AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #61 Skrevet 13. juli 2013 Ja - kostnaden ved å gifte seg/være gjest i bryllup er mye hva man selv gjør det til. Men jeg må si det virker som om kravene/hva som regnes som vanlig går i retning større og dyrere. Hva som var vanlig før i tiden kommer nok veldig an på sosial/kulturell/økonomisk tilhørighet. I dag har stadig flere råd til store brylluper, og det kan virke som om dette er "standarden", mens for 30 år siden var det mange som bare "stakk ned til byfogden" og hadde middag med familien etterpå. Når noen gjør det på den måten i dag, får de ofte "kjeft" fordi de ikke har holdt stor fest.... Når det gjelder det å være gjest, har man ikke full kontroll på hva man kan gjøre. Hvis alle andre går i overdådige kreasjoner og gir store gaver både her og der, er det ikke så lett å stille opp i H&M-kjole og gave til 200 kr. Da må man evt la vær å gå i bryllupet, og det er jo kjipt... Men hva de andre gjestene har på seg, og hva de kjøper, vet man jo i grunnen ikke før man er i bryllupet. Og de fleste kler seg da vel etter kleskoden - så hvis kleskoden er galla eller mørk dress, så vet man hva man kan forvente, og at man ikke kan stille i H&M-kjole. Står det dress eller pent eller sommerlig pent, er det en langt mindre formell kode, og det vil være de som stiller i "overdådige kreasjoner" som stikker seg ut. Ikke de som kommer i kjole fra H&M Ang gave, så er det bare en selv som føler på dette med at man må gi så flotte gaver, fordi man er bekymret for hva andre tenker. Det kan man jo ikke akkurat legge på brudeparet, at gjestene er så redd for å bli oppfattet som gniene av andre... Anonymous poster hash: bb8c9...235 1
Gjest BettyBoop Skrevet 14. juli 2013 #62 Skrevet 14. juli 2013 Men hva de andre gjestene har på seg, og hva de kjøper, vet man jo i grunnen ikke før man er i bryllupet. Og de fleste kler seg da vel etter kleskoden - så hvis kleskoden er galla eller mørk dress, så vet man hva man kan forvente, og at man ikke kan stille i H&M-kjole. Står det dress eller pent eller sommerlig pent, er det en langt mindre formell kode, og det vil være de som stiller i "overdådige kreasjoner" som stikker seg ut. Ikke de som kommer i kjole fra H&M Ang gave, så er det bare en selv som føler på dette med at man må gi så flotte gaver, fordi man er bekymret for hva andre tenker. Det kan man jo ikke akkurat legge på brudeparet, at gjestene er så redd for å bli oppfattet som gniene av andre... Anonymous poster hash: bb8c9...235 hvorfor kan man ikke stille i h&m kjole dersom den er fin og man ikke titter på lappen hvor kjolen er kjøpt? Ok gjerne h&m er et dårlig eksempel siden de ikke så ofta har gallalignende kjoler, men b-young pleier å ha ganske flotte kjoler av og til selv om de ikke koster allverdens 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #63 Skrevet 14. juli 2013 hvorfor kan man ikke stille i h&m kjole dersom den er fin og man ikke titter på lappen hvor kjolen er kjøpt? Ok gjerne h&m er et dårlig eksempel siden de ikke så ofta har gallalignende kjoler, men b-young pleier å ha ganske flotte kjoler av og til selv om de ikke koster allverdens Du svarte vel i grunnen på spørsmålet ditt selv? H&M var jo det eksempelet som ble dratt frem da, nettopp fordi H&M er veldig billig, men ikke har kjoler som egner seg verken til galla eller mørk dress-kode. Men ja, f.eks B-Young har iblant veldig flotte kjoler, som koster mer enn H&M, men mindre enn "ekte" selskapskjole Anonymous poster hash: bb8c9...235
Gjest BettyBoop Skrevet 14. juli 2013 #64 Skrevet 14. juli 2013 Du svarte vel i grunnen på spørsmålet ditt selv? H&M var jo det eksempelet som ble dratt frem da, nettopp fordi H&M er veldig billig, men ikke har kjoler som egner seg verken til galla eller mørk dress-kode. Men ja, f.eks B-Young har iblant veldig flotte kjoler, som koster mer enn H&M, men mindre enn "ekte" selskapskjole Anonymous poster hash: bb8c9...235 jamen poenget mitt var at du nødvendigvis ikke kan se på et plagg at det er billig selv om det er det. jeg sier bare at jeg aldri har sett at det har vært solgt gallalignenede kjoler på h&m 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #65 Skrevet 14. juli 2013 jamen poenget mitt var at du nødvendigvis ikke kan se på et plagg at det er billig selv om det er det. jeg sier bare at jeg aldri har sett at det har vært solgt gallalignenede kjoler på h&m Men da burde du skrevet det med én gang da, altså "du nødvendigvis ikke kan se på et plagg at det er billig selv om det er det" så hadde det jo kommet tydelig frem fra begynnelsen hva du mente Anonymous poster hash: bb8c9...235
Gjest Riskjeks Skrevet 14. juli 2013 #66 Skrevet 14. juli 2013 Men hva de andre gjestene har på seg, og hva de kjøper, vet man jo i grunnen ikke før man er i bryllupet. Og de fleste kler seg da vel etter kleskoden - så hvis kleskoden er galla eller mørk dress, så vet man hva man kan forvente, og at man ikke kan stille i H&M-kjole. Står det dress eller pent eller sommerlig pent, er det en langt mindre formell kode, og det vil være de som stiller i "overdådige kreasjoner" som stikker seg ut. Ikke de som kommer i kjole fra H&M Ang gave, så er det bare en selv som føler på dette med at man må gi så flotte gaver, fordi man er bekymret for hva andre tenker. Det kan man jo ikke akkurat legge på brudeparet, at gjestene er så redd for å bli oppfattet som gniene av andre... Anonymous poster hash: bb8c9...235 Men brudeparet får jo vite hvem/hva slags gave det er... Og det er vel først og fremst dem man ikke ønsker å skuffe/fremstå som gjerrig for. Dessuten er det mange som er redde for å stikke seg ut.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #67 Skrevet 14. juli 2013 Men brudeparet får jo vite hvem/hva slags gave det er... Og det er vel først og fremst dem man ikke ønsker å skuffe/fremstå som gjerrig for. Dessuten er det mange som er redde for å stikke seg ut. Men det handler jo fremdeles om hva man tillegger brudeparet av tanker, ikke om hva brudeparet faktisk tenker? Anonymous poster hash: bb8c9...235 1
Gjest Riskjeks Skrevet 14. juli 2013 #68 Skrevet 14. juli 2013 Men det handler jo fremdeles om hva man tillegger brudeparet av tanker, ikke om hva brudeparet faktisk tenker? Anonymous poster hash: bb8c9...235 Men hvis man sjekker ønskelisten (som jeg har oppfattet at de fleste legger ut) så får man jo et visst inntrykk...
Gjest Cinderella Skrevet 14. juli 2013 #69 Skrevet 14. juli 2013 Jeg tenker at utgifter man pålegger gjestene er en ting (de bør ikke være for høye!), men om jeg ønsker å bruke mye penger på bryllupsdagen er det et valg som jeg ønsker å ta sammen med brudgommen med utgangspunkt i vår situasjon. For eksempel har jeg sagt til venninnen min at jeg ikke ønsker noe fancy utdrikningslag. Flere av venninnene mine studerer fremdeles, og jeg vet at spa/dyr lunsj/fallskjermhopping hadde svidd veldig i lommeboka, så det er uaktuelt. Forlover ønsker å gi meg en påskjønnelse, så vi har heller avtalt at vi skal ha en spaweekend vi to, hvor vi begge betaler hvert vårt opphold, så får hun bestemme selv hvor mye hun vil spandere (vet hun har et ønske om å gi litt siden jeg spanderte tur til København da hun giftet seg). På samme måte har jeg satt foten ned når foreldre og svigermor har foreslått at vi burde ha bryllupet på et fantastisk nydelig sted langt unna både mitt og samboerens hjemsted - altså skyhøye overnattingsutgifter. Nå har vi bryllupet i en nydelig by (mitt hjemsted) hvor stoler deler av min del av familie og slekt bor slik at vi kan betale flyreise (eller annen transport) for reisende. Opphold må de betale selv. Det blir dessuten fri bar, jeg ønsker ikke at gjestene skal måtte betale mange hundre i drinker som er overpriset. Det er vi som har valgt å holde festen på hotell, da betaler vi også for det. Hadde vi ikke hatt råd hadde jeg heller gått ned i pris. Å lempe regninga over på gjestene synes jeg ingenting om og i vår familie/omgangs/vennekrets blir det lagt merke til.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #70 Skrevet 14. juli 2013 Men hvis man sjekker ønskelisten (som jeg har oppfattet at de fleste legger ut) så får man jo et visst inntrykk... Nå kan ikke jeg snakke for andre, men vår ønskeliste inneholder ting fra under 50-lappen opp til rundt 3000 for det dyreste. Har inntrykk av at flertallet har ønsker i alle prisklasser på lista si, og dermed ønsker seg alt fra skikkelig billige ting til en del dyrere ting. Så om man da kjøper av det som er billig, så har man jo kjøpt noe brudeparet ønsker uansett, og hvordan kan det bli feil? Hvorfor gjøre alt så mye verre enn hva det faktisk er? Anonymous poster hash: bb8c9...235 1
gullmedalje Skrevet 15. juli 2013 #71 Skrevet 15. juli 2013 For å være helt ærlig synes jeg bryllupsgjester er litt vanskelige... Man må da virkelig ikke kjøpe ny kjole hver gang man skal i bryllup? Har dere ingen kjoler i skapet? Jeg har faktisk aldri kjøpt meg nytt antrekk for å gå i bryllup. Tror du noen husker hva du kom i sist? Tenk tilbake på forrige bryllup du var i; hva hadde alle gjestene på seg? Og når der gjelder gave: kjøp noe du har lyst til å gi. Evt. lag noe! Synes du det er flaut å gi gaven så si til brudeparet at de får gaven etter bryllupet eller noe... Vi har gjester som gir gave etter bryllupsreisen fordi det er spiselige gaver eller opplevelser (grunnet billettsalg e.l) Som brud synes jeg det vanskeligste med bryllupsplanleggingen er å tilfredsstille alle gjestenes behov... Sukk!
Karmosin Skrevet 15. juli 2013 #72 Skrevet 15. juli 2013 I 1783 tok man grep for å begrense Overdaadigheden 1
Pingting Skrevet 15. juli 2013 #73 Skrevet 15. juli 2013 I 1783 tok man grep for å begrense Overdaadigheden HAAAAAH! Historisk perspektiv FTW! Jeg tror jeg elsker deg. Bittelitt.
Karmosin Skrevet 15. juli 2013 #74 Skrevet 15. juli 2013 HAAAAAH! Historisk perspektiv FTW! Jeg tror jeg elsker deg. Bittelitt. Kjærleiken må bli Riksarkivet til del. Jeg begynte å følge dem på Facebook etter å ha oppdaget at de driver med å lage historisk mat. til dem!
Pingting Skrevet 15. juli 2013 #75 Skrevet 15. juli 2013 Kjærleiken må bli Riksarkivet til del. Jeg begynte å følge dem på Facebook etter å ha oppdaget at de driver med å lage historisk mat. til dem! Hallo? den starter med "Sukkerbrød med brændevin"!? Hvorfor har jeg ikke oppdaget dette før?
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2013 #76 Skrevet 15. juli 2013 Men det handler jo fremdeles om hva man tillegger brudeparet av tanker, ikke om hva brudeparet faktisk tenker? Anonymous poster hash: bb8c9...235 Men hvis man sjekker ønskelisten (som jeg har oppfattet at de fleste legger ut) så får man jo et visst inntrykk... Jo, men man er jo voksne mennesker og har selv ansvar for å ikke bli presset til å gi mer enn hva man har råd til. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #77 Skrevet 15. juli 2013 Jeg tenker at utgifter man pålegger gjestene er en ting (de bør ikke være for høye!), men om jeg ønsker å bruke mye penger på bryllupsdagen er det et valg som jeg ønsker å ta sammen med brudgommen med utgangspunkt i vår situasjon. For eksempel har jeg sagt til venninnen min at jeg ikke ønsker noe fancy utdrikningslag. Flere av venninnene mine studerer fremdeles, og jeg vet at spa/dyr lunsj/fallskjermhopping hadde svidd veldig i lommeboka, så det er uaktuelt. Forlover ønsker å gi meg en påskjønnelse, så vi har heller avtalt at vi skal ha en spaweekend vi to, hvor vi begge betaler hvert vårt opphold, så får hun bestemme selv hvor mye hun vil spandere (vet hun har et ønske om å gi litt siden jeg spanderte tur til København da hun giftet seg). På samme måte har jeg satt foten ned når foreldre og svigermor har foreslått at vi burde ha bryllupet på et fantastisk nydelig sted langt unna både mitt og samboerens hjemsted - altså skyhøye overnattingsutgifter. Nå har vi bryllupet i en nydelig by (mitt hjemsted) hvor stoler deler av min del av familie og slekt bor slik at vi kan betale flyreise (eller annen transport) for reisende. Opphold må de betale selv. Det blir dessuten fri bar, jeg ønsker ikke at gjestene skal måtte betale mange hundre i drinker som er overpriset. Det er vi som har valgt å holde festen på hotell, da betaler vi også for det. Hadde vi ikke hatt råd hadde jeg heller gått ned i pris. Å lempe regninga over på gjestene synes jeg ingenting om og i vår familie/omgangs/vennekrets blir det lagt merke til. Åååå, drømmebrud! Skulle ønske det var ditt bryllup vi var i i helga, og ikke det vi faktisk var i... Anonymous poster hash: 26a32...6b1
Gjest BettyBoop Skrevet 15. juli 2013 #78 Skrevet 15. juli 2013 Men da burde du skrevet det med én gang da, altså "du nødvendigvis ikke kan se på et plagg at det er billig selv om det er det" så hadde det jo kommet tydelig frem fra begynnelsen hva du mente Anonymous poster hash: bb8c9...235 beklager at jeg uttrykte meg rotete
Gjest Tigress Skrevet 17. juli 2013 #79 Skrevet 17. juli 2013 jamen poenget mitt var at du nødvendigvis ikke kan se på et plagg at det er billig selv om det er det. jeg sier bare at jeg aldri har sett at det har vært solgt gallalignenede kjoler på h&m Eg har tre gallakjolar frå HM, eg. Nåja, galla var å ta i, men dei held til eit stivt bryllap. Den kjolen eg har som eg får mest skryt for kosta 49,- på HM for mest 15 år sida... Og det gjeld eigentleg for alle andre høve også, ein kan kome unna med rimelege kjolar om ein berre er litt merksam på sal. Førre bryllaup eg var i hadde eg ein kjole eg har arva, gongen før der hadde eg ...visst også ein kjole eg har arva. Og steike, førre gongen der hadde eg visst ein kjole eg har arva også! Førre gongen der igjen...hadde eg visst også ein kjole eg har arva, men då hadde eg kjøpt kjolen eg hadde på meg på fredagsfesten (dette var ein slik tredagarsaffære). Eg er i ferd med å innsjå at eg ikkje heilt veit kva tid eg brukar alle dei kjolane eg sjølv har kjøpt??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå