Gå til innhold

Fargevalg.. Hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tenkt å male kjøkkenet, gangen og soverommet. Vinduene er vell i egghvit da de er ferdig malt fra fabrikk. Vi har idag en litt for varm lys beige. Cafe latte er det vel den heter? Ønsker en litt mere gråtone, som vil harmonere godt med eggehvitelister og dører, for å unngå at listene og dørene ser gul/skitten ut. Noen som har noen flotte lyse gråfarger? Er kun ute etter en liten kontrast mot listverk og dører. På forhånd takk :)

Anonymous poster hash: 2987a...0b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har selv en slags gråhvit maling i stua, hvit med grå antydning blir det vel :)
Har også eggehvite lister rundt om, men med malingen vi har på veggen blir det likevel et skille...liker ikke når alt går i ett :P

Nå husker jeg dessverre ikke hva fargen heter, men hva med å sammenligne fargeprøver i butikken? Finn en som er tilsvarende fargen på listene, og så en en hvit/lys maling i gråtoner for å se hvordan forskjellen er :)

Ellers kan det jo være god hjelp i malerbutikken, forklare hva du er ute etter og se hva de har av utvalg :)

Anonymous poster hash: bb6b8...a21
AnonymBruker
Skrevet

Ja det skal jeg, men får ikke gjort det idag. Å jeg er så ivrig etter å finne en farge å sitte å planlegge :) Elsker sånt, hehe. Men virker listene gul i forhold til gråtonen, eller går de godt mot hverandre?

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med Hvit Lin.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tenkt å male kjøkkenet, gangen og soverommet. Vinduene er vell i egghvit da de er ferdig malt fra fabrikk. Vi har idag en litt for varm lys beige. Cafe latte er det vel den heter? Ønsker en litt mere gråtone, som vil harmonere godt med eggehvitelister og dører, for å unngå at listene og dørene ser gul/skitten ut. Noen som har noen flotte lyse gråfarger? Er kun ute etter en liten kontrast mot listverk og dører. På forhånd takk :)

Jeg blir litt i tvil om du spør etter gråfarger eller hvitt med kalde toner i - bittelitt gråtoner?

Faren med sistnevnte er jo at hvitfargen kan se skitten ut.

Min erfaring er at man stort sett må/vil malelistene uansett, med mindre de er helt nymalte.

Vi har brukt sens maling, og da valgte vi.......skumring. http://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/wp-content/uploads/2012/06/Klassiske-grey_sommerhus1.jpg

Den ble brukt i en gang uten veldig mye lys(litt, men ikke mange vinduer) - og da ble den ganske klart lys grå. Ville personlig ikke valgt den til flere rom, det hadde blitt for mye grått.

Her er litt forskjellige gråfarger:

http://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/gode-fargepaletter-for-sommerhus-ved-sjoen/

Hvit lin så veldig fin ut på prøvene hvertfall, hadde fort gått for den. Men er jo ikke sikker på hva undertonene er - du må spørre i butikken ifht hvor og når lyset kommer inn i de ulike rom, det er bestemmende for mye.

Anonymous poster hash: b2e5f...e76

Gjest Badabing
Skrevet

Det jeg tenker er at dere bør velge en hvitfarge som det er noe varmt i om dere skal fortsette å ha lister i Bomull/Eggehvit. I rom der jeg har kalde farger, har jeg brukt Klassisk Hvit på lister og i tak.

Hvit Lin har jeg opplevd at har gjort seg godt i rom med ulikt lys og med både varme og kalde farger. Den står fint mot skiferflisene våre, men også mot varm teak. Derfor er den lett å anbefale. Dette er vel typisk for de fargene som populært blir kalt greige, en blanding av beige og grått.

En lys hvitfarge med litt grått i som jeg også er fornøyd med, er Morgendis. Den ligger vel i samme toner som Skumring.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) på kjøkkenet har jeg ett vindu som er østvendt. Og et eikekjøkken. Jeg har nettop malt flisene over kjøkkenbenken i morgendis. Kjøkkenet er idag lyst beige som virker litt rosa? Benkplate og gulv er i mørk grå, samme er gulvet i gangen. Kommode i gangen er egghvit, regner jeg med. Har utrolig lyst på morgendis eller hvit lin på veggene i kjøkken, gang og soverommet våres. Men som sagt, tror dere dette blir fint til fabrikkhvite møbler og egghvite listverk og dører? Vil ikke at møblene skal se gule ut. Hva vil bli peneste av morgendis og hvit lin?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...