Gå til innhold

Organisering av middag i en hektisk hverdag......tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår tulle skal begynne i barnehagen i høst og med det begynner en ny epoke i vår familie. Permisjonen til mor er over og far skal ta ut sin permisjon som 1 dag pr uke.

Lurer på om dere kan komme med tips som gjør middagslaging og spising til noe hyggelig. Regner med at tulla og vi voksne er slitne etter en dag på jobb og i barnehagen. Hvordan få organisert middagen?

lager dere alt klart til dagen før og varmer opp?

lager dere kun ferdigmat?

ønsker jo et sunt og variert kosthold . HÅper å unngå stress og sene middager.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Det er ikke aktuelt å bruke kvelden før til middagslaging som så skal varmes opp dagen etterpå.

Hvor lang tid bruker dere på å lage middag?

Med pasta framfor poteter lager man jo fort middag på 15min...

Handler en gang i uken?

Skrevet

Det er en del som kan lages fra bunn av og fryses. Kjøttkaker og lapkaus for eksempel. Da trenger man bare å lage tilbehøret :)

Ellers er jeg ganske elendig på dette jeg og :P hehe. Jeg får vel henge meg på for å få tips :P

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg har ikke barn, men jeg organiserer middagene på en måte som sikkert kan passe for dere som har en hektisk hverdag.

På dager hvor jeg har tid og ork så lager jeg store porsjoner av enkelte retter og fryser ned.

Det kan være gryteretter, lapskauser, kjøttkaker osv

Jeg kjøper gjerne inn store mengder grønnsaker. Kutter det opp og fryser det ned i passe porsjoner

Når jeg står opp om morgenen så tar jeg opp det jeg vil fra fryseren og setter det i kjøleskapet så det er noenlunde tint til middagstid.

• Liker 6
Skrevet

Aller viktigst er å ha planlagt og handla for flere dager, helst alle arbeidsdagene.

Middagsliste på kjøleskapet er supert for oss!

Ikke gå i "Pasta er raskere enn poteter"-fella; kutt potetene i fire, og de er ferdige like raskt som pasta eller ris. Fisk er skikkelig hurtigmat, samt at det er sunt og godt. Lykke til!

• Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Ukeshandler. Deilig å slippe å bruke tid på å dra innom butikken på vri hjem fra jobb og bhg.

Tar ofte en skive når vi kommer hjem før vi begynner på middag (som blir barnas kveldsmat).

Lager all mat fra bunnen av.

Endret av Magdalene
AnonymBruker
Skrevet

Vi er dårlige til ukeshandling, blir sikkert fire-fem handleturer i uken. Jeg hater å lage mat, så bruker minimalt med tid på det. Typiske middager hos oss er: laks med pasta og broccoli (sikkert to ganger i uken). Fiskekaker med ovnsstekte pommes frites og frossengrønnsaksblanding. Tomatsuppe (posemix) med tilsatte grønnsaker, egg, pølse. Litt tilfeldig, etter hva som er på tilbud eller ser godt ut i butikken der og da.

Anonymous poster hash: 39eb6...c87

Skrevet

For at dagene skal bli overkommelige, så har jeg noen grunnleggende kjøreregler. Ideelt sett setter vi opp ukesmeny og handler alt en gang i uka. Minimum hopper vi over ukesmeny, og handler godt med basisvarer som grønnsaker, matfløte, rømme, creme fraiche, fisk/kjøtt. Vi har også mye fisk/kjøtt i fryser vi kan ta av. Så da er det greit å lage mat ganske effektivt fra bunnen. Vi er aldri innom butikk på vei hjem fra bhg, da blir det heller brødskiver til middag. Når jeg lager mat, så lager jeg ofte dobbel porsjon, så har vi middag i to dager på rad evt hopp over en. Eks. lager stor porsjon søndag, som varer mandag og. Stor porsjon tirs som varer ons, likedan tors for tors/fre. Det er også helt akseptabelt å spise en skive når man kommer hjem, så middag sist. Barnet mitt liker godt å lage mat sammen med meg, så da får vi en koselig stund på kjøkkenet. Det er også lurt å bruke litt av en søndag på å steke opp 2-3 kg kjøttdeig til kjøttkaker/kjøttboller til frysing, og steke opp 1-2 kg bruning til brun saus så det er klart til bruk. Mange slike knep hjelper en yrkesaktiv mamma som vil fikse bra mat til barna sine!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hver søndag så lager vi middagsplan for kommende uke. Kikker over i skap og kjøleskap og handler inn alt som trengs, både til middag, pålegg, frukt, grønt osv.

Og på mandagskveld (butikkene her er åpne til 23) så drar enten mannen eller meg ut og handler inn alt på handlelista.

Lager all mat fra bunnen av, og det tar ikke så veldig lang tid. Brød baker jeg selv, og da baker jeg 6 brød i slengen og fryser ned, så varer det ei stund.

Middagsplan for oss kan være;

Mandag; Pannekake i langpanne med bacon og grønnsaker, rørt tyttebærsyltetøy

Tirsdag; Grønnsaksuppe (grønnsakbuljong og masse grønnsaker. Blir fort ferdig med små biter)

Onsdag; Lettsaltet torsk med rotmos og stekt løk (kutter rotgrønnsakene i små biter, da koker de kjapt)

Torsdag; Rester grønnsaksuppe (lager alltid stor porsjon av suppe så jeg har rester)

Fredag; Taco

Lørdag; Bakt potet med div tilbehør

Søndag; Laks med agurksalat, gulrøtter, potet, rømme og smeltet smør

Fordelen med å ukeshandle er ikke bare at middagene blir kjappere ferdig, men også at det er utrolig mye penger å tjene på det!

Anonymous poster hash: eeced...b60
  • Liker 1
Skrevet

Her var det jammen mange gode tips! *Mine innlegg*

Gjest småhjerte
Skrevet

Dere kan f.eks. innimellom lage middag klar kvelden før. Noe som er enkelt og greit å bare varme opp i mikro, i en gryte, stekepanne osv. Så slipper dere "stress" hver ettermiddag med matlaging.

AnonymBruker
Skrevet

Bruk en stor form. Hiv oppi poteter, grønnsaker og ta kyllingfilet eller laksefileter på toppen. Sett det inn i ovnen, og alt du trenger å gjøre er å vente :) Bruk rømme som tilbehør.

Supper er ganske enkelt. Bruk baguetter eller brød som tilbehør.

Anonymous poster hash: ca3ed...b75
Skrevet (endret)

Fiskemiddager er enkelt og sunt å lage. Jeg spiser fisk 4 dager i uken, og varierer hva slags fisk jeg spiser.

Jeg damper alt fra laks og ørret til torsk og sei. Det er jo bare å koke opp vann, og deretter skru ned varmen og la fisken trekke i vannet uten av det koker.

Imellomtiden kan man wokke grønsaker, enten i vann eller olje i stekepanne.

Lager lett en sånn middag på 15 minutter.

Veldig mange som spiser laks og ørret, men torsk og sei er også veldig godt. Strø gjerne pepper på når dere skal spise sei eller torsk.

Iblant pleier jeg å steke sei i stekeovnen. Da drysse jeg salt, pepper, olje og opskjært vårløk over seien før jeg putter den i stekeovnen. Det smaker himmelsk!

Pleier også å lage mangosalat til fisken, de smaker godt til all slags fisk, men kan være noe sterk for et lite barn. Så da er det beste å bare ha oppskjært mango til barnet uten noe annet på. Men godt å bare skvise lime over mangoen!

Endret av Bølle
Skrevet

Dere som ukeshandler . hvor mye bruker dere på mat i uken?

Gjest Magdalene
Skrevet

Dere som ukeshandler . hvor mye bruker dere på mat i uken?

Vi bruker mellom 1500-2000 i uken.

Handler mye fersk fisk/kjøtt og grønnsaker/frukt.

Skrevet

Vi ukeshandler også, bruker ca 1500-2000kr i uken, to voksne og to barn. Da handler vi inn absolutt alt vi trenger, men av og til må vi spe på med f.eks en liter melk.

Bruker mye fisk og kjøtt, og grønnsaker. Baker brød og knekkebrød selv.

Kjøpte ei søt tavle på Princess som henger på kjøkkenet, og der skriver jeg hver mandag ned hva vi skal ha til middag for hele uken.

FIskemiddager tar ikke lang tid å lage, likedan supper. Er og greit å lage store porsjoner også har en restemiddag:)

Skrevet

Som de andre sier: ukeshandling og meny for en uke. Planlegger sånn at alle "rester" blir brukt opp (eks en hel kålrot går ikke med til et måltid, da blir det flere middager den uken hvor vi kan bruke opp den).

Andre tips: rotmos er glimrende som tilbehør til mye forskjellig og kan forberedes dagen før (kutter opp poteter, gulrot, kålrot, persillerot, blomkål eller hva man måtte ønske kvelden før, legger i kjele med vann og lar stå i kjøleskapet til dagen etter, da tar det 10 minutters koking pluss en runde med stavmikser så har du ferdig rotmos).

Vi lager også en hel del ting som vi har klare i fryseren i porsjonspakninger: kjøttsaus til spaghetti, kjøttboller, kjøttkaker, lasagne mm.

Ellers må jeg innrømme at jeg bruker en del frosne grønnsaksposer - det er ikke like godt som friske grønnsaker, men i en travel hverdag så er det bedre med frosne grønnsaker enn ingen grønnsaker...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg damper alt fra laks og ørret til torsk og sei. Det er jo bare å koke opp vann, og deretter skru ned varmen og la fisken trekke i vannet uten av det koker.

Det er da ikke damping når fisken ligger i vannet, det er trekking. For å dampe må man bruke en rist slik at maten ikke kommer i direkte kontakt med vannet.

Skrevet

Vi bruker rundt 1000-1200 kroner i uka når vi ukeshandler :) Det er veldig greit, og vi har spart mye penger på det!

Skrevet

Ja, jeg har noen tips som fungerer for oss. Vi har gjort ting litt forskjellig, for det varierer jo litt med hvor gmle barna er og når vi slutter på jobb etc. Men here goes:

-planlegge middager for hele uken

-handle på lørdager når alle er opplagte og mette

-lage ferdig ting kvelden før (f.eks lasagne, fiskegrateng)

-spise middag senere og heller ha et lite mellommåltid når man kommer hjem. Med småbarn i huset betyr det i praksis at middag blir kvelds, men hvorfor ikke?

-ikke bli for sulten selv. En mamma OG en pappa OG et barn med hylende mage=katastrofe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...