert:

Vask vaskemaskinen en gang på 90 grader uten noe klær i.

Bruk engangsklut til å vaske dosetet og oppå doen med, og kast den etter bruk.

Bruk dokost oppi doen.

Vask skapdører.

Vask tannkostglass.

Vaske oppvaskkost i oppvaskmaskinen.

Tørke speil med avis.

Skylle oppvaskklut i varmt vann, så iskaldt vann.

Men jeg har noen flere spørsmål:

En sa at jeg skal vaske mopper, kluter og koppehåndklær på 90 grader. Blir ikke et mye sløseri? Når jeg er ferdig med husvask er det 1 kjøkkenhåndkle og 2-3 kluter som er skitne. Skal det lille vaskes for seg selv?

Må jeg vaske gulvet når jeg støvsuger det?

Må jeg vaske vinduer?

Må jeg vaske inni kjøleskap?

Og på Jif flaska står det at man skal vaske av såpen med en våt klut etterpå, så det er derfor jeg vasker av med vått papir. Jeg prøvde med våt klut, men da fikk den litt såpe på seg hver gang, og jeg endte opp med to Jifkluter. Men skulle gjerne funnet en måte for å bruke mindre papir...

Og til du som skrev at man må vaske risten i avtrekksviften på komfyren på grunn av brannfare: hvor er den?

• Liker 1
Skrevet

Kluter kan skyller i rent vann for å bli kvitt såpen. Man kan godt støvsuge uten å vaske gulv - mange aleneboere vasker gulvet hver 14. dag. Skapdører ol. kan tørkes av ved behov - i en barnefamilie vil det være oftere enn hor deg, samme med vinduer og annet, men du kan jo se når det trenger en vask.

• Liker 1
Skrevet

Gjør dere alt dette hver uke?:-o

• Liker 1
Skrevet

Gjør dere alt dette hver uke?:-o

Jeg har hund og barn, så jeg støvsuger omtrent hver dag og vasker over kjøkken og ofte også stuegulv minst et par dager i uka. - vinduer vasker jeg bare 3-4 ganger i året, eller tørker av fingermerkene som ettåringen har satt og merke etter nesen til hunden ( som ofte står med nesen inntill vinduet) ved behov.

Nå høres det vel ut som om jeg har det fryktelig rent og ryddig, men til tross for dette, ser det faktisk rimelig bomba ut midt i uka. Har ofte litt dårlig samvittighet for at vi burde ha stått på mer med støvtørking og vask i kriker og kroker.

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha mikrofiberkluter. Ha en som er tørr og tørk over etter det våte og den vil erstatte papirbruket ditt. Speilene vil skinne men husk å bruke zalovann (en sprut i halvbøtta) og ikke jif.

Anonymous poster hash: 2effa...e15
Skrevet

Jeg har hund og barn, så jeg støvsuger omtrent hver dag og vasker over kjøkken og ofte også stuegulv minst et par dager i uka. - vinduer vasker jeg bare 3-4 ganger i året, eller tørker av fingermerkene som ettåringen har satt og merke etter nesen til hunden ( som ofte står med nesen inntill vinduet) ved behov.

Nå høres det vel ut som om jeg har det fryktelig rent og ryddig, men til tross for dette, ser det faktisk rimelig bomba ut midt i uka. Har ofte litt dårlig samvittighet for at vi burde ha stått på mer med støvtørking og vask i kriker og kroker.

Vi har ikke barn da, men vi har to katter. Og jeg gjør ikke halvparten av det der engang. Ble dritsliten bare av å lese :fnise: Men nå er jo jeg kronisk syk og da, og burde vel strengt tatt hatt en vaskehjelp. Vi bruker forresten sånn engangsmopp med såpe i. Selv om det er et sant helvete å vaske her.

Annonse
Skrevet (endret)

Vi har ikke barn da, men vi har to katter. Og jeg gjør ikke halvparten av det der engang. Ble dritsliten bare av å lese :fnise: Men nå er jo jeg kronisk syk og da, og burde vel strengt tatt hatt en vaskehjelp. Vi bruker forresten sånn engangsmopp med såpe i. Selv om det er et sant helvete å vaske her.

Engangsmopper er en fantastisk oppfinnelse! Noen ganger slipper vi å planlegge å vaske kjøkkengulvet, da ettåringen ( snart ett og et halvtåring) i blant får det for seg at han skal velte vannskåla til hunden utover kjøkkengulvet og siden vi har en stor hund med en vannskål som inneholder mer enn to liter vann, så blir gulvet rimelig rent etter at vi har tørket det opp! ;) Støvsuger vi ikke på to dager er det et fint lag med hundehår overalt. Fikk meg en relativt korthåret hund fordi jeg ikke ville bruke så mye tid på pelsstell og støvsuging, men jeg glemte å ta i betraktning at gigantstor hund= gigantstor overflate med pels som skal røytes. ;)

Det var igrunn litt greit å skrive ned hva jeg faktisk gjør, for mange ganger tror jeg at jeg gjør alt for lite, men jeg ser jo at jeg vasker så det holder.

Endret av absinthia
Skrevet

Jeg er Ts.

Er det virkelig SÅ mye man må gjøre for å vaske huset?? Tenker nå at jeg burde fulgt litt mer med når dama vasket her...

Dette er nå notert:

Bruk dokost oppi doen.

Vask skapdører.

Vask tannkostglass.

Tørke speil med avis.

En sa at jeg skal vaske mopper, kluter og koppehåndklær på 90 grader. Blir ikke et mye sløseri? Når jeg er ferdig med husvask er det 1 kjøkkenhåndkle og 2-3 kluter som er skitne. Skal det lille vaskes for seg selv?

Må jeg vaske vinduer?

Og på Jif flaska står det at man skal vaske av såpen med en våt klut etterpå, så det er derfor jeg vasker av med vått papir. Jeg prøvde med våt klut, men da fikk den litt såpe på seg hver gang, og jeg endte opp med to Jifkluter. Men skulle gjerne funnet en måte for å bruke mindre papir...

Og til du som skrev at man må vaske risten i avtrekksviften på komfyren på grunn av brannfare: hvor er den?

Du trenger ikkje eingangsklut til toalettet, så lenge du ikkje bruker den til noko anna etterpå (før vask), og vasker den på 90 grader. Du kan f.eks. vaske handkler sammen med klutene, så slipper du nesten tom maskin.

Du kan fint bare støvsuge, og vaske gulvet ein gang i blandt, ev. når du ser det er skittent. Badegulv, og gjerne kjøkken treng oftere vask enn stove og soverom. Du ser fort om gulvet treng vask om du ser etter :)

Vinduene vasker du når dei ser skitne ut.

Greit å vaske kjøleskapet ibland, men der og ser du fort om det er skittent. Kan vere greit å skylle ut av grønsaksskuffer og slikt iblandt, då det fort samler seg litt rusk her.

Med jif så sprayer du på overflata som skal vaskes, og tørker av med fuktig klut. Har du mykje såpe på kan du skylle kluten og tørke over ein ekstra gang. Det er meir enn godt nok.

Avtrekksvifta er over komfyren. Finnes mange ulike varianter, men kan ofte skruast laus med eit par skruer. Pleier vere eit filter inni der, som må byttes når det begynner bli fult av fett.

Synest forøvrig du er flink, og gjer det aller meste veldig bra. Riktig rekkefølge og alt. Men alt kjøkkenpapiret er ikkje nødvendig...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er Ts.

Dette er nå notert:

Bruk dokost oppi doen.

Vask skapdører.

Vask tannkostglass.

Tørke speil med avis.

Må jeg vaske vinduer?

Kjøleskapet må vaskes med gjevne mellomrom ja. Det letteste er å bare tørke av med en gang du søler noe og så kan du ta en skikkelig vask av og til. Husk å tørke av på døren på kjøleskapet også.

Mopper, kluter og kopphåndduker må vaskes på max grader ja.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er Ts.

Tusen takk for svar alle sammen! Skal prøve å følge alle rådene deres neste gang jeg skal vaske. Prøver å få vasket her hver 14. dag.

Men et spørsmål til: Hvordan vasker man kjølekapet? Hvilke såpe skal jeg bruke? Jeg har kun Jif Universal, er den grei? Vil maten smake såpe?

AnonymBruker
Skrevet

Dette var en veldig søt TS :)

Jeg måtte smile og nesten le litt, for jeg er kvinne og jeg har de samme spørsmål som deg ;)

Anonymous poster hash: 7f9bf...b53
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...