Gå til innhold

Blir sønner av alenemødre flinkere med kvinner ?

Anbefalte innlegg

Gjest Heartbeat
Skrevet

Blir sønner av alenemødre bedre til å forstå kvinner og til og behandle dem bedre?

Enn sønner oppdratt av bare far eller begge foreldrene?

Fikk høre dette før i dag av noen på jobben som hadde lest dette.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 0bc28...fc0
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Det kommer vel an på hva slags forhold mor og sønn har. Og hvilken rolle far har spilt; om han døde, om mor dro fra far, om far dro fra mor, om far aldri har vært i bilde osv.

Tror i hvert fall ikke at sønner av alenemødre automatisk får et bedre forhold til kvinner generelt.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis. Det blir litt som å si at sønner av alenefedre blir flinke til å hjelpe til hjemme. Sønner av alenemødre og sønner av par som holder sammen kan være både flinke og slurvete.

Anonymous poster hash: a8aa8...3d2
  • Liker 1
Skrevet

Når jeg tenker meg om så er de tre guttene som står meg nærmest, og som jeg kan fortelle ALT til, og som virkelig bryr seg og forstår oppvokst med en alenemor. Kan være tilfeldig da. :)

• Liker 4
Gjest Ischariot
Skrevet

Nei. Statistisk sett ser man at det er helt motsatt:

63% of youth suicides are from fatherless homes --U.S. D.H.H.S., Bureau of the Census 85% of all children that exhibit behavioral disorders come from fatherless homes --Center for Disease Control80% of rapists motivated with displaced anger come from fatherless homes --Criminal Justice and Behavior, Vol. 14, p. 403-2671% of all high school dropouts come from fatherless homes --National Principals Association Report on the State of High Schools70% of juveniles in state operated institutions come from fatherless homes --U.S. Dept. of Justice, Special Report Sept., 198885% of all youths sitting in prisons grew up in a fatherless home --Fulton County Georgia jail populations & Texas Dept. of Corrections, 1992 Translated, this means that children from a fatherless home are:

• 5 times more likely to commit suicide
  • 32 times more likely to run away
  • 20 times more likely to have behavioral disorders
  • 14 times more likely to commit rape
  • 9 times more likely to drop out of school
  • 10 times more likely to abuse chemical substances
  • 9 times more likely to end up in a state operated institution
  • 20 times more likely to end up in prison

http://deltabravo.net/cms/plugins/content/content.php?content.284

Jeg tror barn (både gutter og jenter) lærer en del viktige "manneting" av sine fedre, som f.eks. dette med æresbegrep og integritet.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, snarere tvert i mot. Har selv vokst opp med alenemor og om noe så tok jeg mye skade i ungdommen min av det kvinnesynet hun hadde. Skulle gjerne ha hatt en motpart der som kunne fortelle meg hvor full av skit hun faktisk var.

Syntes det prosjektet som ei lesbisk dame hadde for noen år siden var ganske interessant. Hun gikk "undercover" som mann i ett år. Fordi hun var helt sikker på at hun som kvinne kom til å være den perfekte mannen, siden hun visste akkurat hva kvinner selv sa at de egentlig ville at menn skulle gjøre. Eller alt det menn gjorde feil.

Konklusjonen hennes var noe sånt som at kvinner faen ikke hadde peiling på hva de selv ville. Eller hvordan menn burde oppføre seg for å fatte interessen deres.

Søk på Self-Made Man skrevet av Norah Vincent. Så finner du litt om det

Anonymous poster hash: d7b90...762
  • Liker 1
Skrevet

I de tilfellene jeg vet om er det helt motsatt.

AnonymBruker
Skrevet

Alenemødre, verste som fins. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alltid det, nei.

Og dette svaret hjalp TS?

Anonymous poster hash: 86acd...ee7

AnonymBruker
Skrevet

Unge menns oppvekst uten far

- Alt de ikke fikk fra sine fedre, vil de gi til sine egne barn. De vil bli de nye tøffe, men myke menn. Oppveksten uten far har gitt dem den fordelen at de ønsker å være mer bevisste på hvordan de selv vil bli som fedre.

Dette er en av konklusjonene i Børge Beisvåg sin hovedfagsoppgave i sosiologi ved NTNU. Han har intervjuet åtte gutter i alderen 17 - 28 år om det å vokse opp uten en far. Disse guttene har i lengre perioder av oppveksten hatt liten eller ingen kontakt med far, og ingen av dem har hatt en annen stabil farsfigur i hjemmet.

Beisvåg har ønsket å se på hvordan gutter som opplever fraværet av far, utformer seg selv som menn. Han finner at disse guttene oppfatter seg selv som mer selvstendige enn mange av sine jevnaldrende. Det innebærer at de har mot til å stå i mot presset fra andre i sin utforming av mannsrollen.

De intervjuede guttene holder på med de samme aktiviteter som sine venner. Men på det indre plan er det forskjeller, informantene mener selv at det å vokse opp med mor har lært dem å vise omsorg. Det er naturlig for dem som menn å vise omsorg, det blir ikke oppfattet som feminint.

http://kilden.forskningsradet.no/c17251/artikkel/vis.html?tid=23622

Norsk forskning viser altså at gutter som vokser opp med single mødre blir mer omsorgsfulle, uten at de oppfatter seg selv som mindre maskuline for den saks skyld. Jeg tror det er fordi de ikke lærer seg den "å være mann er å være tøff og hard"-kulturen mange eldre generasjoners menn lærer sine sønner.

Anonymous poster hash: 85446...d18
  • Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Og dette svaret hjalp TS?

Sikkert.

• Liker 1
Gjest Heartbeat
Skrevet

Har selv to sønner som jeg har oppdratt helt alene uten faren i bildet. Var derfor jeg fikk høre det ;)

Men det er vel individuelt ja :) Og ikke noe forskning som støtter dette-

Var bare interessert i å høre andres erfaringer

AnonymBruker
Skrevet

Alenemødre, verste som fins. ;)

Hva er galt med singelmødre? :klo:

Annet enn at folk har en hel haug med fordommer mot dem! :bond:

• Liker 5
Gjest Heartbeat
Skrevet

- Alt de ikke fikk fra sine fedre, vil de gi til sine egne barn. De vil bli de nye tøffe, men myke menn. Oppveksten uten far har gitt dem den fordelen at de ønsker å være mer bevisste på hvordan de selv vil bli som fedre.

Dette er en av konklusjonene i Børge Beisvåg sin hovedfagsoppgave i sosiologi ved NTNU. Han har intervjuet åtte gutter i alderen 17 - 28 år om det å vokse opp uten en far. Disse guttene har i lengre perioder av oppveksten hatt liten eller ingen kontakt med far, og ingen av dem har hatt en annen stabil farsfigur i hjemmet.

Beisvåg har ønsket å se på hvordan gutter som opplever fraværet av far, utformer seg selv som menn. Han finner at disse guttene oppfatter seg selv som mer selvstendige enn mange av sine jevnaldrende. Det innebærer at de har mot til å stå i mot presset fra andre i sin utforming av mannsrollen.

De intervjuede guttene holder på med de samme aktiviteter som sine venner. Men på det indre plan er det forskjeller, informantene mener selv at det å vokse opp med mor har lært dem å vise omsorg. Det er naturlig for dem som menn å vise omsorg, det blir ikke oppfattet som feminint.

Norsk forskning viser altså at gutter som vokser opp med single mødre blir mer omsorgsfulle, uten at de oppfatter seg selv som mindre maskuline for den saks skyld. Jeg tror det er fordi de ikke lærer seg den "å være mann er å være tøff og hard"-kulturen mange eldre generasjoners menn lærer sine sønner.

Takk for svar :) Interessant :)

AnonymBruker
Skrevet

Konklusjonen hennes var noe sånt som at kvinner faen ikke hadde peiling på hva de selv ville. Eller hvordan menn burde oppføre seg for å fatte interessen deres.

Søk på Self-Made Man skrevet av Norah Vincent. Så finner du litt om det

Nja, kanskje fordi kvinner individer? Tror du virkelig at kvinner har samme syn om ting? Resultatet hadde vært det samme uansett hvilket kjønn det var snakk om.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har selv to sønner som jeg har oppdratt helt alene uten faren i bildet. Var derfor jeg fikk høre det ;)

Men det er vel individuelt ja :) Og ikke noe forskning som støtter dette-

Det viktigste du kan gi dem er kjærlighet. :)

Men jo, forskning viser at sønner kommer godt ut av det. Som sagt, se: innlegg nummer #12

Gjest Ischariot
Skrevet

Viktig å merke seg at dette er en studie som ser på hvordan sønner av alenemødre oppfatter seg selv. Hvis man ser på objektive studier og kriminalstatistikk, ser man at sønner av alenemødre er i risikosonen både når det gjelder voldtekt og annen voldskriminalitet.

Skrevet

8 gutter som er interjuvet, det er kanskje interessant, men å trekke generelle konklusjoner fra det utvalget blir som å stikke fingern i lufta

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...