Gå til innhold

budsjett bryllupp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan planlegger og gjennomfører man bryllupp på et lite budsjett uten at man blir oppfattet som "gnien"?

Og hva mener du er et billig og dyrt bryllupp?

Anonymous poster hash: 78f95...89c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det viktigste for å ikke oppfattes som gnien er å sette gjestene først. Altså at man velger å prioritere bevertning for gjestene fremfor fancy lokale og pynt.

Det finnes utrolig mange fine typer budsjettbryllup, og det er stor variasjon i hvordan man velger å gjøre det.

Kurvfest på grendehus eller lignende er vel noe av det billigste man kan gjøre. Eget laget koldbord i hagen er et annet eksempel på noe som ikke trenger å bli dyrt.

AnonymBruker
Skrevet

Det Cath sier om å prioritere gjestene er kjempeviktig tror jeg, Det er ikke kult å få kjip mat og ha rådyr betalbar når bruden har kjole til 25.000,-. (uten at jeg sier du hadde planer om det, selvfølgelig)

Jeg tror det viktigste er å være ærlig ovenfor seg selv og andre om hva slags fest det er og jobbe "med" konseptet i stedet for å få det til å fremstå som noe annet, om du skjønner hva jeg mener. Jeg har sett fester hvor folk har prøvd veldig hardt å lage et fancy og eksklusivt inntrykk, men det fungerer som regel dårlig. Er det et litt slitent grendehus så ER det det - uansett hvor mye stoff du draperer fra taket. Bruk heller de pengene på mat/drikke, og pynt med løv og markblomster som du plukker selv. For eksempel.

Ting koster mye mer enn man tror, fant vi ut da vi begynte å planlegge. Men klart man kan spare inn litt, det kommer veldig an på hva du legger opp til selv. Jeg synes at brudeparet bør spandere et minimum på gjestene, men det går også an å be om bidrag. Noen velger å lage spleiselag ut av maten, slik at alle tar med seg en rett/kake hver, også står brudeparet for all drikke. Da synes jeg det blir frekt å be om gave i tillegg, også bør jo resten av festen være rimelig uformell. Og da blir den nok ganske koselig. Eller så går det an å lage maten selv, om man har et lite selskap. Og så videre.

Masse andre ting kan gjøres uformelt og billig; invitert folk personlig/pr. telefon i stedet for trykte invitasjoner som må ha porto. Finn en brukt kjole, lei en, eller velg noe utradisjonelt du finner på salg. (eventuelt kjøp plaststoffkjole laget av en kinesisk firebarnsmor som jobber 14 timer, 7 dager i uka for luselønn) Ha det i hagen hos dere selv eller noen dere kjenner. Lag egen pynt. Plukk din egen brudebukett. Det går også an å se om dere kan få noen tjenester billigere fra familie/venner (fotograf, søm, dekorasjoner, kake etc) - men her bør man være veldig forsiktig når man spør. jeg synes det er en uting å forvente billigere pris fra en profesjonell bare fordi man kjenner dem.

Hva som er billig og dyrt kommer jo veldig på an på antall gjester. Si det er 50 stk, da tenker jeg 50.000 er billig og 200.000 er dyrt.

Anonymous poster hash: ea6d1...7a6
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss hjemme i Hagen, med markblomster til både pynt, hår og bukett. Kjøpte kjole på B.young. Etter vielsen så hadde vi grillfest med bla helstekt gris. Vi brukte maks 8000 kr, hvorav mesteparten gikk til mat og drikke. Gjestene våre skryter ennå, fire år senere, og sier at det er det beste bryllupet de har vært i.

Anonymous poster hash: a0ba6...325

AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss hjemme i Hagen, med markblomster til både pynt, hår og bukett. Kjøpte kjole på B.young. Etter vielsen så hadde vi grillfest med bla helstekt gris. Vi brukte maks 8000 kr, hvorav mesteparten gikk til mat og drikke. Gjestene våre skryter ennå, fire år senere, og sier at det er det beste bryllupet de har vært i.

Anonymous poster hash: a0ba6...325

Skrevet

Vi har prioritert å ikke ha noen smertefull begrensning på gjestelista, og skal invitere ca 125 stk. Har det hjemme hos oss selv, men catrer mat. Slik det ligger an nå kommer vi opp i 120.000 for bryllupet. Prøver å spre kostnadene utover og bruke vanlige lønnsmidler, kjøper litt nå og da. Den største posten er mat etterfulgt av drikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...