AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #1 Skrevet 10. juli 2013 Vi er 5 stk i et kollektiv. Den 5. har eget kjøkken, men deler bad og gang med oss. I tillegg har vi en trapp ute som alle 5 bruker, som skal kostes hver uke. Vi 4 andre deler gang, bad og kjøkken/fellesareal. Det bør vaskes hver uke, og da tenker jeg på alle flater og gulv. Men hva med dusjen, skal den skures hver uke? Den er av flis, og dørene er i glass. Veggene i flis også. Noen som har innvendiger på hvordan dette kan gjøres på en fungerbar og rettferdig måte? Det virker litt håpløst å dele dette opp i ansvarsområder, eller? Anonymous poster hash: cac69...a94
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #2 Skrevet 10. juli 2013 Foruten om å rydde opp etter dere selv, vet jeg at min venninne bodde i kollektiv, og der fungerte det kjempefint at de hadde en uke hver. Så det gikk på rundgang.. Ikke ansvarsområde. Så i løpet av den uka måtte da personen ha tatt det som skulle gjøres. Anonymous poster hash: 61dc1...cb5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #3 Skrevet 10. juli 2013 Ja, dere bør vaske dusjen hver uke. Alle kan få en uke hver med alt, eller dere kan dele opp oppgavene for så å rullere Lag lister med dato o.l, så slipper dere å krangle om hvem sin tur det er Anonymous poster hash: b72a1...9bd
Serafina. Skrevet 10. juli 2013 #4 Skrevet 10. juli 2013 Da jeg bodde i kollektiv var vi tre stykker og delte opp slik at en vasket bad, en stuen og en kjøkkenet. Så rullerte det hver uke, slik at alle gjorde noe hver uke, men hvilket rom vi hadde ansvar for varierte. Det fungerte fint og kan fint kopieres av dere. Er flere personer enn fellesområder kan dere jo få en friuke fra rengjøring.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #5 Skrevet 10. juli 2013 Da jeg bodde i kollektiv var vi tre stykker og delte opp slik at en vasket bad, en stuen og en kjøkkenet. Så rullerte det hver uke, slik at alle gjorde noe hver uke, men hvilket rom vi hadde ansvar for varierte. Det fungerte fint og kan fint kopieres av dere. Er flere personer enn fellesområder kan dere jo få en friuke fra rengjøring. Dette har funket best i kollektivene jeg har bodd også. Da blir det ikke så mye per gang at noen skofter, samtidig som det ikke blir slik at folk tenker at de har friuke og roter til alt.Anonymous poster hash: c69b0...2da
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #6 Skrevet 11. juli 2013 Da jeg bodde i kollektiv var vi tre stykker og delte opp slik at en vasket bad, en stuen og en kjøkkenet. Så rullerte det hver uke, slik at alle gjorde noe hver uke, men hvilket rom vi hadde ansvar for varierte. Det fungerte fint og kan fint kopieres av dere. Er flere personer enn fellesområder kan dere jo få en friuke fra rengjøring. Enig i denne. Ha også klare regler i forhold til oppvask/tømming av oppvaskemaskin/tørke opp smuler og vaske ovnen etter seg + vaske do med dokost når det er nødvendig, plukke opp hår i dusjen etter hver gang og vaske over vasken på badet som ofte blir fort nedsølt av støv og sminke. Jif universal er deres beste venn, ha en lett tilgjengelig på badet så er det bare å ta spraye over vasken og tørke av med dopapir i og kaste i do. Etter en del irriterende kollektiv tok vi rett og slett og lagde noen lister som jeg hang opp på både kjøleskap og skapet over vasken der det stod listet opp et par ting som vi hadde blitt enige om på forhånd. På lappen på kjøleskapet stod det blant annet at man måtte huske å spørre føe man lånte noe, og at man skulle tørke opp evt søl med en gang. På den på skapdøren stod det blant annet at man måtte vaske opp etter seg og tørke opp smuler osv. På badet hang det lapp over doen om at man måtte huske å bruke dokost om det var nødvendig, og på speilet hang det lapp om at man skulle tørke av vasken etter seg om det var nødvendig. I dusjen hamg det lapp om å plukke opp hår etter seg (sterk teip). Jeg laminerte arkene på ekstrajobben min, men det går fint an å legge de i plastmapper også og deretter henge opp. Bli også enige om hvordan utgifter for vaskemiddel og dopapir skal fordeles og kjøp inn mye dopapir og pass på at det aldr blir tomt. Det er så irriterende å handle på dopapir flere dager i uken og så er der alltid tomt når du sitter der og har nettopp gjort nr 2. Der jeg bodde sist bunkret vi opp sånne svære sekker med dopapir i boden. Blu også enige om rutine for å bære ut søppel. Noen bruker faktisk lengre tid på å stå og presse søppelet nedi enn å bare gå ut med det. Mange setter også søppelet rett innenfor eller utenfor utgangsdøren og tror at det forsvinner av seg selv Pass på at dere har nok muligheter for oppbevaring av sko og yttertøy, skjerf, hansker osv i gangen. Kjøp skoskap og skohylle med mange hyller Bli enige om at ytterdøren til kollektivet ALLTID skal være låst Bli enige om at man rydder opp i stuen før man tar kveld. Oi, ser at det ble et langt innlegg der det siste ikke har noe med spørsmålet i HI å gjøre, men men Anonymous poster hash: cdf65...6b2 1
Gjest Teora Skrevet 11. juli 2013 #7 Skrevet 11. juli 2013 Det som fungerte best når vi var fire jenter som delte kollektiv var følgende: - vi hadde et felles husmøte, og ble enig om hva vi ville ha gjort på de ulike rommene hver uke, og skrev opp dette på et pent ark vi rammet inn (faktisk) og hang opp ved vaskekottet. - ved siden av dette hang vi opp en rulleringsliste vi laget for to-tre måneder av gangen, der alle hadde et rom hver uke, men byttet på hvem som hadde hva. Bad, kjøkken, stue, gang. Gangen som var raskt å vaske innebar da også å ta med papir til gjenvinning. - også hadde vi noe så teit som stjerneklistremerker i typ hundrepakning som vi klistret i vår rute når vi var ferdig. Man jukset seg jo ikke til en stjerne, og da signaliserte man at det var gjort. Skulle noen vekk for en lang periode fikk de fri, var det bare en uke eller mindre byttet man med en annen. Vi var også enige om at vi før jul, før påske og før/i sommeren enten fordelte litt grundigere vaskoppgaver eller tok en vaskehelg sammen, slik at man fikk vasket vinduer, oppå kjøkkenskap og lignende. Noen av oss gjorde selvsagt litt mer av slikt ellers også, men da ble det ikke helt forjævlig til vi skulle flytte ut, og alle bidro litt ekstra i hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå