AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #1 Skrevet 11. juli 2013 Trenger litt råd og hjelp, og generelt bare få ut litt tanker. Det har seg sånn at kjæresten min og jeg bestilte en ukes ferietur for omtrent et år siden. Vi har gledet oss SÅ mye til denne turen, og har snakket om det nesten hver dag. Meeeen så har det seg sånn at han ble kalt inn i førstegangstjenesten, som starter et par uker før vi skal reise på tur. JA, det var dumt av oss å bestille tur når det var mulighet for at han ble kalt inn, MEN hvert fall jeg ante ikke at han kunne bli kalt inn akkurat da, og han sier han heller ikke visste det. Uansett, gjort er gjort. Nå er det bare to uker til han skal inn, og jeg aner ikke hva vi kan gjøre. Han sier det "sikkert går greit" å få perm, men man får vel ikke EN ukes permisjon etter bare to uker i forsvaret?! Så ser for meg at vi må droppe hele turen, noe som er utrolig kjipt siden vi ikke har noe form for avbestillingsgaranti... Det går vel ikke an å få igjen på forsikringen heller..? Mange tusen rett ut vinduet jo. Så det jeg lurer på er: er det noen mulighet for at han kan få permisjon den ene uken? At han kan ta igjen de tapte dagene i helger fremover, eller eventuelt at han kan få utsatt hele tjenesten? (Han sier han er villig til å gjøre "alt", men det er vel straffbart å dra uten lov, og det ikke aktuelt..) Anything? Er så ufattelig skuffet og lei meg. Først og fremst fordi vi har gledet oss SÅ mye til denne turen, og fordi dette var den ene tingen vi får gjort sammen hele sommeren før vi skal være fra hverandre et helt år. Også fordi vi begge er studenter uten mye å rutte med, og sparte lenge for å i det hele tatt få råd til fly og hotell - og de pengene får vi ikke igjen. Setter pris på svar! Anonymous poster hash: e9bd5...778
Gjest Summers Skrevet 11. juli 2013 #2 Skrevet 11. juli 2013 Han sier det "sikkert går greit" å få perm, men man får vel ikke EN ukes permisjon etter bare to uker i forsvaret?! Anonymous poster hash: e9bd5...778 Nei, han får ikke perm.
Inx Skrevet 11. juli 2013 #3 Skrevet 11. juli 2013 Han kan jo søke, forklare og så videre. Forsvaret ønsker å legge til rette, men innenfor visse grenser, så med mindre det er noe spesielt viktig i uke 3 så får han permisjon
Gjest Summers Skrevet 11. juli 2013 #4 Skrevet 11. juli 2013 Han kan jo søke, forklare og så videre. Forsvaret ønsker å legge til rette, men innenfor visse grenser, så med mindre det er noe spesielt viktig i uke 3 så får han permisjon Det er rekruttskole de første ukene, den hadde blitt ødelagt om man ga perm pga sydenreise.
Gjest KMT Skrevet 11. juli 2013 #5 Skrevet 11. juli 2013 Han får høyst sannsynlig ikke perm så tidlig i tjenesten. Går an å se om han kan innrulleres i neste kull. Skal han på rekrutten på Madla har de innrullering i blant annet Juli og September.
Inx Skrevet 11. juli 2013 #6 Skrevet 11. juli 2013 Det er rekruttskole de første ukene, den hadde blitt ødelagt om man ga perm pga sydenreise. Man gir ikke permen fordi han skal på sydenreise, man ville i så fall innvilget velferdspermisjon på grunn av familiære årsaker. Om han får innvilget perm eller ikke vil skyldes utelukkende hvor god han er på å søke, og om han har snakket med prest og troppsjef, kompanisjef først og lagt fram saken på en overbevisende måte. Sånn er forsvaret i dag
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2013 #7 Skrevet 11. juli 2013 Første langperm får man ikke før rekruttskolen er over (ca 6 - 8 uker). Etter 2-3 uker på rekruttskolen så får man helgeperm (fri på lørdag), dersom skole og øvelse ikke er lagt til helgen. Om dere har reiseforsikring så kan det jo være verdt en telefon til de, men sannsynligvis får du ikke pengene igjen her. Så for at alt ikke skal være helt bortkastet så kan du jo dra på tur alene, eller med en veninne om du får booket om billettene
Gjest Badabing Skrevet 11. juli 2013 #8 Skrevet 11. juli 2013 Han får ikke perm. Dere burde jo tatt tak i dette med en gang og endret reisen i stedet.
Gjest Skrevet 11. juli 2013 #9 Skrevet 11. juli 2013 Sjekk om dere kan endre reisedatoen. Eller om en venninne kan reise sammen med deg. Eller om dere kan selge hele turen til et annet par. Sånn er dessverre livet noen ganger.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #10 Skrevet 11. juli 2013 Takk for svar alle sammen. Så det er INGEN mulighet for at han kan få perm? Eller utsatt tjenesten? Er ingen måte å avbestille eller flytte turen på uten at vi uansett må betale for alt. TS Anonymous poster hash: e9bd5...778
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2013 #11 Skrevet 11. juli 2013 INGEN mulighet for perm de første 6 - 8 ukene. Han kan få utsettelse dersom: Han skal begynne på vidregående/høyskole/universitet og kan få fritak dersom: Han er toppidrettsutdøver Har et alvorlig helseproblem Er pasifist/militærnekter Utover disse grunnene kan man ikke få fritak eller utsettelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå