Gå til innhold

chihuahua?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min har veldig lyst på chihuahua, hun er nok litt over middels opptatt av mote og slikt noe, så hun har nok blitt litt inspirert av alle med veskehunder.

Vi har lenge snakket om å få hund, da jeg ønsker å drive med agility (har 2 gode venner som driver med dette, og har fått prøvd det selv et par ganger) og hun ønsker noen å ta med på joggeturer.

Jeg har hatt hund før (Malinois), som ble brukt til lydighet og var noen ganger med som vekterhund. Han døde dessverre for 3 år siden etter sykdom :(

Jeg er litt skeptisk til chihuahua fordi de få jeg har møtt har vært "uoppdragne skithunder", og har hørt mye om helseproblemer.

At en liten hund kan bli like godt trent som en stor er jeg ikke i tvil om, men finnes det seriøse oppdrettere som fokuserer på helse og gemytt? Har sett litt rundt på nett og virker ikke slik så langt =/ Setter pris på alle tips og hører gjerne fra folk med erfaring på denne rasen!

Anonymous poster hash: a4061...438
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finne veldig mange seriøse oppdrettere som fokuserer på både helse og gemytt ja :) Men ja, det finnes nok enda flere som ikke fokuserer på noe som helst annet enn penger også. Så man må være nøye med hvem man kjøper fra, ellers er det fort gjort å ende opp med en med dårlig gemytt, dårlig helse og som heller ikke ligner en chihuahua.

Jeg har selv hatt chihuahua i over 10 år. Drev tidligere aktivt med ustilling og har hatt noen kull selv. Kjenner evt kjenner til de fleste seriøse oppdrettere både her i norge og i resten av europa.

Det sbsolutt aller beste du kan gjøre for å finne en seriøs oppdretter er å dra på en utstilling å snakke personlig med oppdretterne der. Da får du jo også se noen av hundene dems, og får kanskje også et bilde av hvilket gemytt hundene dems har.

Jeg vet om flere med chihuahua som driver med agility, og jeg drev selv å jogget med mine før.

INGEN av mine er hverken agresive eller gneldrete, bjeffer veldig sjeldent. Folk blir ofte veldig overasket når de treffer på mine, enten på tur eller her hjemme og sier sjokkert - åj, så glade og vennlige de er da, og så bjeffer de jo ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, tusen takk for svar!

Skal være med på valpekurs om noen uker å hilse på 2 chihuahua som er der, så det blir veldig spennende. Utstilling var også en god ide, men da er jeg også redd for å komme i kontakt med folk som ikke er seriøse, har jo vært en del dokumentarer og skriving om dårlig oppdrett og problemer enkelte rasehunder får (tror det var mest schaefer og cavalier det var snakk om men mener å huske noen sa at øynene til chihuahua kan komme ut av øyehulen??)

Hva slags sykdommer bør oppdrettere ha testet for? Med min forrige rase var det hd/ad røngten samt øyelysing mener jeg å huske.

Du vet kanskje av noen seriøse oppdrettere i Midt norge eller rundt oslo som har hjemmeside? (aner ikke om det er lov å legge ut her men hvis ikke sender jeg deg en pm om det går greit :) )

Er vel mest skeptisk fordi de er så små og ser litt "skjøre" ut, men det er jammen god fart i dem på agilitybanen også - men det kan være unntaket heller en regelen. Er det kanskje veldig stor slitasje for dem å hoppe så høyt? De andre hundene i denne klassen er jo gjerne litt større.

Anonymous poster hash: a4061...438
AnonymBruker
Skrevet

Det er futt i dem men det blir mye slitasje for dem å gå i mye trapper og f.eks på fjellet.

Anonymous poster hash: 4a4f3...fc9
Skrevet

Chihuahua er en rase som er/skal være ganske sundt bygget. Den er hverken veldig kort i snuten som feks mops, ikke lang i ryggen som kan føre til ryggproblemer, den har ikke overdreven mye pels eller rynker, ikke ekstreme bakbeinsvinkler som feks en del schafere (sikkert ikke stavet riktig) Så rasen har relativt få problemer ( så lenge vi ikke snakker om disse imorterte "rottene" fra div østeuropeiske land)

Så chihuahuaer som gjør det bra på utstilling er stortsett sunne og friske. Dette gjelder nødvendigvis ikke ellers i europa. For noen år siden var det i europa populært med overdrevne skaller, store øyner og korte snuter, disse hundene gjorde det også bra på utstilling rundtom i Europa. Her i norge har derimot dommerne foretrukket sunnhet fremfor disse ekstreme hodene.

Den vanligste sykdomen hos Chihuahua er Patela Luksasjon (at kneleddet kan hoppe ut av posisjon). Det er ikke sånn kjempe utbredt, men litt. Man vet ikke helt sikkert arvegangen på dette, så selv om foreldrene ikke har dette, kan avkomet alikevel ende opp med det.

Seriøse oppdrettere sjekker uansett avlsdyrene for PL (patela luksasjon) og øyelyser for å utelukke arvelige øyelidelser. De stiller også ut hundene for å fylle norsk chihuahua klubs avlsretningslinjer.

De bør ikke hoppe så veldig høyt nei, men de tåler mer enn folk tror :)

Jeg kjenner og vet om veldig mange oppdrettere i både midt norge og oslo, så send meg en pm så skal jeg se om jeg klarer å få til en liste til deg :)

Skrevet

Det er futt i dem men det blir mye slitasje for dem å gå i mye trapper og f.eks på fjellet.

Anonymous poster hash: 4a4f3...fc9

Slitasje av å gå i trapper og på fjellet ? Er det noe du vet eller noe du tror ? Jeg har i alle fall aldri hørt om det i løpet av mine 10 år i chihuahuaverden, heller motsatt faktisk. Hunder med mild grad av PL drar fordel av fjellturer og turer i ulendt terreng, og har unngått operasjon nettopp pga treningen.

Skrevet

Har Chihuahua selv, og annet enn et par tilfeller av luftrørskollaps har den ikke hatt noen helseproblemer (hvis du ser bort i fra at den har måttet fjerne tannstein en gang). Etter som jeg har forstått har flere av de aller minste rasene problemer med luftrørskollaps, så jeg det kan være lurt å undersøke litt rundt. Hør med noen som har chihuahua og les litt artikler på nettet.

Syns det er bra dere vil være aktive med hunden, og ikke la størrelsen være noen hindring. Chihuahuaen tåler mer enn du tror. Min hund har ingen problemer med å gå 1 mil i strekk, enten det er på asfalt eller om det er i skogen/fjellet. Har ikke prøvd agility med min enda, men har veldig lyst, og kommer til å gå på kurs i løpet av høsten. Virker som en spennede sport, og tror ikke chihuahuaen skulle ha noen hindringer der, selv om de er små.

At du har møtt uoppdragne skithunder har vel mest med eier å gjøre, å ikke rase. Men chihuahuaen er jo en vakthund, så de har nok litt lavere bjeffeterskel enn andre hunder. Dette går det jo fint an å trene på. Selv sliter min hund litt med passeringsproblemer med andre hunder, nettopp fordi jeg har vært for dårlig til å trene på det. Han har ingen problemer med å være sammen med andre hunder, men han har møtt de fleste han "kjenner" mens begge hundene var løse. I bånd blir han litt mer fanget og usikker og kan bjeffe, men er ikke noe aggressiv mot andre hunder, og vil helst hilse på alle, selv om han bjeffer. Har vært litt i hundeparken her jeg bor, og der har han lekt med hunder i alle størrelser, til og med en irsk ulvehund.

Ellers vil jeg legge til at chihuahuaen er en fantastisk rase som det er lett å forelske seg i, men det finner du nok fort nok ut :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis derer ser etter en veldig søt liten hund med høyt aktivitetsnivå så kan du jo ta en kikk på Russisk Toy Terrier. Veier 2-3 kg. Langbeinte og elegante. Du kan gå lange turer og ellers bruke de til alt man har en hund til, så lenge det ikke er snakk om trekk og kløv og sånt.

Vet at enkelte bruker de til agility. De er lettlærte. Mye vakthund i liten kropp, så det må trenes en del i forhold til bjeffing. Finnes både korthåret og langhåret.

Tror det viktigste med små hunder er å huske at det er en hund, ikke et tilbehør til jakke eller veske.

De har egne meninger og trenger faste rammer. Terriere er stae, og om den først finner seg en uvane, så sitter den godt.

Anonymous poster hash: d1fd0...924
Skrevet

Hva med evt papilon også? Er jo enda en "veskehund" men godt brukt i agility!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...