CathFoto Skrevet 11. juli 2013 #41 Skrevet 11. juli 2013 omtrent halvparten er vel mer enn nok? Ja, det er mange. Men det er langt fra ca halvparten til nesten alle. Skal man la være å gifte seg i frykt for at man kan bli skilt?
Gjest BettyBoop Skrevet 11. juli 2013 #42 Skrevet 11. juli 2013 Ja, det er mange. Men det er langt fra ca halvparten til nesten alle. Skal man la være å gifte seg i frykt for at man kan bli skilt? nei men man trenger ikke verdens mest overdådige prinsessebryllup. Var vel det som var poenget mitt 1
CathFoto Skrevet 11. juli 2013 #43 Skrevet 11. juli 2013 nei men man trenger ikke verdens mest overdådige prinsessebryllup. Var vel det som var poenget mitt Jeg er i grunn enig i det, det er ikke noe jeg personlig ønsker. Samtidig som jeg mener at folk må få lov å bruke pengene sine slik de vil, så om noen ønsker det så har ikke jeg noe med det. Det er mye man ikke trenger, som man bruker penger på eller ønsker.
Gjest BettyBoop Skrevet 11. juli 2013 #44 Skrevet 11. juli 2013 Jeg er i grunn enig i det, det er ikke noe jeg personlig ønsker. Samtidig som jeg mener at folk må få lov å bruke pengene sine slik de vil, så om noen ønsker det så har ikke jeg noe med det. Det er mye man ikke trenger, som man bruker penger på eller ønsker. jojo men jeg argumenterte for at selve ekteskapet er viktigere enn selve bryllupsdagen, og at det virker som at midt i planlegginga så glemmer man det som egentlig er viktig.
Katniss Skrevet 11. juli 2013 #45 Skrevet 11. juli 2013 Det er omtrent halvparten, ikke omtrent alle.Anonymous poster hash: 83c72...f16 Haha. Jeg skrev at det var ironi. Mente ikke bokstavelig at alle skiller seg.
CathFoto Skrevet 11. juli 2013 #46 Skrevet 11. juli 2013 jojo men jeg argumenterte for at selve ekteskapet er viktigere enn selve bryllupsdagen, og at det virker som at midt i planlegginga så glemmer man det som egentlig er viktig. Jeg ser at enkelte kan oppfattes sånn, men jeg tror de færreste som velger å gifte seg mener at bryllupsdagen er viktigere enn ekteskapet. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #47 Skrevet 11. juli 2013 Haha. Jeg skrev at det var ironi. Mente ikke bokstavelig at alle skiller seg. Nei, du skrev at pengebruken var ironisk når nesten alle skiller seg.Anonymous poster hash: 83c72...f16 1
Gjest BettyBoop Skrevet 11. juli 2013 #48 Skrevet 11. juli 2013 Jeg ser at enkelte kan oppfattes sånn, men jeg tror de færreste som velger å gifte seg mener at bryllupsdagen er viktigere enn ekteskapet. tja jeg vet nå ikke jeg... Kommer an på hvor lenge ekteskapet varer det. Noen skiller seg jo bare den minste konflikt skjer
KikiEco Skrevet 11. juli 2013 #49 Skrevet 11. juli 2013 Hvilke prioriteringer er det du stiller deg undrende til? Om det er at noen prioriterer pynt/fancy lokaler fremfor gjester, så er jeg veldig enig. Eller er det de som må ha nytt antrekk til hvert eneste bryllup? Da er jeg fremdeles enig. Ja, det blir penger når man kjøper gaver til bryllup. Men er det det som er feil med folk prioriteringer? At de velger å gifte seg, og at du sånn sett føler du må kjøpe en gave du ikke har lyst til.Anonymous poster hash: 83c72...f16 Det jeg syntes er merklig er de som legger opp til opplegg som de vet blir svært kostbare for gjestene deres å delta på og har en venneflokk med gjennomsnittsøkonomi. Eksempel: Å gifte seg på Beitostølen med antrek galla og de fleste vennene som blir invitert er nyutdannede, ergo noen uten jobb, i mindre stillinger og gjerne fra et annet sted i landet(ja dette er et ekstremt eksempel, det er jeg fullstendig klar over). Burde ikke brudeparet skjønne av seg selv at et slikt opplegg blir en dyr affære for mange? Og da lurer jeg på hva er viktigst- omgivelsene eller at flere enn 50% av de inviterte kan komme?Jeg hadde jo uten tvil valgt vennene mine.
CathFoto Skrevet 11. juli 2013 #50 Skrevet 11. juli 2013 tja jeg vet nå ikke jeg... Kommer an på hvor lenge ekteskapet varer det. Noen skiller seg jo bare den minste konflikt skjer Ja, men tror du det gjelder de fleste?
CathFoto Skrevet 11. juli 2013 #51 Skrevet 11. juli 2013 Det jeg syntes er merklig er de som legger opp til opplegg som de vet blir svært kostbare for gjestene deres å delta på og har en venneflokk med gjennomsnittsøkonomi. Eksempel: Å gifte seg på Beitostølen med antrek galla og de fleste vennene som blir invitert er nyutdannede, ergo noen uten jobb, i mindre stillinger og gjerne fra et annet sted i landet(ja dette er et ekstremt eksempel, det er jeg fullstendig klar over). Burde ikke brudeparet skjønne av seg selv at et slikt opplegg blir en dyr affære for mange? Og da lurer jeg på hva er viktigst- omgivelsene eller at flere enn 50% av de inviterte kan komme?Jeg hadde jo uten tvil valgt vennene mine. Jeg er enig.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2013 #52 Skrevet 11. juli 2013 Men hvordan tror du føles for de gjestene som stadig vekk må takke nei til bryllupene til vennene sine fordi Brudeparet har bestemt seg for å kjøre den linjen du beskriver, altså legge opp til at bryllupet blir en kostbar affære for gjestene? Ja, selvsagt er det brudeparets dag, men jeg syntes det er en pussig holdning om det er viktigere å ha det dyrt og ekslusivt enn å ha gjester. Hva er vitsen med å invitere venner til et bryllup som man vet de må takke nei til pga økonomi? Godt spørsmål.
Gjest BettyBoop Skrevet 11. juli 2013 #53 Skrevet 11. juli 2013 Ja, men tror du det gjelder de fleste? mange iallefall. Er ikke uten grunn at 50% skiller seg. tviler på at hovedvekten av disse skiller seg pga vold eller mishandling i hjemmet .
Aomame Skrevet 11. juli 2013 #54 Skrevet 11. juli 2013 Jeg tenker at dersom vi justerer hvor mye penger vi bruker i forhold til inntekt, så tror jeg neppe vi bruker mer penger på bryllup enn før. 2
Gjest BettyBoop Skrevet 11. juli 2013 #55 Skrevet 11. juli 2013 Jeg tenker at dersom vi justerer hvor mye penger vi bruker i forhold til inntekt, så tror jeg neppe vi bruker mer penger på bryllup enn før. definer før
Aomame Skrevet 11. juli 2013 #56 Skrevet 11. juli 2013 definer før Jeg skulle til å legge til en setning om hva som egentlig er sammenligningsgrunnlaget for å vurdere om pengebruken har tatt av, men vurderte det til å ikke være sentralt for mitt poeng. Bryllup har vært grunnlag for større feiringer i hundrevis av år. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 11. juli 2013 #57 Skrevet 11. juli 2013 Jeg skulle til å legge til en setning om hva som egentlig er sammenligningsgrunnlaget for å vurdere om pengebruken har tatt av, men vurderte det til å ikke være sentralt for mitt poeng. Bryllup har vært grunnlag for større feiringer i hundrevis av år. jojo men for hundre år siden fikk de sydd en kjole som skulle brukes til festlige anledninger senere også. Kom jo selvsagt an på hvor rik eller ikke rik man var
Gjest Adriane Skrevet 11. juli 2013 #58 Skrevet 11. juli 2013 Det jeg syntes er merklig er de som legger opp til opplegg som de vet blir svært kostbare for gjestene deres å delta på og har en venneflokk med gjennomsnittsøkonomi. Eksempel: Å gifte seg på Beitostølen med antrek galla og de fleste vennene som blir invitert er nyutdannede, ergo noen uten jobb, i mindre stillinger og gjerne fra et annet sted i landet(ja dette er et ekstremt eksempel, det er jeg fullstendig klar over). Burde ikke brudeparet skjønne av seg selv at et slikt opplegg blir en dyr affære for mange? Og da lurer jeg på hva er viktigst- omgivelsene eller at flere enn 50% av de inviterte kan komme?Jeg hadde jo uten tvil valgt vennene mine. Dette er jeg veldig enig i
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2013 #59 Skrevet 12. juli 2013 Vel, på den annen side, det er jo bare å gjøre som oftest gjør; meld avbud og send noen hundre kroner i gave.
Gjest Riskjeks Skrevet 13. juli 2013 #60 Skrevet 13. juli 2013 Ja - kostnaden ved å gifte seg/være gjest i bryllup er mye hva man selv gjør det til. Men jeg må si det virker som om kravene/hva som regnes som vanlig går i retning større og dyrere. Hva som var vanlig før i tiden kommer nok veldig an på sosial/kulturell/økonomisk tilhørighet. I dag har stadig flere råd til store brylluper, og det kan virke som om dette er "standarden", mens for 30 år siden var det mange som bare "stakk ned til byfogden" og hadde middag med familien etterpå. Når noen gjør det på den måten i dag, får de ofte "kjeft" fordi de ikke har holdt stor fest.... Når det gjelder det å være gjest, har man ikke full kontroll på hva man kan gjøre. Hvis alle andre går i overdådige kreasjoner og gir store gaver både her og der, er det ikke så lett å stille opp i H&M-kjole og gave til 200 kr. Da må man evt la vær å gå i bryllupet, og det er jo kjipt...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå