Gå til innhold

Går ned nesten 50 % i lønn for en periode, hvordan forbrede seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det har seg slik at jeg skal omskoleres (riktig nok innen samme firma), og vil i perioden det tar (6-7 måneder) regne med å gå ned nesten 50 % i lønn. For øyeblikket har jeg rundt 470 000 kr i året (ca 25 000 kr i måneden), og vil i perioden ha en årslønn på 245 000 kr (ca 15 000 kr).

Hvis jeg ser bort ifra husleie og sparing, så har jeg ca 3000 kr i faste utgifter (studielån, linser, forsikring etc). Husleie under perioden vet jeg ikke hva kommer på, siden jeg ikke vet hvor jeg blir plassert før en måned før jeg skal flytte (litt redd for hvordan det skal gå å finne leilighet).

Jeg føler jeg er blitt relativt flink til å spare nå som jeg har fast jobb med grei inntekt og lav husleie (4500 kr for øyeblikket). Har en del i krisebuffer, og på forskjellige sparekontoer. Hvordan ville dere forbredt dere på å gå så mye ned i lønn? Ville dere spart som en gal (fire lønninger til med god inntekt), for så å leve godt av dette i vinter, eller bare leve sparsommelig på den lønningen som kommer?

Hvis det er slik at jeg får til å spare noen kroner også når jeg tjener mindre, burde jeg satse på BSU, eller på høyrentekonto (for så å fylle opp BSU når skattepengene og feriepenger kommer)?

Rart dette, under studietiden klarer man fint å leve på studielån pluss noen strøjobber, mens når man er vant til god inntekt så er det skummelt å gå ned til (hele) 15 000 kr, selv om det er bare for en kort periode. :)

Anonymous poster hash: af8f1...7a2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Øh, dette kommer til å gå kjempebra, stress ned

Endret av Inx
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når dama tydeligvis er vant til å sløse hver mnd. Så blir det ikke lett.

Anonymous poster hash: 17c62...666

Skrevet

Jeg ville ha spart som en gal, og kutta forbruket allerede nå :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det har seg slik at jeg skal omskoleres (riktig nok innen samme firma), og vil i perioden det tar (6-7 måneder) regne med å gå ned nesten 50 % i lønn. For øyeblikket har jeg rundt 470 000 kr i året (ca 25 000 kr i måneden), og vil i perioden ha en årslønn på 245 000 kr (ca 15 000 kr).

Hvis jeg ser bort ifra husleie og sparing, så har jeg ca 3000 kr i faste utgifter (studielån, linser, forsikring etc). Husleie under perioden vet jeg ikke hva kommer på, siden jeg ikke vet hvor jeg blir plassert før en måned før jeg skal flytte (litt redd for hvordan det skal gå å finne leilighet).

Jeg føler jeg er blitt relativt flink til å spare nå som jeg har fast jobb med grei inntekt og lav husleie (4500 kr for øyeblikket). Har en del i krisebuffer, og på forskjellige sparekontoer. Hvordan ville dere forbredt dere på å gå så mye ned i lønn? Ville dere spart som en gal (fire lønninger til med god inntekt), for så å leve godt av dette i vinter, eller bare leve sparsommelig på den lønningen som kommer?

Hvis det er slik at jeg får til å spare noen kroner også når jeg tjener mindre, burde jeg satse på BSU, eller på høyrentekonto (for så å fylle opp BSU når skattepengene og feriepenger kommer)?

Rart dette, under studietiden klarer man fint å leve på studielån pluss noen strøjobber, mens når man er vant til god inntekt så er det skummelt å gå ned til (hele) 15 000 kr, selv om det er bare for en kort periode. :)

Du blir omskolert uten lønn tross at det er firmaet som ønsker omskoleringen? Og du blir flyttet til et vilkårlig, på forhånd ikke kjent sted?

Å tjene inn igjen de gode 100' dette kommer til å koste deg i ren tapt lønn + flytting + pensjonstap kommer til å ta hvor lang tid? Har du vurdert om det mest lønnsomme bare er å finne seg en ny jobb dersom firmaet ikke er villig til å kompensere for noe av dette?

Anonymous poster hash: 0ffe8...729

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du blir omskolert uten lønn tross at det er firmaet som ønsker omskoleringen? Og du blir flyttet til et vilkårlig, på forhånd ikke kjent sted? Å tjene inn igjen de gode 100' dette kommer til å koste deg i ren tapt lønn + flytting + pensjonstap kommer til å ta hvor lang tid? Har du vurdert om det mest lønnsomme bare er å finne seg en ny jobb dersom firmaet ikke er villig til å kompensere for noe av dette? Anonymous poster hash: 0ffe8...729

Dette lurer jeg også på. Hva slags jobb er det som kan kreve dette? Og; er det verdt det for deg?

Anonymous poster hash: 6025b...972

Skrevet

Syntes i grunn det er veldig merkelig at du skal gå ned i lønn denne perioden. I alle fall så drastisk som det du skal.

Bare de 7 mnd du går ned i lønn, taper du jo 100.000 på dette. Selv om du skulle gå opp 20.000 i mnd etter endt omskolering så vil det jo ta deg i overkant av 5 år og ta igjen det reelle inntektstapet.

Gjest Tirkes
Skrevet

Stiller som de andre spørsmålstegn ved arbeidsgiver. Om det er frivillig avtalt, så ville jeg trolig revurdert det.

Men for å svare på det du spør om, jeg ville forberedt meg ved å spare tilsvarende tid på forhånd. Jeg gjorde dette når jeg deltidsjobbet som student, i perioder jobbet jeg mindre pga eksamener og innleveringer. Det jeg gjorde var å utjevne innlekten selv.

Med dine tall, vil det si at jeg hadde basert meg på forbruk på 20 000, og spart 5000 i mnd når jeg tjente 25k, og brukt 5000 av sparepengene de månedene jeg tjente 15k (så sant jeg hadde hatt bruk for disse sparepengene, har jeg ikke bruk for dem, så lar jeg dem stå).

Jeg hadde startet i god nok tid til å dekke for perioden, så et halvår før perioden med mindre inntekt. Da venner du deg også til lavere forbruk, uten å gå i minus (for du sparer jo) og uten å basere deg kun på buffer som du også vil ha bruk for å ha i bakhånd med mindre inntekt. Om mulig trenger du bufferen mer med lavere inntekt, så jeg ville ikke basert meg på å bruke denne.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Dette var egentlig ikke en tråd om det var verdt å bytte eller ikke, men...

Flere grunner til at jeg gjør dette.

1. Yrketsstillingen jeg har nå skal fases ut en eller annen gang i fremtiden. Om det blir om fem eller femten år er usikkert, men det som er sikkert er at den vil fjernes. Bedre å bytte jobb nå som jeg er ung (24 år).

2. Stillingen jeg bytter til er en fullverdig utdannelse med garantert jobb etterpå. Utdannelsen blir for min del forkortet, grunnet tidligere utdannelse og arbeidserfaring.
Jeg blir flyttet til en av fem utsjekksenheter, med deretter mulighet for å søke meg til tilsammen 24 forskjellige enheter.

3. Gjennomsnittlønnen ligger nærmere 600 000 kr i året. Det åpner også for muligheter for jobb offshore.

4. Betalt utdanning, slipper altså studielån og lang utdanning i et helt nytt felt.

Gjest Tirkes
Skrevet

PS: Regne over skatten din når inntekten går ned. Det kan hende at du kan gå over på annet tabelltrekk og dermed få mer utbetalt i måneden. Å betale for mye skatt lønner seg ikke. Ikke alltid lønningskontor og skattetater henger med dersom sånne fall i inntekt skjer helt plutselig.

Skrevet

Spar som en gal med en gang, venn deg til å leve på 15k, spar resten :)

Så ser du når perioden er ver hvordan ståa er og hva du gjør videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...