Cessa74 Skrevet 10. juli 2013 #1 Skrevet 10. juli 2013 Jeg har lenge ønsket meg et "bestemor-teppe" med små heklede ruter i gråtoner og hvit. Finner ingen som dette på Epla, finn osv - og når jeg har spurt om dette på oppdrag fra meg blir det altfor dyrt.. Hvordan kan man finne en hekleglad dame som gjerne tar slike oppdrag til en rimlig pris?
Gjest Funky Punk Skrevet 10. juli 2013 #2 Skrevet 10. juli 2013 Åh du...det skulle jeg gjerne likt å vite også
*Mocca* Skrevet 10. juli 2013 #3 Skrevet 10. juli 2013 Hva ville vært rimelig pris for deg for et slikt teppe?
fruBeist Skrevet 10. juli 2013 #4 Skrevet 10. juli 2013 Hva tenker du er rimelig pris? Mamma hekler sånne tepper. Når hun har solgt så har hun tatt 11-1200 kr stk. Det ligger veldig mye arbeid bak disse teppene. til den størrelsen mamma lager er det vel ca 200 lapper som skal hekles før teppet monteres. Så er det materialkostnader i tillegg. 3
Cessa74 Skrevet 10. juli 2013 Forfatter #5 Skrevet 10. juli 2013 Syns 1200 er en fornuftig pris - vet det er mye arbeid! Tenkte mer om noen er veldig gladi å hekle og ønsket noe å gjøre - istedenfor de som skal gjøre dette for å tjene mest mulig på jobben. Mamma til en venninne av meg elsker å strikke - og er alltid på jakt etter nye strikkeoppdrag. Hun ville gladlig strikket en genser til meg uten å ta så mye for jobben i seg selv - men selvsagt skal man ha for materialer og litt for jobben - er ikke kynisk heller da!
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #6 Skrevet 10. juli 2013 Hva tenker du er rimelig pris? Mamma hekler sånne tepper. Når hun har solgt så har hun tatt 11-1200 kr stk. Det ligger veldig mye arbeid bak disse teppene. til den størrelsen mamma lager er det vel ca 200 lapper som skal hekles før teppet monteres. Så er det materialkostnader i tillegg. 11-1200 kroner er BILLIG! Anonymous poster hash: 315b5...f70 3
fruBeist Skrevet 10. juli 2013 #7 Skrevet 10. juli 2013 11-1200 kroner er BILLIG! Anonymous poster hash: 315b5...f70 Hun har ikke akkurat solgt de for å tjene penger, nei Hun er glad i håndarbeid, og det begrenser seg jo hvor mange lappetepper et ektepar uten hjemmeboende barn trenger.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #8 Skrevet 10. juli 2013 Må bare si en ting i denne tråden.. Først; jeg skjønner at du ønsker deg heklet teppe og at du ikke vil betale for mye for det. Men - som strikker og hekler selv, blir jeg litt opprørt over at så mange tror at det bare er å be om å få heklede/strikkede ting billig, fordi den som lager det har det som hobby. Vet dere egentlig hvor MYE jobb det er? Selv vil jeg tro jeg hadde brukt rundt 200 timer på et slikt teppe. (som en skrev over her - ca 200 ruter, det er rimelig å regne 1 time pr rute inkludert montering) Med et gjennomsnittlig priset garn bruker man kanskje 500-600 kr i garn. Du er altså villig til å gi 600 kr for 200 timers jobb? 3 kr i timen? Jeg er VELDIG glad i å strikke og hekle, men hadde aldri tatt et oppdrag til den prisen du foreslår. Når andre bestiller blir det litt "tvang", og litt av sjarmen med å strikke/hekle er jo nettopp at man kan lage akkurat det man selv vil.. Anonymous poster hash: dbcc1...f8d 11
Cessa74 Skrevet 10. juli 2013 Forfatter #9 Skrevet 10. juli 2013 Nå er det jo ikke tenkt å hverken tvinge noen, eller misbruke noen eller presse noen....... Jeg VET at det er mye arbeid - tro meg. Men som jeg skrev over; Noen syns faktisk håndarbeid er gøy - uansett om det tar 2 timer eller 200 timer - og som jeg også skrev over - noen ønsker faktisk bare et nytt prosjekt UTEN å ha et behov for å tjene penger på det... Så selv om dy syns det er mye jobb og "dårlig betalt" - så kan det være at det sitter en hekleglad dame et annet sted og ønsker seg et nytt prosjekt og som ville blitt glad for å ha noe konkret å gjøre....
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #10 Skrevet 10. juli 2013 Nå er det jo ikke tenkt å hverken tvinge noen, eller misbruke noen eller presse noen....... Jeg VET at det er mye arbeid - tro meg. Men som jeg skrev over; Noen syns faktisk håndarbeid er gøy - uansett om det tar 2 timer eller 200 timer - og som jeg også skrev over - noen ønsker faktisk bare et nytt prosjekt UTEN å ha et behov for å tjene penger på det... Så selv om dy syns det er mye jobb og "dårlig betalt" - så kan det være at det sitter en hekleglad dame et annet sted og ønsker seg et nytt prosjekt og som ville blitt glad for å ha noe konkret å gjøre.... Jada, jeg skjønte at det var det du mente, og mitt svar var ikke ment som direkte kritikk av deg, mer som et hjertesukk over at mange virker å tro det er så enkelt og fort gjort å strikke/hekle ting. Hadde f.eks en venninne som lurte på om jeg kunne strikke sokker til familien hennes til jul. Dette spurte hun om en gang midt i desember, og så ut som et spørsmålstegn da jeg spurte hvordan i alle dager hun mente jeg skulle få tid til jul Med det sagt, selv om jeg aldri ville gjort det selv, er det nok kanskje noen som er villig til å hekle teppe for deg. Hva med å sette opp en lapp på butikken, ta kontakt med en dagavdeling for eldre, eller høre i garnbutikken om de vet om noen? Bare bli enig med den som skal hekle om pris først, så ingen av dere blir overrasket på slutten! Anonymous poster hash: dbcc1...f8d 3
Cessa74 Skrevet 10. juli 2013 Forfatter #11 Skrevet 10. juli 2013 Jada, jeg skjønte at det var det du mente, og mitt svar var ikke ment som direkte kritikk av deg, mer som et hjertesukk over at mange virker å tro det er så enkelt og fort gjort å strikke/hekle ting. Hadde f.eks en venninne som lurte på om jeg kunne strikke sokker til familien hennes til jul. Dette spurte hun om en gang midt i desember, og så ut som et spørsmålstegn da jeg spurte hvordan i alle dager hun mente jeg skulle få tid til jul Med det sagt, selv om jeg aldri ville gjort det selv, er det nok kanskje noen som er villig til å hekle teppe for deg. Hva med å sette opp en lapp på butikken, ta kontakt med en dagavdeling for eldre, eller høre i garnbutikken om de vet om noen? Bare bli enig med den som skal hekle om pris først, så ingen av dere blir overrasket på slutten! Anonymous poster hash: dbcc1...f8d Takk for gode forslag!
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #12 Skrevet 10. juli 2013 Hvordan kan man finne en hekleglad dame som gjerne tar slike oppdrag til en rimlig pris? Denne vil bli rapportert for kjønnsdiskriminering. Anonymous poster hash: d071e...29c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #13 Skrevet 10. juli 2013 Jeg strikker og hekler gjerne for venner forutsatt at de betaler for garnet og at jeg ikke har noen tidsfrist i det hele tatt. Selv om det er hobbyen min forventer jeg faktisk en påskjønnelse av noe slag, enten gavekort, noe godt å drikke, eller kanskje andre tjenester til gjengjeld. Et helt teppe tar enormt med tid og er kun noe jeg gjør for nærmeste familie og venner. Du kan jo forsøke å få folk til å donere lapper til deg, så kan du sy sammen selv. Jeg kunne godt heklet noen ruter hvis jeg hadde egnet restegarn liggende og du betalte for portoen. I så fall må du bare spesifisere garntykkelse, heklenålstørrelse og størrelse på lappene. Vet ikke helt hvor du skulle fått i stand noe sånt, men hvis du får det til, er jeg med. Jeg vet at det på Ravelry er en slags utveksling av bestemorsruter og andre prosjekter, men det fordrer jo at man bidrar selv også. Anonymous poster hash: b8575...038
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #14 Skrevet 10. juli 2013 Et sånt teppe er veldig lett å hekle! Lær deg det selv, da vel? Hvis ikke finnes det sikkert noe rimelig å få kjøpt av barnearbeidere i India, det er jo så trivelig å lage det, så de bryr seg sikkert ikke om timelønnen? Anonymous poster hash: e074e...5ed 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #15 Skrevet 10. juli 2013 Bestemorruter er det enkleste av alle enkle ting det går an å hekle. hvorfor lærer du deg ikke å hekle selv? Anonymous poster hash: ee708...75c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #16 Skrevet 10. juli 2013 Jeg slenger meg på forslaget om å lære deg å hekle selv! Det er veldig lett Se på youtube, garnstudio osv, der er det mange videoer som er lette å forstå :D Anonymous poster hash: dbcc1...f8d
Gjest Skrevet 10. juli 2013 #17 Skrevet 10. juli 2013 Hekling er gøy, men som kreativ sjel så foretrekker jeg å betale for mitt eget garn og styre mine egne prosjekter. Resultatet havner hos ungene, venner og familie. Julegaver, bursdagsgaver og til spesielle anledninger. Jeg tok på meg et strikkeprosjekt en gang i ungdommen, og aldri mer. Meget prevantivt å ha noen som henger over skulderen din for å sjekke hvor fort det går og at det blir fint. Mulig det finnes en del oppegående damer på et eldresenter, aktivitetssenter eller lignende i nærheten, som ville være villige til å påta seg prosjektet? De som har mye tid og lite penger er ofte mer villige til å gjøre prosjekter når andre har kjøpt garnet. Men det beste er selvsagt om du begynner å hekle selv. Du får mye mer glede av teppet på den måten. Finn en oppskrift, scann den og legg ut et bilde, så hjelper vi deg 2
Gjest Skrevet 10. juli 2013 #18 Skrevet 10. juli 2013 PS. Du lønner deg på å begynne på et par grytekluter for å komme igang skikkelig. Da kan du eksprimentere litt med ulike masker og fasthet. Grytekluter hekler du i bomullsgarn. De på garnbutikken hjelper deg å finne lett garn å begynne med og en nål som passer. Og det er virkelig lett! Den kjedeligste biten er alltid å sy inn trådene etterpå. 2
Cessa74 Skrevet 10. juli 2013 Forfatter #19 Skrevet 10. juli 2013 (endret) Et sånt teppe er veldig lett å hekle! Lær deg det selv, da vel? Hvis ikke finnes det sikkert noe rimelig å få kjøpt av barnearbeidere i India, det er jo så trivelig å lage det, så de bryr seg sikkert ikke om timelønnen? Anonymous poster hash: e074e...5ed Det der var rett og slett lavmål.. Utrolig patetisk å sammeligne barnearbeid hvor fattigdom og nød utnyttes på det groveste opp mot et enkelt hånarbeidspørsmål.. Og JA skulle gjerne lært meg å hekle selv, men kan ikke pga seneskade i hånden.. Endret 10. juli 2013 av Cessa74 1
Cessa74 Skrevet 10. juli 2013 Forfatter #20 Skrevet 10. juli 2013 PS. Du lønner deg på å begynne på et par grytekluter for å komme igang skikkelig. Da kan du eksprimentere litt med ulike masker og fasthet. Grytekluter hekler du i bomullsgarn. De på garnbutikken hjelper deg å finne lett garn å begynne med og en nål som passer. Og det er virkelig lett! Den kjedeligste biten er alltid å sy inn trådene etterpå. Takk Themis for saklige, fine og oppmuntrende svar! Godt ikke alle må slenge med dustesvar..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå