Gjest Amatørlegen Skrevet 9. juli 2013 #1 Del Skrevet 9. juli 2013 Hei, Fikk tilbake noen blodprøver fra legen, og fikk beskjed om at jeg hadde lavt jernlager. Men skjønner ikke referanseverdiene helt. Noen som kan si meg om disse er for høye eller lave? B-hemoglobin: 13,6 S-Ferritin: 18 S-jern: 22,8 S-TSH: 3,21 S-thyroxin: (T4): 71 Vet ikke helt hva som er normalt og ikke, men har som sagt fått beskjed om at jernlageret er lavt. Men har lenge mistenkt at jeg kan ha problemer med stoffskifte, og akkuratt her er det jo også noe som heter at man kan "ligge i gråsonen". Noen som har peiling på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #2 Del Skrevet 9. juli 2013 Hemoglobinen din er helt fin! Hos kvinner skal den ligge mellom 12-15 Ferritin er innen for referanseverdien men noe lav. Mener å huske at referanseverdien skal være mellom 10-170. Så kan virke som om at kroppen din ikke tar helt opp jern via kosten din! De andre husker jeg dessverre ikke referanseverdien på! Men det lureste du gjør er å ringe legekontoret, så kan de som sitter i telefonen gi deg referanseverdien! Regner med du har fått brev fra legen? Evt ville jeg spurt om fastlegen kunne ringt deg, slik at han kan forklare om du må begynne å bruke tilskudd! Uansett lykke til! Anonymous poster hash: 234f4...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marsipan Skrevet 9. juli 2013 #3 Del Skrevet 9. juli 2013 Står ikke referanseverdiene i papirene med prøvesvarene? Uansett, du finner en oversikt her: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Amatørlegen Skrevet 9. juli 2013 #4 Del Skrevet 9. juli 2013 Okey, mange takk! er sikkert det at ferrtinen er lav da som gjør utslaget:) Står referanseverdier på noen av dem. Men visste ikke helt om de var referanseverdier eller ikke, eller hva det var for noe liksom. men da er det på en måte "normalverdiene" som står bak selve verdien med "klammer" antar jeg:) uansett, mange takk:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #5 Del Skrevet 9. juli 2013 Okey, mange takk! er sikkert det at ferrtinen er lav da som gjør utslaget:) Står referanseverdier på noen av dem. Men visste ikke helt om de var referanseverdier eller ikke, eller hva det var for noe liksom. men da er det på en måte "normalverdiene" som står bak selve verdien med "klammer" antar jeg:) uansett, mange takk:) Normal for TSH er fra 0,5-4,5 ca(dette skal stå mer nøyaktig på referansearket du kan be om å få), og øvrige normal for T4 er 22-23, så 71 hørtes helt off ut. Nedre normal er på ca 8, men dette kan visstnok variere litt fra labene. Er du sikker på at det stod 71? Uansett så er det også viktig at du fikk sjekket fritt T4, ikke bare T4, samt anti- tpo(sjekker antistoffer). Ring legen igjen imorgen for å dobbeltsjekke dette med T4, og be om tilbakemelding- 71 høres helt unormalt høyt ut- men samtidig er ikke TSH høy(altså; lav TSH=høyt stoffskifte; høy T4= høyt stoffskifte. Om T4 stemmer ville jeg bedt om ultralyd av skjoldbruskkjertelen, jeg hadde en godartet svulst der som klusset med verdiene, og måtte operere bort halvparten. Dette sees kun på UL, men trenger overhodet ikke være det altså bare så du ikke uroer deg. Men jeg nevner det fordi jeg ikke visste om dette, og dermed gikk udiagnostisert i flere år fordi ingen henviste meg til UL som avdekket problemet blodprøvene ikke helt viste tydelig.Anonymous poster hash: 513d0...b54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #6 Del Skrevet 9. juli 2013 S-T4 (serum T4) på 71 er godt innenfor referanseområdet hvis det er nmol/L det er snakk om. Det er selvfølgelig ikke det samme som fritt T4, som egentlig er den som bør måles, sammen med et knippe andre prøver. Anonymous poster hash: 13523...d57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Amatørlegen Skrevet 10. juli 2013 #7 Del Skrevet 10. juli 2013 Mange takk! Ikke så lett å forstå nei, siden man skal se på både stoffer og antistoffer. Det står følgende: S-TSH: 3,21 og S-TSH rec.antist: <1,5. Så da ser det ut til at TSH er innenfor verdien, om den skal være 0,5-4,5? Er kanskje litt værre med verdien som heter S-Thyroxin (T4): 71. Derso det stemmer som du sier at denne egentlig bør ligge mellom 8-23, så er jo 71 skyhøyt! Ser at de også har målt S-Thy.antis: 11. Tolker dette som at de har målt både "fritt" T4 og antistoffer, som jeg har hørt at de også skal gjøre ved slike blodprøver:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #8 Del Skrevet 10. juli 2013 Mange takk! Ikke så lett å forstå nei, siden man skal se på både stoffer og antistoffer. Det står følgende: S-TSH: 3,21 og S-TSH rec.antist: <1,5. Så da ser det ut til at TSH er innenfor verdien, om den skal være 0,5-4,5? Er kanskje litt værre med verdien som heter S-Thyroxin (T4): 71. Derso det stemmer som du sier at denne egentlig bør ligge mellom 8-23, så er jo 71 skyhøyt! Ser at de også har målt S-Thy.antis: 11. Tolker dette som at de har målt både "fritt" T4 og antistoffer, som jeg har hørt at de også skal gjøre ved slike blodprøver:) Hm. Jeg har målt stoffskiftet og masse ulike leger over 15 år, og aldri målt etter de prøvene du har. Det du skal få målt er følgende; Fritt T4, Fritt T3, TSH og anti-tpo. Ordrett Jeg ville tatt en ny time, og bedt om å få målt disse så har du gjort det http://www.lommelegen.no/legesvar/lavt-stoffskifte-21 Det kan være små variasjoner på øvre normalgrense, og da opplyser de om dette på laben de tar analyserer prøvene på. Noen opplyser eks T4 på 20, mens jeg har tatt på laber som oppgir 22. Hvorfor det er slik vet jeg dessverre ikke En annen viktig ting er at det også er opplevd form som er viktig; om du er i grenseland eller litt lav/høy, så kan det hende at du vil ha virkning av medisiner selv om det teoretisk sett ikke er nødvendig. Men om du ikke merker symptomer, er ikke dette noe å tenke på. Noen har også normale prøver bortsett fra den ene verdien - eller - anti-tpo, og da må man undersøke litt videre. Så; be om nye prøver Anonymous poster hash: 513d0...b54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #9 Del Skrevet 10. juli 2013 glemte flere linker: http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/fritt-t3/ http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/fritt-t4/ http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/tsh/ http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/anti-tpo/ Som du ser har Furst bittelitt andre verdier enn hva som opplyses om på lommelegen, men altså; du følger med på arket du du har fått fra laben(det ber du om utskrift av fra legen så du kan titte på det selv). Det viktigste for de fleste er TSH, T4(og sammenhengen mellom dem), samt anti-tpo. Anonymous poster hash: 513d0...b54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå