Gå til innhold

Innsatsen til unger

Anbefalte innlegg

Gjest orkidebuketten
Skrevet

Hvorfor er det slik at ungene ikke gjør noe uten at man må mase på den 100000 ganger før det skjer?

De spurte om de kunne få bake kake, jeg kjøper inn sammen med de det de skal ha og så når det kommer til enden, de gidder ikke. Jeg blir matt av dette.

Men spise kakene det vil de.

Hvor flinke er deres unger?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er så liten at det ikke er forventa at han skal gjøre noe som helst, men da jeg var liten gjorde jeg myyye på eget initiativ hjemme. Det startet vel med at mamma ønsket at jeg hjalp til i huset også endte det med at jeg ble mor i huset istedenfor hu.

Jeg vaska, rydda, passa søsken, lagde middag osv.

Kommer aldri til å legge slike ting over på mine barn, det er greit å la de være barn. Men det forventes (når de blir store nok) at de rydder opp etter seg. Det må man jo oppdra de til da, men jeg tenker det er normal folkeskikk at barna tar med seg tallerknen sin og setter den på kjøkkenet, eller i oppvaskmaskinen etter middag uten å bli bedt om det hver gang f.eks

Anonymous poster hash: 6c519...d5c

Gjest celine
Skrevet

Mine barn på 11 og 14 gjør stort sett det de får beskjed om. Vi har et fast opplegg der den ene rydder av middagsbordet, og den andre går med søpla - en uke hver, og så bytter de. De støvsuger hver sin etasje en gang i uka, og eldste vasker sitt eget bad (Egentlig ikke hans bad, men det er stort sett bare han som benytter det). Ellers hjelper alle til hvis det er noe ekstra, som klipping av hekk, vindusvask, el. Er ungene hjemme og jeg på jobb, får de en liste med div oppgaver som de må løse før de får lov å sette seg ved pc'en.

Det fungerer stort sett greit, men ingenting kommer gratis - vi har snakket myyye om hvorfor det er sånn at alle må bidra!

Skrevet

Signerer Celine- her er det også faste oppgaver til hvert barn, i tillegg til at de skal rydde eget rom og holde egne saker i orden. Dette er det de MÅ bidra med, og de får ingen spesiell belønning for det (på lik linje med Gubben og meg selv :ler:). Hvis de ønsker å tjene litt penger, kan de få større oppgaver som å fjerne ugress i hagen eller vaske bil.

At unger skal bidra, innen rimelighetens grenser (kommer jo an på hvordan timeplanen deres ser ut, og ingen barn skal måtte ta over mors eller fars jobb, slik som AB beskriver), er en av mine kjepphester. Både fordi de har utrolig godt av å lære at husarbeid ikke gjør seg sjøl, men også fordi vi som foreldre bruker masse tid på barna og deres aktiviteter, så det hadde nesten ikke gått i hop dersom de bare skulle sitte på rompa og ta imot nylaget mat og renvasket tøy innimellom all chattingen på pc... ;) Jeg stiller meg litt undrende til at så mange velger å la store barn være gratispassasjerer i Familien A/S, det er akkurat som om man er redd for å stille krav til de stakkars små- og resultatet blir jo ofte bortskjemte barn og slitne foreldre...

AnonymBruker
Skrevet

Signerer Celine- her er det også faste oppgaver til hvert barn, i tillegg til at de skal rydde eget rom og holde egne saker i orden. Dette er det de MÅ bidra med, og de får ingen spesiell belønning for det (på lik linje med Gubben og meg selv :ler:). Hvis de ønsker å tjene litt penger, kan de få større oppgaver som å fjerne ugress i hagen eller vaske bil.

At unger skal bidra, innen rimelighetens grenser (kommer jo an på hvordan timeplanen deres ser ut, og ingen barn skal måtte ta over mors eller fars jobb, slik som AB beskriver), er en av mine kjepphester. Både fordi de har utrolig godt av å lære at husarbeid ikke gjør seg sjøl, men også fordi vi som foreldre bruker masse tid på barna og deres aktiviteter, så det hadde nesten ikke gått i hop dersom de bare skulle sitte på rompa og ta imot nylaget mat og renvasket tøy innimellom all chattingen på pc... ;) Jeg stiller meg litt undrende til at så mange velger å la store barn være gratispassasjerer i Familien A/S, det er akkurat som om man er redd for å stille krav til de stakkars små- og resultatet blir jo ofte bortskjemte barn og slitne foreldre...

Jeg mente ikke at barna ikke skal hjelpe til noe i det heletatt altså, men det bør tilpasses alder og være innenfor rimelighetens grenser. Jeg stod opp med lillesøstera mi og gav hu mat om natta når jeg var 4år gammel, det er ikke helt riktig i mine øyne. I 11-12års alder lagde jeg middag til hele familien på 8personer hver dag etter skolen. Jeg vaska nok mer i huset enn mamma gjorde og var ansvarlig for mine søsken. Syns det er feil og ønsker ikke legge så mye over på mitt eget barn :)

Jeg har kun et barn på 3år og vet jo ikke ennå når de er gamle nok til å gjøre forskjellige ting, men ser jo med tiden når han er i stand til å hjelpe til og jeg vil oppmuntre han til å hjelpe til og lære han at ting ikke kommer gratis.

En ting er at barna er med og hjelper, en annen ting er når barna har hovedansvaret for alt. Sistnevnte er jo ikke særlig bra. Barn må få være barn også, få klatre litt i trær og være med venner.

Hilsen Ab ovenfor :P

Anonymous poster hash: 6c519...d5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...