Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en periode noe redusert og med en del fritid. Tenker å lese noen klassikere, men jeg orker ikke lese tungvekterne nå. jeg har allerede lest mye av De Maurier, Wilde, Bjerke, Orwell og Wodehouse. Kom med tips!

Anonymous poster hash: a5a24...26c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Atwood, Margaret: Tjenerinnens beretning og Oryx and crake
Bjørneboe, Jens: Semmelweiss
Capek, Karel: Salamanderkrigen (den første delen er tung, men det blir bedre, mye bedre!)
Du Maurier, Daphne: Min kusine Rachel
Eco, Umberto: Foucaults pendel
Golding, William: Fluenes herre
Grant, Joan: Jeg var dronning i Egypt
Hugo, Victor: Ringeren i Notre Dame
Huxley, Aldous: Vidunderlige nye verden
Orwell, George: 1984
Paasilinna, Arto: Kollektivt selvmord
Pullman, Philip: Den mørke materien
Sade, Donatien Alphonse François de: Justine, eller Dydens ulykker
Scott, Gabriel: De vergeløse
Shute, Nevil: On the Beach
Shelley, Mary Wollstonecraft: Frankenstein
Sienkiewicz, Henryk: Quo vadis?
Solzjenitsyn, Aleksander: En dag i Ivan Denisovitsj' liv
Stoker, Bram: Dracula
Süskind, Patrick: Parfymen
Swift, Jonathan: Gullivers reiser
Wilde, Oscar: The Picture of Dorian Grey

• Liker 1
Skrevet

Atwood, Margaret: Tjenerinnens beretning og Oryx and crake

Bjørneboe, Jens: Semmelweiss

Capek, Karel: Salamanderkrigen (den første delen er tung, men det blir bedre, mye bedre!)

Du Maurier, Daphne: Min kusine Rachel

Eco, Umberto: Foucaults pendel

Golding, William: Fluenes herre

Grant, Joan: Jeg var dronning i Egypt

Hugo, Victor: Ringeren i Notre Dame

Huxley, Aldous: Vidunderlige nye verden

Orwell, George: 1984

Paasilinna, Arto: Kollektivt selvmord

Pullman, Philip: Den mørke materien

Sade, Donatien Alphonse François de: Justine, eller Dydens ulykker

Scott, Gabriel: De vergeløse

Shute, Nevil: On the Beach

Shelley, Mary Wollstonecraft: Frankenstein

Sienkiewicz, Henryk: Quo vadis?

Solzjenitsyn, Aleksander: En dag i Ivan Denisovitsj' liv

Stoker, Bram: Dracula

Süskind, Patrick: Parfymen

Swift, Jonathan: Gullivers reiser

Wilde, Oscar: The Picture of Dorian Grey

Jaa, støtter Fluenes herre og Dracula! Kjempespennende og lettlest :)

Kommer dessverre ikke på noen egne forslag, litt for tidlig på morran!

Skrevet

Huck Finn er veldig lettlest og fin

Gjest Tirkes
Skrevet

Stolthet og fordom (Austen) er jo veldig lettlest.

Jeg synes også at 1984 (Orwell) var veldig lettlest, samme med Fluenes Herre (Golding). Fluenes herre er vel mer myntet på ungdom, så der vil jeg peke på en annen klassisk ungdomsbok: Den uendelige historie (Ende). Nydelig, herlig fantasy, lettlest og Michael Ende har en rik og intelligent språkbruk. De norske oversettelsene er bra.

Greven av Monte Cristo (Dumas) og stort sett alt av Dickens synes jeg også er lettlest (på norsk). Dickens synes jeg tidvis kan være tungt på engelsk, for de fleste engelske varianter har originale språket, som er vakkert med litt tyngre.

Roald Dahls forskjellige novellesamlinger er også klassiskere og lettlest (og spennende) sommerlektyre. :)

Jules Verne sin verdensomseiling under havet samt Reisen Til Jordens Indre er også klassiskere som er veldig lettleste.

Min favoritt av de "gode, gamle" klassiskerene for å drømme meg bort i sola er Skattøya (Treasure Island) av Robert Luis Stevenson. Koseboken.

Uæh, her kan jeg lett ta helt av, så jeg avslutter der enn så lenge, jeg!

• Liker 1
Skrevet

Sherlock Holmes romanene og novellene, lettleste og spennende.

Skrevet

Tja - vanskelig å definere lettlest vs tungvektere.. Men men - tenker nå ut i fra hva jeg ville lese når jeg vil ha noe å slappe av med i stedet for å tenke, evt hva jeg ville anbefale til mr Bond som ikke er like stor lesehest :)

Graham Greene kan vel regnes som klassiker tenker jeg? Mye variasjon, og en av mine absolutte favorittforfattere, så er nok litt biased jeg. Men en del er også gitt ut på norsk.

E. Hemingway burde også fungere greit, Solen går sin gang, Farvel til våpnene og Klokkene ringer for deg er jo virkelige klassikere alle sammen.

Bukowski er jo veldig underholdende.

Jack Keourac sin On the Road mener er "På kjøret" på norsk om jeg husker korrekt? Syntes i alle fall den er utrolig bra skildring av en tidsepoke.

Salinger sin Redderen i rugen var en bok som jeg likte godt når jeg var yngre.

Ikke alt av Camus er så fryktelig enkelt, men Pesten er ganske lettlest mener jeg.

Støtter absolutt Huxley - Vidunderlige nye verden er også noe som absolutt må leses!

Jeg personlig mener også Remarque er ikke tunglest - men så er innholdet ganske mørkt og desperat. Men om du ikke orker Intet nytt fra vestfronten (som jeg synes er direkte deprimerende selv om den er lettlest), er Tre kamerater ganske grei sted å starte. Den er bare litt trist. Men optimalt sett hadde jeg nok lest de krigsbøkene i riktig rekkefølge.

Samme gjelder Marquez. Jeg synes Hundre års ensommhet er egentlig noe tung, men Kjærlighet i koleraens tid er mye lettere lest.

Om du kunne tenke deg noe som er kanskje litt mer mot tungvektere ville jeg vurdere Goncharov sin Oblomov. Lettere enn noen av de andre russiske tungvektere og ganske underholdende bok. Muligens også Turgenev sin Fedre og sønner. Dostojevski og Tolstoj ville jeg kanskje ta sammen med tungvektere.

Hvis du vil ha noe type Wodehouse, da ville jeg gå for Jerome K. Jerome. Three men in a boat og Three men on a bummel er utrolig morsomme! (de har sikkert også kommet ut på norsk men jeg mener de er best lest på engelsk)

Eco er ikke noe jeg ville kalle lettlest.. Men det er nå meg kanskje. Synes det meste av Eco jeg har lest tar sin tid.

• 2 uker senere...
Skrevet

Kjell Aukrust: Simen, Bror min, Bonden. 3 morsomme bøker

Skrevet

Jane Eyre, eller Vilette av Charlotte Brontë.
Brideshead Revisited av Evelyn Waugh

A Room with a View av E.M. Forster

Tess of the D'Urbervilles av Thomas Hardy

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det meste av Hamsun har vært lettlest, spesielt Pan, Victoria og Sult.

Madame Bovary av Flaubert gikk ganske lett.

Bukowski er veldig lettlest, om han kan regnes som en klassiker. Elsker bøkene hans.

1984 og Animal Farm er også rimelig lettleste,

Ellers mange gode tips over her :)

Anonymous poster hash: 6bceb...d0b
Skrevet

E. Hemingway burde også fungere greit, Solen går sin gang, Farvel til våpnene og Klokkene ringer for deg er jo virkelige klassikere alle sammen.

Oi, vi har veldig forskjellig syn på lettlesthet :sjokkert: Men det har selvfølgelig en viss sammenheng med at jeg synes at skrivestilen var ekstremt kjedelig og de to bøkene (farvel til våpnene og klokkene ringer for deg) jeg har lest av ham var sovemateriale :laugh:

Jeg vil slå et slag for Austen og Dickens, som er to av mine favoritter. Er også enig med den over her som nevnte Sherlock Holmes-novellene, flotte fortellinger!

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Når det gjelder Dostojevski, er ikke Idioten så verst. Er vel den "letteste" i den gata.

Hva med Murakami? Kan kanskje ikke akkurat regnes som klassiker, men de kommer vel til å bli det. Kafka på stranden er fin.

Selv synes jeg ikke engang Victoria av Hamsun er lettlest, og i alle fall ikke Sult. Sukk og atter sukk.

Andre:

To kill a mockingbird - Harper Lee

Huckleberry Finn - Mark Twain

Cather in the rye - Salinger

The Great Gatsby - Fitzgerald

Legger også til Paul Auster's New York-trilogi, og samtidig kan det nevnes at bøkene til kona hans også er bra og lettleste.

Endret av Badabing
Skrevet

Gengangere og Om mus og menn :) To av mine favoritter!

Gjest JakeGreen
Skrevet

Jeg sekunderer 'Of Mice and Men' av Steinbeck!

“A guy goes nuts if he ain’t got nobody. It don’t make any difference who the guy is, so long as he’s with you. I tell ya…I tell ya, a guy gets too lonely, and he gets sick.”

Denne er i hvert fall lettlest, men les den for Guds skyld på engelsk (som all engelsk litteratur).

Min andre anbefaling er 'Brødrene Karamazov' av Dostojevski. Jeg mener boken er tilgjengelig for de fleste og rimelig lettlest, men utfordringen ligger i at persongalleriet kan bli litt bredt i tillegg til at hver enkelt person blir omtalt med flere navn, slik som ofte er vanlig i russisk litteratur. Derfor kan man av og til bli litt forvirret, men det kan løses ved å skrive ned navnene på bokmerket ditt.

Den er verdt det.

Jeg likte også Idioten som nevnt tidligere i tråden, men synes Brødrene Karamazov var bedre.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det meste av Hamsun har vært lettlest, spesielt Pan, Victoria og Sult.

Anonymous poster hash: 6bceb...d0b

Herregud, noen ber om lettleste bøker og du kommer med Hamsun og Sult osv?

HERREGUD.

Anonymous poster hash: ef256...328

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Greven av Monte Cristo (på norsk) og Om mus og menn er gode tips.

Anonymous poster hash: ef256...328
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...