Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan/bør man ikke amme når mor har spist noe dårlig og reagerer på det med å bli dårlig i magen?

Anonymous poster hash: eeff4...055

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan man. Det er i hvert fall uproblematisk å amme når man har omgangssyke og matforgiftning er jo mye samme greia.

Anonymous poster hash: 49a1f...73d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://www.lommelegen.no/legesvar/matforgiftning-eller-infeksjon

"Hvorvidt det er smittsomt avhenger også av diagnosen. En infeksjon er smittsomt (husk derfor håndhygienen!), mens en matforgiftning er ikke smittsomt.

Du kan amme, men bruk for sikkerhets skyld desinfiserende servietter på hender og brystvorter, inntil dette er diagnostisk avklart."

Anonymous poster hash: 16390...880
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan man. Det er i hvert fall uproblematisk å amme når man har omgangssyke og matforgiftning er jo mye samme greia.

Omgangssyke og matforgiftning er ikke samme greia, men ja - det er trygt å amme uansett :)

AnonymBruker
Skrevet

Omgangssyke og matforgiftning er ikke samme greia, men ja - det er trygt å amme uansett :)

Eh, nei, jeg sa ikke at det var samme greia. Symptomene og forløpet er relativt likt, det var det som var poenget.

AnonymBruker
Skrevet

Eh, nei, jeg sa ikke at det var samme greia. Symptomene og forløpet er relativt likt, det var det som var poenget.

Oppkast og diarè er samme ja, men det som skjer i kroppen er forskjellig.

En jeg kjenner til som ble matforgiftet på ferie ligger på isolat, det sier jo litt om hvor forskjellig det er ifht mekanismene som skjer i kroppen.

Grunnen til at man mener det er OK å amme er nok at skadelige bakterier for mor ikke går over i morsmelk. Hadde de gått over i morsmelk(eks som endel andre stoffer som lagrer seg i menneskers fettvev ved matkonsum) kan jo være veldig farlig. Men det er jo ikke relatert til matforgiftning slik sett.

AnonymBruker
Skrevet
En jeg kjenner til som ble matforgiftet på ferie ligger på isolat, det sier jo litt om hvor forskjellig det er ifht mekanismene som skjer i kroppen.

Jeg har ligget på isolat med omgangssyke jeg altså. Normalt trenger man ikke innlegges på sykehus hverken med matforgiftning eller omgangssyke, men dersom man må det, blir man lagt i isolat pga. hendelsesforløpet fom følg med (oppkast og diaré).

AnonymBruker
Skrevet

Det som skjer i kroppen er heller ikke så veldig forskjellig, i begge tilfellene har magesekken fått i seg skadelige virus/bakterier, som den forsøker å kvitte seg med ved å kaste opp eller sende innholdet rett gjennom tarmsystemet som diaré.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...