Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er noe jeg ikke helt forstår forskjellen på. Hva er et veid gjennomsnitt og hva er et gjennomsnitt?

I fasiten står det at jeg får feil hvis jeg på oppg. har brukt uveid gjennomsnittet og ikke det veide gjennomsnittet. Man skal finne gjennomsnittet for 36,5 og 28,5. Jeg trodde dette ble 32,5 men dette var det uveide gjennomsnittet. Rett svar var 32,6(!)

Hadde blitt veldig takknemlig hvis noen hadde kunnet forklare meg dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må innrømme jeg aldri hadde hørt uttrykket veid gjennomsnitt før selv om jeg har studert matte maaange år etter videregående.

Fant iallefall denne

Jeg har ikke lest den så nøye, men håper den allikevel er tilhjelp.

Skrevet

For å beregne et veid/vektet gjennomsnitt tror jeg nok du skal ha flere data. Veid gjennomsnitt tar ikke bare hensyn til antallet du beregner gjennomsnittet over, men også en annen faktor, f.eks. et størrelsesforhold mellom forekomstene.

Et dagsakuelt eksempel:

På Aker Brygge har vi følgende ølpriser på en "halvliter"

Lektern 61 kr

Beach Club 72 kr

Gjennomsnittet (middelverdien) for øl blir da (61 + 72)/2 = 66,5 kr

Men på Lektern server de 0,4l, og på Beach Club 0,5l. Det veide gjennomsnittet for en "halvliter" øl blir

(61 x 0,4 + 72 x 0,5) / 0,9 = (24,4 + 36) / 0,9 = 67,7 kr

Dvs du multipliserer hver forekomst med størrelsen, og dividerer til slutt med størrelsen den totale datamengden vi regner over (0,9l øl).

Hvor mye koster utepilsen om dagen, forresten? :sikle:

Gjest gjest1
Skrevet

Enig med Gyldenløwe. Du må ta hensyn til vektingen (størrelser) ved veid gjennomsnitt. Det er tydeligvis noen vekter i oppgaveteksten din.

[36.5 x W] + [28.5 x (1-W)] = 32.6

W = 0.5125

Det vil si at din første verdi på 36.5 skal vektes med 51,25%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...