Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2013 #61 Skrevet 15. juli 2013 Hva du selv ville gjort er én ting. Men å mene at man som brudepar kan forvente at kaffegjester også stiller på vielsen? Det er Jeg mener - hva skal de stakkarene gjøre mellom vielsen og kaffen da, mener du? Anonymous poster hash: 56a52...ede Godt spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #62 Skrevet 15. juli 2013 For min del er kaffegjester mennesker man ønsker å invitere, men som man ikke har et nært nok forhold til til at det blir naturlig at de er en del av middagen. Det kan for eksempel være fjerne slektninger eller gamle bekjente. Såfremt det ikke har vært til en person jeg har et nært forhold til, synes jeg ikke at det er rart eller dårlig å bli invitert til kaffen. Anonymous poster hash: 4df95...cf2 2
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2013 #63 Skrevet 15. juli 2013 For min del er kaffegjester mennesker man ønsker å invitere, men som man ikke har et nært nok forhold til til at det blir naturlig at de er en del av middagen. Det kan for eksempel være fjerne slektninger eller gamle bekjente. Såfremt det ikke har vært til en person jeg har et nært forhold til, synes jeg ikke at det er rart eller dårlig å bli invitert til kaffen. Anonymous poster hash: 4df95...cf2 Vel, men de er naturlig å mottage dyre gaver fra dem?? 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #64 Skrevet 15. juli 2013 Vel, men de er naturlig å mottage dyre gaver fra dem?? Nei, det synes jeg ikke at man kan forvente. En gave er naturlig, men ikke en som er veldig dyr eller stor. Anonymous poster hash: 4df95...cf2 2
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2013 #65 Skrevet 15. juli 2013 Nei, det synes jeg ikke at man kan forvente. En gave er naturlig, men ikke en som er veldig dyr eller stor. Anonymous poster hash: 4df95...cf2 Vel, vel, men så er det jo gavelistene man får trykket opp i trynet da.
Tomaten Skrevet 15. juli 2013 #66 Skrevet 15. juli 2013 Vel, vel, men så er det jo gavelistene man får trykket opp i trynet da. Man må jo ikke følge dem da.. Jeg gjør ikke det, med mindre det er ting på den lista som koster det jeg hadde tenkt å bruke. 2
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2013 #67 Skrevet 15. juli 2013 Man må jo ikke følge dem da.. Jeg gjør ikke det, med mindre det er ting på den lista som koster det jeg hadde tenkt å bruke. Samme her.
bambis Skrevet 15. juli 2013 #68 Skrevet 15. juli 2013 Hva du selv ville gjort er én ting. Men å mene at man som brudepar kan forvente at kaffegjester også stiller på vielsen? Det er Jeg mener - hva skal de stakkarene gjøre mellom vielsen og kaffen da, mener du? Anonymous poster hash: 56a52...ede "Jeg har vært kaffegjest i noen bryllup, og om brudeparet forventet at jeg skulle komme i vielsen vet jeg ikke, men er ganske sikker på at de satte pris på at vi som var kaffegjester dukket opp." Det var vel dette jeg skrev, at jeg ikke vet om de forventet det. Men regner med de fleste blir glad om noen de bryr seg om gidder å dele en viktig dag med dem... Det hadde i alle fall jeg blitt. Stakkarne kan jo feks dra hjem i mellomtida, evt dra på hotellrommet? Jeg var i bryllup for noen uker siden, da som "fulltidsgjest". Det var likevel fire timer pause mellom vielse og fest fordi brudeparet skulle fotograferes, så ikke egentlig noen forskjell på meg og kaffegjestene. Synes det var godt å ha noen timer hjemme i joggebuksa før jeg tok på meg finkjolen igjen
bambis Skrevet 15. juli 2013 #69 Skrevet 15. juli 2013 Men som tillegg til innlegget mitt over: Jeg ville ikke gidda å dra som kaffegjest hvis jeg måtte betale hotell/reise langt. Men hvis jeg først hadde brukt energi og penger på å komme meg dit feiringa foregikk så synes jeg det høres rart ut om man ikke dukker opp på vielsen. 2
Tomaten Skrevet 15. juli 2013 #70 Skrevet 15. juli 2013 Jeg mener at de som syns det er negativt å være kaffegjest er mennesker som er bittre fordi di innser at brudeparet ikke anser det som nære nok venner til å sitte ved middagsbordet. De burde være glad de ble invitert i det hele tatt, for det er alltids nok av de som ikke fikk invitasjon. Før i tiden ble det sett på som en ære å bli invitert til kaffen. Da middagen var resertvert kun til familie. Ofte var det naboer og venner av foreldrene som kom til kaffen, siden det ofte var foreldrene som betale for hele sullamitten.. Idag har man blitt så viktigper at man streiker ved å ikke dukke opp, om man ikke får mer enn en kaffegjest invitasjon!
bambis Skrevet 15. juli 2013 #71 Skrevet 15. juli 2013 Jeg lurer på om de som kritiserer kaffegjester har prøvd å planlegge bryllup/fest, og om de aner hvor dyrt det er. Om de feks 20-30 som inviteres som kaffegjester i stedet skulle vært invitert til middag så hadde dette blitt en betydelig utgift. Lurer også på om de har prøvd å sette opp gjesteliste, for det er faktisk ganske vanskelig å skulle "luke ut" venner som ikke skal få være med på feiringa. Å invitere dem på kaffe er vel da en måte å kunne inkludere folk på som man egentlig ikke har råd til å inkludere. Selv om brudepar ikke har råd til å ha alle vennene sine på hele feiringa betyr jo ikke dette at de ikke bryr seg om dem, og at de bare ønsker seg gaver.... 4
CathFoto Skrevet 15. juli 2013 #72 Skrevet 15. juli 2013 Jeg mener at de som syns det er negativt å være kaffegjest er mennesker som er bittre fordi di innser at brudeparet ikke anser det som nære nok venner til å sitte ved middagsbordet. De burde være glad de ble invitert i det hele tatt, for det er alltids nok av de som ikke fikk invitasjon. Før i tiden ble det sett på som en ære å bli invitert til kaffen. Da middagen var resertvert kun til familie. Ofte var det naboer og venner av foreldrene som kom til kaffen, siden det ofte var foreldrene som betale for hele sullamitten.. Idag har man blitt så viktigper at man streiker ved å ikke dukke opp, om man ikke får mer enn en kaffegjest invitasjon! Men nå om dagen er kaffegjestene ofte b-listen, til middag er familie og venner, og restene får komme på kaffe. Så det blir annerledes enn det du skisserer. Det har heller ikke vært vanlig å måtte ha med lommebok i bryllup for å få noe annet enn kaffe til kakene. Fra gamledager var det også vanlig å be hele bygda til hele selskapet, så det kommer jo an på hvilken tidepoke og sted man velger for å sammenligne med. Jeg mener det er negativt å være kaffegjest fordi i mange av de bryllupene jeg har vært i så har kaffegjestene måtte vente lenge, noen ganger måtte de være stille for å ikke forstyrre middagen, de har måtte vente lenge uten noe form for bevertning. Når de først kommer inn til de andre er resten av selskapet ofte litt brisne etter middagen og har masse felles opplevelser som kaffegjestene har gått glipp av. Og etter å ha ventet lenge så må man ofte betale i dyre dommer om man ønsker noe annet enn kaffe, f.eks brus eller farris. Selv har jeg aldri vært bedt kun til kaffe, men ofte virker det virkelig som brudeparet glemmer å være vertsskap når det kommer til disse gjestene. 1
CathFoto Skrevet 15. juli 2013 #73 Skrevet 15. juli 2013 Jeg lurer på om de som kritiserer kaffegjester har prøvd å planlegge bryllup/fest, og om de aner hvor dyrt det er. Om de feks 20-30 som inviteres som kaffegjester i stedet skulle vært invitert til middag så hadde dette blitt en betydelig utgift. Lurer også på om de har prøvd å sette opp gjesteliste, for det er faktisk ganske vanskelig å skulle "luke ut" venner som ikke skal få være med på feiringa. Å invitere dem på kaffe er vel da en måte å kunne inkludere folk på som man egentlig ikke har råd til å inkludere. Selv om brudepar ikke har råd til å ha alle vennene sine på hele feiringa betyr jo ikke dette at de ikke bryr seg om dem, og at de bare ønsker seg gaver.... Jeg kan bare svare for meg selv, men ja, vi planlegger bryllupsfest om ti uker. Vi velger å be alle til hele dagen. Jeg har full forståelse for at ikke alle har råd til å be alle de ønsker, men ofte så bruker folk den unnskyldningen når de heller vil prioritere dyrt lokale, dyr pynt osv enn å ha flest mulig. Det er selvsagt ikke sånn for alle, men en del kunne heller sagt at de prioriterer lokale/pynt osv i stedet for å be alle til middag. 1
Tomaten Skrevet 15. juli 2013 #74 Skrevet 15. juli 2013 Men nå om dagen er kaffegjestene ofte b-listen, til middag er familie og venner, og restene får komme på kaffe. Så det blir annerledes enn det du skisserer. Det har heller ikke vært vanlig å måtte ha med lommebok i bryllup for å få noe annet enn kaffe til kakene. Fra gamledager var det også vanlig å be hele bygda til hele selskapet, så det kommer jo an på hvilken tidepoke og sted man velger for å sammenligne med. Jeg mener det er negativt å være kaffegjest fordi i mange av de bryllupene jeg har vært i så har kaffegjestene måtte vente lenge, noen ganger måtte de være stille for å ikke forstyrre middagen, de har måtte vente lenge uten noe form for bevertning. Når de først kommer inn til de andre er resten av selskapet ofte litt brisne etter middagen og har masse felles opplevelser som kaffegjestene har gått glipp av. Og etter å ha ventet lenge så må man ofte betale i dyre dommer om man ønsker noe annet enn kaffe, f.eks brus eller farris. Selv har jeg aldri vært bedt kun til kaffe, men ofte virker det virkelig som brudeparet glemmer å være vertsskap når det kommer til disse gjestene. Jeg er enig at det er negativt hvis brudeparet ikke kan å planlegge, eller ikke er vertskap den dagen. Men slik som noen har lagt det frem her i tråden, så er det negativt å bli invitert som kaffegjest uavhengig om det er tatt hensyn til dem. Men som jeg har sagt tidligere, da har man valget om å la være å komme
CathFoto Skrevet 15. juli 2013 #75 Skrevet 15. juli 2013 Jeg er enig at det er negativt hvis brudeparet ikke kan å planlegge, eller ikke er vertskap den dagen. Men slik som noen har lagt det frem her i tråden, så er det negativt å bli invitert som kaffegjest uavhengig om det er tatt hensyn til dem. Men som jeg har sagt tidligere, da har man valget om å la være å komme Jeg er helt enig i at man kan la være å komme om man ikke er fornøyd med hva man er invitert til. Men jeg har sett få eksempler hvor kaffegjester har vært vellykket, og det må være lov å si. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #76 Skrevet 16. juli 2013 De fleste brudepar skulle vel gjerne invitert enda fler av folkene de liker og bryr seg om. Vi vurderte kaffegjester en stund, men fant ut at det blir litt dumt. Så det vi heller gjør er å stelle i stand en skikkelig fest noen uker etter bryllupet, hvor vi inviterer en masse venner og kollegaer. Egentlig har det fint lite med bryllupet å gjøre, det er bare et kjekt påskudd for å ha en uformell, hyggelig fest. Leier et utested med billig alkohol, folk kan komme og gå akkurat som det passer dem, og vi skal selvfølgelig ikke ha noen gaver! Tror det blir koselig. Anonymous poster hash: 19ce4...9e8 1
Aomame Skrevet 16. juli 2013 #77 Skrevet 16. juli 2013 Hvorfor blir argumentene mot kaffegjester i stor grad basert på ting som ikke har med det å invitere kaffegjester i seg selv? Å invitere kaffegjester er ikke ensbetydende med å ha betalbar, ha dyrt lokale, dyr pynt, ikke ta hensyn så de må vente lenge og ikke ta dem skikkelig imot. Vi har ganske rimelig lokale, ikke brukt mye penger på pynt, fri bar, og gjør alt vi kan for at de skal slippe å vente. Alle bor maks 20-25 min kjøretur unna. Dette var den eneste måten å inkludere disse menneskene med vårt budsjett. Jeg kan ikke se hva som er så forferdelig med det.
bambis Skrevet 16. juli 2013 #78 Skrevet 16. juli 2013 Jeg kan bare svare for meg selv, men ja, vi planlegger bryllupsfest om ti uker. Vi velger å be alle til hele dagen. Jeg har full forståelse for at ikke alle har råd til å be alle de ønsker, men ofte så bruker folk den unnskyldningen når de heller vil prioritere dyrt lokale, dyr pynt osv enn å ha flest mulig. Det er selvsagt ikke sånn for alle, men en del kunne heller sagt at de prioriterer lokale/pynt osv i stedet for å be alle til middag. Det kan godt hende at noen tenker sånn, eller at de er ute etter gaver, som noen skriver i tråden her. Jeg velger likevel å tro at de aller fleste ikke tenker sånn, og bare er ute etter å samle så mange venner som mulig. For å unngå hele problemet med kaffegjester kommer vi sannsynligvis bare til å be nærmeste familie på bryllupet, og evt ha en vennefest litt senere. Det opprinnelige spørsmålet i tråden var om det var stas å være kaffegjest. Jeg vet ikke om jeg synes det er stas, men sist gang jeg var det synes jeg det var rett. Bryllupet var hos ei som alltid har vært en nær familievenn, og vi har alltid hatt mye med hverandre å gjøre. Dette betyr ikke at vi er veldig nære venner, og det hadde nesten vært rart å være bedt i hele bryllupet. Å komme til kaffe var helt ok Kanskje kaffegjester er b-sorteringen, men av og til er man vel fullt klar over at man ikke er blant de nærmeste? 1
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2013 #79 Skrevet 16. juli 2013 Men nå om dagen er kaffegjestene ofte b-listen, til middag er familie og venner, og restene får komme på kaffe. Så det blir annerledes enn det du skisserer. Det har heller ikke vært vanlig å måtte ha med lommebok i bryllup for å få noe annet enn kaffe til kakene. Fra gamledager var det også vanlig å be hele bygda til hele selskapet, så det kommer jo an på hvilken tidepoke og sted man velger for å sammenligne med.Jeg mener det er negativt å være kaffegjest fordi i mange av de bryllupene jeg har vært i så har kaffegjestene måtte vente lenge, noen ganger måtte de være stille for å ikke forstyrre middagen, de har måtte vente lenge uten noe form for bevertning. Når de først kommer inn til de andre er resten av selskapet ofte litt brisne etter middagen og har masse felles opplevelser som kaffegjestene har gått glipp av. Og etter å ha ventet lenge så må man ofte betale i dyre dommer om man ønsker noe annet enn kaffe, f.eks brus eller farris. Selv har jeg aldri vært bedt kun til kaffe, men ofte virker det virkelig som brudeparet glemmer å være vertsskap når det kommer til disse gjestene. Du, det er jo derfor jeg er så opptatt av fri bar. 1
Karmosin Skrevet 16. juli 2013 #80 Skrevet 16. juli 2013 (endret) Jeg trekker konklusjonen at de som inviteres som kaffegjester er de jeg ikke vurderer som nære nok til å bli bedt overhodet. Jeg har forøvrig planlagt bryllup og forsøkt å sette opp gjesteliste, og vi kom fram til at hvis vi skulle ha bryllupsfest ville det klare seg med familien, det ville bli rikelig mange nok til et budsjett vi mente var passende å bruke på bryllup. Vi vurderte ikke konseptet kaffegjester i det hele tatt. Før i tiden ble det sett på som en ære å bli invitert til kaffen. Da middagen var resertvert kun til familie. Ofte var det naboer og venner av foreldrene som kom til kaffen, siden det ofte var foreldrene som betale for hele sullamitten.. Nettopp. Hvis middagen er for familien og etterpå kommer resten er det faktisk en viss logikk i det. De bryllupene jeg ser i dag hvor kaffegjester er en greie er det alskens slags folk til middag og enda en bunke alskens slags folk som blir invitert til kaffe, og det er ikke spesielt mye ære i det, bare et system med A-gjest og B-gjest. Redigert: jeg blir ikke fornærmet eller noe sånt tøys over å bli bedt som kaffegjest, jeg bare synes det er et unødvendig og rart opplegg som jeg ikke er spesielt interessert i. Når det kommer en kaffegjestinvitasjon er det uten unntak til bryllup jeg ikke hadde forventet å bli bedt i. Endret 16. juli 2013 av Karmosin 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå