AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #1 Skrevet 9. juli 2013 Jeg har leid en leilighet fra en venn helt til nå i oslo, nå skal min venn flytte tilbake i leiligheten, og jeg skal flytte cirka 2km unna. Jeg sendte melding der jeg spurte vennen min om han kunne hjelpe meg å kjøre flyttelasset, siden han har bil og skal flytte tilbake i leilighteten selv, så trenger han ikke en gang å kjøre til meg for å hente lasset, han skal være der likevel.Denne vennen har alltid vært grådig, har helt grei økonomi, men jeg forventet ikke svarte, han svarte at han kjørte meg bare om han fikk penger for drivstoff for å gjøre det:O og dette er på alvor. det er ikke det at jeg ikke har råd til å betale det, men prinsippet å spørre om drivstoff for cirka 4km gjør meg jævla irritert, vi er jo gode venner og trodde at venner kunne gjøre slike tjenester til hverandre en gang i blant. Jeg har dessuten aldri spurt om noen store tjenester fra denne vennen, jeg er ofte spandabel selv på denne vennen, i motsetning til hva vennen min er mot meg. Jeg har heller lyst å gå med lasset mitt, eske for eske, enn å betale 7kr til denne vennen. Hva synes dere?Anonymous poster hash: 9cc3b...545 1
Adhara Skrevet 9. juli 2013 #2 Skrevet 9. juli 2013 Betal nå de pengene og få flyttet lasset ditt du Man kan ikke forvente at folk skal stille opp gratis hele tida. Kanskje denne vennen har dårligere råd enn du tror, kan ikke fatte og forstå at du skal ha fullt innblikk i økonomien hans. 6
super-s Skrevet 9. juli 2013 #3 Skrevet 9. juli 2013 Jeg hadde tilbydd denne vennen 50-100kr for å hjelpe meg å kjøre et flyttelass, jeg. 4
Singha Skrevet 9. juli 2013 #4 Skrevet 9. juli 2013 Hadde nok spandert middag eller noe selv. Men da hadde jeg regnet med at han hjalp og bar de tyngste tinga og. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #5 Skrevet 9. juli 2013 Jeg ville vurdert vennskapet. En sånn tjeneste betales med en runde med øl og pizza når lasset er på plass. Av praktiske hensyn kan det sikkert være greit å betale ham de 7 kr og få det hele overstått, men jeg selv hadde nok dumpet ham som venn etterpå. Anonymous poster hash: 2fa99...0c2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #6 Skrevet 9. juli 2013 Jeg har heller lyst å gå med lasset mitt, eske for eske, enn å betale 7kr til denne vennen. Hva synes dere?Anonymous poster hash: 9cc3b...545 At du er gjerrig. Anonymous poster hash: 10e13...251 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #7 Skrevet 9. juli 2013 Jeg hadde tilbydd denne vennen 50-100kr for å hjelpe meg å kjøre et flyttelass, jeg. jeg hadde tenkt å kjøpe noe til vennen, som takk for hjelpen. Men det er noe helt annet å spørre om 7kr for "arbeidet". Denne vennen har dessuten aldri spandert noe ellers. Og her snakker vi noen få kroner, jeg vet at vennen har råd til dette. TsAnonymous poster hash: 9cc3b...545 1
Euphemia Skrevet 9. juli 2013 #8 Skrevet 9. juli 2013 Inviter på en øl etter flyttinga da vel? Og gi ham en femtilapp eller noe hvis du merker at han fortsatt forventer å få betalt. Ugh, penger er så bleh!
MissEi Skrevet 9. juli 2013 #9 Skrevet 9. juli 2013 Betal han 100 kr, ofte blir de som har bil " brukt" uten å få noe tilbake 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #10 Skrevet 9. juli 2013 Jeg har dessuten ikke en gang spurt om han kan bære noe av lasset, bare å kjøre, som går på under 5min. TsAnonymous poster hash: 9cc3b...545
Singha Skrevet 9. juli 2013 #11 Skrevet 9. juli 2013 Jeg må absolutt si meg enig i Alexxandraa her. Det å eie bil er dyrt og jeg opplever selv at det blir tatt som en selvfølge at jeg stiller med bil/kjører uten at andre virker å ha forståelse for hvor store utgifter det til en hver tid er snakk om. Jeg har og i et par tilfeller blitt beskyldt for å ikke være spandabel/være freeloader i visse sammenhenger selv om jeg alltid stiller med bil, full tank og kjører hvor enn det skal være. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #12 Skrevet 9. juli 2013 Betal nå de pengene og få flyttet lasset ditt du Man kan ikke forvente at folk skal stille opp gratis hele tida. Kanskje denne vennen har dårligere råd enn du tror, kan ikke fatte og forstå at du skal ha fullt innblikk i økonomien hans. Jeg har i løpet av flere år ALDRI spurt vennen min om å få låne bilen til noe, eller noen andre tjenester som tar tid. TsAnonymous poster hash: 9cc3b...545
Singha Skrevet 9. juli 2013 #13 Skrevet 9. juli 2013 Jeg har dessuten ikke en gang spurt om han kan bære noe av lasset, bare å kjøre, som går på under 5min. TsAnonymous poster hash: 9cc3b...545 Dump han som venn da. Dere har tydeligvis ikke samme oppfattelse om økonomi i sosial omgang, og om det er et problem for deg er det den enkleste løsningen. Alternativet er å holde kjeft og betale 7kr (som er latterlig billig for en liten kjøretur selv om det bare er noen få kilometer), og heller slutte å spandere på han.
Adhara Skrevet 9. juli 2013 #14 Skrevet 9. juli 2013 Jeg har i løpet av flere år ALDRI spurt vennen min om å få låne bilen til noe, eller noen andre tjenester som tar tid. TsAnonymous poster hash: 9cc3b...545 Hva er egentlig problemet da da? Har du virkelig så vanskelig for å hoste opp en 50-lapp? Er jo du som høres gjerrig ut. 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #15 Skrevet 9. juli 2013 Hva er egentlig problemet da da? Har du virkelig så vanskelig for å hoste opp en 50-lapp? Er jo du som høres gjerrig ut. Det handler om prinsippet! Jeg har selvfølgelig råd å betale, men når jeg gjør det vil jeg gjøre det sommer takk for hjelpen. Jeg kan selvfølgelig gi 7 kr, eller spandere lunch på vedkommende (som jeg sa at jeg hadde tenkt) men dette er typen person som selv har sagt at han ikke tar med noe godt på plasser det er andre folk, i frykt for å måtte spandere på andre. Kunne han ikke ha gjort det fordi jeg er en venn? TsAnonymous poster hash: 9cc3b...545 1
Purple Diamond Skrevet 9. juli 2013 #16 Skrevet 9. juli 2013 Hva er egentlig problemet da da? Har du virkelig så vanskelig for å hoste opp en 50-lapp? Er jo du som høres gjerrig ut. Hun er jo aldeles ikke gjerrig. Det er jo prinsippet - å kjøre flyttelass 4km hadde jeg gjort gratis. Det hadde blitt for dumt å tatt betalt for det. Det hadde vært noe annet om det var snakk om en lengre tur. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #17 Skrevet 9. juli 2013 Det handler om prinsippet! Jeg har selvfølgelig råd å betale, men når jeg gjør det vil jeg gjøre det sommer takk for hjelpen. Jeg kan selvfølgelig gi 7 kr, eller spandere lunch på vedkommende (som jeg sa at jeg hadde tenkt) men dette er typen person som selv har sagt at han ikke tar med noe godt på plasser det er andre folk, i frykt for å måtte spandere på andre. Kunne han ikke ha gjort det fordi jeg er en venn? TsAnonymous poster hash: 9cc3b...545 Herregud, betal ham, ikke sitt på kg og klag. Anonymous poster hash: 10e13...251 1
Adhara Skrevet 9. juli 2013 #18 Skrevet 9. juli 2013 Det handler om prinsippet! Jeg har selvfølgelig råd å betale, men når jeg gjør det vil jeg gjøre det sommer takk for hjelpen. Jeg kan selvfølgelig gi 7 kr, eller spandere lunch på vedkommende (som jeg sa at jeg hadde tenkt) men dette er typen person som selv har sagt at han ikke tar med noe godt på plasser det er andre folk, i frykt for å måtte spandere på andre. Kunne han ikke ha gjort det fordi jeg er en venn? TsAnonymous poster hash: 9cc3b...545 Du har jo valget da, flytt med bussen, eller betal bensin. Men du høres fryktelig slitsom ut..
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #19 Skrevet 9. juli 2013 Gang 4 km (eller 8 km for tur/retur) med statens satser. Tror det er 3,65 pr km. Så betaler du på øret det som regnestykket utgjør. Neste gang han ber deg om en tjeneste tar du igjen med samme mynt.
guttemann Skrevet 9. juli 2013 #20 Skrevet 9. juli 2013 Hørtes ut som en kjip kompis. Og de som innbiller seg at du er kjip fordi du (med rette) ynes kompisen din er kjip virkelig må være kjipe. Det hadde aldri slåt med å be om bensinpenger for fire kilometer, det er jo fulstendig åndssvakt. Da hadde jeg heller sagt at jeg kan hjelpe til med eskene, og så skylder du meg øl og pizza. Da hadde jeg jo fått langt mer ut av det også, enn de åtte kronene han bruker i bensin. Unntaket er selvfølgelig om du stadig hadde spurt om å bli kjørt hit og dit eller at han stadig kjører til hytter og på turer o.l. uten at folk spytter i til bensin m.m., men det sier du jo at ikke er tilfelle. Kanskje var han i dårlig humør, men han høres ut som en smålig fyr. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå