Gå til innhold

P-pillestart mellom mens

Mallehøna

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært å fått p-piller av legen i dag.

Nå har det seg slik at det er noen uker til neste mens. Er det noen mulighet for å starte på pillen nå? Når vil jeg i såfall være trygg?

Jeg glemte selvsagt å spørre legen...kanskje dere har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreslår at du følger det som står i pakningsvedlegget jeg, er nok en grunn til at det står som det gjør der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

du skal ta p pillen første dagen i mens. Altså må du vente til du får mensen igjen.

Det vil ikke ha noen virkning om du tar noen nå.

Er du usikker kan du lese bruksanvisning veiledningen som ligger inni pakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel
Det vil ikke ha noen virkning om du tar noen nå.

Joooda. Selvfølgelig kan du begynne når som helst i syklusen, forskjellen er bare at dersom du begynner utenom menstruasjonen, tar det en ukes tid før du er beskyttet, og må derfor bruke annen prevensjon i tillegg de 8 første dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan starte når som helst, men du er ikke sikker før mensen kommer uansett så da er det like greit å vente... Ikke sant?

Slik jeg forstår det i alle fall...

Jeg ville absolutt ha ventet til mensen kom, litt kjipt å drite seg ut og bli gravid allerede før en egentlig har kommet i gang med pillene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Forklart i klartekst:

Hvis du begynner på p-pillene på første dag i mensen er du sikker (beskyttet mot graviditet) fra første dag.

Hvis du begynner på p-pillene en hvilkensomhelst dag, er du ikke beskyttet mot graviditet før det er gått 8 dager, og må altså bruke tillegssprevensjon (kondom) de første 8 dagene.

Merk: dette gjelder kombinasjonspiller som f.eks. Synfase og Trinordinol, så les pakningsvedlegget og følg det som står der, for det kan hende at de p-pillene du har fått gir beskyttende effekt på lengre eller kortere tid enn det jeg har skrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...