AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #1 Skrevet 11. juli 2013 Jeg føler at kostnadene til et bryllup bare har tatt helt av, både for arrangøren og gjesten. Som gjest i bryllup må man ut med en tusenlapp i utdrikningslag og gave i utdrikningslaget, og transport og overnatting, antrekk og gave i bryllupet kommer lett opp i 4000. Ganger man dette med noen brylluper om sommeren, blir det mye! I tillegg skal visst brudene overgå hverandre i dekorasjoner, kjoler, lokaler, mat osv. Jeg lurer på om vi har fått for mye penger i Norge.Anonymous poster hash: c2fca...db6 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #2 Skrevet 11. juli 2013 Bryllup er hva du gjør det til. Det er ingen som tvinger hverken brudepar eller gjester til å bruke x antall tusen. Anonymous poster hash: aa82b...f6b 8
Gjest Tirkes Skrevet 11. juli 2013 #3 Skrevet 11. juli 2013 Gave i utdrikningslaget? Har jeg gått glipp av noe vesentlig? Jeg trodde man skulle ha en skikkelig brakfest med venninnene/kompisene jeg. Signerer AB i #2 her, det er hva du gjør det til. Jeg hadde et veldig enkelt utdrikningslag som ikke kostet noe mer enn en standard bytur (vi spanderte runder på hverandre og jeg som brud spanderte kanskje mest), jeg hadde ledd og låst døra om noen foreslo bridal shower eller lignende til meg. Og jeg insisterte på åpen bar, for jeg ville følt det var feil å forvente at folk skal sette av en helg, reise land og strand rundt, kle seg opp, gi meg gave... og betale for egne drinker. Så det er hva man gjør det til, både for gjest og verktskap. Man kan gå sammen med noen om en gave dersom det kun er dyre alternativer på prislisten og gjenbruke kjoler/bunad eller låne kjole med en venninne som gjest. Som brudepar kan man velge å invitere færre, kjøpe rimeligere, og evt ha hagefest i privat regi. Det kan gjøres veldig rimelig og koselig for alle parter. Om et brudepar tar av, så kan de skylde seg selv. Om gjester tar av med å ordne hår, negler, tånegler, sminke og kjøpe ny kjole og leie uttaleterapaut og kjøpe gave signer Dior - så kan gjesten skylde seg selv. Men dette at utdrikningslagene i Norge begynner å ligne mer og mer på en krysning mellom et britisk "hen party" (der det drikkes og brudes drites ut) og amerikansk "bridal shower" (Der bruden og venninnene skal spa'es, masseres, overøses i gaver og koz moz koz) er en virkelig uting, synes jeg. 3
Gjest Miranda2011 Skrevet 11. juli 2013 #4 Skrevet 11. juli 2013 Jeg føler at kostnadene til et bryllup bare har tatt helt av, både for arrangøren og gjesten. Som gjest i bryllup må man ut med en tusenlapp i utdrikningslag og gave i utdrikningslaget, og transport og overnatting, antrekk og gave i bryllupet kommer lett opp i 4000. Ganger man dette med noen brylluper om sommeren, blir det mye! I tillegg skal visst brudene overgå hverandre i dekorasjoner, kjoler, lokaler, mat osv. Jeg lurer på om vi har fått for mye penger i Norge.Anonymous poster hash: c2fca...db6 Selv om du skal i bryllupet, trenger du ikke være med på utdrikningslaget. Da kan du heller bruke de pengene på en ny kjole feks. Problem løst
Amens Skrevet 11. juli 2013 #5 Skrevet 11. juli 2013 Dette med å kjøpe ett helt nytt antrekk når man skal i bryllup fatter jeg bare ikke. Jeg tråler butikker når det er salg og kjøper fine ting nedsatt. Også når det dukker opp en invitasjon så trenger jeg bare å tenke på gave og eventuell reise og opphold. Og det er så flere her sier, bryllup blir veldig mye til det man gjør det til selv. Vårt ble kanskje litt dyrt, men det var fordi vi ville ha fint lokale, god mat og åpen bar. Og vi fikk det vi betalte for. Vi sparte penger på fotograf (min svoger er kunstner og en meget dyktig fotograf), dekorasjoner (lagde meste selv) og antrekkene våre (både dress og kjole kom på under 12000,-). Utdrikninglaget mitt vet jeg ikke hva kostet, men min forlover svømmer ikke akkurat i penger så jeg regner med at det ikke ble så fryktelig dyrt. 1
Gjest Kiara! Skrevet 11. juli 2013 #6 Skrevet 11. juli 2013 Vi tok av når det kom til vårt eget bryllup. Brukte masse penger på at gjestene og jeg skulle ha det beste når det kom til mat, drikke og løsninger. MEN; vi hadde en veldig enkel kleskode som både inkluderte allværsjakker, sommerkjolen, gallakjoler og smoking for de som ville det (sommerlig pent, men kle deg etter været). Det var ønske om lave sko i invitasjonen. Billig overnatting på det lokale motellet hadde vi ordnet. Hvert par betalte 595,- for overnatting. Og de aller fleste gavene lå rundt 500/600,- . Vi brukte masse penger på vår dag det var vårt valg, gjestene derimot skulle slippe veldig billig unna det var veldig viktig for oss. Ikke hadde jeg utdrikkningslag heller, mannen sitt kostet heller ikke så mye siden det stort sett var som en vanlig kveld på byen. Veldig glad for at ting ble som det ble hos oss.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #7 Skrevet 11. juli 2013 Slutt å se alle disse idiotprogrammene på FEM og TLC og slutt å les bryllupsmagasiner og slutt med de tåplige prinsessedrømmene. Lag DERES bryllup!! Alle vet at disse overdådige bryllupene er HENNES ide og mannen dilter etter som en kukløs idiot. Og det ender alltid i skilsmisse. Anonymous poster hash: d3fa9...f69 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #8 Skrevet 11. juli 2013 Ja, det er for mye penger i Norge og ja, folk stiller for store krav. Bryllup har ikke blitt for dyrt. Det er akkurat hva man gjør det til. Jeg spanderte på meg en skreddersydd kjole som 3500 kr som jeg kan bruke ved flere anledninger. Vi giftet oss i utlandet, så det var noen gebyrer å betale hos myndighetene der. I tillegg tok vi med de få gjestene vi hadde på konditori hvor vi spise kake og drakk champagne, senere var det restaurantmiddag. Ringer i sølv fra en lokal kunstner. Vi hadde en flott dag og sparte ikke på noe. Var det dyrt å gifte seg? Nei. En venninne av meg gjorde noe lignende. Kun nærmeste venner og familie var tilstede, og det var champagne og frukt hjemme i hagen til foreldrene hennes etter bryllupet. En utrolig koselig dag og mye finere enn en annen venninne som hadde full pakke med brudekjole kjøpt i Danmark, tretters middag osv. Men her på forumet snakker folk om slør og dokurver og helikopterturer på utdrikningslaget. Hjelpes. Anonymous poster hash: 4b95a...5bd 1
Pria Skrevet 11. juli 2013 #9 Skrevet 11. juli 2013 De fleste gjester synes uansett at bryllup er dritkjedelig og det er det jo hvis det blir mange meningsløse taler, kleine sanger og en brudgom man ser HATER alt oppstyret og ikke engang kan holde en tale. Du ser lett hvem som styrer showet. 1
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2013 #10 Skrevet 11. juli 2013 Slutt å se alle disse idiotprogrammene på FEM og TLC og slutt å les bryllupsmagasiner og slutt med de tåplige prinsessedrømmene. Lag DERES bryllup!! Alle vet at disse overdådige bryllupene er HENNES ide og mannen dilter etter som en kukløs idiot. Og det ender alltid i skilsmisse. Anonymous poster hash: d3fa9...f69 Som jeg skulle skrevet det selv.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #11 Skrevet 11. juli 2013 Men her på forumet snakker folk om slør og dokurver og helikopterturer på utdrikningslaget. Hjelpes. Anonymous poster hash: 4b95a...5bd Ja, herregud, det er jo helt hårreisende at bruder snakker om slør!! Hvis dere andre som ikke er bruder her inne, virkelig tror at alle bruder i Norges land er som de ytterst få bridezillaene på dette forumet, så er det ikke brudene som trenger å sjekke hodet - det er nå iallfall helt sikkert. Anonymous poster hash: bb8c9...235 3
Karmosin Skrevet 11. juli 2013 #12 Skrevet 11. juli 2013 Har blitt? Foreldrene mine fikk skikkelig tyn fordi de hadde færre gjester enn et tresifret antall. Dette var på femtitallet. 3
Gjest Adriane Skrevet 11. juli 2013 #13 Skrevet 11. juli 2013 Bryllup blir ikke dyrere enn hva man gjør det til; som brudepar og som gjest. Jeg skjønner ikke hva som er greia med å henge seg opp i hva alle andre gjør? Har det blitt for kjedelig å feie for egen dør, så man er nødt til å feie for alle andres også? Det er fryktelig mye negativ generalisering rundt dette med bryllup, og kommende bruder spesielt. Så til de grader, at man som brud er livredd for å bli stemplet som bridezilla for alt og ingenting. Hvis folk bare kunne akseptere at alle velger den løsningen som for dem er riktig, og som de selv er komfortable med å bruke en gitt sum penger på, så ville det bli mindre frustrasjon for noen og enhver 2
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2013 #14 Skrevet 11. juli 2013 Bryllup blir ikke dyrere enn hva man gjør det til; som brudepar og som gjest. Jeg skjønner ikke hva som er greia med å henge seg opp i hva alle andre gjør? Har det blitt for kjedelig å feie for egen dør, så man er nødt til å feie for alle andres også?Det er fryktelig mye negativ generalisering rundt dette med bryllup, og kommende bruder spesielt. Så til de grader, at man som brud er livredd for å bli stemplet som bridezilla for alt og ingenting. Hvis folk bare kunne akseptere at alle velger den løsningen som for dem er riktig, og som de selv er komfortable med å bruke en gitt sum penger på, så ville det bli mindre frustrasjon for noen og enhver Det er jo for en grunn de blir det.
Gjest Tirkes Skrevet 11. juli 2013 #15 Skrevet 11. juli 2013 Har blitt? Foreldrene mine fikk skikkelig tyn fordi de hadde færre gjester enn et tresifret antall. Dette var på femtitallet. Mine hadde også enormt digert bryllup på 70-tallet og min mor mener det var et "mindre og koselig" bryllup. Med tresifret antall gjester. Men jeg tror at mange av disse bryllupene var drevent mer på dugnadånd, i grendehus og lignende. Mindre tre-retters med full servering på hotellrestaurant. Så jeg tror ikke det er helt sammenlignbart. Men forstår godt hva du mener. 1
Karmosin Skrevet 11. juli 2013 #16 Skrevet 11. juli 2013 Forventningsnivået var skyhøyt den gang da, i miljøet til foreldrene mine i hvert fall, og det var jo ikke akkurat billig å arrangere. De valgte å ikke møte forventningsnivået, og det ble det snakk av. Besteforeldrene mine hadde tredagersbryllup... Det med å sette bort jobben er ganske nytt, men det kostet jo ikke lite innsats, tid og krefter å arrangere et bryllup før det ble vanlig å kjøpe slike tjenester. Kokk(e) ble gjerne leid inn hvis det skulle slås på stortromma. Tidligere kostet også mat veldig mye mer i forhold til inntekt enn det gjør nå. Brudekjoler var forresten veldig dyre i Norge da foreldrene mine giftet seg. Moren min kjøpte sin i utlandet og sparte over 1000 kroner på det fremfor å kjøpe en ganske lik en i Norge, i 50-tallskroneverdi! 1
Gjest Adriane Skrevet 11. juli 2013 #17 Skrevet 11. juli 2013 (endret) Det er jo for en grunn de blir det. Noen har særdeles lav terskel for å kalle kommende bruder for bridezillas - iallfall her på forumet. Man lar seg farge av det, og ingen ønsker jo å bli oppfattet som en slik. Når det har gått så langt, at man er redd for å bli kalt/oppfattet som bridezilla fordi man på prøvesmaking av bryllupsmiddagen påpeker at en av rettene ikke er godt nok/riktig tilberedt, så er det jo noe som er galt et sted. Etter å ha hengt på dette forumet en stund, så blir man litt "skadet", hvis man ikke klarer å filtrere godt nok Joda, det finnes absolutt noen bridzillas, men uttrykket har for meg blitt veldig utvannet her inne, da det slenges ut mot folk i tide, men mye oftere i utide. Endret 11. juli 2013 av Adriane
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2013 #18 Skrevet 11. juli 2013 Noen har særdeles lav terskel for å kalle kommende bruder for bridezillas - iallfall her på forumet. Man lar seg farge av det, og ingen ønsker jo å bli oppfattet som en slik. Når det har gått så langt, at man er redd for å bli kalt/oppfattet som bridezilla fordi man på prøvesmaking av bryllupsmiddagen påpeker at en av rettene ikke er godt nok tilberedt, så er det jo noe som er galt et sted. Etter å ha hengt på dette forumet en stund, så blir man litt "skadet", hvis man ikke klarer å filtrere godt nok Joda, det finnes absolutt noen bridzillas, men uttrykket har for meg blitt veldig utvannet her inne, da det slenges ut mot folk i tide, men mye oftere i utide. Nå nei du, folk finner seg i mye fra dere bruder, men når det blir en eim av beretigelse og dere prøver dere på å rævkjøre folk, så sier vi i fra.
Gjest Adriane Skrevet 11. juli 2013 #19 Skrevet 11. juli 2013 Nå nei du, folk finner seg i mye fra dere bruder, men når det blir en eim av beretigelse og dere prøver dere på å rævkjøre folk, så sier vi i fra. Hahahaha - nå er du egentlig bare morsom Jeg har ingen planer om å legge meg ut på noen videre diskusjoner med deg om dette temaet. Heldigvis (?) finnes det en god del guestzillas her på forumet også, som skaper litt balanse. 2
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2013 #20 Skrevet 11. juli 2013 Hahahaha - nå er du egentlig bare morsom Jeg har ingen planer om å legge meg ut på noen videre diskusjoner med deg om dette temaet. Heldigvis (?) finnes det en god del guestzillas her på forumet også, som skaper litt balanse. Vel, du har jo ingen motargumenter, ergo blir det sånn. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå