AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #1 Skrevet 11. juli 2013 poden er nå 5 mnd og vi har enda ikke fått somlet oss til å skrive takkekort for fødselsdagsgavene. Han er nå døpt og føler at dåps takkekort må man vel skrive, men hva med takkekort for fødselsdagen? forventer folk å få det? Anonymous poster hash: 6a852...f6c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #2 Skrevet 11. juli 2013 Man må jo ikke, men har inntrykk av at de fleste gjør det. Personlig synes jeg det er en grei ting å gjøre når folk har tatt seg bryet m å kjøpe gave og komme med. Setter pris på det selv.Anonymous poster hash: c29cf...24d 3
Gjest Magdalene Skrevet 11. juli 2013 #3 Skrevet 11. juli 2013 (endret) Jeg syns det er skikk og bruk med takkekort i forbindelse med fødsel og dåp. Du kan jo slå de sammen da. Endret 11. juli 2013 av Magdalene 6
Redbull Skrevet 11. juli 2013 #4 Skrevet 11. juli 2013 Jeg syns det er skikk og bruk med takkekort i forbindelse med fødsel og dåp. Du kan jo slå de sammen da. Signerer. 2
skruf Skrevet 11. juli 2013 #5 Skrevet 11. juli 2013 Takkekort ifm fødsel, dåp, konfirmasjon og bryllup er vanlig skikk og bruk. 1
Jade Skrevet 11. juli 2013 #6 Skrevet 11. juli 2013 Jeg synes at takkekort er en selvfølge i slike begivenheter. Bedre sent enn aldri. Det er lov å slå sammen fødsel og dåp siden dere likevel er så sent ute. På bursdager og jul kan man droppe det, men man bør likevel takke for alle gavene, enten ved å takke personlig, ringe, sende sms, mail eller lignende. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #7 Skrevet 11. juli 2013 Jeg synes ikke takkekort er en selvfølge ifbm gaver til fødsel - men til dåp osv, ja. Anonymous poster hash: 32791...09c 7
TrickyCicci Skrevet 11. juli 2013 #8 Skrevet 11. juli 2013 Takkekort i forbindelse med fødsel må jeg innrømme at ikke har slått meg som noe must. Har jo allerede fått noen småting av venninner selv om det er 2 mnd igjen, er det normalt å begynne å skrive opp alt dill og dall man får for å sende takkekort?
Gjest Gaby Skrevet 11. juli 2013 #9 Skrevet 11. juli 2013 Vi har sendt takkekort ifbm dåp - ikke fødsel. Gaver man får til babyen når den er født er jo helt frivillig gitt av de som ville hilse på, mens i dåpen er det vi som har invitert dem og på den måten "tvunget" dem til å gi en gave. 1
Samantha Skrevet 11. juli 2013 #10 Skrevet 11. juli 2013 Her vart det dårlig med takkekort gitt! Vi lagde julekort som ein del fekk, der vi takka for gåver i samme slengen (skreiv det for hand). Alle vi fekk gåve med til namnefesten fekk julekort. Fekk mange gåver etter fødselen, som vi ikkje har takka for skriftlig. I min krets/familie trur eg ikkje det er veldig vanlig å sende takkekort for vanlege fødselsgåver. Meir vanleg etter dåp/namnefest, men ikkje noko must då heller. Eg har aldri tenkt over det når eg ikkje har fått takkekort, så eg har ikkje så veldig dårlig samvittighet for at eg ikkje har laga sjølv.
kaprifolen Skrevet 12. juli 2013 #11 Skrevet 12. juli 2013 Jeg synes det er direkte ufint å ikke skrive takkekort for barselsgaver, dåpsgaver, bryllupsgaver og konfirmasjonsgaver. Det er enkel skikk og bruk. 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #12 Skrevet 12. juli 2013 Ikke nødvendig til fødsel, med dåp osv, ja definitivt. Det føles virkelig noen ganger som om folk gir bare for å få et takkekort i retur. Sender man ikke kort for å være hyggelig og for gratulere med sønnen/datter? Hvorfor trenger man å få et takk i retur? Anonymous poster hash: 18825...488
Redbull Skrevet 12. juli 2013 #13 Skrevet 12. juli 2013 Takkekort i forbindelse med fødsel må jeg innrømme at ikke har slått meg som noe must. Har jo allerede fått noen småting av venninner selv om det er 2 mnd igjen, er det normalt å begynne å skrive opp alt dill og dall man får for å sende takkekort? Ja 1
kaprifolen Skrevet 12. juli 2013 #14 Skrevet 12. juli 2013 Ikke nødvendig til fødsel, med dåp osv, ja definitivt. Det føles virkelig noen ganger som om folk gir bare for å få et takkekort i retur. Sender man ikke kort for å være hyggelig og for gratulere med sønnen/datter? Hvorfor trenger man å få et takk i retur?Anonymous poster hash: 18825...488 Fordi det er banal høflighet som er en del av byggesteinen i våre samfunnsnormer. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #15 Skrevet 12. juli 2013 Vanlig folkeskikk å sende takkekort etter fødsel og dåp. Vi skrev felles kort for begge deler til de som var i dåpen. Anonymous poster hash: 0cd0f...858 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #16 Skrevet 12. juli 2013 Jeg regna på det, når vi fikk babyen vår, og forutsatt at gjennomsnittet var 200 kr, var nok store variasjoner, så fikk vi gaver for over 10 000 til babyen, så syns det er på sin plass med takkekort! Vanlig folkeskikk. Og en fin ting å faktisk vise at man er takknemlig og ikke tar alt man får som en selvfølge. Anonymous poster hash: 0cd0f...858
Yesterday Skrevet 12. juli 2013 #17 Skrevet 12. juli 2013 Aldri fått takkekort for fødselgave, aldri hørt om det heller. Men takkekort for dåpsgave er en selvfølge syns jeg
Susa Skrevet 12. juli 2013 #18 Skrevet 12. juli 2013 Jeg syns det er en selvfølge med takkekort til fødselsgaver og dåpsgaver. Her ble gutten født i oktober, så da skrev vi også en julehilsen på fødselskortet. (har ikke sendt julekort før, men begynner vel med det nå, da vi har fått en liten en.) Men, som noen nevner her, å slå sammen de to synes jeg er en god ide, i hvert fall da babyen er 5 mnd alt.
Jade Skrevet 12. juli 2013 #19 Skrevet 12. juli 2013 Det føles virkelig noen ganger som om folk gir bare for å få et takkekort i retur. Sender man ikke kort for å være hyggelig og for gratulere med sønnen/datter? Hvorfor trenger man å få et takk i retur? Det er tydeligvis ulik skikk når det kommer til barselgaver. Men at folk bare gir gave for å få takkekort, ja, den var ny for meg. Og at man ikke trenger takkekort om man gir gave for å være hyggelig? Hæ?? Og hva om noen gir dåpsgave uten å være bedt? Bare for å være hyggelig? Skal de da ikke få takkekort? For de gir jo ikke gave fordi de "må". I våre kretser gir vi gaver med glede, og mottaker er takknemlig og takker for gavene. Uformelt eller formelt i de situasjonene det er vanlig. Vi har alltid pleid å få takkekort for barselgaver. Det synes vi var kjekt. Men det var over hodet ikke derfor vi ga gave. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #20 Skrevet 12. juli 2013 Det er tydeligvis ulik skikk når det kommer til barselgaver. Men at folk bare gir gave for å få takkekort, ja, den var ny for meg. Og at man ikke trenger takkekort om man gir gave for å være hyggelig? Hæ?? Og hva om noen gir dåpsgave uten å være bedt? Bare for å være hyggelig? Skal de da ikke få takkekort? For de gir jo ikke gave fordi de "må". I våre kretser gir vi gaver med glede, og mottaker er takknemlig og takker for gavene. Uformelt eller formelt i de situasjonene det er vanlig. Vi har alltid pleid å få takkekort for barselgaver. Det synes vi var kjekt. Men det var over hodet ikke derfor vi ga gave. Jeg skrev jo at dåp var en selvfølge. Men fødsel? Det er jo ikke sånn at når man får gave til bursdagen at man sender takkekort, takk for bursdagsgaven. Man ringer eller sier takk. Dåp og slike større ting (bryllup, konfirmasjon osv) som er en del av norsk kultur forstår jeg da. Anonymous poster hash: 18825...488 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå