AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #1 Skrevet 9. juli 2013 Et veldig banalt spørsmål, men jeg lurer: vasker dere treningstøyet etter hver økt? Jeg skjønner at man bør gjøre det, men det genererer jo ekstremt mye klesvask og sliter på klærne. Vil det hjelpe om jeg skyller det i varmt vann etter bruk, og så vasker det etter hver 2.-3. gang? Finnes det et eget vaskemiddel eller noe som kan gjøre slitasjen mindre, eller et vaskeprogram? Anonymous poster hash: 96f0d...96a
Hamburger1 Skrevet 9. juli 2013 #2 Skrevet 9. juli 2013 Jeg vasker treningsklærne mine på 40 grader. Det kommer veldig ann på økten, når jeg løper svetter jeg mer og vasker gjerne klærne etterpå, men det er ikke nødvendig så lenge de ikke lukter. Men hvis klærne lukter vond svette ville jeg ha vasket dem på 60 grader og gjerne litt oftere. Til oppsumering vil jeg anbefale å vaske de annen hver gang (mindre hvis mulig), slik at de ikke blir utsatt for så stor slitasje og holder noen år lengre. Det kommer helt ann på kroppslukten din.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #3 Skrevet 9. juli 2013 Jeg vasker hver 2,3 gang. Men jeg trener ute, så om jeg skulle lukte sjenerer det ingen. Vask på 30 grader med eddik som skyllmiddel er effektivt nok som vaskemetode. Anonymous poster hash: c44b6...e08
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #4 Skrevet 9. juli 2013 Heng de til lufting, det hjelper mye, og du slipper å vaske så ofte. Anonymous poster hash: a4f3e...e45
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #5 Skrevet 9. juli 2013 Takk for svar. Jeg trener stort sett alene selv, men inne. Vi har treningsrom i blokka jeg bor i, men jeg møter sjelden noen andre der. Men det kan jo skje, og da er det kjedelig å stinke. Tror jeg skal prøve å lufte og eddik-tipset. Hvor mye eddik doserer dere? Anonymous poster hash: 96f0d...96a
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #6 Skrevet 9. juli 2013 Henger de til tørk/lufting. Vasker overdeler etter 2 gangers bruk, tightser etter 2-3 ganger. Anonymous poster hash: d3f7a...a68
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #7 Skrevet 9. juli 2013 Jeg bruker ca 1 ss 35%. Anonymous poster hash: c44b6...e08
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. juli 2013 #8 Skrevet 9. juli 2013 Skyller alltid etter hver økt med lunka vann og litt eddik. Og så vasker jeg det etter 2-3 gangers bruk. Da vasker jeg på 30 grader i maskin med litt såpepulver og en dæsj eddik istedet for skyllemiddel. Jeg svetter som fy når jeg trener.
Pearl2.0 Skrevet 9. juli 2013 #9 Skrevet 9. juli 2013 Jeg svetter alltid mye når jeg trener (løper) så er avhengig av å vaske dem etter hver gang. Ikke snakk om at de kan brukes flere ganger. 40 grader om OMO Color. Opplever sjelden at de blir særlig slitt av vasken, heller bruk og vask over tid. Har mange av de samme treningsklærne jeg brukte for flere år siden, og jeg trener hver dag.
Eyra Skrevet 9. juli 2013 #10 Skrevet 9. juli 2013 Jeg vasker etter hver økt, men leste et sted at det heller anbefales å bruke det et par-tre ganger før vask og heller skylle av imellom treningene.
Pearl2.0 Skrevet 9. juli 2013 #11 Skrevet 9. juli 2013 Jeg vasker etter hver økt, men leste et sted at det heller anbefales å bruke det et par-tre ganger før vask og heller skylle av imellom treningene. Jeg også, men synes ikke det lukter særlig godt av dem da
Eyra Skrevet 9. juli 2013 #12 Skrevet 9. juli 2013 Jeg også, men synes ikke det lukter særlig godt av dem da Da vasker du bare etter hver trening evt vasker for hånd med litt såpe/vaskepulver 2-3 ganger.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. juli 2013 #13 Skrevet 9. juli 2013 Jeg har ingen mulighet til å vaske etter hver gang - da måtte jeg hatt avdindige mengder med trenjngstøy. Så jeg henger det opp til lufting. Nå trener jeg ute alene så eventuell lukt er det bare meg som blir plaget av.
Gjest Bond Skrevet 9. juli 2013 #14 Skrevet 9. juli 2013 Vasker hver gang, men veksler litt hvordan. Stort sett kjører jeg 15-20minutters kortprogramm på 30-40 grader, om jeg vasker rett etter trening (mr Bond trener ca samtidig så ikke kun meg alene). Og ca annenhver uke tar jeg en runde der jeg samler opp alt og kjører de på 60 for å vaske skikkelig. Har nok av treningstøy for å klare meg gjennom en uke uansett.. Kunne ikke tenke meg å ikke vaske etter hver gang, det er ekstremt ekkelt med brukt treningstøy synes jeg, men så blir jeg også bra svett mens jeg trener kunne sikkert også bare skylle (det har jeg gjort mens jeg reiser), men det er minimum.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #15 Skrevet 9. juli 2013 mine treningsklær er nesten alltid helt gjennomvåte av svette, så de vaskes hver gang. Trener i tskjorter og som jeg har fått igjennom stevner eller utrangerte andre tskjorter og billige shorts/tights fra ebay, så de vaskes hardt uten dårlig samvittiget. treningstøy står for 80% av klesvaska mi- -mann 28 Anonymous poster hash: 6bdf1...f34
Gjest Guilty Skrevet 9. juli 2013 #16 Skrevet 9. juli 2013 Jeg vasker det etter hver gang. Føler det er så ekkelt om jeg ikke gjør det. Så får det heller bare slite litt ekstra
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #17 Skrevet 10. juli 2013 Ville ikke brukt eddik, det sliter noe voldsomt på klær (særlig strikk og sømmer). Anonymous poster hash: 349cf...5f4
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. juli 2013 #18 Skrevet 10. juli 2013 Ville ikke brukt eddik, det sliter noe voldsomt på klær (særlig strikk og sømmer).Anonymous poster hash: 349cf...5f4 Man bruker eddik fordi det ikke sliter på elastikken. Skyllemiddel sliter på strikken derimot. 4
Kladd Skrevet 10. juli 2013 #19 Skrevet 10. juli 2013 Her varierer det litt, avhenger av hvor mye rent treningstøy som er igjen, og hvor mye klær som er i skittentøysdunken. Kan godt bruke samme tights 2-3 ganger, men topper skifter jeg som regel etter en økt. Løpejakka bruker jeg lenge før jeg vasker den, men den brukes jo bare ute i friskt vær uansett. Vasker på 30 eller 40 grader med flytende vaskemiddel. Om de begynner å lukte surt, lar jeg de ligge litt i eddikvann før jeg slenger det i maskina. (Det er visst forresten veldig viktig å bruke flytende vaskemiddel på tekniske stoffer (Dri-Fit og sånn). Vaskepulver tetter igjen stoffet og gjør at det lukter fortere og mister evnen til å transportere svette.)
Sheltay Retrac Skrevet 10. juli 2013 #20 Skrevet 10. juli 2013 Jeg vasker alt etter hver trening, takler ikke å ta på meg svett tøy som har tørket! Jeg har mye treningstøy og kjører en full maskin en gang i uka. Synes ikke det sliter noe på tøyet, treningstøyet mitt ser forsatt helt nytt ut et år etter at jeg begynte å trene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå