AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #1 Skrevet 11. juli 2013 I begynnelsen av august skal vi ta imot ei jente fra Frankrike som skal bo hos oss i ett år og gå 2. klasse på videregående i Norge. Jeg vil gjerne gi henne en fin velkomst sånn at hun føler seg godt ivaretatt og velkommen hos oss. Vi innreder selvsagt et eget rom til henne, men jeg har også lyst til å gi henne en liten "velkomst-pakke" med noen småting som kan være hyggelige å få når man kommer helt ny til et land. Vi bor i Oslo og hun er 18 år. Jeg har foreløpig tenkt ut å gi henne kart over Oslo og marka (vet at hun liker friluftsliv), men kommer ellers ikke på NOE som ellers kan være passende å gi... Noen som har noen ideer???Anonymous poster hash: 3d4c8...29e
Gjest Got2be Skrevet 11. juli 2013 #2 Skrevet 11. juli 2013 Hva med freia melkesjokolade, lag vafler osv. Hadde blitt glad for det iallefall
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2013 #3 Skrevet 11. juli 2013 - En fin, liten skrivebok som hun kan bruke som dagbok. Kjøp en fin en, og gjerne med linjer i tillegg til en skrivepenn som du legger ved.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #4 Skrevet 11. juli 2013 Jeg tror nok praktiske ting ofte er greit i begynnelsen. Kart over byen og Marka er flott. Kjøp gjerne også et månedskort til henne, men det kan dere alltids ordne når hun har ankommet. Hva med en liten fransk-norsk ordbok med enkle, nyttige fraser? En bok på engelsk/fransk om Norge - hun har sikkert lest en del, men noe å titte på på rommet? Eventuelt en norsk bok oversatt til engelsk/fransk. Er det noe alle i familien (vet ikke hvor mange dere er, men) har? En kopp, tallerken, knagg i gangen eller noe sånt? Det kan være en fin måte å få henne til å føle seg som en del av familien på. Ellers er det vanskelig å gå feil her, hun forventer antagelig ingenting fra dere. Det viktigste er at dere følger henne godt opp i begynnelsen og får henne til å føle seg inkludert. Understrek at hun kan spørre dere om hjelp til hva som helst, hun vegrer seg garantert for å mase i frykt for å være til bry. Det kan virke selvfølgelig, men jeg husker jeg selv var på utveksling andreåret på videregående, og mange av familiene til andre jeg kjenner på utveksling vegret seg tilsvarende for å mase på studenten. Dét er det bare tull å frykte, hun blir helt sikkert bare glad for at dere tar initiativ og hjelper til med den kulturelle akklimatiseringen.Anonymous poster hash: 22d20...224
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #5 Skrevet 12. juli 2013 Gi en øl også. Litt fok måte å vise at det er i orden at hun koser seg Anonymous poster hash: 48331...011
navnet Skrevet 12. juli 2013 #6 Skrevet 12. juli 2013 Åh så hyggelig skriv velkommenskiltet på både fransk å norsk, det hadde gjort godt i hjerterota min iallefall Mange gode forslag her, kart, sjokolade, liten notisbok å kanskje en norsk-fransk forklaring på kollektiv reisesystemet i oslo hadde vært fint (sleit litt med den i begynnelsen selv om jeg er norsk) å ellers er det bare å ønske dere lykke lykke til
FruLuna Skrevet 12. juli 2013 #7 Skrevet 12. juli 2013 Drikkeflaske og matboks kan kanskje være en idé? Siden vi som regel tar med mat på skolen her i Norge, noe som ikke er så vanlig i Frankrike. Drikkeflaske er uansett greit å ha med seg på tur i marka også
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #8 Skrevet 12. juli 2013 Tusen takk for fine tips, dere Da skal vi prøve å snekre sammen en liten velkomstpakke!Anonymous poster hash: 3d4c8...29e
Gjest Fru_Hestehov Skrevet 12. juli 2013 #9 Skrevet 12. juli 2013 Hva med feks et fotoalbum der dere skriver en hilsen på første siden, kanskje med litt bakgrunn om dere, huset og stedet og håper hun vil samle mange gode minner i det.
Taipan Skrevet 12. juli 2013 #10 Skrevet 12. juli 2013 Jeg har vært utvekslingsstudent selv, da i USA. Jeg fikk velkomstpakke med magasiner, diverse baderomsartikler som såpe, svamp osv. Jeg satt meg også ned en kveld sammen med vertsfamilien hvor jeg fikk svar på en del praktiske spørsmål, for eksempel når jeg måtte være inne om kvelden, hvordan vask av tøy skulle foregå, transport i nærområdet, mobilbruk, slike praktiske ting man gjerne ikke tenker over men som kan være greit å ta opp! Er enig i at å gi henne ting som kart, månedskort på buss osv er gode ideèr! Kanskje også gavekort på lokalt shoppingsenter? Lag velkomstplakater til henne, det syntes jeg var kjempekoselig, mine henger fortsatt på veggen her hjemme, og det er tre år siden jeg fikk dem
Gjest Solsmil Skrevet 12. juli 2013 #11 Skrevet 12. juli 2013 http://mariaopperud.blogg.no/1344173607_siste_dagreisehostfam.html Hun var på utveksling i USA, og der hadde vertsfamilien innredet rommet litt personlig til henne før hun kom, med bilder av henne, venner og familien hennes og sånt. Syntes det hørtes veldig fint ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå