spilletta Skrevet 11. juli 2013 #1 Skrevet 11. juli 2013 Jeg har en muslimsk kjæreste som jeg er stormforelsket i, og som flere kanskje vet er det nå ramadan.. og han sier da at han ikke kan treffe meg på en måned? Først sa han at vi kunne møtes når de skal spise (Iftar), men bare prate og sammen med vennene hans.. men nå som ramadan har startet kan jeg ikke møte han i det hele tatt? når jeg stiller spørsmål ved dette så sier han bare at han håper at jeg kan respektere det. Er det noen som har erfaring med det å være kjæreste med en muslim under ramadan? er det sant at vi ikke kan møtes i det hele tatt på en måned? jeg forstår det med sex og fristelser.. men er det å være i samme rom en fristelse? Håper på svar
hjärterdam Skrevet 11. juli 2013 #2 Skrevet 11. juli 2013 Ungdommene jeg jobber med møter heller ikke kjærestene sine under ramadan. (De er 15-18 år gamle) De sier det er fordi de under ramadan skal bruke tiden sin på å reflektere rundt religionen sin og være med likesinnede. Jeg kjenner ikke andre muslimer, så om dette er normalen vet jeg ikke.
spilletta Skrevet 11. juli 2013 Forfatter #3 Skrevet 11. juli 2013 Ungdommene jeg jobber med møter heller ikke kjærestene sine under ramadan. (De er 15-18 år gamle) De sier det er fordi de under ramadan skal bruke tiden sin på å reflektere rundt religionen sin og være med likesinnede. Jeg kjenner ikke andre muslimer, så om dette er normalen vet jeg ikke. Ok, tusen takk for svar jeg har en venn som kan møte venninner under Ramadan.. er det forskjell på kjæreste og venninne? eller er det generelt kjønn? min venn er ikke like praktiserende som kjæresten.. og når jeg spør han om det så ler han det bare.. får ikke noe seriøst svar
Kjempeliten Skrevet 11. juli 2013 #4 Skrevet 11. juli 2013 Det er nok forskjellig fra person til person. Du må nok respektere de valgene din kjæreste tar, uavhengig av om det er normalen hos de fleste eller ikke. Jeg kjenner et par muslimer men har ikke hørt noe om at de gjør sånt da.
spilletta Skrevet 11. juli 2013 Forfatter #5 Skrevet 11. juli 2013 Det er nok forskjellig fra person til person. Du må nok respektere de valgene din kjæreste tar, uavhengig av om det er normalen hos de fleste eller ikke. Jeg kjenner et par muslimer men har ikke hørt noe om at de gjør sånt da. Ja, jeg respekter han og forstår at dette er viktig for han! men synes bare det er litt rart at vi først kunne møtes og nå som det har startet er det noe annet.. også er det litt vanskelig siden jeg er nyforelsket! men jeg kan vel ikke gjøre annet enn å vente
Athena27 Skrevet 11. juli 2013 #6 Skrevet 11. juli 2013 Jeg tror at noe av det viktigste å tenke på i denne saken er at hvordan den enkelte praktiserer sin religion og hvordan man tolker religioners skrifter, er forskjellig fra individ til individ. Å trekke konklusjoner om din kjærestes måte å praktisere sin tro på ut fra hvordan din venn praktiserer sin tro på, blir da litt feil for meg. Men, jeg skjønner at du sammenligner dem, spesielt om de har samme religion ! Min kjæreste er også muslim og troende, men praktiserer det ikke i veldig stor grad. Nå jobber han minst 12 t om dagen, så for han å f eks ikke spise/drikke gjennom en hel dag (spesielt nå midt på sommeren) er ikke gjennomførbart. Men, andre aspekter som f eks alkohol skal han avstå fra. Jeg og min kjæreste bor ikke i samme by (enda). Men, om vi hadde bodd sammen, så hadde jeg allikevel truffet min kjære selv om ramadan måneden pågår. Men, dette er jo igjen tilbake til hvordan min kjære praktiserer sin tro. Om jeg var deg så hadde jeg kanskje snakket mer med kjæresten om dette, for å prøve å litt innsikt i hvordan han praktiserer sin religion. Da forstår du kanskje ting litt bedre? 1
spilletta Skrevet 11. juli 2013 Forfatter #7 Skrevet 11. juli 2013 Jeg tror at noe av det viktigste å tenke på i denne saken er at hvordan den enkelte praktiserer sin religion og hvordan man tolker religioners skrifter, er forskjellig fra individ til individ. Å trekke konklusjoner om din kjærestes måte å praktisere sin tro på ut fra hvordan din venn praktiserer sin tro på, blir da litt feil for meg. Men, jeg skjønner at du sammenligner dem, spesielt om de har samme religion ! Min kjæreste er også muslim og troende, men praktiserer det ikke i veldig stor grad. Nå jobber han minst 12 t om dagen, så for han å f eks ikke spise/drikke gjennom en hel dag (spesielt nå midt på sommeren) er ikke gjennomførbart. Men, andre aspekter som f eks alkohol skal han avstå fra. Jeg og min kjæreste bor ikke i samme by (enda). Men, om vi hadde bodd sammen, så hadde jeg allikevel truffet min kjære selv om ramadan måneden pågår. Men, dette er jo igjen tilbake til hvordan min kjære praktiserer sin tro. Om jeg var deg så hadde jeg kanskje snakket mer med kjæresten om dette, for å prøve å litt innsikt i hvordan han praktiserer sin religion. Da forstår du kanskje ting litt bedre? Tusen takk for svar Jeg har pratet med han nå og fått en forklaring på det, det handler visst om rene tanker! og det respekterer jeg selvfølgelig.. sammenligningen handler vel mer om misunnelse, håp og savn og det store ønske om å få være med han igjen. jeg får heller bruke tiden på å lese meg opp på emnet slik at han blir møtt med en bedre forståelse neste gang
Athena27 Skrevet 11. juli 2013 #8 Skrevet 11. juli 2013 Tusen takk for svar Jeg har pratet med han nå og fått en forklaring på det, det handler visst om rene tanker! og det respekterer jeg selvfølgelig.. sammenligningen handler vel mer om misunnelse, håp og savn og det store ønske om å få være med han igjen. jeg får heller bruke tiden på å lese meg opp på emnet slik at han blir møtt med en bedre forståelse neste gang Bare hyggelig ! Du har for all del ikke gjort noe galt heller, herlighet ! Når man er ny forelsket så vil man jo være med personen hvert sekund. Jeg skjønner deg veldig godt ! Jeg synes også din kjæreste kan gjøre en litt bedre jobb i å informere deg/lære deg om religionen hans og hvordan han praktiserer den. Dette, sett i sammenheng med at du spør han om disse tingene, tror jeg bidrar betydelig til at du får ett mye bedre innsyn i hans måte å praktisere sin religion på. Men, dette tror jeg kommer med tiden etter hvert som dere blir mer og mer kjent med hverandre 1
spilletta Skrevet 11. juli 2013 Forfatter #9 Skrevet 11. juli 2013 Bare hyggelig ! Du har for all del ikke gjort noe galt heller, herlighet ! Når man er ny forelsket så vil man jo være med personen hvert sekund. Jeg skjønner deg veldig godt ! Jeg synes også din kjæreste kan gjøre en litt bedre jobb i å informere deg/lære deg om religionen hans og hvordan han praktiserer den. Dette, sett i sammenheng med at du spør han om disse tingene, tror jeg bidrar betydelig til at du får ett mye bedre innsyn i hans måte å praktisere sin religion på. Men, dette tror jeg kommer med tiden etter hvert som dere blir mer og mer kjent med hverandre Ja, du har så rett Religion har igrunn ikke vært noe særlig tema for oss.. jeg har hatt noe kjennskap til det gjennom min venn, men som du sier er det individuelt hvordan man praktiserer! men den noe "naive" delen av meg trodde jo de var på "samme plan" da begge både drikker, snuser, røyker osv. og at det heller ikke har vært noe bønnetid på noen av de..men jeg vet nå at ramadan er en viktig del, som kanskje kom litt overraskende på meg men det er spennende å lære noe nytt!
WinterDawn Skrevet 12. juli 2013 #10 Skrevet 12. juli 2013 Tror det er veldig forskjellig hvordan de praktiserer. Min samboer og hans familie har kun to familiemedlemmer som ikke spiser innenfor rammene av ramadan, resten lever nøyaktig slik de gjør ellers. Både ift mat, samliv og alt annet. Høres derimot ut som om kjæresten din er ganske praktiserende, og da er dette en høytid som han sannsynligvis vil bruke til å reflektere rundt religionen og være med familien. Viktig at du respekterer hans valg i forhold til dette da religion er veldig personlig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #11 Skrevet 12. juli 2013 Jeg ser ingen grunn til at din kjæreste/sexpartner/knullevenn praktiserer kun i Ramadan og ikke resten av året. Det er veldig hardt å leve et liv som muslim, og jeg vil si at den personen du er sammen med har et dobbelt moral. En muslim skal gjennom hele livet praktisere islamsk lære og avstå fra alle fristelser. Alle mennesker har behov for sex, for det er en nødvendighet akkurat som mat. Alle mennesker kan skaffe seg en partner og ha sex med vedkommende, men ifølge Islam skal du ha kun sex med din ektefelle. Dette for at du skal ha et livskvalitet som er trygg og sikker. Ramadan er en hellig måned der man dedikerer seg mest til sin religion og reflekterer over hva mening med livet er og hvordan en skal leve den ved å faste og be for sine synder. Alle andre måneder i året er også veldig viktige og en god muslim skal følge læren i Koranen og avstå fra sex med personer som ikke er inn i deres Nikah (vigelse). Vil anbefale deg å sette deg inn i hvor vakkert Islam er som religion og det er en bruksanvisning for hvert enkelt problem for mennesker. Sex utenfor ekteskap er uakseptert i Islam, uavhengig om det er Ramadan eller ikke. En kan ikke kalle seg muslim, hvis en ikke praktiserer denne loven. Enten er du muslim, eller så er du ikke det. Det er ikke noe dobbelt moral. http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_sexual_jurisprudence Anonymous poster hash: 813a0...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #12 Skrevet 12. juli 2013 Huff at du gidder å være sammen med en hykler. Kjærester er ikke lov i islam. Muslimske menn har koner gjennom hele ramadan som de er sammen med. De er lovlige for hverandre. Å ha kjæreste er zina og straffen for en som ikke er gift er 100 piskeslag; Koranen sura 24, vers 2; Horkvinnen og horkarlen, gi hver av dem hundre piskeslag, La ingen medlidenhet for dem gripe dere når det gjelder Guds religion, om dere tror på Gud og dommens dag. Og la en gruppe troende overvære deres avstraffelse. sura 17, vers 32 Innlat dere ikke på hor. Dette er skjendig adferd og en slett vei å vandre. Oversettelsen av koranversene er hentet fra islam.no sin koranbase. Jeg var gift med en muslim. Jeg så ham aldri be, han drakk øl, røyket sigaretter og vi hadde ett forhold utenfor ekteskapet. http://en.wikipedia.org/wiki/Zina Så han kan ikke møte deg i ramadan fordi da skal han plutselig være god muslim, når den er over så går han tilbake til å være en hykler som overtreder shariah og ignorerer koranen. Jeg antar at han ikke er den mest ivrige på å be, om han ikke ber sine 5 bønner om dagen så er han teologisk sett ikke muslim. Sura 9, vers 5-11 5 Men når de fredlyste måneder er til ende, så drep avgudsdyrkerne hvor dere finner dem, pågrip dem, beleir dem, legg bakhold for dem overalt! Men hvis de omvender seg, forretter bønnen og betaler det rituelle bidrag, så la dem dra sin vei. Gud er tilgivende, nåderik. Hvis noen av avgudsdyrkerne ber deg om beskyttelse, så gi ham det, så han kan få høre Guds ord. Før ham så et sted hvor han har sikkerhet. Dette fordi de er folk som intet vet Hvordan skulle vel en paktsavtale bestå mellom avgudsdyrkerne og Gud og Hans sendebud, unntatt dem dere sluttet pakt med ved den hellige moské? Så lenge de er redelige mot dere, så vær redelige mot dem. Gud holder av de gudfryktige. Men hvordan? Hvis de får overtaket, respekterer de verken bånd eller avtale! De snakker dere etter munnen, men er avvisende i sine hjerter! De fleste av dem er ugudelige. De har byttet bort Guds ord for en ussel pris, og lagt hindringer på hans vei! Ondt er sannelig det de gjør! De respekterer verken bånd eller avtale med en troende. De går sannelig over grensen! Men hvis de omvender seg, forretter bønnen og betaler det rituelle bidrag, så er de deres brødre i religionen. Vi klargjør ordet for folk som har kunnskap. Bønn er en av islams 5 søyler; https://no.wikipedia.org/wiki/Islams_fem_s%C3%B8yler#Salah_.28B.C3.B8nn.29 Jeg giftet meg med en muslim når jeg var 19. Han ba ikke, vi var sammen før vi giftet oss, han drakk øl i godt selskap og tok seg en malboro i ny og ne. En dag kom hans far på besøk og det sammenfalt med ramadan. Han kjørte meg til skolen på den tiden før han dro på jobb. Vi pleide å gi hverandre ett kyss før han dro, men så en morgen så fikk jeg bare ett tørt snurpekyss. Trodde han var sur jeg men måtte hoppe ut av bilen og inn på skolen og fikk ta opp hva han var sur for, for vi hadde ikke kranglet, etter vi kom hjem. Da vi kom hjem fortalte han meg at han skulle faste og at han ikke kunne kysse meg for da brøt han fasten. Jaha. Hjernen begynte å jobbe. Neste dag når han slapp meg av på skolen så hoppet jeg bare ut med ett ha det. Når jeg kom hjem så sa jeg til ham at jeg syntes det var fint at han ville tenke rundt spirituelle og religiøse aspekter av livet og at jeg ville gjøre det med ham. Siden jeg ikke var eller noensinne kom til å bli muslim så flippet jeg opp både en bibel og nye testamente fra skole-biblioteket. Jeg sa at vi begge skulle avstå fra sex den måneden da han bare kunne ha sex etter kl. ca 21:00 den ramadan og at jeg ville bruke min tid på å utforske kristendommen. Da ble det slutt på fjåseriet. Jeg sa at jeg forsto at han ikke spiste foran sin far eller onkel (som vi bodde sammen med) men at han ikke bør prøve å leke "engel" med meg etter 3 år. Han var enig. Så da spise vi lunch sammen, vi kysset ha det når jeg gikk av på skolen og han oppførte seg som vanlig med meg, vi var bare forsiktige rundt faren. Det er vel kanskje jeg som er sær men jeg foretrekker menn som vet hvem de og hva de står for og har integritet over en som plutselig skal spille en rolle foran folk med en annen tro/mening/moral. Den der hadde ikke gått med meg. Være ikke-muslim 11 måneder av året for så plutselig å forestille seg for familie i en. Hva blir det neste han kommer til å gå med på? Han vet jo ikke hvem han er! Anonymous poster hash: 2c731...2cc 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #13 Skrevet 12. juli 2013 En person som ikke har respekt for sin religion og spiller en troende er forkastelig. Hvorfor ikke bare godta at vedkommende er ikke muslim. Slike folk ødelegger for Islam, som har dobbelt moral. Islam er en vakker religion, og slike folk skaper negativ image av denne religionen blant folk som ikke kjenner til denne religionen. Hvis en muslim virkelig liker deg og vil være sammen med deg, bør vedkommende ikke nøle ett sekund på å utføre Nikah med deg. Islam gir deg rett til å velge din partner og gifte deg med den du måtte ønske. Det er viktig å vøre gift i Islam for forhold utenfor ekteskap er ustabil og skaper uharmonisk tilværelse for begge parter. Islam er ikke både pose og sekk, enten er du muslim, eller ikke. Det er absolutt ikke lett å kalle seg muslim, for det er en tøff vei. Anonymous poster hash: 813a0...b6c
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #14 Skrevet 12. juli 2013 men som du sier er det individuelt hvordan man praktiserer! men den noe "naive" delen av meg trodde jo de var på "samme plan" da begge både drikker, snuser, røyker osv. og at det heller ikke har vært noe bønnetid på noen av de.. min venn er ikke like praktiserende som kjæresten.. Hva i all verden er det din venninne driver med siden hun er mindre praktiserende enn en fyr som drikker, røyker, snuser osv som i det minste innebærer sex utenfor ekteskap. Disse to høres ut som noen forvirrede "muslimer" Du er kjæresten hans nå. En dag vil han (og nok hans familie siden han nå tilbringer all tid med dem i en krevende og lang høytid) gifte seg. Skal han da gifte seg med deg islamsk korrekt og etter koranens krav så må du oppfylle følgende krav; koranen 5:5 I dag er alle gode ting tillatt for dere! Skriftfolkenes mat er tillatt for dere, og deres mat er tillatt for dem! Likeledes ærbare kvinner blant de troende, og ærbare kvinner blant dem som mottok skriften før dere, såfremt dere gir dem deres gave som ærbare menn, ikke som slike som driver utukt eller holder elskerinner. Den som fornekter troen, hans gjerninger er intet verdt. I det hinsidige liv er han blant taperne. Kravet er en kristen kvinne som ikke har sex utenfor ekteskap. Om dette er tillatt er det disputt om mellom islamske lærde. Koranen omtaler til tider kristne som anerkjente religiøse, andre steder omtales de som hedninger grunnet treenigheten. Islam sitt sterkeste fundament er monoteisme og kristne som fastholder treenigheten og mener Jesus er guds sønn og veien til paradis vil så bryte med å ikke ha "andre guder enn allah". Dette er islams trosbekjennelse; Det finnes ingen Gud unntatt Allah, og Muhammed er Hans sendebud http://no.wikipedia.org/wiki/Shahadah Tro på treenigheten bryter med den islamske trosbekjennelse og ergo er man hedning eller kafir som det heter på arabisk. Om du ikke kvalifiserer til ovennevnte krav så er du en hedning og må konvertere. 2:221 Gift dere ikke med hedningekvinner før de har antatt troen. En troende slavepike er bedre enn en avgudsdyrkende kvinne, selv om hun tiltaler dere. Gift ikke bort deres kvinner til hedninger før de har antatt troen. En troende slave er bedre enn en avgudsdyrkende mann, selv om han tiltaler dere. Disse innbyr til Ilden. Gud innbyr til paradiset, og tilgivelse ved Sin velvilje. Han klargjør Sitt ord for folk, så de må komme til ettertanke. Koranvers hentet fra islam.no Ser ikke helt fremtiden her med mindre du har slik entusiasme for islam at du konverterer eller at du og han har ett forhold du ikke har lagt ut om, ett platonisk forhold hvor sex ikke er involvert fordi du er kristen og overholder ekteskapsbudene i kristendommen. Gudd løkk! Anonymous poster hash: 2c731...2cc
Elanore Skrevet 12. juli 2013 #15 Skrevet 12. juli 2013 En person som ikke har respekt for sin religion og spiller en troende er forkastelig. Hvorfor ikke bare godta at vedkommende er ikke muslim. Slike folk ødelegger for Islam, som har dobbelt moral. Islam er en vakker religion, og slike folk skaper negativ image av denne religionen blant folk som ikke kjenner til denne religionen. Anonymous poster hash: 813a0...b6c Med fare for å fornærme noen... Jeg tror faktisk det er omvendt; det er i det minste utsagn som dette som gir meg negative assosiasjoner til islam. 5
Red-Ruby Skrevet 12. juli 2013 #16 Skrevet 12. juli 2013 Syns helt ærlig at det er en smule trist at han ikke kunne forklare deg dette selv. "kjære,jeg vil veldig gjerne være med deg,men det er en skikk å holde se unna kjæresten og all fristelse og nytelse den perioden for å komme nærmere kontakt med Gud. Men jeg kommer til å savne deg og gleder meg til å kunne være med deg igjen" istedenfor: "Joda,klart v ikan møtes..forresten,nei,det går ikke,sorry,du må bare respekter det!" ingen av dere har gjort noe "slemt" eller har grunn til å være sure,men du ts, har ingen grunn til å skamme deg fordi du lurer på hva som skjer, jeg håper at kommunikasjonen deres blir bedre når forholdet har vokst litt:)
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #17 Skrevet 12. juli 2013 Dere som nevner dobbeltmoral. Er dere kristne? Feirer dere jul? Er dere ikke kristne og feirer jul så er det dobbeltmoral. Enig i at det blir dobbeltmoral å feire ramadan og ikke være muslim resten av året, men vi nordmenn feirer jo "alle" jul og få av oss er ordentlig kristne. Anonymous poster hash: dabff...68c 1
Frøken Smilla Skrevet 12. juli 2013 #18 Skrevet 12. juli 2013 Dere som nevner dobbeltmoral. Er dere kristne? Feirer dere jul? Er dere ikke kristne og feirer jul så er det dobbeltmoral. Enig i at det blir dobbeltmoral å feire ramadan og ikke være muslim resten av året, men vi nordmenn feirer jo "alle" jul og få av oss er ordentlig kristne. Anonymous poster hash: dabff...68c Litt OT, men læll: Juleferingen foregikk i Norge (og andre land!) lenge før kristendommen gjorde sitt inntog. Da var det midtvintersblot eller lysfest, for å feire at solen snudde igjen. Da man innførte kristendommen (med makt), fant man det enklere å gjennomføre kristningen dersom man kunne legge en del høytider til allerede eksisterende høytider, og derfor la man feiringen av Jesu fødsel til slutten av desember. I ettertid har det vel også vist seg at den personen man antar at var Jesus fra Nazaret ble født i september ... Så jeg vet ikke helt hvor dobbeltmoralen ligger, jeg? 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #19 Skrevet 12. juli 2013 Dere som nevner dobbeltmoral. Er dere kristne? Feirer dere jul? Er dere ikke kristne og feirer jul så er det dobbeltmoral. Enig i at det blir dobbeltmoral å feire ramadan og ikke være muslim resten av året, men vi nordmenn feirer jo "alle" jul og få av oss er ordentlig kristne. Anonymous poster hash: dabff...68c Vis meg hvor i Nye Testamentet julaften er nevnt. Jeg feirer Jòl, kan ikke dere finne deres egen feiring nedskrevet i den boka? http://no.wikipedia.org/wiki/Jul Tjuver er dere! Anonymous poster hash: 2c731...2cc 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #20 Skrevet 12. juli 2013 Og påske har dere stjålet fra jødedommen. Hva skjedde med "Du skal ikke stjele"? http://no.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5ske http://no.wikipedia.org/wiki/Pesach Anonymous poster hash: 2c731...2cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå