Wilmus Skrevet 11. juli 2013 #1 Skrevet 11. juli 2013 Dere som har slanka dere, har dere fått mye komentarer fra de rundt dere, og hvordan takler dere dette? Jeg har gått ned litt over 20 kg siden januar, og er veldig glad for det. Har alldri følt meg bedre, og vil trene hver dag. Mest fordi jeg har fått så mye energi at jeg blir rastløs av å bare sitte i sofaen. Skulle jo tro at dette er positivt, men neeeida.. "Skal du trene nå igjen?? Skal du ikke spise mer enn det der? Hvorfor vil ikke du også ha is?? -- Sånne ting hele tiden. Hadde skjønt det om jeg var bare skinn og bein, men det er jeg ikke. Vi l tippe jeg er ca 60-65 kg og 164 cm høy. Jeg spiser helt normalt, men har kuttet ut godis og brus annet enn på lørdag. Det er liksom bare negative ting som kommer ut av dem (spessielt samboer) kan han ikke bare si at han syns jeg er sporty og flink og fin?? Faen assa..
Gjest Teta Skrevet 11. juli 2013 #2 Skrevet 11. juli 2013 Gratulerer med innsatsen! Jeg kjenner den følelsen. Har i grunn ingen gode råd, annet enn at man bare må prøve å heve seg over det så godt man kan. Kanskje du kan forklare han hvorfor/hvordan dette plager deg? Og prøve å få han til å respektere at slik må det være?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #3 Skrevet 11. juli 2013 Jeg kan heller ta det fra synspunktet fra den som var sammen med en som slanket seg. Både jeg og kjæresten etter noen år sammen hadde lagt på oss en god del "forholdsvekt". En dag så bestemte han seg for å gå ned i vekt og han raste ned ganske fort, så da satt jeg der, med den gamle vekta og han var blitt tynnere. Jeg hadde ingen lyst eller motivasjon til å slanke meg, men samtidig redd for at han skulle forlate meg for noen penere, så jeg syns det var enklere å overtale han til å gå tilbake til gamle vaner. Etter en stund så gjorde han det også. Anonymous poster hash: 1bd05...e93 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #4 Skrevet 11. juli 2013 Tok også av meg 20 kg, og har hatt det slik som deg. Det tok en par år før folk hadde vent seg til mitt nye utseende og livsstil. Anonymous poster hash: 48e71...cf6
Pearl2.0 Skrevet 11. juli 2013 #5 Skrevet 11. juli 2013 De er misunnelige. Uvant at hun som var litt tjukk plutselig ser fantastisk ut, kanskje bedre enn de selv. Er ikke alle som takler at andre har suksess. Jeg sier bare hatten av for deg Gratulerer 8
Pearl2.0 Skrevet 11. juli 2013 #6 Skrevet 11. juli 2013 Jeg kan heller ta det fra synspunktet fra den som var sammen med en som slanket seg. Både jeg og kjæresten etter noen år sammen hadde lagt på oss en god del "forholdsvekt". En dag så bestemte han seg for å gå ned i vekt og han raste ned ganske fort, så da satt jeg der, med den gamle vekta og han var blitt tynnere. Jeg hadde ingen lyst eller motivasjon til å slanke meg, men samtidig redd for at han skulle forlate meg for noen penere, så jeg syns det var enklere å overtale han til å gå tilbake til gamle vaner. Etter en stund så gjorde han det også. Anonymous poster hash: 1bd05...e93 Så fælt! Man skal bygge hverandre opp i et forhold, ikke rive hverandre ned. 16
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #7 Skrevet 11. juli 2013 Jeg tror de føler seg litt truet. Akkurat som om du signaliserer at "jeg er bedre enn dere" (selv om du ikke gjør det). Tror usunne folk som ikke trener bevisst eller ubevisst føler seg truet av sunne folk. En annen grunn kan være at de tenker at "nå er du tynn, nå kan du slappe av mtp trening og sunn mat". Litt sånn tankegang at trening er noe man gjør for å bli tynn. Anonymous poster hash: 48e52...5c6
sol87 Skrevet 12. juli 2013 #8 Skrevet 12. juli 2013 Det kan jo hende at de er bekymret (uten grunn). Ofte kan man bli engstelig hvis noen blir slankere, fordi man har lest litt for mye av de der historiene "det begynte med en slankekur, nå har jeg spiseforstyrrelser!!!!". Jeg tror at du får gi beskjed til dem om at du tar deg nær av maset ditt. Du kan også forklare at man gjerne spiser mindre når man har gått ned i vekt, fordi magesekken da også rommer mindre.
Gjest Coolaid Skrevet 13. juli 2013 #9 Skrevet 13. juli 2013 (endret) Dere som har slanka dere, har dere fått mye komentarer fra de rundt dere, og hvordan takler dere dette? Jeg har gått ned litt over 20 kg siden januar, og er veldig glad for det. Har alldri følt meg bedre, og vil trene hver dag. Mest fordi jeg har fått så mye energi at jeg blir rastløs av å bare sitte i sofaen. Skulle jo tro at dette er positivt, men neeeida.. "Skal du trene nå igjen?? Skal du ikke spise mer enn det der? Hvorfor vil ikke du også ha is?? -- Sånne ting hele tiden. Hadde skjønt det om jeg var bare skinn og bein, men det er jeg ikke. Vi l tippe jeg er ca 60-65 kg og 164 cm høy. Jeg spiser helt normalt, men har kuttet ut godis og brus annet enn på lørdag. Det er liksom bare negative ting som kommer ut av dem (spessielt samboer) kan han ikke bare si at han syns jeg er sporty og flink og fin?? Faen assa.. Det er helt vanlig at når du gjør det du har gjort, så følger det med en del negative ting fra menneskene rundt deg. Du gjøre noe som andre kanskje har lyst til, men velger å ikke klare, gidde, orke osv. Folk blir misunnelig på at du kommer deg i bra fysisk form, går ned i vekt og får mye energi. En del av disse menneskene rundt deg er sabotører som ødelegger for deg, ofte uten å vite det selv, med sine negative kommentarer. Sambo kan også være redd for at han skal miste deg til noen andre når du blir så "flott".. Det er helt vanlig det du opplever og opplever dette selv også. Du kan stoppe dette med å svare de negative kommentarene med: "sabotere du meg ?" eller noe lignende. Ofte er det nok å gjøre folk oppmerksomme på hva de driver med når de spyr ut negative kommentarer. Stå på ! Endret 13. juli 2013 av Coolaid
Jolene Skrevet 13. juli 2013 #10 Skrevet 13. juli 2013 Jeg kan heller ta det fra synspunktet fra den som var sammen med en som slanket seg. Både jeg og kjæresten etter noen år sammen hadde lagt på oss en god del "forholdsvekt". En dag så bestemte han seg for å gå ned i vekt og han raste ned ganske fort, så da satt jeg der, med den gamle vekta og han var blitt tynnere. Jeg hadde ingen lyst eller motivasjon til å slanke meg, men samtidig redd for at han skulle forlate meg for noen penere, så jeg syns det var enklere å overtale han til å gå tilbake til gamle vaner. Etter en stund så gjorde han det også.Anonymous poster hash: 1bd05...e93 For en grusom person du er! Til ts: fantastisk innsats!!!☆ 7
QueenOfTheSidewalk Skrevet 13. juli 2013 #11 Skrevet 13. juli 2013 Det er som en annen sier her, det tar tid før folk venner seg til det. I mellomtiden, ikke ta deg nær av kommentarene
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #12 Skrevet 15. juli 2013 Jeg kan heller ta det fra synspunktet fra den som var sammen med en som slanket seg. Både jeg og kjæresten etter noen år sammen hadde lagt på oss en god del "forholdsvekt". En dag så bestemte han seg for å gå ned i vekt og han raste ned ganske fort, så da satt jeg der, med den gamle vekta og han var blitt tynnere. Jeg hadde ingen lyst eller motivasjon til å slanke meg, men samtidig redd for at han skulle forlate meg for noen penere, så jeg syns det var enklere å overtale han til å gå tilbake til gamle vaner. Etter en stund så gjorde han det også. Anonymous poster hash: 1bd05...e93 Så utrolig dårlig gjort! Misunnelse og smålighet lyser lang vei. Hva med å skjerpe seg og få en litt sunnere livsstil selv? Det er ikke bra å være overvektig. Har selv gått ned nesten 20 kg og mannen min er min viktigste heiagjeng. Han roser meg hver dag, selvom det er over et år siden jeg nådde matchvekt. Selv er han slank, men har blitt skikkelig inspirert av meg til å trene mer. Så nå trener vi og roser hverandre. Mye bedre enn å overtale hverandre til usunn livsstil på bakgrunn av sjalusi og mindreverdighetskomplekser. Anonymous poster hash: 7c62b...e49 3
LedigNavn Skrevet 15. juli 2013 #13 Skrevet 15. juli 2013 Jeg gjetter på at de får dårlig samvittighet av å se på at du trener mer og spiser mindre enn dem. Er mye lettere å ta seg den ekstra isen hvis alle gjør det.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #14 Skrevet 15. juli 2013 Dere som har slanka dere, har dere fått mye komentarer fra de rundt dere, og hvordan takler dere dette? Jeg har gått ned litt over 20 kg siden januar, og er veldig glad for det. Har alldri følt meg bedre, og vil trene hver dag. Mest fordi jeg har fått så mye energi at jeg blir rastløs av å bare sitte i sofaen. Skulle jo tro at dette er positivt, men neeeida.. "Skal du trene nå igjen?? Skal du ikke spise mer enn det der? Hvorfor vil ikke du også ha is?? -- Sånne ting hele tiden. Hadde skjønt det om jeg var bare skinn og bein, men det er jeg ikke. Vi l tippe jeg er ca 60-65 kg og 164 cm høy. Jeg spiser helt normalt, men har kuttet ut godis og brus annet enn på lørdag. Det er liksom bare negative ting som kommer ut av dem (spessielt samboer) kan han ikke bare si at han syns jeg er sporty og flink og fin?? Faen assa.. Gratulerer men en ny og bedre livsstil, du har all grunn til å være fornøyd. Du er jo helt normalvektig, så det er ingen grunn for noen å være bekymret, med mindre du tok av deg kiloene på et svært usunt vis. Men slik du forklarer har det jo skjedd gjennom normalt sunt kosthold, trening og å kutte ned på unødvendig og usunn mat. Jeg slanket meg ikke, men hadde to faser hvor jeg endret meg veldig i vekt pga sykdom(ikke spiseforstyrrelser). Denne sykdommen påvirket mye - men vekten var det mest synlige. Når jeg økte i vekt, opplevde jeg jo at jeg fikk mye "er du gravid/har du spist for mye godt i det siste" kommentarer. Jeg trente hele tiden og spiste normalt - men vekten bare gikk på uansett. Så fikk jeg en ny dårlig periode med "omvendte symptomer", slik at jeg blant mye annet fikk rask vektnedgang. Jeg gikk altså fort ned i vekt, men spiste det samme og trente som før. Når noen spurte, forklarte jeg at "nei, jeg slanker meg ikke - jeg har sykdom X som er i ulage om dagen". De brydde seg ingenting om mitt velvære, og spurte aldri om "har du det bra" - ded var bare ute etter å kommentere kroppen min, og si at det ikke var "pent å være så tynn" (jeg var normalvektig da også). "De" var en masse mennesker - ikke bare folk jeg kjente godt. De som ikke kjente meg overhodet så jo bare en normalt slank person - ikke tynn eller anorektisk overhodet. Så min erfaring var at veldig mange følte seg truet, og ble irriterte over det de så på som min "suksess" etter noen år som smålubben(var ikke spesielt overvektig, men så lubben ut). Selv når jeg forklarte dem at "nei, jeg er syk - vektnedgang er et symptom" så kunne de ikke brydd seg mindre om min helsetilstand, de var omtrent besatt på denne vekten. Det såret meg ganske mye, og sjokkerte meg - jeg visste virkelig ikke så mange folk var såpass besatt av vekt og kunne bli så lite empatiske En litt annen historie, men poenget er det samme: veldig mange unner ikke andre en bedre livsstil - og ignorerer om noen er normalvektige eller ikke, de tåler bare ikke at andre endrer seg. Det handler om deres egen selvtillit, de føler seg mindre bra i selskap med andre som plutselig endrer seg. Slik følte også jeg når en venninne av meg plutselig mistet masse vekt og så kjempebra ut, mens jeg som alltid hadde vært "slank og attraktiv" satt i en kropp jeg ikke trivdes i. Men jeg kritiserte henne aldri, og kom aldri med negative kommentarer på det viset. Jeg skjønte jo at det handlet om meg selv og min dårlige selvtillit Anonymous poster hash: d05ba...9b0 2
FantasDick Skrevet 15. juli 2013 #15 Skrevet 15. juli 2013 Jeg har "alltid" vært veldig slank, men la på meg rundt 10 kg da jeg møtte samboeren min (ha ha). Folk kommentere at jeg begynte å bli feit og stakk fingrene i magen min, helt skamløst. Nå har jeg imidlertid tatt av meg de 10 kiloene og er tilbake der jeg engang var; nå får jeg stadig høre hvor tynn jeg har blitt og at jeg heller burde ha litt "kjøtt på kroppen". Aldri blir de fornøyde. Drit i dem! Er du fornøyd og kroppen din er frisk og rask er alt i orden. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #16 Skrevet 16. juli 2013 Det kan jo være at du fremstår som opphengt eller manisk i trening/mat og at de faktisk blir bekymret for deg? Det blir for dumt å dra misunnelseskortet bare fordi en AB var ondskapsfull med kjæresten sin. Selv er jeg normalvektig og godt trent, men ble likevel veldig bekymret da en venninne gikk ned 25 kg og måtte på trening hver dag. Alt hun snakket om var trening, heiv seg alltid på den siste artikkelen fra fitnessbloggen og hysterisk for å legge på seg. Kunne ikke spise noe med korn eller sukker. Det ble veldig ekstremt og det var ikke sunt for henne å kjøre seg så hardt. Desverre hadde jeg rett i min bekymring. Anonymous poster hash: d5590...ae9
Dragonfly84 Skrevet 17. juli 2013 #17 Skrevet 17. juli 2013 Jeg tror ikke folk mener å være slemme, det er ikke sikkert de merker hva de gjør en gang. På slankeprogrammer på tv (ikke at det er den o store sannhet bestandig) sier folk ofte at de er redde for at kjæresten skal vokse fra dem - kjæresten har plutselig fått helt nye, sunne hobbyer som ikke involverer kjæresten i det hele tatt, og den stilltiende avtalen om at det er greit å spise potetgull på mandag, for det gjør du også - den gjelder ikke lenger. Så kanskje kjæreste og venner bare trenger bekreftelse på at du fortsatt er den samme og ikke vil forlate dem, du bare liker å trene og holde deg sunn i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #18 Skrevet 17. juli 2013 Jeg kan heller ta det fra synspunktet fra den som var sammen med en som slanket seg.Både jeg og kjæresten etter noen år sammen hadde lagt på oss en god del "forholdsvekt".En dag så bestemte han seg for å gå ned i vekt og han raste ned ganske fort, så da satt jeg der, med den gamle vekta og han var blitt tynnere. Jeg hadde ingen lyst eller motivasjon til å slanke meg, men samtidig redd for at han skulle forlate meg for noen penere, så jeg syns det var enklere å overtale han til å gå tilbake til gamle vaner. Etter en stund så gjorde han det også. Anonymous poster hash: 1bd05...e93 Håper han dumper deg!Anonymous poster hash: 55b30...ca6 1
Gjest Bond Skrevet 17. juli 2013 #19 Skrevet 17. juli 2013 Er man nyfrelst med trening er man ofte ganske mye mer opphengt i trening og vekt enn man kanskje selv merker - og på utsiden kan det fort virke som om det er det eneste man tenker på. Så det er ikke alltid vondt ment at folk sier sånt. For en samboer kan dette bety at man plutselig ikke er en del av det du er opptatt av, og han føler seg kanskje litt truet eller usikker. Kommentarene kan jo tyde på at treningen tar plutselig mye mer plass. Jeg skjønner ikke helt problemet med å ha en ordentlig prat når slike ting skjer og man føler at det blir mye. Og ordentlig prat betyr ikke "hvorfor kan dere ikke bare være gla for meg og hakker på meg hele tiden + litt surmulig og anklager", men heller "jeg har jobbet hardt med dette, jeg må gjøre dette for min velvære, jeg er fortsett samme person, men av og til sårer kommentarene deres meg"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå