Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis jeg blir gravid skal jeg klare å holde meg unna vin, jeg skal steke parmaskinken min og sortere ostene med argusøyne, men å rasjonere ned til 1-2 kaffekopper om dagen ser jeg mørkt på! I tillegg jobber jeg en del kveld og våkne nattevakter, med omtrent ubegrenset tilgang på ferdig traktet kaffe.

Er dere andre kaffeavhengige så strenge med dere selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kuttet helt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg tar en espresso per dag, og det har jeg gjort hele svangerskapet. Vanligvis tok jeg 3 kopper...

men ja, selvfølgelig føler jeg rådene, det handler om mitt barn :)

man trenger jo ikke kutte helt. Dessuten blir det mer som kos.

Anonymous poster hash: a19b6...18f
  • Liker 1
Gjest åffårno
Skrevet

Hvis jeg blir gravid skal jeg klare å holde meg unna vin, jeg skal steke parmaskinken min og sortere ostene med argusøyne, men å rasjonere ned til 1-2 kaffekopper om dagen ser jeg mørkt på! I tillegg jobber jeg en del kveld og våkne nattevakter, med omtrent ubegrenset tilgang på ferdig traktet kaffe.

Ja, jeg er veldig streng på koffein og unngår selvsagt alt som er offentlig anbefalt. Så litt mørkt på dette med kaffe siden man tross alt blir avhengig, men etter et par uker forsvant "avhengigheten" totalt.

Prøvde å begrense meg litt i prøveperioden også, men kuttet det ikke ut.

Høyt koffeininntak kan øke sjansen for abort, så jeg kuttet totalt de første månedene. Det gjaldt også te(inkludert grønn te, men det skal man unngå av andre grunner). Nå drikker jeg mest lakriste, som også må begrenses - så jeg bare gadd ikke styre med å holde oversikt og kuttet det ut først som sist.

Jeg har ønsket meg barn i mange år, og hadde en potensiell fare for økt abortfare i utgangspunktet - så jeg ville vite at jeg ikke hadde gjort noe åpenbart uheldig selv for å trigge ekstra om noe galt skjedde. Jeg visste jo ikke hvor mange prosent sjanse jeg i utgangspunktet hadde for SA, og jeg gadd ikke plusse på de ekstra prosentene koffein bidrar med.

Jeg ser ikke problemet med å holde seg unna nå selv om jeg tenkte det sikkert kunne bli litt vanskelig da jeg elsker min daglige dobbel cortado.

Nå som jeg er i uke 15 drikker jeg enkel espresso avogtil - et par ganger i uken kanskje, mest for å unngå denne irriterende daglige uvanen(og jeg blir fort avhengig, mest mentalt egentlig).

Kommer nok til å drikke litt kaffe hver dag under amming om babyen sover greit og jeg ikke merker at den er sensitiv for koffein.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte det samme som deg, og jeg er også sterkt kaffeavhengig. Men hos meg løste problemet seg selv. Da jeg var rett over 4 uker på vei, våknet jeg en morgen og klarte bare ikke tanken på eller lukten av kaffe. Jeg sluttet helt tvert på dagen og har ikke savnet det siden. De første månedene slet jeg med veldig svangerskapskvalme og fikk generelt i meg lite mat og drikke. Kaffe var dermed det siste jeg tenkte på. Da formen begynte å bli bedre og jeg fikk tilbake matlysten, prøvde jeg meg på en kopp kaffe, bare for å se om lysten var kommet tilbake. Det var den ikke; kaffen smakte helt forferdelig. Nå er jeg 6 mnd på vei og har ikke drukket kaffe på 5 mnd. Jeg drikker derimot nå 1-2 kopper te til dagen, og det smaker veldig godt. Det er ikke uvanlig at et av de første symptomene på graviditet er at man ikke tåler lukten eller smaken av kaffe, og for enkelte varer dette hele svangerskapet.

Dersom du ikke mister lysten på kaffe, bør du likevel prøve å holde deg til de offisielle anbefalingene. Spesielt i første trimester kan for høyt koffeininntak øke risikoen for spontanabort. Nyt de 1-2 koppene du kan drikke daglig, og fordel det f.eks. på 3 halve kopper til dagen. Da får du fortsatt følelsen av å drikke kaffe flere ganger til dagen. Dersom du sliter med å holde deg våken, opplever jeg at det hjelper å drikke vann og gjerne spise litt.

Anonymous poster hash: a5970...5f2
Gjest pysepusen
Skrevet

Her mistet jeg lysten på kaffe da jeg ble gravid så det ordnet seg selv. Senere i graviditeten var jeg bare streng med meg selv.

Skrevet

I første trimester smakte kaffen helt grusomt. Tenk surt, gammelt sølevann.. Derfor var det null problem å kutte ned på kaffen. Isteden ble det drukket krydderte, det lindret den verste kvalmen.

Etter hvert ble det til at jeg drakk en kopp kaffe om dagen og noe koffeinfri kaffe fra nespresso. Den syns jeg nesten smaker som kaffe ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker kaffe omtrent som før. Fra 2 - 4 små kopper om dagen. Morgenkaffen drikker jeg sort, og så "vanner jeg ut" med melk på ettermiddagen.

Dette anser jeg ikke som et problem. Det er så mange råd man får, og man må selv føle på hva som føles viktig og mindre viktig for en selv. Jeg skjønner selvfølgelig at man er ekstra forsiktig dersom man vet at man er i risikosonen for abort. Jeg er i 15. uke nå, og jeg kommer nok til å drikke kaffe ut svangerskapet. Noen laster må man ha ;)

Ellers...hvis jobber sent og trenger en oppkvikker kan vel grøn te gjøre susen? Den er oppkvikkende og koffeinfri, for det er vel koffeinen man bør unngå formoder jeg? Drikker for så vidt et par kopper koffeinfri te om kvelden jeg også.

Anonymous poster hash: 2576e...934
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå forresten hørt at 3 - 4 kopper kaffe om dagen er helt fint. Men er man særlig sensitiv ovenfor koffein eller får det dårlig når man drikker, er det tegn på at man bør skjære ned.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker mye kaffe til vanlig (6-8 kopper), og kuttet ned til 2-3. Begynte rett og slett å bytte ut en del av de unødvendige koppene med vann, jeg trenger jo ikke 6-8 kopper selv heller... :lol:

1-2 kopper om dagen blir i underkant for min del, men 2-3 gikk greit. Hovedsaken er vel at en ikke bøtter nedpå.

Anonymous poster hash: b7daf...f6a
Gjest åffårno
Skrevet (endret)

Jeg drikker kaffe omtrent som før. Fra 2 - 4 små kopper om dagen. Morgenkaffen drikker jeg sort, og så "vanner jeg ut" med melk på ettermiddagen.

Dette anser jeg ikke som et problem. Det er så mange råd man får, og man må selv føle på hva som føles viktig og mindre viktig for en selv. Jeg skjønner selvfølgelig at man er ekstra forsiktig dersom man vet at man er i risikosonen for abort. Jeg er i 15. uke nå, og jeg kommer nok til å drikke kaffe ut svangerskapet. Noen laster må man ha ;)

Ellers...hvis jobber sent og trenger en oppkvikker kan vel grøn te gjøre susen? Den er oppkvikkende og koffeinfri, for det er vel koffeinen man bør unngå formoder jeg? Drikker for så vidt et par kopper koffeinfri te om kvelden jeg også.

Nei, du skal begrense grønn te også(og hvit forsåvidt).

http://www.dinside.no/351869/unngaa-gronn-te-som-gravid

http://www.lommelegen.no/legesvar/gr%C3%B8nn-te-og-fosterutvikling

Altså; begrense, ikke totalt utelukke. Det er en myte at det ikke er koffein i grønne teer, alle de jeg har står det "natural caffeine free" på, men de har koffein i seg, og det skal inngå i totalregnskapet.

Dette er ikke link fra myndigheter, men jeg har lest rådene her flere andre steder også: http://gronnogskjonn.com/2012/02/te/ (står litt inni der om te og graviditet).

Gravide bør unngå inntaket av kaffe og sort te, eller i alle fall begrense til et par kopper daglig. Mye kaffe kan føre til spontanabort, særlig i 1. trimester. Grønn og hvit te inneholder katekiner med veksthemmende effekt på cellekulturer i laboratoriet, og forskerne vet ennå ikke hvordan disse stoffene kan påvirke fosteret. Inntil man vet mer om katekinenes virkning på fosterutviklingen bør man unngå, eller være forsiktig med, inntak av grønn og hvit te.

- See more at: http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Livsfaser/Graviditet-og-amming/#sthash.Mtf9IZsN.dpuf

Altså, nå skal man jo ikke lage hysteriske tilstander her - men jeg synes ikke man kan ta argumentet "man gjør det man trorer best selv" som en annen her antyder, koffeinrådet er basert på forskning, og hva jeg, du eller naboen måtte mener er revnende likegyldig. Det ER økt fare for abort, derfor løftes det opp som et særskilt råd.

Det meste går greit om man kutter ned, men om man er vant til litervis med kaffe eller kun erstatter med grønn te/spiser endel sjokolade/drikker kakao osv i tillegg så er man veldig kjapt oppe på maksgrense.

Man kan ikke unngå risikoer og utfall kun ved tankekraft og overbevisning ;)

Du som er såpass avhengig kan jo helt enkelt gjøre som jeg gjorde, kutte gradvis ned over litt tid før graviditet så overgangen ikke blir så stor.

Du reduserer jo også sjansen for å bli gravid ved å innta mye koffein, så det er et argument i seg selv.

Redigert; ser jeg svarte en annen AB her som var gravid allerede?

Uansett: et par kopper te skal gå helt fint - men om man plusser på kaffe+andre koffeinholdige ting er det ikke fint. :)

Endret av åffårno
  • Liker 1
Skrevet

Jeg drikker mye kaffe til vanlig (6-8 kopper), og kuttet ned til 2-3. Begynte rett og slett å bytte ut en del av de unødvendige koppene med vann, jeg trenger jo ikke 6-8 kopper selv heller... :lol:

1-2 kopper om dagen blir i underkant for min del, men 2-3 gikk greit. Hovedsaken er vel at en ikke bøtter nedpå.

Anonymous poster hash: b7daf...f6a

Det var akkurat likt for min del, jeg klarte å kutte ned til 2-3 kopper på jobben og var fornøyd med det. Jeg hadde ganske dårlig nattesøvn under graviditeten og var konstant trøtt så derfor drakk jeg litt mer kaffe enn anbefalt. Jeg prøvde å drikke litt mindre i helgene for ikke å akkumulere mer koffein i kroppen enn nødvendig.

Gjest Elyssa
Skrevet

Drakk maks 1 kopp om dagen. Store deler av svangerskapet synes jeg bare det smakte dritt, så drakk ingennting. (Og jeg drakk glatt 6-7 kopper tidligere!)

Nå som jeg ammer, drikker jeg 2-3 kopper.

Skrevet

Jeg har kuttet betraktelig ned på kaffen, men det har nok vært enkelte dager med mer enn to kopper kaffe.

Skrevet

Drikker 3-4 små kopper daglig...

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du skal begrense grønn te også(og hvit forsåvidt).

http://www.dinside.no/351869/unngaa-gronn-te-som-gravid

http://www.lommelegen.no/legesvar/gr%C3%B8nn-te-og-fosterutvikling

Altså; begrense, ikke totalt utelukke. Det er en myte at det ikke er koffein i grønne teer, alle de jeg har står det "natural caffeine free" på, men de har koffein i seg, og det skal inngå i totalregnskapet.

Dette er ikke link fra myndigheter, men jeg har lest rådene her flere andre steder også: http://gronnogskjonn.com/2012/02/te/ (står litt inni der om te og graviditet).

Altså, nå skal man jo ikke lage hysteriske tilstander her - men jeg synes ikke man kan ta argumentet "man gjør det man trorer best selv" som en annen her antyder, koffeinrådet er basert på forskning, og hva jeg, du eller naboen måtte mener er revnende likegyldig. Det ER økt fare for abort, derfor løftes det opp som et særskilt råd.

Det meste går greit om man kutter ned, men om man er vant til litervis med kaffe eller kun erstatter med grønn te/spiser endel sjokolade/drikker kakao osv i tillegg så er man veldig kjapt oppe på maksgrense.

Man kan ikke unngå risikoer og utfall kun ved tankekraft og overbevisning ;)

Du som er såpass avhengig kan jo helt enkelt gjøre som jeg gjorde, kutte gradvis ned over litt tid før graviditet så overgangen ikke blir så stor.

Du reduserer jo også sjansen for å bli gravid ved å innta mye koffein, så det er et argument i seg selv.

Redigert; ser jeg svarte en annen AB her som var gravid allerede?

Uansett: et par kopper te skal gå helt fint - men om man plusser på kaffe+andre koffeinholdige ting er det ikke fint. :)

Hei!

Det var mitt innlegg du svarte på.

Jeg har ikke hørt at te skal være skadelig før nå. Og ettersom jeg forstår er forskningen på dette området veldig relativ. Lommelegen i linken du referer til poengterer jo nettopp at dette ikke er påvist, og det kun er en teoretisk antagelse. Altså spekulasjoner. Det er jo fint å være forsiktig, kanskje spesielt når man prøver og har erfaring med abort, men jeg velger å ikke "suge til meg alt" og følge alle råd. I morgen sier de kanskje noe annet; så er det bra med grønn te for fosteret ;) Jeg tenker på min generasjon, da var det vel ikke så mye annet enn øl og sigaretter som var "fy fy" og de fleste barn ble jo født friske og raske da også :)

I Danmark råder legene jo gravide til å slutte med kosmetikkprodukter i graviditeten p.g.a parabener, så

det er litt forskjellig fra land til land også (jeg har i alle fall ikke hørt at dette er blitt en tendens i Norge?)

Men som legen også skriver, er det kanskje lurt å være litt "føre var" i tilfelle det skulle være noe i det.

Skrevet

Jeg har nå forresten hørt at 3 - 4 kopper kaffe om dagen er helt fint. Men er man særlig sensitiv ovenfor koffein eller får det dårlig når man drikker, er det tegn på at man bør skjære ned.

Problemet er vel at man ikke kan merke hvor sensitiv fosteret er... :-) Jeg husker jeg har lest engang at mer enn 4 kopper dagen dobler sjansen for sponanabort, men om man kan vise forskjeller mellom 1 og 3 kopper, det vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke hvor mange andre risikofaktorer man kontrollerte for, som f.eks nattarbeid, som gjerne kombineres med mer kaffedrikking. Men det er nå lettere for helseautoritetene å si at gravide må slutte med alt som kan gi en litt økt risiko, enn å gi rettigheter, som å gå over til dagarbeid i første trimester. Moralen er at så lenge levereglene bare går ut over den gravide, er det fritt fram å gi så strenge anbefalinger som mulig, og gjerne strengere enn en har absolutt dekning for, men er det risikoer som omhandler min arbeidsevne, må fosteret bare ta den risikoen.

AnonymBruker
Skrevet

For mye kaffe kan være ganske ille ja, er en grunn til at de mener du bør kutte ned.

Jeg måtte slutte å røyke, slutte å spise (mine elskede) bløte oster, så å kutte ned fra omtrent litervis med kaffe hver dag var bare en annen ting på listen. Jeg slet, men holdt ut. En dag brøt jeg meg av kaffelukt og babyen var ganske mange måneder før jeg smakte på kaffe igjen.

Anonymous poster hash: f9e33...219

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke kuttet ned på kaffen, den er høyst nøvendig for at jeg skal kunne holde tempoet oppe på jobb. Spesielt nå under svangerskapet, siden jeg er trøttere enn vanlig. Men jeg har kuttet ut espresso og drikker traktekaffe.

Anonymous poster hash: bc1c5...ee4
Gjest åffårno
Skrevet

Hei!

Det var mitt innlegg du svarte på.

Jeg har ikke hørt at te skal være skadelig før nå. Og ettersom jeg forstår er forskningen på dette området veldig relativ. Lommelegen i linken du referer til poengterer jo nettopp at dette ikke er påvist, og det kun er en teoretisk antagelse. Altså spekulasjoner. Det er jo fint å være forsiktig, kanskje spesielt når man prøver og har erfaring med abort, men jeg velger å ikke "suge til meg alt" og følge alle råd. I morgen sier de kanskje noe annet; så er det bra med grønn te for fosteret ;) Jeg tenker på min generasjon, da var det vel ikke så mye annet enn øl og sigaretter som var "fy fy" og de fleste barn ble jo født friske og raske da også :)

I Danmark råder legene jo gravide til å slutte med kosmetikkprodukter i graviditeten p.g.a parabener, så

det er litt forskjellig fra land til land også (jeg har i alle fall ikke hørt at dette er blitt en tendens i Norge?)

Men som legen også skriver, er det kanskje lurt å være litt "føre var" i tilfelle det skulle være noe i det.

Om et utbredt antall valide kilder sier det samme(og det er tilfelle med grønn te) så velger iallefall jeg å forholde meg til det inntil man går bort fra det. Det har jo skjedd med jordbær og nøtter, som før var frarådet. Det spiser jeg uten problemer, fordi man fant at det faktisk ikke var noen sammenheng.

Det er det er en teoretisk sammenheng betyr bare at de ikke har satt forskningsmidler på det og faktisk hatt en stor nok gruppe til å se om det har signifikant effekt/effekt nok til at man velger å se en mulig sammenheng.

Ellers hadde det jo blitt tilbakevist. Eventuelt, man kunne at sannsynligheten var så minimal at det ikke var noe poeng i å trekke frem - og det blir ikke gjort. Mange kilder(også de som selger produktene selv) fremholder jo dette foreløpig iallefall.

Det er ikke slik at "noe blir sagt i dag og noe blir sagt imorra", legevitenskap og forskning virker ikke slik ;) Men man kan endre forholdsregler ja, som eksempelvis nå som man valgte å gå ut med endringer i offentlige anbefalinger ifht lakseinntak. Men det blir jo gjort fordi man har belegg for det.

Dette med parabener er ingen ny sak heller - men årsaken til at norske myndigheter ikke anbefaler noe der tror jeg handler like mye om at de generelt gir ekstremt lite anbefalinger på kosmetikk/hudpleie.

Det er kun preparater hvor det er stor fare for alvorlige fosterskader og fosterdød at de går ut med anbefalinger om man leter aktivt etter dem(Roaccutan osv).

Likevel er det mange solide kilder som kan fortelle endel om kosmetikk og hudpleie som tilsier at det er enkelte ting man skal holde seg unna, dette er også tatt opp på endel medisinske norske sider - men det går ikke ut i en "stor offentlig anbefaling" slik de gjør med alkohol og røyking.

Sikkert med god grunn, fordi man jo kan bli forvirret av overveldende mengder råd - men utfordringen idag er jo at kosmetikk&produktbruk er eksplodert - også kjøp på utenlandske nettbutikker, så man skal ikke se bort fra at dette får mer oppmerksomhet.

Men det var en avsporing til kaffe ;)

Jeg har ikke kuttet ned på kaffen, den er høyst nøvendig for at jeg skal kunne holde tempoet oppe på jobb. Spesielt nå under svangerskapet, siden jeg er trøttere enn vanlig. Men jeg har kuttet ut espresso og drikker traktekaffe.

Anonymous poster hash: bc1c5...ee4

Avhengig av hvor mye du drikker så har ikke nødvendigvis dette positiv effekt, fordi man gjerne drikker mye mindre mengder av espresso = mindre koffein.

Så avhengig av hva du drikker, kan faktisk espresso være bedre enn traktekaffe med mindre du drikker lik væskemengde som traktekaffe.

http://no.wikipedia.org/wiki/Koffein

En kopp espresso(liten som man får servert alene eller i shot i latte osv) har ca 65 mg pr porsjon, mens en kopp traktekaffe(kaffekoppstørrelse) har 110 g.

Så om du/jeg/andre drikker 2-3 kopper espresso har vi fått i oss ca 195 g(altså opp mot maksgrense), mens samme i traktekaffe overstiger grensen på totalt 330 g, altså endel mer.

Si så at man drikker dette på jobb, og tar seg en cola senere på kvelden, på ca 65 g så har man jo totalt drukket 395.

Plusser man på litt sjokolade så er man jo igang på ganske høyt inntak ;)

Så mye koffein er det i:

• 1, 5 l cola: 195 mg
  • 2 dl kaffe: 100 mg
  • 2,5 dl energidrikk: 80 mg
  • 0,5 l cola: 65 mg
  • 1,25 dl espresso: 63 mg
  • 100 g sjokolade: 38 mg
  • 2 dl te: 30 mg

Kilde: matportalen.no

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...