AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #1 Skrevet 10. juli 2013 Har hatt baby i en bedsidecrib til nå, men nå er det på tide å flytte henne over i egen seng da hun oftere og oftere sover natten gjennom. Vi har en nydelig gammel skuvseng jeg hadde tenkt å bruke, da jeg har forstått at både mamma og bestemor har brukt denne til babyene fra de var små. (Kan hende jeg har misforstått). Men nå er det jo ikke lenge til baby vil begynne å reise seg opp, og sengekanten er mellom 35-40 cm uten madrass. Går det an i det hele tatt å bruke denne sengen nå, eller er jeg nødt til å kjøpe en sprinkelseng til å ha i mellomtiden? Føles litt unødvendig å kjøpe enda en seng selv om vi har fått skuvsengen gratis. Også et issue mtp. lagringsplass etter hvert med alle disse sengene... Noen som har brukt skuvseng/skyvseng hele perioden før de flytter over i stor seng? Bedsidecriben har vært verdt sin vekt i gull, har gjort nattamming til en lek og gitt meg null nattevåk men bunnen kan ikke senkes på den. Anonymous poster hash: 6e0cc...189
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #2 Skrevet 10. juli 2013 Jeg ville ikke gjort det. Føler sprinkelseng er tryggest. Du kan nok få en sprinkelseng gratis og. Mange som gir bort på finn.no, og i forskjellige grupper på facebook. Anonymous poster hash: 215ff...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #3 Skrevet 10. juli 2013 Jeg ville nok funnet en billig/gratis sprinkelseng på finn.no og heller brukt skuvsengen igjen når hun vokser ut av den. Anonymous poster hash: dfb65...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #4 Skrevet 10. juli 2013 Var jo det jeg fryktet, håpet bare at noen skulle komme og si at "det gjorde vi og hun hoppet aldri utav Sjekket facebook og finn nå, såklart ingen i mitt område, men det løser seg alltids. Største haken er egentlig at alt må jo lagres , skal jo forhåpentligvis ha flere babyer. (Og den skuvsengen er så fin at den skal jeg ha ) Hadde ikke tenkt over hvor lave de kantene faktisk var før vi begynte å lure på å flytte henne. Jaja. ts Anonymous poster hash: 6e0cc...189
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #5 Skrevet 10. juli 2013 Vi hadde forresten skuvseng på hytta til vår begynte å reise seg (fra nyfødt til ca 7-8 mnd), og har begynt å bruke den igjen nå når hun var klar for "storseng", 2 år gammel. Anonymous poster hash: dfb65...bcf 1
FangeLiv Skrevet 10. juli 2013 #6 Skrevet 10. juli 2013 Vår yngste sov i vogge fra han var nyfødt. Den har ca 30 cm fra madrass til kant, og baby var vel akkurat 8 måneder da han snudde seg over på magen og tok tak i kanten på vogga og dro seg oppover (jeg var rett ved siden av og så på mens han gjorde det, tok til og med bilde av det). Da var det bare å skaffe storesøster (2,5 år) ny seng og hive baby i sprinkelseng. Så jeg støtter din konklusjon om midlertidig sprinkel ja.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #7 Skrevet 10. juli 2013 Vår yngste sov i vogge fra han var nyfødt. Den har ca 30 cm fra madrass til kant, og baby var vel akkurat 8 måneder da han snudde seg over på magen og tok tak i kanten på vogga og dro seg oppover (jeg var rett ved siden av og så på mens han gjorde det, tok til og med bilde av det). Da var det bare å skaffe storesøster (2,5 år) ny seng og hive baby i sprinkelseng. Så jeg støtter din konklusjon om midlertidig sprinkel ja. Vi har faktisk vugge også, som vi har brukt til dagsoving i stuen (også den arvet), så der er enda en "seng" som må lagres i påvente av neste baby Syns egentlig vi har vært moderate ift å kjøpe utstyr, men begynner jo å lure når jeg teller opp at baby kommer til å ha 4 "senger" av ulike slag + vogn ila 2 første leveår... Vår tar og tak i kanten på bedside criben og trekker seg opp nå, så nå må det byttes! ts Anonymous poster hash: 6e0cc...189
Gjest Magdalene Skrevet 11. juli 2013 #8 Skrevet 11. juli 2013 Vår reiste seg opp og stod i sengen da han var 8mnd, så det hadde jeg aldri turt.
Tordensky Skrevet 11. juli 2013 #9 Skrevet 11. juli 2013 Nei, her og har småen begynt å reise seg i spinkelsengen, 8mnd gammel. Men han har allerede krabbet rundt der noen uker og, så vi tok på siste veggen på sprinkelsengen da. Hadde ikke turt lav kant nå. Du trenger jo ikke lagre sprinkelsengen, du kan selge den videre når du er ferdig med den. Vet ikke hvor du bor men Ikea sin billigste koster 350kr. Det blir litt bruk-og-kast, men samtidig så høres det jo ut som om du har arvet mye fint og vært bevisst ellers så kanskje du kan "slippe unna" med ett sånt kjøp ;-)
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #10 Skrevet 11. juli 2013 Takk for svar, da fikk jeg bekreftet det jeg egentlig visste. Da får vi gå til innkjøp av sprinkelseng, det blir enten en brukt eller IKEA, selv om IKEA er er godt stykke unna. Kom forresten på at med reiseseng og nå sprinkelseng er vi oppe i 5 ulike senger + vogn før hun skal over i stor seng. Galskapen vil ingen ende ta... tsAnonymous poster hash: 6e0cc...189
Tordensky Skrevet 11. juli 2013 #11 Skrevet 11. juli 2013 Men du kan jo kanskje bare bruke reiseseng da? Ville kjøpt en bedre madrass til, men ellers er den jo samme prinsippet som en sprinkelseng... 1
Soon Skrevet 11. juli 2013 #12 Skrevet 11. juli 2013 Støtter Tordensky i å heller bruke reisesengen med en god madrass, enn å kjøpe enda en seng Penger spart!
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #13 Skrevet 11. juli 2013 Men du kan jo kanskje bare bruke reiseseng da? Ville kjøpt en bedre madrass til, men ellers er den jo samme prinsippet som en sprinkelseng... Jeg har også tenkt den tanken, men det blir nok til at vi kjøper en skikkelig sprinkelseng. 1. Fordi jeg er litt forfengelig og vil ha et fint barnerom 2. Fordi jeg ikke ser for meg at reisesengen tåler daglig bruk i over et år. 3. Fordi penger ikke er et stort problem, men jeg hadde i utg.pkt. tenkt/trodd vi slapp å ha enda en seng mellom bedside crib og skuvseng Men takk for tipset uansett ts Anonymous poster hash: 6e0cc...189
Nerine_ Skrevet 11. juli 2013 #14 Skrevet 11. juli 2013 Vi brukte reiseseng med ordentlig madrass i en periode, det fungerte helt utmerket. Ny madrass må du vel ha uansett om du skal ha sprinkelseng.
Yesterday Skrevet 11. juli 2013 #15 Skrevet 11. juli 2013 Vi ble tilbudt en veldig gammel slik seng med ca 10 cm over madrasssen og jeg sa nei takk med en gang. Den var heller ikke fin så vi kjøper noe annet etter sprinkelsengen som vi har fått, selv om at den kan forlenges. Men senere kan dere bruke den hvis den er lang nok el kan forlenges. Kjøp dere en sprinkelseng jysk har og om det er nærmere dere
*Frida* Skrevet 11. juli 2013 #16 Skrevet 11. juli 2013 Me har hatt begge jentene i gammal skuvseng frå fødselen. Eldste brukte den til ho fekk stor seng ved 2,5 år, nr 2 brukar den ennå (21 mndr). Til eldste måtte me ha oppi ein sengehest (heimelaga) ein periode når ho var rundt 2 år, fordi ho gjekk utav når ho skulle sove. Senga vår er ca 5 cm over madrassa, men det er berre på midten. Høgare kantar mot hode- og fotenden, så det går ikkje an å trille utav senga.
Gjest Magdalene Skrevet 11. juli 2013 #17 Skrevet 11. juli 2013 Me har hatt begge jentene i gammal skuvseng frå fødselen. Eldste brukte den til ho fekk stor seng ved 2,5 år, nr 2 brukar den ennå (21 mndr). Til eldste måtte me ha oppi ein sengehest (heimelaga) ein periode når ho var rundt 2 år, fordi ho gjekk utav når ho skulle sove. Senga vår er ca 5 cm over madrassa, men det er berre på midten. Høgare kantar mot hode- og fotenden, så det går ikkje an å trille utav senga. Men har de aldri reist seg opp i sengen da de var rundt 8-9-10mnd?
*Frida* Skrevet 12. juli 2013 #18 Skrevet 12. juli 2013 Men har de aldri reist seg opp i sengen da de var rundt 8-9-10mnd? Tja... Dei kunne jo begge gå ut av senga før ett år. Men det var uproblematisk. Yngste som brukar senga no går utav og står ved døra om ho våknar om natta. Samme gjorde eldste.
Yesterday Skrevet 12. juli 2013 #19 Skrevet 12. juli 2013 Selv om den skuvsenga vi fikk tilbud om er kjempe lav, kanskje 10 cm over bakken, så hadde jeg ikke latt en baby som kan klare å komme seg ut av den sove i den. Da babyen kan skade seg på forskjellig vis i rommet, selvsagt kan en babycall hjelpe til da, men jeg syns at det er tryggere med en sprinkelseng. Selvsagt kan det skje at babyen aldri skader seg i en slik sammenheng men jeg vil ikke teste det ut.
*Frida* Skrevet 12. juli 2013 #20 Skrevet 12. juli 2013 Selv om den skuvsenga vi fikk tilbud om er kjempe lav, kanskje 10 cm over bakken, så hadde jeg ikke latt en baby som kan klare å komme seg ut av den sove i den. Da babyen kan skade seg på forskjellig vis i rommet, selvsagt kan en babycall hjelpe til da, men jeg syns at det er tryggere med en sprinkelseng. Selvsagt kan det skje at babyen aldri skader seg i en slik sammenheng men jeg vil ikke teste det ut. Tenker du på at babyen står opp og skadar seg på ting på soverommet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå