Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg lurer på en ting. Jeg er gravid, minst 8 uker på vei, venter på time med gynekolog for å få vite sikkert hvor langt. Kan være mellom 8 og 13 uker..

De siste dagene har jeg hatt krampelignende smerter nederst i magen, og puppene mine som har vært veldig ømme, er ikke noe ømme lenger.

Har en veldig dårlig følelse på det hele..:/

Er dette grunn til å ringe legevakta, å få tatt en sjekk? Innvendig ul for å se om det er liv der inne? Klarer ikke slappe av nå, tenker på det konstant.

Er dette noe legevakta tar alvorlig, eller må jeg bare vente? Legen min har ferie, og ingen andre har kapasitet til å ta meg inn:(

Har tidligere hatt en MA, da i uke 20, og er kjemperedd nå..

Anonymous poster hash: de6ff...3d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen din må ha en som overtar pasienter når han har ferie. Ring legen og si du skal ha time. Si det ikke er noe spørsmål du stiller. Ring tidlig på morgenen, da har de ofte timer :)

Gjest Ghostwhisperer
Skrevet

Dersom dette er noe som plager deg veldig og du virkelig er bekymra, så syns jeg du i alle fall kan ringe legevakten å snakke med dem.
Bedre med en gang for mye enn en gang for lite.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du er redd, med tanke på at du har hatt MA.

Jeg tror ikke de vil hjelpe deg på legevakta. Basert på egne opplevelser. En stor blødning i uke 9. Ble avvist i resepsjonen.

Hadde vært hos min fastlege også, ble avvist der også, han sa de ikke tok inn gravide til legesjekk før de var 12 uker på vei, nettopp pga at det var så vanlig med blødninger og andre ting frem til da (som de ikke ville kaste bort tid på, forsto jeg).

Jeg fikk privat ultralyd for selv å se hva som var grunnen til blødningen. Ringte rundt og fant et sted med kort ventetid/avbestilling der jeg kunne steppe inn.

Men det kan jo hende du får bedre hjelp enn meg... Dette var i Trondheim, forresten. Kanskje de er mindre strenge andre steder, eller hvis du kommer dit når det ikke er kø?

Anonymous poster hash: 52c15...a54
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare ringt privat og fått time istedet, koste hva det koste vil.

Siden evt det å miste før uke 12 er veldig vanlig så er det ofte at de ikke tar deg inn, som andre sier også..Men man vet jo aldri. Du kan jo fortelle din bakgrunn, kanskje det veier litt opp for det?

Anonymous poster hash: eb994...ea2
Skrevet

Jeg vil ikke tro de tar deg inn. Og det er tre grunner til det. Det er ingenting de kan gjøre dersom det går galt, krampeliknende smerter er helt vanlig og de aller fleste har symptomer som kommer og går.

Jeg ville betalt for en privat ultralyd om jeg var deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte selv legevakten etter en blødning i uke ni. De sa det var veldig lite de kunne gjøre og at de heller ikke hadde ultralydutstyr. Jeg ringte og fikk time til privat ultralyd.

De følelsene du har i underlivet er vel ganske vanlige å ha under svangerskap. Jeg har hatt mye murringer og krampelignende følelser der nede etter jeg ble gravid uten at det har vert noe galt. Skjønner veldig godt at du er urolig med tanke på at du har mistet tidligere. Sats på en privat ul så slipper du å gå og uroe deg slik som du gjør nå :klem:

Anonymous poster hash: 8b631...5c2

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle.

Jeg har prøvd å få privat ul, men alle har ferie nå. Er tre stk her jeg bor..

Tror jeg gjør et forsøk å ringer legevakta, så får jeg høre hva de sier. Legekontoret er uansett stengt frem til mandag..:/

Gjest Twelve12
Skrevet (endret)

Takk for svar alle.

Jeg har prøvd å få privat ul, men alle har ferie nå. Er tre stk her jeg bor..

Tror jeg gjør et forsøk å ringer legevakta, så får jeg høre hva de sier. Legekontoret er uansett stengt frem til mandag..:/

Hvis du ikke har blødd tror jeg ikke det er noe galt.

Puppene mine sluttet plutselig å være ømme rundt uke 7-8. Det kom tilbake senere. Har også pratet med andre som har opplevd det.

Kramper er også HELT normalt i svangerskapet.

Det er dessuten lite legevakta kan hjelpe deg med.

Jeg ville evnt. ringt fastlege på mandag (har legen ferie, er det alltids en vikar) å enten få rekvisisjon til HCG prøver for å se om det stiger eller ei, eller henvisning til gynekolog med ULmaskin.

Edit: leif

Endret av Twelve12
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legevakt tar bare inn akutte pasienter. At du har ømme pupper er ikke akkurat er akutt tilfelle...

Anonymous poster hash: d238e...e84
  • Liker 4
Skrevet

Legevakt tar bare inn akutte pasienter. At du har ømme pupper er ikke akkurat er akutt tilfelle...

Anonymous poster hash: d238e...e84

Nå er vel poenget her at TS IKKE har ømme pupper.

Men er enig i det at legevakta vil være bortkastet tid, hvis de derimot i det hele tatt ser på det som akutt nok.

Det er ikke akutt så lenge du ikke blør.

Fastlegen har alltid en vikar når han har ferie, eller hvis hele legekontoret har ferieavvikling, de avtale med et annet legekontor som kan ta over pasienter til hastetimer.

Skrevet

Det er veldig vanlig med slike smerter oh siden du ikke blør så tipper jeg at alt er i orden. Har mistet selv og er gravid igjen nå i uke 25 og har hatt mye murringer og kramper. Så lenge du ikke blør så hadde ikke jeg ringt legevakta. Ømme bryster er vanligst å kun ha i begynnelsen i noen få uker, jeg hadde det kun i et par uker.

Og som Tomaten sier så kan ikke et legekontor stenge uten at noen andre overtar pasientene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå skal jeg ikke skremme her, eller si at det er noe galt med TS. Men ser flere nevner blødninger. Det som er med MA er jo nettopp at man sjelden blør før en god stund etter at fosteret dør. Mange oppdager MA kun ved symptomer som blir borte, kramper og slikt, og oftest ved at de enten tar privat UL eller at jordmor plutselig ikke finner hjertelyd. Det er jo derfor det kalles "Missed abortion".

TS: Mest sannsynlig er det ikke noe galt. Men jeg ville forsøkt å ringe litt rundt, forklare at du har hatt en MA før og kjenner på samme symptomer denne gang. Forhåpentligvis får du time snart.

Anonymous poster hash: 9ddd7...be8
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting legene kan gjøre, så du må bare smøre deg med tålmodighet og vente. Det finnes ingen kur for å stoppe en eventuell abort...

Skjønner ikke hvorfor folk skal styre med HCG-tester og tidlige ultralyder. Det kan skje ting igjennom hele svangerskapet så det er jo bare falsk "sikkerhet".

Kos deg og vær glad du er blitt gravid :) Så lenge du ikke blør eller har kraftige magesmerter så går det nok bra skal du se.

Anonymous poster hash: 946cd...3fb
  • Liker 1
Skrevet

Det er ingenting legene kan gjøre, så du må bare smøre deg med tålmodighet og vente. Det finnes ingen kur for å stoppe en eventuell abort...

Skjønner ikke hvorfor folk skal styre med HCG-tester og tidlige ultralyder. Det kan skje ting igjennom hele svangerskapet så det er jo bare falsk "sikkerhet".

Kos deg og vær glad du er blitt gravid :) Så lenge du ikke blør eller har kraftige magesmerter så går det nok bra skal du se.

Anonymous poster hash: 946cd...3fb

Det sier seg selv at å ta HCG prøver eller tidlig UL, når man mistenker MA eller SA, så er det for å avkrefte eller bekrefte. Ingen som har sagt at TS burde gjøre en hobby ut av det..

Dessuten så er ikke tidlig UL negativt på noen måte. For det er med på å sjekke om f.eks fosteret ligger utenfor livmoren. Noe som veldig tidlig kan være med på å redde eggleder. Det kan bekrefte flerlinger.

Ingen som går rundt å tror at selvom man har vært på tidlig UL og alt er bra, så er ting garantert resten av svangerskapet...

Gjest RockOn
Skrevet

Det kommer litt an på hvem du treffer hos legevakta. Jeg hadde blødning i uke 12 og ble tatt inn, men andre blir ikke det.

Men bare så det er sagt, så hadde jeg fryktelige menslignende kramper i magen fra før jeg visste det (trodde det var mensen som kom) og til litt over uke 12.

Jeg hadde det gjerne 8-10 ganger i løpet av dagen og jeg måtte sette meg ned når jeg hadde det, for det liksom hugg tak.

Jeg fikk vite at det er livmoren som vokser og noen får smerter og andre kjenner det ikke. Så kan være det du har nå.

Gjest RockOn
Skrevet

Det kommer litt an på hvem du treffer hos legevakta. Jeg hadde blødning i uke 12 og ble tatt inn, men andre blir ikke det.

Men bare så det er sagt, så hadde jeg fryktelige menslignende kramper i magen fra før jeg visste det (trodde det var mensen som kom) og til litt over uke 12.

Jeg hadde det gjerne 8-10 ganger i løpet av dagen og jeg måtte sette meg ned når jeg hadde det, for det liksom hugg tak.

Jeg fikk vite at det er livmoren som vokser og noen får smerter og andre kjenner det ikke. Så kan være det du har nå.

Edit: vil bare legge til at hvis det blir veldig vondt så ringer du legevakta uansett, for da vil de nok sjekke om fosteret ligger utenfor livmoren.

Gjest RockOn
Skrevet

Nå er vel poenget her at TS IKKE har ømme pupper.

Men er enig i det at legevakta vil være bortkastet tid, hvis de derimot i det hele tatt ser på det som akutt nok.

Det er ikke akutt så lenge du ikke blør.

Fastlegen har alltid en vikar når han har ferie, eller hvis hele legekontoret har ferieavvikling, de avtale med et annet legekontor som kan ta over pasienter til hastetimer.

For noe tull. Blødninger er ganske normalt å ha, så det er absolutt ikke sånn at de automatisk tar inn noen da, det kommer an på hvor mye, hvor lenge osv.

Men smerter er de mer forsiktige med. Det kan være at fosteret ligger utenfor livmoren, og det gir ingen blødninger kun smerter.

Skrevet

For noe tull. Blødninger er ganske normalt å ha, så det er absolutt ikke sånn at de automatisk tar inn noen da, det kommer an på hvor mye, hvor lenge osv.

Men smerter er de mer forsiktige med. Det kan være at fosteret ligger utenfor livmoren, og det gir ingen blødninger kun smerter.

Nå er det ingen som har sagt at all blødning er akutt...

Men ettersom TS ikke har smerter, kun kramper (som forøverig er veldig vanlig i et svangerskap) så ser de ikke på det som akutt med mindre hun blør...i tillegg...

Teskje

Gjest RockOn
Skrevet

Nå er det ingen som har sagt at all blødning er akutt...

Men ettersom TS ikke har smerter, kun kramper (som forøverig er veldig vanlig i et svangerskap) så ser de ikke på det som akutt med mindre hun blør...i tillegg...

Teskje

Du har ikke opplevd det, har du vel?

Legevakta ser ikke på kramper og blødning som akutt helt automatisk, selv om de kommer samtidig. Jeg hadde det og jeg fikk komme, men det var langt fra alutt. Smerter kan være akutt alene og blødning kan være akutt alene.

Til og med kynnere kan vise seg og være akutt vet du.. Så å diskutere hva som er akutt og hva de ser på som akutt, det er meningsløst, for det kommer an på situasjonen.

Jeg var en del på legevakta i svangerskapet, og jeg snakket en del med en gynekolog og var mye hos legen min.

Jeg fikk mer innsikt i hva som var akutt og ikke enn de fleste gravide. Og jeg unner ingen den kunnskapen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...