Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg og samboeren min har søkt om boliglån på 3,9 millioner med min mor som kausjonist med pant i eiendommen hennes som sikkerhet for lånet. Vi tjener totalt 900.000. Noen som har fått boliglån med lignende kriterier? Er det sannsynlig at vi kan få et så stort boliglån? Takker for tilbakemelding 😊

Anonymous poster hash: b27d3...c9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere ligger i grenselandet. Er dere uten barn og bil, regner jeg med at dere får det.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ett barn å en bil. Så da tipper vi nok over på avslag... Men takk for svar 😊

Skrevet

Hvordan skal dere greie å betale rundt 20 000 eller mer i lån og avdrag i mnd?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huset har utleiedel som vil hjelpe godt på de månedlige avdragene.

• Liker 1
Skrevet

Med barn og bil - nei. Med barn, bil og utleiedel er dere i grenselandet igjen. Har dere vært i banken og snakket med en rådgiver eller bare søkt? Har dere noe i egenkapital?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kun 100 tusen i egenkapital, derfor har vi kausjonist for å kunne ta pant i eiendom for det vi mangler i egenkapital, har skjønt det slik at banker godtar dette ved manglende egenkapital på 15 %. Tomten på huset er så stor at det er mulig å seksjonere ut minst to tomter til, håper banken ser på det i vurderingen. Har ikke vært i bank, men søkt over nett.

AnonymBruker
Skrevet

Huset har utleiedel som vil hjelpe godt på de månedlige avdragene.

Vi fikk beskjed om at vi kunne få 100 000kr ekstra i lån for hver tusenlapp vi fikk i månedsleie på en utleieleilighet.

Med utgangspunkt i 900 000kr i årsinntekt kunne vi få 5 mill i lån uten utleie (med sikkerhet i en annen bolig) og som jeg skrev over kunne vi plusse på 100 000kr for hver tusenlapp vi ville få i utleieinntekt.

Bankmannen våres er av den greie sorten da :)

Anonymous poster hash: f334e...134

AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes jo lovende ut! 😊 Virker som det variert litt hvordan bankene vurderer hva de kan gi i lån osv.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvilken bank dere har? Så dere ville fått 5 millioner med 900.000 i inntekt og det er før det er tatt hensyn til utleie? Skulle vært meg som fikk det tilbudet. Har dere forresten barn, bil og egenkapital?

Skrevet

Stemmer det med egenkapital og kausjonist. Men anbefaler dere å avtale veiledning i banken deres sammen med kausjonisten, det blir litt mindre svart på hvitt da. Da får dere et anslag med en gang og evt vite hva som skal til for å få lån på så mye som dere ønsker :)

AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes jo lovende ut! Virker som det variert litt hvordan bankene vurderer hva de kan gi i lån osv.

Ja det kan være store forskjeller fra bank til bank. Den gang jeg skulle kjøpe bolig aleine fikk jeg tilbud om max 100 000 kr fra en bank, mere kunne de ikke gi meg. Dagen etter fikk jeg 600 000kr fra en annen bank :)

Da hadde jeg litt egenkapital, så fikk kjøpt meg en helt ok boretslagleilighet :)

Gjest Skogkar
Skrevet

Galskap å låne så mye penger..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvilken bank dere har? Så dere ville fått 5 millioner med 900.000 i inntekt og det er før det er tatt hensyn til utleie? Skulle vært meg som fikk det tilbudet. Har dere forresten barn, bil og egenkapital?

Sparebanken Vest.

utdrag fra tilbudet vi fikk

Med utgangspunkt i at dere har en inntekt rundt kr. 900.000,- (som selvsagt må dokumenteres), kan vi komme med følgende forslag:

Boliglån kr. 5.000.000,- i tillegg til egenkapital ved bolig uten leieinntekt. Mao lån pluss egenkapital blir kjøpesum uten leieinntekt.

Dersom det er leieinntekt kan dere legge til kr. 100.000,- i kjøpesum pr. 1.000-lapp i leieintekt.

Eksempel:

Kjøpesum lik kr. 5.000.000,- (boliglån) + kr. 500.000,- (egenkapital) + kr 800.000,- (leieinntekt kr. 8.000,- pr. mnd) = 6.300.000,-

Har et barn og en nyere bil.

AnonymBruker
Skrevet

AB over igjen her

Men ja vi hadde jo litt egenkapital da, som sannsynligvis har en del å si.

Men jeg tror alikevel ikke det skal være noe problem for dere å få 3,9mill om boligen har utleiemulighet.

AnonymBruker
Skrevet

Takk AB for svar 😊 ja, da ser det jo lovende ut! Ser dere har noe mer egenkapital enn vi har, har dere kausjonist itillegg?

AnonymBruker
Skrevet

Takk AB for svar ja, da ser det jo lovende ut! Ser dere har noe mer egenkapital enn vi har, har dere kausjonist itillegg?

Ingen kausjonist nei :)

Skrevet

Galskap å låne så mye penger..

Alle her inne har vel nå gjentatte ganger fått med seg hvor mye du er i mot lån, men de som tjener mest på investeringer er de som er villig til å ta noe risiko.

Vi har fått med deg at du ikke er det, men seriøst la andre få lov til å gjøre som de vil. De fleste er ikke helt dumme i huet når de tar opp lån.

• Liker 2
Gjest Skogkar
Skrevet

Alle her inne har vel nå gjentatte ganger fått med seg hvor mye du er i mot lån, men de som tjener mest på investeringer er de som er villig til å ta noe risiko.

Vi har fått med deg at du ikke er det, men seriøst la andre få lov til å gjøre som de vil. De fleste er ikke helt dumme i huet når de tar opp lån.

Investering å ta på seg maksimalt med gjeld? Jøss..den må du forklare for meg.

Det kan være en investering å komme seg inn på boligmarkedet, ja. Den investeringen har jeg gjort selv. Men det er også en investering å ikke ha så mye lån og gjeld at du betaler det dobbelte i løpet av 20 år som du ville gjort uten lån. Tar du opp 2 mill i lån, så har du betalt ned 3,5 mill når du er ferdig. Med mindre du venter en videre sinnsyk prisoppgang på boliger, og at boligprisen skal opp ytterligere 80-100% de neste 15-20 årene, så er det en dårlig investering å ta opp så mye gjeld.

Boligprisene skal helt sikkert ikke opp så mye mer, så det kan være en like god investering nå og leie billig og spare mye, og heller hoppe inn i markedet når det er litt mer kjøpers marked. Eller man kan kjøpe seg noe mindre, betale ned mye, og heller ta opp litt mer lån og kjøpe seg noe større i et kjøpers marked.

Gjest Skogkar
Skrevet

Vi fikk beskjed om at vi kunne få 100 000kr ekstra i lån for hver tusenlapp vi fikk i månedsleie på en utleieleilighet.

Med utgangspunkt i 900 000kr i årsinntekt kunne vi få 5 mill i lån uten utleie (med sikkerhet i en annen bolig) og som jeg skrev over kunne vi plusse på 100 000kr for hver tusenlapp vi ville få i utleieinntekt.

Bankmannen våres er av den greie sorten da :)

Ja han er kjempegrei ikke sant! Han lar dere ta opp så mye lån som dere nesten ikke klarer å betale!

Du må huske på at banken, uavehengig av hvor "greie" de er, ønsker å tjene penger på dere. De vil helst at dere skal bruke alle pengene dere har på bolig, men de skjønner at dere er nødt til å bruke litt på andre ting heller. Men jo mindre andre ting dere har råd til, og jo mer dere må betale på bolig, jo bedre for banken. At du tror bankmannen er "snill" sier jo sitt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...