Gå til innhold

Fri i forbindelse med tilvenning barnehage/skolestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange dager er det egentlig vanlig å få permisjon i forbindelse med tilvenning i barnehage? Får de fleste tre dager permisjon med full lønn?

Er det vanlig med en dag fri med lønn i forbindelse med skolestart?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg vet ikke om det er i henhold til klubbregler eller AML - men jeg gir "mine" tre dager med lønn i forbindelse med barnehage og en dag med lønn i forbindelse med skolestart. Samtidig får de muligheten til ytterligere 3 dager uten lønn i forbindelse med både barnehagestarten og skolestarten. Sånn at de kan få 6 arbeidsdager "fri" til å starte barnehagen.

Jeg tror det er 3 som er lovfestet, men orker ikke google det frem.

Skrevet

Takk for innspill.

Det er det som er problemet, så vidt jeg kan se er det ikke regulert i arbeidsmiljøloven. Så jeg vet ikke helt hva som er "anstendig" å be om.

Men jeg tenker også at tre dager ifm barnehage og en dag ifm skole høres greit ut.

Du høres ut som en grei leder, da!

Gjest Tirkes
Skrevet (endret)

Har søkt litt og bladd litt her også. Det ser ut til at det ikke er regulert i loven.

I vårt personalregelement (som organisasjonen/klubben i bedriften har vært med på å utforme) så står det at alle ansatte har rett på fri med lønn:

• 3 dager i forbindelse med innkjøring i barnehage
  • 1 dag i forbindelse med første skoledag, i barnets første skoleår.
  • 1 dag i forbindelse med flytting
  • 1 dag i forbindelse med bryllup

Så er det presisert at det skal legges til rette, så godt det lar seg gjøre, at den ansatte kan få 1-3 dagers permisjon uten lønn i sammenheng med disse situasjonen.

Dette er jo min bedrifts spesifikke regler, utført etter anbefalinger fra Handel og Kontor (LO). Etter AML så kan du søke velferdspermisjon for disse dagene.

http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok/7-Hovedtariffavtalen-i-staten-1-mai-2012---30-april-2014/73Fellesbestemmelsene/7322--22-Velferdspermisjoner/

....tror jeg.

Endret av Tirkes
Skrevet

Vi har samme regelverk som hos Tirkes.

AnonymBruker
Skrevet

vi får en dag med lønn til første dag i barnehage og skole og fri uten lønn til resten av dagene.

Anonymous poster hash: 58d97...3cc

AnonymBruker
Skrevet

Vi får en dag fri ved førstegangsoppstart, dvs at ved barnehagebytte har man ikke krav på fri til tilvenning. Mannen har krav på fri hvis partner ikke tar fri... Men vi har vært heldige, faktisk fått fri to ganger begge to selv om reglene faktisk sier noe annet.

Så det varierer altså veldig.

Anonymous poster hash: 7996a...1e3

Skrevet

Takk for svar, skjønner at det varierer, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Men har både mor òg far rett til disse dagene med lønn eller gjelder det kun en av foreldrene? Eller er dette forskjell fra arbeidsplass til arbeidsplass?

Anonymous poster hash: 1b1c1...c72
Skrevet

På vår arbeidsplass bryr de seg ikke om hva far gjør, og det samme gjaldt hans arbeidsplass. Vi hadde derfor seks tilvenningsdager sist.

Gjest Gjest
Skrevet

Jobber på sykehus/ansatt i helseforetak: har 2 dager m lønn for barnehagetilvenning. Mannen min har en annen arb.giver, og fikk også 2 dager. Barna hadde dermed 4 dagers tilvenning. Tror ikke vi fikk noe for skolestart, evt kun en halv dag uten lønn. Første skoledag varer jo ikke en hel dag.

AnonymBruker
Skrevet

Hva, dette har jeg aldri hørt om! Er det vanlig, får alle dette? Jobber i en liten bedrift og får ingenting uten å be om det...

Anonymous poster hash: e6e37...44e

Skrevet

1 dag med lønn ifb. med barnehagetilvenning og skolestart hos min arbeidsgiver.

Skrevet

1 dag med lønn ifm barnehage/skole. Jammen glad for at gubben har pappaperm. Hadde jo ikke fungert med 1 dag tilvenning i bhg...!

AnonymBruker
Skrevet

1 dag med lønn ifm barnehage/skole. Jammen glad for at gubben har pappaperm. Hadde jo ikke fungert med 1 dag tilvenning i bhg...!

Da tar man ferie eller ulønna perm da. Ingen barn bør ha bare en dag tilvenning. Jeg tar ut ferie i forbindelse med tilvenningen for å få den litt lenger.

Anonymous poster hash: f1a6e...c96

• Liker 1
Skrevet

Hva, dette har jeg aldri hørt om! Er det vanlig, får alle dette? Jobber i en liten bedrift og får ingenting uten å be om det...

Anonymous poster hash: e6e37...44e

Dette er ikke noe "alle får", dette er noe man søker om! Du søker om velferdspermisjon med lønn x antall dager, og får enten innvilget eller avslag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...