Gå til innhold

Stemor som bruker fysisk straff på barna.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk vite nå idag at stemoren til barnet mitt bruker fysisk straff når barna ikke hører etter eller gjør ting hun ikke liker.

Det gjelder ikke bare barnet mitt, men også halvsøskena (som stemor og eksen har sammen).

Er kanskje ikke så ille, det er snakk om kliping i overarmen, dra i ørene, knipsing på munnen, klaps på baken...

Dette er noe jeg er voldsomt imot, har aldri lagt ei hånd på barnet mitt.

Prøvde å ringe eksen for å snakke med han om det, men fikk bare beskjed om å ikke blande meg. Deres hjem=deres oppdragermetoder.

Så hva gjør jeg nå?

Anonymous poster hash: 72371...78e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet. Fysisk avstraffelse, om så "bare" å ta i øret, klaps på baken etc. er ikke lov i Norge. Så enkelt er det. Du som forelder har et ansvar for at dette ikke skjer med barnet ditt, selv om det er i noen andres sitt hus.

Anonymous poster hash: df60f...d2f
  • Liker 26
Gjest BettyBoop
Skrevet

Fikk vite nå idag at stemoren til barnet mitt bruker fysisk straff når barna ikke hører etter eller gjør ting hun ikke liker.

Det gjelder ikke bare barnet mitt, men også halvsøskena (som stemor og eksen har sammen).

Er kanskje ikke så ille, det er snakk om kliping i overarmen, dra i ørene, knipsing på munnen, klaps på baken...

Dette er noe jeg er voldsomt imot, har aldri lagt ei hånd på barnet mitt.

Prøvde å ringe eksen for å snakke med han om det, men fikk bare beskjed om å ikke blande meg. Deres hjem=deres oppdragermetoder.

Så hva gjør jeg nå?

syns nå det høres ille nok ut. Jeg hadde sagt fra om at hvis hun så mye som krummet et hår på din unge så... Reagerer på at eksen din ikke bryr seg da. Gjør han det samme selv? Hadde jeg vært eksen din så hadde jeg aldri funnet meg i om dama skadet ungene mine iallefall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ringt politiet. Ingen rører mitt barn.

Anonymous poster hash: 91d0b...546
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra det du forteller, TS, så høres dette ikke så ille eller alvorlig ut. Så lenge de ikke slår så det blir blåmerker på barna eller noe så hadde ikke jeg lagt meg opp i det. Jeg fikk for øvrig selv ris når jeg var liten, det har ikke skadet meg på noen måte.

Anonymous poster hash: 0be88...fdc
Skrevet

Gi beskjed til ham at fysisk straff mot barn ikke er lov i Norge, og hvis du får høre at hun har rørt ungen din en gang til, så kontakter du barnevernet.

• Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ut fra det du forteller, TS, så høres dette ikke så ille eller alvorlig ut. Så lenge de ikke slår så det blir blåmerker på barna eller noe så hadde ikke jeg lagt meg opp i det. Jeg fikk for øvrig selv ris når jeg var liten, det har ikke skadet meg på noen måte.

det er da vondt å bli dradd i øret. Hadde jeg vært ts hadde jeg klikka. Jeg hadde nekta dama å være i nærheten av ungene om jeg var henne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta med en hestepisk og gi henne et skikkelig slag på ryggen. Si at om du hører fra barnet ditt at hun driver med fysisk avstraffelse igjen med henne, kommer du opp og gir henne et pisk til.

Anonymous poster hash: e1482...c8e
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

det er da vondt å bli dradd i øret. Hadde jeg vært ts hadde jeg klikka. Jeg hadde nekta dama å være i nærheten av ungene om jeg var henne.

Selvfølgelig er det vondt. Det er det som får barnet til å stoppe og tenke, uj, gjorde jeg noe dumt nå? Det er sånn barn lærer seg.

Skrevet (endret)

Jovisst har det skadet deg. Det kommer jo tydelig frem av innlegget ditt der du bagatelliserer vold mot barn!

Til ts: meld fra til barnevernet, eller be om et møte på familiekontor sammen med barnefar og ta saken opp der. Barnet ditt har krav på å føle trygghet når det er hos faren - og du har krav på å føle trygghet når barnet ikke er med deg.

Håper det ordner seg - dette var faktisk vond lesing.

:heks:

(Edit: fjernet dobbelt sitat)

Endret av Brunhilde
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Jeg var ikke klar over det før nå. Barnet er 9 år, og er livende redd for mere straff hvis det sier noe til meg som jeg igjen tar opp med faren.

Det overrasker meg egentlig at han gjør dette/aksepterer det. Da vi var sammen så var vi skjønt enige med at vi var sterkt imot fysisk avstraffelse.

Problemet nå er at vi snart er ferdige med ferien vår, og barnet skal til faren i to uker etterpå. Har virkelig ikke lyst å sende barnet til far nå når jeg fikk vite hvordan det er der.

Det som skjedde var at barnet ikke oppførte seg helt, type trass, og jeg sa at hvis barnet ikke skjerpet seg så ble det ikke is i morgen formiddag som straff. Barnet reagerte noe innmari på selve ordet "straff", og knakk helt sammen og begynte å hylgråte...og da kom hele historien frem.

Skikkelig vondt.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Selvfølgelig er det vondt. Det er det som får barnet til å stoppe og tenke, uj, gjorde jeg noe dumt nå? Det er sånn barn lærer seg.

bullshit. Man skal ikke gjøre barn vondt. Går an å bruke ord istedet for vold

• Liker 3
Skrevet

Det er da virkelig ikke antall blåmerker som avgjør hvor alvorlig det er! Å behandle andre sånn er skikkelig respektløst.

Jeg hadde anmeldt det, ikke en sjanse til, ikke noe samvær, heller. Det får være grenser.

• Liker 9
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ts;

Jeg var ikke klar over det før nå. Barnet er 9 år, og er livende redd for mere straff hvis det sier noe til meg som jeg igjen tar opp med faren.

Det overrasker meg egentlig at han gjør dette/aksepterer det. Da vi var sammen så var vi skjønt enige med at vi var sterkt imot fysisk avstraffelse.

Problemet nå er at vi snart er ferdige med ferien vår, og barnet skal til faren i to uker etterpå. Har virkelig ikke lyst å sende barnet til far nå når jeg fikk vite hvordan det er der.

Det som skjedde var at barnet ikke oppførte seg helt, type trass, og jeg sa at hvis barnet ikke skjerpet seg så ble det ikke is i morgen formiddag som straff. Barnet reagerte noe innmari på selve ordet "straff", og knakk helt sammen og begynte å hylgråte...og da kom hele historien frem.

Skikkelig vondt.

for en helvetes hurpe av en stemor. Jeg hadde garantert anmeldt om det skjedde igjen

• Liker 4
Skrevet

Hadde ikke vært aktuelt å sende barnet mitt til et hjem hvor det blir fysisk straffet. Fysisk (og psykisk) mishandling er forbudt ved lov i Norge.

Klarer man ikke å beherske seg nok til å prate med et barn burde man gå inn i seg selv og se på sin rolle som foreldre.

Om eksen din ikke vil prate om dette hadde jeg sagt at jeg ønsket en samtale på fvk.

• Liker 6
Gjest BettyBoop
Skrevet

Hadde ikke vært aktuelt å sende barnet mitt til et hjem hvor det blir fysisk straffet. Fysisk (og psykisk) mishandling er forbudt ved lov i Norge.

Klarer man ikke å beherske seg nok til å prate med et barn burde man gå inn i seg selv og se på sin rolle som foreldre.

Om eksen din ikke vil prate om dette hadde jeg sagt at jeg ønsket en samtale på fvk.

fvk?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte å bli et selvstendig, høflig og ansvarsfullt barn uten at foreldrene mine var fysiske mot meg. Det samme gjelder søsknene mine også. Kjenner mange barn som lærte slike ting uten vold.

Anonymous poster hash: 2ee92...854

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ta en skikkelig prat med faren om dette. Dere var jo enig om at fysisk avstraffelse ikke var akseptert da dere var sammen, hvorfor skal det plutselig være ok nå?

Om han ikke retter seg etter dette, så ville jeg tatt steg videre, ta kontakt med familievernkontoret og la dem kalle inn til møte hvor stemor eventuelt også kan være med. Finn frem parafgrafer og lovverk som støtter deg, og fortell om hvor redd barnet er for denne stemoren.

Siste steg er jo å legge inn en bekymringsmelding hos barnevernet, men dette er jo å ta det veldig langt, dialog med far er det beste....

Lykke til, og ikke gi opp!!!

Anonymous poster hash: 75ef9...f1c
Skrevet

Henger meg på med de andre som sier du bør ta en runde med familiekontoret. Slikt er absolutt ikke akseptabelt! Hadde smelt godt her hjemme om det var mitt barn, hvor far og stemor skulle fått se lenge etter samvær uten tilsyn.

Du sier jo også at barnet er redd for mer straff der om det 'sladrer' og det høres jo ikke bra ut... Trusler og vold, uansett grad er ikke noe et barn skal oppleve.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tull. Åpne en psykologibok og les et par forskningsartikler. Det er i alle fall 50 år med forskning på dette området. Straff forbedrer ikke adferd. Det er fordi straff ikke lærer, i dette tilfellet barnet, hva som er riktig adferd og da er man like langt. Og sjeldent fører straff til å lære hva man IKKE skal gjøre heller. Tap-tap situasjon.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...