Gå til innhold

Om du fikk utbetalt 12 000 etter skatt - hvordan ville du brukt de?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om du fikk utbetalt 12 000 etter skatt, og det ble trukket nok skatt slik at du fikk noen tusen tilbake på skatten hvert år slik at du slapp å bekymre deg for skattesmell.

Hvordan ville du brukt de 12 000 du fikk utbetalt hver mnd, om:

5000 ble brukt på husleie, strøm, internett og kabeltv og mobil?

Hvor mye ville du brukt på mat?

Og hvor mye ville du spart?

Lurer på hva som er normalt å bruke på mat for en ung dame hver mnd?

Og hvor mye er det overkommelig å spare?

Jeg shopper svært lite, og bruker ikke noe sminke, og går kanskje til friøsren en gang i året, og har alt jeg trenger sånn ellers. Har heller ingen lån eller kredittgjeld.

Anonymous poster hash: 2e342...546
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville spart så mye som mulig! Først til en god og trygg bufferkonto på 3-6 måneders utgifter, slik at det er noe i bakhånd. Det er trikset for aldri å måtte ta opp kredittgjeld. Og så ville jeg spart videre til første bolig :) Det gir stor glede (i alle fall for meg) å se pengene samle seg opp på konto.

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg ville kanskje også spart til noe gøy, etter at bufferkontoen er ferdig oppspart. Kanskje delt i boligsparing og sparing for en artig reise eller noe sånt :) Lov å leve litt også, så lenge det gjøres for sparte penger ;)

1 pers, du kan nok klare deg på 2000 kroner til mat vil jeg tro, ca. Kanskje en 500-lapp i måneden til kos og hygge også. Men jeg ville gått inn for å spare så mye som mulig utover det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går vel ikke an å få spart noe med 12.000??? Jeg har 18-20 og jeg klarer jo ikke å spare =P Da betaler jeg en del smågjeld, men det representerer vel de 6000 i mellomlegg =)

Anonymous poster hash: 56103...08f
Skrevet (endret)

først ville jeg endret skattekortet, for den ekstra tusenlappen trenger jeg selv, og banken gir bedre rente om dagen.

Ellers hadde jeg spart alt sammen. Jeg har ikke brukt en krone av feriepengene mine jeg. Sparte alt sammen.

Endret av Wonders
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går vel ikke an å få spart noe med 12.000??? Jeg har 18-20 og jeg klarer jo ikke å spare =P Da betaler jeg en del smågjeld, men det representerer vel de 6000 i mellomlegg =) Anonymous poster hash: 56103...08f

Jeg har 9900 etter skatt på aap, jeg får spart. Handler om prioriteringer, og jeg har ikke gjeld.

Anonymous poster hash: 848bd...92d

• Liker 6
Gjest Teora
Skrevet (endret)

7000 igjen etter faste utgifter er veldig bra, 1000 kroner mer enn jeg hadde siste året som student med deltidsjobb, og da hadde jeg det veldig fint.

Jeg ville tenkt 2000 kr til basismat, samt 1000 til diverse mat/kafè/venner på middag/vin etc.

Da har du fortsatt 4000 igjen å disponere.

Av de ville jeg satt 1600,- inn på BSU hver måned - da fyller du mer eller mindre opp denne kvoten, og får som bonus 4000,- igjen på skatten året etter.

Deretter ville jeg lagt 400,- til side til "shopping" - kjøper du ingenting en måned kan du kjøpe fine vintersko neste etc.

De siste 2000 ville jeg fordelt likt mellom en ferie/julegaver/investere i data/sykkel/etc.-konto og en krisekonto du kan ta av om du plutselig får en høy tannlegeregning, kjøleskapet ryker og du ikke har penger på noen av de andre kontoene. I utgangspunktet skal denne siste kontoen bare vokse, sakte men sikkert, om du ikke har mye uflaks et år.

Går du mye i pluss på et av forbruksområdene kan du selvsagt spare mer, men jeg syns man skal leve litt hvert år også.

PS: Har tatt utgangspunkt i at du er ung, ikke har forsørgeransvar og ikke allerede eier egen bolig :)

Endret av Teora
  • Liker 3
Gjest Funky Punk
Skrevet

Bor du alene så burde det ikke være noe problem å leve for 1000-1500 kr pr mnd når det kommer til mat og hygieneartikler.

Jeg ville spart så mye jeg bare kunne. Det er greit å ha en buffer om vaskemaskinen ryker eller kjøleskapet streiker.

Jeg får ca 9000kr i aap og når jeg bodde alene så betalte jeg alle de nødvendige regningene (med en slik økonomi så dropper man alt som er luksus som abonnementer, ekstra tv-kanaler osv), spiste greit og sparte resten.

Man kan ikke vente til skattepengene kommer med å kjøpe et nytt kjøleskap om det ryker i september.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo knapt en ny veske ;)

Anonymous poster hash: cffe7...faf
Skrevet

Jeg har levd på denne summen (+/-) i flere år, og det jeg gjorde var å spare mest mulig. Brukte 2-2500 kr på mat, resten gikk til sparing.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg har levd på denne summen (+/-) i flere år, og det jeg gjorde var å spare mest mulig. Brukte 2-2500 kr på mat, resten gikk til sparing.

Hvordan klarte du å leve på 800 kroner hver måned? Jeg tror deg ikke.

Skrevet

Hvordan klarte du å leve på 800 kroner hver måned? Jeg tror deg ikke.

Hæ? Nei. Hvor får du de 800 kr fra? Jeg skrev at 2-2500 kr ble brukt på mat. Da snakker jeg selvfølgelig etter at leie på 3400 kr var trukket i fra (som inkluderer strøm, internett og tv).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene og spiser alene. Leier veldig billig.

Har ikke noe sosialt liv for tiden, og gjør egentlig gratis ting som å gå turer og å trene i naturen. Ellers har jeg jo dataspill og tv hjemme med masse kanaler. Og har egentlig alt jeg trenger sånn ellers.

Ønsker å spare mest mulig mens jeg kan.

Kan prøve å klare meg med 2000 i mat i mnd, men klarer nok ikke mindre ... jeg kan ikke spise noe gluten og melkeprodukt og sånne ting, så må lage skikkelig mat fra grunnen hele tiden.

Egg er jo billig, så spiser mye av det. Kjøper økologisk og frittgående egg, da ... eller høner :P

Ja, jeg sparer på BSU, og har klart å spare 15 000 så langt iår, så må få innpå de siste 5000. Har ingen andre sparepenger, bortsett fra BSU-kontoen min. Ønsker å få begynne å spare på en sparekonto så fort jeg får innpå de siste 5000 på BSU:

Anonymous poster hash: 2e342...546
Skrevet (endret)

Hæ? Nei. Hvor får du de 800 kr fra? Jeg skrev at 2-2500 kr ble brukt på mat. Da snakker jeg selvfølgelig etter at leie på 3400 kr var trukket i fra (som inkluderer strøm, internett og tv).

Åja, trodde du sa du levde på 10.000 et helt år av gangen. :fnise:

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Skrevet

Åja, trodde du sa du levde på 10.000 et helt år av gangen. :fnise:

Nei nei. ;) Mente at jeg i flere år har hatt slik månedslønn. :ler:

Gjest Wei Wei
Skrevet

Ok, la oss se. 12000 kr utbetalt hver mnd.

5000 ble brukt på husleie, strøm, internett og kabeltv og mobil?

Med dagens forbruk (brukte mindre da jeg tjente mindre) ville pengene fordeles slikt:

Møbler, hvitevarer, dagligvarer: 400 kr

Mat: 1000 kr

Transport: 3500 kr

Underholdning: 150 kr

Helse: 60 kr

Ferie 1800 kr

Trening: 250 kr

Klær, sko, gaver: 800 kr

Sparing: 12000-5000-4410=2590 kr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...