langbein86 Skrevet 10. juli 2013 #1 Skrevet 10. juli 2013 Jeg lurer bare på hvordan muslimer som bor langt nord i Norge gjør det med fastemåneden ramadan som nettopp startet. Regelen er jo at man skal spise før sola står opp og etter den har gått ned, men i nord- Norge er det jo lyst hele tiden nå? Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #2 Skrevet 10. juli 2013 De følger klokka i stedet, men jeg vet ikke hva klokkeslettene er. Anonymous poster hash: 497ee...cad
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #3 Skrevet 10. juli 2013 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=756835 Anonymous poster hash: e4d2c...686
Gjest Vampen Skrevet 10. juli 2013 #4 Skrevet 10. juli 2013 Ja, de følger tiden for byer hvor sola går ned.
Mann 42 Skrevet 11. juli 2013 #5 Skrevet 11. juli 2013 Jeg lurer bare på hvordan muslimer som bor langt nord i Norge gjør det med fastemåneden ramadan som nettopp startet. Regelen er jo at man skal spise før sola står opp og etter den har gått ned, men i nord- Norge er det jo lyst hele tiden nå? Noen som vet? Jeg har lest at mange muslimer i NordNorge sulter ihjel under Ramadan, og på Svalbard er det helt ulevelig for dem, stakkars. Det er derfor man ikke finner muslimer lenger nord en Karlsøy i Troms. Håper det var til hjelp. 3
langbein86 Skrevet 11. juli 2013 Forfatter #6 Skrevet 11. juli 2013 Jeg har lest at mange muslimer i NordNorge sulter ihjel under Ramadan, og på Svalbard er det helt ulevelig for dem, stakkars. Det er derfor man ikke finner muslimer lenger nord en Karlsøy i Troms. Håper det var til hjelp. Beklager så mye, var ikke meningen å plage deg med min uvitenhet, det skal aldri gjenta seg. 1
Mann 42 Skrevet 11. juli 2013 #7 Skrevet 11. juli 2013 Beklager så mye, var ikke meningen å plage deg med min uvitenhet, det skal aldri gjenta seg. Du tar vel en spøk? Særlig ettersom alle de andre som har svart i tråden, kom med så korrekte svar på ditt spørsmål. Som forøvrig stilles igjen og igjen på forumet når Ramadan nærmer seg. Det er nesten så vi har årstidstegn her. Blant faste vårtegn har vi selvsagt den årvisse diskusjonen om bunader og innvandrere, samt hvorvidt det skal være tillatt med utenlandske flagg i 17. Mai-toget. De kommer alltid i starten av Mai. Ramadan-diskusjonene kommer gjerne i midten av Juli, og topper seg under selve ramadan i August, så de markerer slutten på sommeren. Og sånn går nu dagan. 2
Gjest Vampen Skrevet 11. juli 2013 #8 Skrevet 11. juli 2013 Du tar vel en spøk? Særlig ettersom alle de andre som har svart i tråden, kom med så korrekte svar på ditt spørsmål. Som forøvrig stilles igjen og igjen på forumet når Ramadan nærmer seg. Det er nesten så vi har årstidstegn her. Blant faste vårtegn har vi selvsagt den årvisse diskusjonen om bunader og innvandrere, samt hvorvidt det skal være tillatt med utenlandske flagg i 17. Mai-toget. De kommer alltid i starten av Mai. Ramadan-diskusjonene kommer gjerne i midten av Juli, og topper seg under selve ramadan i August, så de markerer slutten på sommeren. Og sånn går nu dagan. Det blir et dårlig årstidstegn i lengden da. I år er forresten fasten såpass lang at en del har gått over på en kalkulert liste med tidspunkt. Så det skjer ikke bare i nord i år.
Tussilago_2 Skrevet 11. juli 2013 #9 Skrevet 11. juli 2013 Ramadan-diskusjonene kommer gjerne i midten av Juli, og topper seg under selve ramadan i August, så de markerer slutten på sommeren. Og sånn går nu dagan. spesielt siden ramadan flytter seg ca.11-12 dager hvert år og nå i 2013 er hovedsaklig i juli (startet 10 juli og slutter vel 7.august om jeg husker riktig... http://no.wikipedia.org/wiki/Ramadan
Gjest Kim Skrevet 11. juli 2013 #10 Skrevet 11. juli 2013 Fra spøk til alvor, mange arbeidsplasser opplever en boom i sykemeldinger under ramadan, går ikke ann å jobbe 8 timer uten mat i skrotten...
Mann 42 Skrevet 11. juli 2013 #11 Skrevet 11. juli 2013 Det blir et dårlig årstidstegn i lengden da. I år er forresten fasten såpass lang at en del har gått over på en kalkulert liste med tidspunkt. Så det skjer ikke bare i nord i år. Njæ, det rekker vel. Å, fan, ramadan kommer tidlig i år. Da blir det en kald vinter!
Mann 42 Skrevet 11. juli 2013 #12 Skrevet 11. juli 2013 Fra spøk til alvor, mange arbeidsplasser opplever en boom i sykemeldinger under ramadan, går ikke ann å jobbe 8 timer uten mat i skrotten... Det gjør det vel. Forøvrig burde det være haram å sykmelde seg under ramadan. Hele poenget er jo at man SKAL jobbe SELV om man ikke spiser. Hvis man bare ligger hjemme på sofaen og klør seg på pungen, så går jo hele poenget tapt. Hvor er utfordringen i DET? De skulle vært lyst i bann, hele bunten. Faens sythoder, de kan jo ete om kvelden. Og sågar rekke en tidlig frokost hvis de står tidlig opp. 1
Gjest Kim Skrevet 11. juli 2013 #13 Skrevet 11. juli 2013 (endret) Jeg vil våge å påstå at ramadan er lite kompatibel med arbeidslivet i vesten. Om muslimer syter, sykemelder seg og generelt er dårlige ansatte under ramadan er et problem for Norske arbeidsgivere, men også for muslimene i seg selv. det er snakk om å gi og ta, men det er det lite av i forhold til denne gruppen... De store slakteriene slakter f.eks all maten sin halal, fordi de er redd for å støte muslimer - er det slik vi vil ha det? Endret 11. juli 2013 av Kim
Mann 42 Skrevet 11. juli 2013 #14 Skrevet 11. juli 2013 Kim, du har laget ett innlegg som ser ut som om jeg mener noe jeg ikke har sagt. Hvorfor i helsike har du gjort det? Kan du vennligst slette det, og sitere meg på normal måte, og ikke slik at det ser ut som om DITT tilsvar er MITT innlegg? 3
Brunhilde Skrevet 12. juli 2013 #15 Skrevet 12. juli 2013 Kim, du har laget ett innlegg som ser ut som om jeg mener noe jeg ikke har sagt. Hvorfor i helsike har du gjort det? Kan du vennligst slette det, og sitere meg på normal måte, og ikke slik at det ser ut som om DITT tilsvar er MITT innlegg? Han har vel gjort det for å synse uten å måtte stå til ansvar for synsingen. Jeg kjenner min andel muslimer som faster, men jeg kjenner ikke en som syter over det, ei heller noen som sykemelder seg. Jeg hadde gjerne sett at Kim kunne dokumentere påstandene sine, men det skjer vel neppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå