Gå til innhold

Problemer med huseier, holder igjen depositum ++

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ganske så rådvill nå, da jeg har motatt en mail fra min tidligere huseier. Våren 2011 signerte jeg kontrakten for hybelen, og kunne ikke vente med å flytte inn. Så startet problemene. Det tikket inn strømregninger på flere tusen han ikke klarte dokumentere, han begynte å møte opp uanmeldt, som at jeg ble møtt av han på stuen da jeg kom ut av dusjen klokken 08 på morgenen. For å unngå et altfor langt innletgg lister jeg opp følgende konflikter:

• Han satte opp datteren på 17 som huseier, samt at hun var leietaker av en av utleiehyblene i huset, brukte derfor dette som grunnlag for at han kunne komme og gå som han ville
  • En av leietakerne hadde visstnok hatt fest (dette var ikke tillatt), og da låste han seg inn, stilte seg i døråpningen og tok bilder av de som var der
  • Han påsto at vaskingen av bl.a. gulvlistene var så dårlig at han snart måtte leie inn egen vaskehjelp

I tillegg er jeg veldig usikker på om hvorvidt min utleiehybel tilfredstilte kravene, da det er en loftsleilighet i 3 etg. med skråtak. Takhøyden ligger på rundt 1.80-1.90 på det høyeste. Da vi skulle sjekke brannutgangen, som var en luke på 60x60cm var den fuget og spikret igjen på utsiden da den visstnok hadde ført til naboklager. Den nåværende rømningsveien var altså et takvindu på rundt 40x100 cm. Han påsto dette svarte til kravene for rømningsvei og så seg ikke nødt til å fikse denne andre luken. Ettersom dette vinduet var for høyt til at jeg kom meg opp skulle han fikse en stige, som jeg aldri så noe til.

Det var i tillegg en tidsbestemt kontrakt, så jeg kom meg ingen vei. Vi ble enige om at jeg skulle forsøke å finne noen til å ta over, da han den 28 februar ringte og varslet om at han hadde funnet en ny leietaker. Vi ble enige oss imellom om at jeg da kunne flytte møblene og vaske hybelen. 29 februar var alt borte, og nøklene levert. Som i en muntlig avtale om at leieforholdet nå ble avsluttet, reknet jeg med at alt ordnet seg nå.

Han ville leie ut rommet 300,- dyrere, noe den nye leietakeren ikke gikk med på. Han krevde derfor at jeg skulle betale dette mellomlegget på 300,- til kontrakten min gikk ut i juli. Etter mye nekting skjønte han at han ikke kom noen vei med det, og slo derfor fra seg tanken.

Så over til depositumet. Han har i 1 mnd. sagt at dette er noe han skal få fikset. Nå har han ombestemt seg, og krever penger for husleie + strøm og vann fra dagen jeg flyttet ut til han fikk ny leietaker (1. mai). Det jeg trenger hjelp til å forstå er hvordan han kan kreve penger for utgifter jeg ikke har tatt del i, da jeg flyttet ut før 1. mars, og fikk beskjed om å levere tilbake nøklene. Hadde jeg fortsatt vært i besittelse av nøkler og tilgang til hybelen hadde dette vært enklere, men slik som det er nå finner jeg ingen logisk forklaring på dette. Om noen har tatt seg tid til å lese alt dette, hadde det betydd verden for meg dersom noen har et fornuftig svar.

Anonymous poster hash: 3165d...d19

Anonymous poster hash: 3165d...d19
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det huseier som har depositumet, eller står det på en depositumskonto i ditt navn hos banken?

Datteren på 17 har ikke lov til å kjøpe/eie bolig, eller gå inn i en juridisk bindende kontrakt, så tviler sterkt på at hun kan stå som huseier. Og det gir ikke huseier noe mer rett til å komme å gå som han vil, en privatperson kan ikke komme å gå som man vil hos andre, da anmelder man for innbrudd/forfulgelse e.l.

Anonymous poster hash: 2fb56...72d

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

erre mulig Oo

gå til politiet og snakk med de om det! før han vet ordet av det er det ikke lov å leie ut lenger på grunn av brannforskrifter. et vindu skal være 60 cm høyt for at det skal være lovlig som rømningsvei.

han har INGEN rett til å komme inn i leiligheta med mindre du gir tillatelse til det å han BANKER PÅ!! dette er jo normal folkeskikk!

politiet neste!

Skrevet

Er det huseier som har depositumet, eller står det på en depositumskonto i ditt navn hos banken?

Datteren på 17 har ikke lov til å kjøpe/eie bolig, eller gå inn i en juridisk bindende kontrakt, så tviler sterkt på at hun kan stå som huseier. Og det gir ikke huseier noe mer rett til å komme å gå som han vil, en privatperson kan ikke komme å gå som man vil hos andre, da anmelder man for innbrudd/forfulgelse e.l.

Anonymous poster hash: 2fb56...72d

Fikk beskjed fra banken om at de ikke drev depositumskontoer lengre, noe som hørtes tullete ut, så han skulle ordne det han, og det er da jeg blir usikker på om han faktisk har "ordnet" det slik som han sa. Uansett utfall vil det være penger han er skyldig meg, med mindre han kommer gjennom med husleien han mener jeg skal betale.

Stusset også på dette med datteren, da det er han som skriver under leiekontraktene. Men ble opplyst om at hun var den nåværende huseieren, og da var hun 17. Nå er hun 18, og har "flyttet" ut av utleiehybelen og står ikke oppsatt som huseier lengre. Noen tror han snylter på skatten på denne måten, så kan være derfor.

Skrevet

erre mulig Oo

gå til politiet og snakk med de om det! før han vet ordet av det er det ikke lov å leie ut lenger på grunn av brannforskrifter. et vindu skal være 60 cm høyt for at det skal være lovlig som rømningsvei.

han har INGEN rett til å komme inn i leiligheta med mindre du gir tillatelse til det å han BANKER PÅ!! dette er jo normal folkeskikk!

politiet neste!

Helt enig! :sur: Problemet er at han er ekspoliti, så han vet akkurat hvordan han skal ro seg unna og dekke over seg selv og hybelens mangler. Har planer om å gå dit for så å forklare situasjonen og eventuelt få svar på hva neste trekk burde være.

Skrevet

Om du har mulighet, hold så mye som mulig skriftlig, slik at du har dokumentasjon. Skrive ned samtalene dere har med datoer og klokkeslett, det er ikke bevis, men det gir deg en mer troverdig oversikt over hvem som sa hva når.

Å ta opp en eventuell samtale med mobilen er vel heller ikke ulovlig i denne sammenheng.

• Liker 3
Skrevet

Hvis han er ekspoliti, så vet han også veldig godt at sånne saker som regel går i leietakers favør. Tru med rettens vei, da bruker de mest råtne eplene å gi seg..

Det er lite sannysnlig at han har "ordnet" en depositumskonto, fordi disse kontoene må huseier og leietaker begge skrive under på. I tillegg står de i leietakers navn...

• Liker 3
Skrevet

Helt enig! :sur: Problemet er at han er ekspoliti, så han vet akkurat hvordan han skal ro seg unna og dekke over seg selv og hybelens mangler. Har planer om å gå dit for så å forklare situasjonen og eventuelt få svar på hva neste trekk burde være.

Det spiller ingen rolle om an er eks politi eller eks minister...Hvis han har depositum på et privat konto ( noe som er ulovlig) så har du rett ( ifølge løven) kreve hele summen utbetalt tilbake med en gang pluss veldig høye renter. kjekk dette med advokat.

• Liker 4
Skrevet

Du flyttet ut før kontrakten gikk ut, ergo må du betale husleie, strøm osv fram til ny leieboer er på plass. Man bruker strøm selv om man ikke bor der, til kjøleskap, varmekabler osv.

• 2 uker senere...
Skrevet

Du flyttet ut før kontrakten gikk ut, ergo må du betale husleie, strøm osv fram til ny leieboer er på plass. Man bruker strøm selv om man ikke bor der, til kjøleskap, varmekabler osv.

Vi ble gjennom en muntlig avtale enige om at jeg kunne flytte ut, og da var alle møblene ute på dagen, samt at nøklene ble levert :-) Dette fordi han sa han hadde funnet en annen leieboer

Skrevet

Oooooh, big mistake.

Leveregel fra nå av: sørg for å ha ALT skriftlig.

Gjest Sakone
Skrevet

Vi ble gjennom en muntlig avtale enige om at jeg kunne flytte ut, og da var alle møblene ute på dagen, samt at nøklene ble levert :-) Dette fordi han sa han hadde funnet en annen leieboer

Muntlig avtaler er riktignok like bindene som skriftlige. Problemet er bare at å bevise en muntlig avtale er vanskelig. Anbefaler deg i fremtiden å alltid få det skriftlig når det gjelder avtaler av slik sort.

AnonymBruker
Skrevet

Hoi, når man tror man har hørt alt...

Som noen andre sa: sørg for å holde alt skriftlig fra nå av. Prøv gjerne å fiske ut en bekreftelse på endel av tingene du nevner her, det kan være god hjelp.

Denne saken er i tillegg såpass stygg og aktuell for andre som leier av ham, at jeg på det sterkeste anbefaler at du kontakter Leieboerforeningen, Forbrukerrådet e.l. ang hvordan du bør gå frem videre.

Anonymous poster hash: 5f379...00f
  • Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Leieboerforeningen forholder vel seg til medlemmer?

Skriv opp et saksforløp i brevs form til huseier.

Slik:

Vedrørende opphør av mitt leieforhold fra xx.xx.xxxx til og med xx.xx.xxxx. I henhold til avtale med deg inngått xx.xx.xxxx flyttet jeg ut da du hadde funnet ny leietaker til å overta fra dato xx.xx.xxxx. Jeg ber om at depositum kr x.xxx blir overført til min konto xxxx.xx.xxxxx innen den xx.xx.xxxx da jeg ikke kan se at det finnes rettsgyldige grunner til å holde dette tilbake. Dersom beløpet, kr x.xxx ikke er mottatt på konto denne dagen vil fordringen bli overført til rettslig inndrivelse.

...

Merk at nå blir han nødt til å skriftlig svare på hvorfor han skal holde dette tilbake og de samme grunnene han nå oppgir skriftlig må han også forsvare i neste instans.

Det eneste jeg virkelig reagerer på i denne saken når det gjelder din adferd er at du har ventet så lenge med å kreve depositumet. Dette skulle du hatt frigitt den dagen du flyttet ut.

Det er forøvrig blank løgn at bankene ikke lager depositumkonto lenger - men dette er noe man må inn i banken for å gjøre og det koster et ganske høyt gebyr som husvert skal dekke.

Den dagen man leverer fra seg nøkkel får man også signert ut depositumet sitt. Hans manglende dekning for en høyere husleie vedkommer ikke deg. Hvis du hadde bodd der ut kontraktstiden hadde han måtte akseptert husleien som den var og det er ingen grunn til at den nye leieboeren ikke skal betale det samme ut kontrakten som du gjorde, hvis han velger å la ny leietaker tre inn i den samme tidsbestemte kontrakten. Hvis han derimot tegner en ny, lenger varende kontrakt med den nye leieboeren kan han ta den husleien han ønsker. Uansett vedkommer ikke dette deg da du har forpliktelser i forhold til den gjeldende tidsbestemte kontrakten og dennes leiebestemmelser.

Skrevet

erre mulig Oo

politiet neste!

Et vindu som skal være godkjent rømningsvei i henhold til TEK 10 må det i åpen stilling være minimum 50 cm bredt, 60cm høyt og høyde+bredde skal være minimum 150cm.

Er det et takvindu så må det i tilleg være maks 1meter fra golv til vindusbrett, om jeg ikke tar helt feil så er det minste topphengslede takvinduet som er godkjent rømningsvei 78x140cm

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kom det dettende inn strømregninger på tusenvis av kroner? Strømmen skal overføres til leietaker og det skal stå hvilken strømmåler som du skal lese av.

Du dret på draget med å ha alt muntlig. Nå har du lært en lekse. ALT skriftlig neste gang. Ikke vær naiv. Du visste når du flyttet ut at han var en sleip jævel så du burde krevd å få alt skriftlig.

Se på dette som en nyttig erfaring og lekse lært.

Anonymous poster hash: 8c3e1...09c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det høres ut som du har betalt strømregningene til forrige leietager eller til huseier selv. Jeg ville meldt det inn til Leieboerforeningen slik at de får registrert navnet hans, ellers ville jeg nevnt de til så mange venner og bekjente jeg kunne, slik så mange som mulig vet at huseier er som han er

Anonymous poster hash: c95db...d38
Skrevet

Leieboerforeningen forholder vel seg til medlemmer?

Skriv opp et saksforløp i brevs form til huseier.

Slik:

Vedrørende opphør av mitt leieforhold fra xx.xx.xxxx til og med xx.xx.xxxx. I henhold til avtale med deg inngått xx.xx.xxxx flyttet jeg ut da du hadde funnet ny leietaker til å overta fra dato xx.xx.xxxx. Jeg ber om at depositum kr x.xxx blir overført til min konto xxxx.xx.xxxxx innen den xx.xx.xxxx da jeg ikke kan se at det finnes rettsgyldige grunner til å holde dette tilbake. Dersom beløpet, kr x.xxx ikke er mottatt på konto denne dagen vil fordringen bli overført til rettslig inndrivelse.

...

Merk at nå blir han nødt til å skriftlig svare på hvorfor han skal holde dette tilbake og de samme grunnene han nå oppgir skriftlig må han også forsvare i neste instans.

Det eneste jeg virkelig reagerer på i denne saken når det gjelder din adferd er at du har ventet så lenge med å kreve depositumet. Dette skulle du hatt frigitt den dagen du flyttet ut.

Det er forøvrig blank løgn at bankene ikke lager depositumkonto lenger - men dette er noe man må inn i banken for å gjøre og det koster et ganske høyt gebyr som husvert skal dekke.

Den dagen man leverer fra seg nøkkel får man også signert ut depositumet sitt. Hans manglende dekning for en høyere husleie vedkommer ikke deg. Hvis du hadde bodd der ut kontraktstiden hadde han måtte akseptert husleien som den var og det er ingen grunn til at den nye leieboeren ikke skal betale det samme ut kontrakten som du gjorde, hvis han velger å la ny leietaker tre inn i den samme tidsbestemte kontrakten. Hvis han derimot tegner en ny, lenger varende kontrakt med den nye leieboeren kan han ta den husleien han ønsker. Uansett vedkommer ikke dette deg da du har forpliktelser i forhold til den gjeldende tidsbestemte kontrakten og dennes leiebestemmelser.

Krevde depositum den dagen jeg flyttet ut, problemet var at han sa han måtte vente og "ordne" det andre papirarbeidet, for så å blokkere nummeret mitt. Fikk brukt sambo sin telefon, og da ble han pissforbanna og la ut kravene sine om betaling av husleie + strøm og vann. Forklarte at jeg ikke skjønte hvordan han kunne kreve dette før jeg fikk beskjed om at han ikke ville snakke mer med meg. Har fått kontakt med borettslaget, som er sjeleglade for dette, da de allerede har flere saker på han.

Han har tidligere tapt i retten og har ikke tillatelse til å leie ut 2 av rommene, samt at han ikke hadde byggetillatelse da han bygde kjøkkenet pluss masse annet snusk han har holdt på med. Fikk beskjed om å melde fra til de den dagen regningen ankommer, blir mest trolig rettsak ut av dette.. Forhåpentligvis mister han retten til å leie ut slik at andre ikke gjør samme feilen, og om ikke, skal jeg sørge for at alle i min omgangskrets og utover kjenner navnet hans :laugh:

• Liker 1
Gjest Morteno
Skrevet

Høres ut som en jobb for forliksrådet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...