AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #1 Skrevet 10. juli 2013 Hvordan gjør dere dette? Har en 2åring og en på 4, og vil ikk3 at de skal få med seg hva jeg holder på med. Vi legger middagen på talerkenen på kjøkkenet enn så lenge, så det går. Men hvordan fikser dere andre dette?Anonymous poster hash: efb7f...80b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #2 Skrevet 10. juli 2013 Jeg veier og styrer når barna ikke er til stede enten det er fordi de er ute eller fordi de sover. Og så lærer jeg meg omtrent hvor mye 100 gram ditt og 50 gram datt er. Når barna er til stede tar jeg det på øyemål. Funker for meg. Synes det er veldig viktig at barna lærer et naturlig forhold til mat uten slanking og veiing av mat. Lettpåvirkelige barn og tenåringer kan fort få et unaturlig forhold til mat om de ser foreldre som slanker seg. Så her i huset fokuserer vi på sunn og god mat i normale mengder (slutte å spise når man er mett, ikke fråtse), null godteri/kaker/dessert/kjeks utenom lørdager eller spesielle anledninger og positive holdninger til sunn fysisk aktivitet. Vi håper vi voksne er gode forbilder for barna, og alt som handler om slanking/veiing av mat og kostholdsomlegging tar vi grep om uten at barna merker det. Anonymous poster hash: 6a2e6...06a
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #3 Skrevet 10. juli 2013 Prøv å lær deg noen av middagene i hodet, så vet du sånn ca hvor mye du skal ta oppå fatet ditt. Dette er regnet uten oljen du steker maten i. 100 g kyllingfilet = ca 100 kcal 100 g laksefilet = ca 200 kcal 100 g renskåret svinekjøtt = ca 100 kcal 1 gilde grillpølse = ca 140 kcal 1 kotelett (120 g) = ca 220 kcal Barna legger ikke merke til om du forsyner deg med en normal porsjon. Som for eksempel en kyllingfilet, mye salat og en håndfull ris. Anonymous poster hash: 2019a...f56
FantasDick Skrevet 10. juli 2013 #4 Skrevet 10. juli 2013 Vi lager relativt sunne middager, så jeg spiser en normal porsjon (ev. litt mindre av ting jeg "ikke skal ha") så barnet har ikke fått med seg noen forandring der. Ellers snakker jeg ikke om telling så lenge barnet er tilstede. Ikke noe mer hokus pokus, egentlig.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #5 Skrevet 11. juli 2013 Man blir vel ekspert på dette etter hvert? Hvis jeg hadde satt meg ned og kikket på noen tabeller eller laget mine egne oversikter hadde jeg ikke trengt å veie kyllingfileten og brokkolien ved hvert eneste måltid. Det er jo en tips å lage huskeregler for seg selv, som at to middels poteter eller fire spiseskjeer ris = så og så mange kalorier. Det er jo en fordel å ha en relativt fast porsjonsstørrelse å gå ut i fra uansett (jeg som ikke teller kalorier spiser cirka like mye til middag uansett, da jeg spiser "enheter" og ikke vekt, dvs. en laksefilet, tre kjøttkaker, en kyllingfilet, osv.). Dette kan du fint klare uten at det skaper problemer. Du skal være innmari lite diskret for at to så små barn skal finne ut at du driver og teller. Pugg alle de vanlige tingene du spiser, øv deg på hoderegning (slik at et kjapt titt på næringsinnholdet på det du spiser kan regnes om til porsjon), bli vant til forholdet mellom øyemål og vekt (jeg kan identifisere 400 gram brokkoli nesten på ti-grammet) og vips er det kun hvis du skal bake boller etter ny oppskrift at du trenger å regne. Anonymous poster hash: 4e130...1b3
Jade Skrevet 11. juli 2013 #6 Skrevet 11. juli 2013 Jeg bruker MyFitnesspal. Og der har jeg lagt inn egen mat. Og jeg legger inn mengde som enheter. F.eks. 1 laksefilet, en øse tomatsuppe, en serveringsskje ris, osv. Og er det noe nytt jeg lager, så veier jeg på kjøkkenet hvor mye en serveringsskje veier. Så bare teller jeg serveringsskjeer inne på spisestuen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå