Tomaten Skrevet 16. juli 2013 #81 Skrevet 16. juli 2013 Hvorfor blir argumentene mot kaffegjester i stor grad basert på ting som ikke har med det å invitere kaffegjester i seg selv? Å invitere kaffegjester er ikke ensbetydende med å ha betalbar, ha dyrt lokale, dyr pynt, ikke ta hensyn så de må vente lenge og ikke ta dem skikkelig imot. Vi har ganske rimelig lokale, ikke brukt mye penger på pynt, fri bar, og gjør alt vi kan for at de skal slippe å vente. Alle bor maks 20-25 min kjøretur unna. Dette var den eneste måten å inkludere disse menneskene med vårt budsjett. Jeg kan ikke se hva som er så forferdelig med det. Ingenting som er forferdelig med det. Dere prøver å tilrettelegge slik at alle får en hyggelig stund som gjest, regardless om de er bedt til middag eller ikke. Men så tror jeg også at kaffegjester som kommer med den instillingen som mange har i denne tråden, så blir de ikke fornøyd uansett.. Jeg trekker konklusjonen at de som inviteres som kaffegjester er de jeg ikke vurderer som nære nok til å bli bedt overhodet. Jeg har forøvrig planlagt bryllup og forsøkt å sette opp gjesteliste, og vi kom fram til at hvis vi skulle ha bryllupsfest ville det klare seg med familien, det ville bli rikelig mange nok til et budsjett vi mente var passende å bruke på bryllup. Vi vurderte ikke konseptet kaffegjester i det hele tatt. Nettopp. Hvis middagen er for familien og etterpå kommer resten er det faktisk en viss logikk i det. De bryllupene jeg ser i dag hvor kaffegjester er en greie er det alskens slags folk til middag og enda en bunke alskens slags folk som blir invitert til kaffe, og det er ikke spesielt mye ære i det, bare et system med A-gjest og B-gjest. Redigert: jeg blir ikke fornærmet eller noe sånt tøys over å bli bedt som kaffegjest, jeg bare synes det er et unødvendig og rart opplegg som jeg ikke er spesielt interessert i. Når det kommer en kaffegjestinvitasjon er det uten unntak til bryllup jeg ikke hadde forventet å bli bedt i. Enig!
CathFoto Skrevet 17. juli 2013 #82 Skrevet 17. juli 2013 Hvorfor blir argumentene mot kaffegjester i stor grad basert på ting som ikke har med det å invitere kaffegjester i seg selv? Å invitere kaffegjester er ikke ensbetydende med å ha betalbar, ha dyrt lokale, dyr pynt, ikke ta hensyn så de må vente lenge og ikke ta dem skikkelig imot. t. Dette er jo absolutt et godt poeng, og kaffegjest er som du sier ikke det samme som å ikke ta vare på gjestene sine. Men jeg ser jo en del bryllup pga jobben min, og det er ofte sånn at mange av de som velger å ha kaffegjester også velger å behandle de som b-gjester. Men du har selvsagt helt rett i at det ikke er automatikk i at kaffegjest=dårlig vertskap. Men ser man mange nok hvor det virker som er malen så blir det generelle inntrykket litt farget av det. 1
Wonders Skrevet 17. juli 2013 #83 Skrevet 17. juli 2013 (endret) Kaffe gjest er like fin gjest som alle andre. Jeg hopper gjerne over en lang sermoni i kirken og en lang middag, - og kommer gjerne rett på kaker , dans og booze! Endret 17. juli 2013 av Wonders 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #84 Skrevet 17. juli 2013 Jeg kan bare svare for meg selv, men ja, vi planlegger bryllupsfest om ti uker. Vi velger å be alle til hele dagen. Jeg har full forståelse for at ikke alle har råd til å be alle de ønsker, men ofte så bruker folk den unnskyldningen når de heller vil prioritere dyrt lokale, dyr pynt osv enn å ha flest mulig. Det er selvsagt ikke sånn for alle, men en del kunne heller sagt at de prioriterer lokale/pynt osv i stedet for å be alle til middag. Eller så har du de brudeparene som oss, som ikke hadde råd til hverken dyr pynt eller lokale, ei heller alle rundt oss til middagen. Vi vil da heller ikke vente med å gifte oss p.g.a. økonomi, når vi hadde råd til et lite bryllup med de nærmeste. Da ble det kaffegjester, og de gikk ikke rundt med sure miner fordi de ikke ble invitert til middag, jeg er sjokkert over hvilke holdninger som ligger rundt her. Selv foretrekker jeg alltid alt annet enn høytidelige middager med 3-5 retters og taler, det er vel derfor jeg blir så overrasket over hvor grinete kaffegjester det finnes her til lands. Som om det er en helt egen ære å bli invitert til middag, og ikke "bare" til kaffen, skjønner virkelig ikke hva som er galt med å bli invitert til selve festen fremfor en forholdsvis høytidelig og tørr middag?? Jeg skulle gjerne latt alle spist den fancye middagen, de som ønsket det, og selv dukket opp til festen samtidig som "B-listen". Som brud. Jeg prøvde å droppe middagen og heller ha buffet/kaker og gode drikker fra start, men ble så nedstemt fra både brudgom og øvrige "tradisjonsrike" familiemedlemmer at det måtte bare bli slik. Folk er virkelig forskjellige må jeg si. Anonymous poster hash: 9b3f6...526 1
septemberbrura Skrevet 17. juli 2013 #85 Skrevet 17. juli 2013 Nå har jeg ikke tatt meg tid til å lese hele tråden, men av det lille jeg har lest, skjønner jeg at tradisjonene i vårt vidstrakte land er nokså forskjellige. Her nord og i min omfangsrike omgangskrets er kaffegjester i bryllup helt vanlig - og slett ikke sett på som nedrangering. Har selv vært kaffegjest i flere bryllup og syns det har vært helt uproblematisk. Å invitere hele omgangskretsen til middag, når bare de nærmeste teller over 50, er noe vi ikke har økonomi til. Kaffegjester behandles ihvertfall fra vår side som fullverdige gjester. De blir godt tatt imot, de får fri bar og et rikholdig kakebord, sannsynligvis også snacks etter midnatt - og de får live musikk og fest! En konfirmasjon jeg ble bedt som kaffegjest dagen derpå, var imidlertid en skuffende opplevelse. Kakebordet bar preg av å være et restebord - men det er første og eneste gang jeg har opplevd noe liknende.
CathFoto Skrevet 17. juli 2013 #86 Skrevet 17. juli 2013 Eller så har du de brudeparene som oss, som ikke hadde råd til hverken dyr pynt eller lokale, ei heller alle rundt oss til middagen. Vi vil da heller ikke vente med å gifte oss p.g.a. økonomi, når vi hadde råd til et lite bryllup med de nærmeste. Da ble det kaffegjester, og de gikk ikke rundt med sure miner fordi de ikke ble invitert til middag, jeg er sjokkert over hvilke holdninger som ligger rundt her. Selv foretrekker jeg alltid alt annet enn høytidelige middager med 3-5 retters og taler, det er vel derfor jeg blir så overrasket over hvor grinete kaffegjester det finnes her til lands. Som om det er en helt egen ære å bli invitert til middag, og ikke "bare" til kaffen, skjønner virkelig ikke hva som er galt med å bli invitert til selve festen fremfor en forholdsvis høytidelig og tørr middag?? Jeg skulle gjerne latt alle spist den fancye middagen, de som ønsket det, og selv dukket opp til festen samtidig som "B-listen". Som brud. Jeg prøvde å droppe middagen og heller ha buffet/kaker og gode drikker fra start, men ble så nedstemt fra både brudgom og øvrige "tradisjonsrike" familiemedlemmer at det måtte bare bli slik. Folk er virkelig forskjellige må jeg si. Anonymous poster hash: 9b3f6...526 Selvsagt er det mange som ikke kan be alle pga økonomi, men det er vel så mange som skylder på økonomi og prioriterer annet. Grunnen til at jeg mener at middag er en viktig del av dagen handler ikke så mye om hva som ligger på tallerknen, men at taler og samtalen rundt bordet er en stor del av bryllupsdagen, og at det blir veldig oppstykket om man skal underholde seg selv i flere timer mellom vielse og fest. Som noen påpekte tidligere så er det ikke nødvendigvis sammenheng mellom kaffegjester og dårlig vertskap. Og på samme måte er det ikke automatikk i at middagen er høytidelig, tørr og full av kjedelige taler. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #87 Skrevet 17. juli 2013 Nå har jeg ikke tatt meg tid til å lese hele tråden, men av det lille jeg har lest, skjønner jeg at tradisjonene i vårt vidstrakte land er nokså forskjellige. Her nord og i min omfangsrike omgangskrets er kaffegjester i bryllup helt vanlig - og slett ikke sett på som nedrangering. Har selv vært kaffegjest i flere bryllup og syns det har vært helt uproblematisk. Å invitere hele omgangskretsen til middag, når bare de nærmeste teller over 50, er noe vi ikke har økonomi til. Kaffegjester behandles ihvertfall fra vår side som fullverdige gjester. De blir godt tatt imot, de får fri bar og et rikholdig kakebord, sannsynligvis også snacks etter midnatt - og de får live musikk og fest! En konfirmasjon jeg ble bedt som kaffegjest dagen derpå, var imidlertid en skuffende opplevelse. Kakebordet bar preg av å være et restebord - men det er første og eneste gang jeg har opplevd noe liknende. Jeg synes absolutt ikke at det er noe problem å være kaffegjest i seg selv, men jeg var (som jeg skrev tidligere i tråden) kaffegjest i et bryllup i nord, og der var det ikke engang gratis mineralvann, ikke nattmat og ikke snacks - det var utelukkende kaffe og kaker som ble servert tidligere på kvelden. Hotellbaren der var også utrolig dyr! Blant annet derfor var det en kjip opplevelse. For flere år siden var jeg derimot kaffegjest i et bryllup (også det i nord) hvor vi fikk servert mineralvann og etter hvert nattmat. De hadde ikke fri bar, men det var ikke noe problem - det var hyggelige priser i baren. Der hadde brudeparet tenkt litt på gjestene. Anonymous poster hash: 033ba...93d 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #88 Skrevet 17. juli 2013 En konfirmasjon jeg ble bedt som kaffegjest dagen derpå, var imidlertid en skuffende opplevelse. Kakebordet bar preg av å være et restebord - men det er første og eneste gang jeg har opplevd noe liknende. Det er gjerne hele poenget med kaffegjester dagen derpå etter konfirmasjon; populært også kalt restefest Det er jo for å a) inkludere f.eks naboer, foreldre av konfirmantens venner osv, og samtidig "bli kvitt" mat- og kakerester, som det fjerne blir en del av. Forventet du virkeli helt NYE kaker dagen etter konfirmasjonen? Anonymous poster hash: 56a52...ede 4
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2013 #89 Skrevet 17. juli 2013 (endret) Ve, jeg er den brukeren med de skarpeste kantene på hele forumet allround sett, men jeg luftet temaet for Lasse (min kjæreste gjennom 10mnd) og han var faktisk enig; Han kunne glatt ha brukt 100000NKR som ren gave hvis brudeparet fortjente det, og der er jeg også, men som Lasse sa; " Æg gidde itj nå utdritningslag til 15000kr i kjøben igjen, nei". Endret 17. juli 2013 av Gjest
Gjest Kiara! Skrevet 17. juli 2013 #90 Skrevet 17. juli 2013 Ve, jeg er den brukeren med de skarpeste kantene på hele forumet allround sett, men jeg luftet temaet for Lasse (min kjæreste gjennom 10mnd) og han var faktisk enig; Han kunne glatt ha brukt 100000NKR som ren gave hvis brudeparet fortjente det, og der er jeg også, men som Lasse sa; " Æg gidde itj nå utdritningslag til 15000kr i kjøben igjen, nei". Kanskje du også blir brud snart gjest! Tror du ville blitt en veldig vakker brud. :D
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2013 #91 Skrevet 17. juli 2013 (endret) Kanskje du også blir brud snart gjest! Tror du ville blitt en veldig vakker brud. :D Vi har snakket om det og vi har blitt enige om ekteskapsløfte på tinghuset pga L har vært gift med fult bryllup tidlgere, hvis det blir til at vi gifter oss. Og, jeg er ikke helt der med "hvit brud". Så da blir det på tinghuset. Endret 17. juli 2013 av Gjest
PriPra Skrevet 17. juli 2013 #92 Skrevet 17. juli 2013 Nå har jeg ikke tatt meg tid til å lese hele tråden, men av det lille jeg har lest, skjønner jeg at tradisjonene i vårt vidstrakte land er nokså forskjellige. Her nord og i min omfangsrike omgangskrets er kaffegjester i bryllup helt vanlig - og slett ikke sett på som nedrangering. Har selv vært kaffegjest i flere bryllup og syns det har vært helt uproblematisk. Å invitere hele omgangskretsen til middag, når bare de nærmeste teller over 50, er noe vi ikke har økonomi til. Kaffegjester behandles ihvertfall fra vår side som fullverdige gjester. De blir godt tatt imot, de får fri bar og et rikholdig kakebord, sannsynligvis også snacks etter midnatt - og de får live musikk og fest! En konfirmasjon jeg ble bedt som kaffegjest dagen derpå, var imidlertid en skuffende opplevelse. Kakebordet bar preg av å være et restebord - men det er første og eneste gang jeg har opplevd noe liknende. Signerer denne! Er nordfra, og her jeg bor, er det veldig vanlig med kaffegjster. Vi skal gifte oss snart, og da er det kun familie som er invitert til middag. Venner blir invitert til kaffe og fest, og da blir det både åpen bar og nattmat! 1
Gjest Kiara! Skrevet 17. juli 2013 #93 Skrevet 17. juli 2013 Vi har snakket om det og vi har blitt enige om ekteskapsløfte på tinghuset pga L har vært gift med fult bryllup tidlgere, hvis det blir til at vi gifter oss. Og, jeg er ikke helt der med "hvit brud". Så da blir det på tinghuset. Hva dere enn velger tror jeg du blir en strålende vakker brud! Men ikke velg en striesekk, heller noe morsomt, kanskje rødt? Glad på dine vegne at du har funnet noen å være glad i du også. 1
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2013 #94 Skrevet 17. juli 2013 Hva dere enn velger tror jeg du blir en strålende vakker brud! Men ikke velg en striesekk, heller noe morsomt, kanskje rødt? Glad på dine vegne at du har funnet noen å være glad i du også. Blir det til at gifter oss så velger jeg en farge Lasse liker meg i. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #95 Skrevet 17. juli 2013 Ve, jeg er den brukeren med de skarpeste kantene på hele forumet allround sett, men jeg luftet temaet for Lasse (min kjæreste gjennom 10mnd) og han var faktisk enig; Han kunne glatt ha brukt 100000NKR som ren gave hvis brudeparet fortjente det, og der er jeg også, men som Lasse sa; " Æg gidde itj nå utdritningslag til 15000kr i kjøben igjen, nei". Er du det?Anonymous poster hash: 469f3...31b
Tomaten Skrevet 17. juli 2013 #96 Skrevet 17. juli 2013 Er du det? Anonymous poster hash: 469f3...31b Ja det er hun.. Og det er derfor vi liker'a 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #97 Skrevet 17. juli 2013 Ja det er hun.. Og det er derfor vi liker'a Jaja, uenig. Anonymous poster hash: 469f3...31b 1
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2013 #98 Skrevet 17. juli 2013 Er du det? Anonymous poster hash: 469f3...31b Ja det er hun.. Og det er derfor vi liker'a Jaja, uenig.Anonymous poster hash: 469f3...31b Vel, men uansett da; slå et slag med meg for Carlsberg Hof i den her natten jeg må jobbe.
septemberbrura Skrevet 18. juli 2013 #99 Skrevet 18. juli 2013 Det er gjerne hele poenget med kaffegjester dagen derpå etter konfirmasjon; populært også kalt restefest Det er jo for å a) inkludere f.eks naboer, foreldre av konfirmantens venner osv, og samtidig "bli kvitt" mat- og kakerester, som det fjerne blir en del av. Forventet du virkeli helt NYE kaker dagen etter konfirmasjonen?Anonymous poster hash: 56a52...ede Nei, i dette tilfellet var det IKKE snakk om restefest. Det var kaffegjester (inkl. "tjukkeste slekta") dagen derpå pga. plassmangel på selve konfirmasjonsdagen. Hadde det vært restefest, ville jeg selvsagt ikke reagert på at selskapet fremsto som nettopp restefest.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå