AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #1 Skrevet 11. juli 2013 Jeg har tenkt litt på dette, syntes det er litt ekkelt å tenkte på. Jeg og kjæresten har ingen planer om å bli gravid, jeg går på p-piller og er forsiktig, men det kan jo skje. Hvis jeg skulle bli gravid vil jeg da sannsynligvis ikke merke noe til at noe ikke er som det skal med det første, jeg får ikke mye mensen mens jeg går på p-piller og hopper ofte over "mensen"-uka, spesielt om sommeren mtp bading og sånt. Så tenker at det hadde nok ikke merket det før tidligst i uke 5-6-7 når evnt kvalme og andre tegn kommer. Jeg drikker egentlig ikke spesielt mye, men akkurat nå som det er sommerferie og fint vær blir det jo fort en øl i parken her og der, og grillfester osv. Min gjeng fester ikke til vi blir fulle, men er glad i øl og sitter gjerne på pub på kvelden og tar en øl eller to, tester ut nye ølsorter, drar på quiz og tar en øl, osv osv. Hva om jeg skulle bli gravid nå for eksempel? Traff en venninne her om dagen som fortalte at hun var ute å drakk øl den dagen hun fant ut hun var gravid, ikke planlagt, derfor jeg begynte å tenke på det. Tenker jeg tilbake har jeg nok tatt en øl ca annenhver eller hver tredje dag siste par ukene pga ferie, har også vært i bryllup. Fant denne artiklen på nett http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7810247 så virker som det er en vanlig problem egnetlig. Men det må jo være kjempeskadelig for fosteret? Det er jo det første trimesteret at organer og sånt kommer på plass, det kan jo ikke være heldig. Kan man finne ut av sånt på forhånd? Burde man ta abort? Hva tenker dere? Er det noen som har funnet ut at de er gravide og at de har drukket en del i første del av svangerskapet før de visste om det? Hvordan gikk det med barnet? Anonymous poster hash: 04cdc...7b5
Tomaten Skrevet 11. juli 2013 #2 Skrevet 11. juli 2013 Mange som har vært på hardfylla før de finner ut at de er gravide, uten at ungen har tatt skade av den grunn. Når det er så tidlig som 5-6 uker, så har egget så vidt festet seg. Det er etter organer har utviklet seg det kan være skadelig.. Skjønner ikke hvorfor du stresser hvis du går på p-piller.. Hvis mensen uteblir, ta en test. Så kan du tenke avholdenhet.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #3 Skrevet 12. juli 2013 Det er MANGE som blir gravid uten at det er planlagt, og ingen vet at de er gravid samme dag som de ble det. Så det er sånn her for mange gravide, mange drakk alkohol før de fant ut at de var gravid. Trur jeg gjorde det selv, er ikke-planlagt gravid på p-pillen, men drikker så sjeldent så jeg er usikker. De fleste finner ut at de er gravid i uke 4, dvs 2 uker etter egget festet seg, og de sies at de 3 første ukene etter egget festet seg så er det "ok" å drikke alkohol (er det jeg har lest og hørt iallefall). Selvsagt bør man ikke gjøre det med vilje om man vet at man er gravid, men det går bra i de aller fleste tilfellene om man gjør det ved et uhell. Selv om jeg ble gravid på pillen så trenger det ikke bety at du blir det Jeg hadde gått på den i ca 10 år, så det gikk bra de første 10 årene for meg. Er du usikker så ta en test en gang i blant. Jeg pleide sjeldent å hoppe over mensen for jeg følte at jeg hadde mer kontroll da. Anonymous poster hash: 2fa97...b60
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #4 Skrevet 12. juli 2013 Jeg var på fest og drakk (seks småflasker øl og et par drinker) før jeg fant ut at jeg var gravid. Hørte med lege ang dette, han sa at det ikke var noen fare så tidlig, måtte ha vært i uke 4 eller 5 dette. Han sa det var skumlere etterpå, når fosteret hadde begynt å utvikle seg og fikk direkte tilknytning til de (nærings)stoffene mor hadde i seg. Han sa også at det med alkohol under graviditet var litt hauset opp i media pga at de måtte ikke ta sjanse på at folk som har problemer med å holde seg unna alkohol skulle tro det var greit å ta seg en fest under graviditeten. Og at man ikke sikkert vet hvem (hvilke fostre) som tåler et glass vin til maten og i hvilke tilfeller dette blir for mye. Derfor må de være strenge med nulltoleransegrensa. Anonymous poster hash: e73ba...ab5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #5 Skrevet 12. juli 2013 Alkohol er kun skadelig for fosteret om man VET at man er gravid, og hvis man velger å tro på forskerne som sier at det er skadelig. Ellers er det helt trygt. Fra spøk til alvor. Ingen kan vite helt sikkert om det er trygt. Mest sannsynlig går det greit. Gjort er gjort, og det hjelper ikke å bekymre seg for fortiden. Anonymous poster hash: 47e43...aee
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #6 Skrevet 12. juli 2013 Dere har helt rett i at det ikke er vits å bekymre seg unødig, det var noe jeg bare begynte å tenke på. Hvis jeg skal ha barn så vil jeg jo gjerne gi det en så god start som mulig. Men godt å høre at det mest sannsynlig vil gjøre liten skade de første ukene i hvertfall, også godt å høre at det har gått bra! Anonymous poster hash: 04cdc...7b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå