AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #1 Skrevet 9. juli 2013 Hei Mulig dette blir litt langt og rotete, men må bare få ut litt frustrasjon! Har en veninne som skal gifte seg om et par mnd. Vi tilsammen 6 stk som skal være brudepiker. Før vi kjøpte kjole så var det mye frem og tilbake før det ble bestemt hvilken. (Jeg kom inn som brudepike litt senere enn de andre). Saken er at bruden/brudgommen ikke ville legge ut for kjolene. Vi måtte bestille kjole etter mål pga ingen returrett. Tror kjolen kom på 14-1500 kr inklusiv toll. Saken er at kjolen ikke passer til meg eller de andre. Så den må sys inn. Pris for å sy inn samt legge opp kjolen er ca 700 kr. Vi har sport bruden om de vil legge ut for ca 200 kr til hver av oss slik at det blir litt billigere, men de nekter og sier de ikke har penger til det. ( Verdt å nevne at kjolen ikke er fin verken fargen lakserosa eller fasongen. Bruden selv har valgt den og jeg kommer ALDRI) til å gå med kjolen igjen..... Brud/brudgom har planlagt et bryllup langt over deres budsjett som også får meg til å tenke på hvilke prioriteringer de har. (tror bruden bestemmer mest) Jeg hadde aldri forlangt at mine brudepiker skulle betale kjolen selv, med mindre de fekk velge kjole selv. Syns hele greia bare har blitt fælt og jeg/ pluss en veninne føler vi bare gjør alt for å blidgjøre bruden. Det er jo tross alt hennes dag og hun mener at vi BURDE legge ut for dette siden vi tross alt var så heldige å bli valgt som brudepiker... Noen som har tips og råd? Anonymous poster hash: a6a4f...1bd
panic-attack Skrevet 9. juli 2013 #2 Skrevet 9. juli 2013 ser ut som du har med en bridezilla å gjøre ja.! vet ikke hva du bør gjøre, men jeg tror kanskje jeg hadde sakt at hvis ikke de kunne dekke litt av utgiftene som de på tvinger dere så sløyfer du å være brudepike å finner deg en kjole du liker å trives i som vanlig gjest!
MissEi Skrevet 9. juli 2013 #3 Skrevet 9. juli 2013 Huff, glad jeg sa te mine at de kunne finne kjoler selv. Trenger ikke være like, samme osv ... Tror jeg ville spurt om å være "vanlig" gjest ? 2
fruBeist Skrevet 9. juli 2013 #4 Skrevet 9. juli 2013 Når brudens bestemmer antrekket, så burde hun også betale. 11
Prille Skrevet 9. juli 2013 #5 Skrevet 9. juli 2013 Snakk med de andre brudepikene og reduser prisen på utdrikningslaget, og gi en billigere gave. Å pålegge brudepiker å bruke 2.200 kr på kjoler er bare drøyt, men når "skaden" først har skjedd får man bare gjøre det beste ut av det. Håper bruden er klar over hva dere har brukt og at dere ikke liker kjolene noe særlig, sånn at hun demper bridezilla-tendensene og er litt snillere mot dere resten av tiden. 1
Pinkee Skrevet 9. juli 2013 #6 Skrevet 9. juli 2013 Dropp gave, hvis du må bruke over 2000 på en kjole du ikke liker! Synes helt ærlig at hvis bruden skal bestemme, så skal hun også betale. Hadde vært noe helt annet hvis kriteriet kun var "ikke rød, svart eller hvit kjole" 5
Gjest Skrevet 9. juli 2013 #7 Skrevet 9. juli 2013 Jeg hadde ikke giddet å bruke den kjolen jeg da...takket pent for at hun ville ha meg som brudepike, men høflig sagt at det dessverre ikke gikk, at det ble for dyrt. Men hvis kjolen allerede er kjøpt og betalt så er kanskje kjolebudsjettet ditt brukt opp? Da er det vel ikke annet å gjøre enn faktisk å bruke den, og ta dette som en lærdom på å stå litt mer opp for egne meninger tidligere i prosessen - så slipper du/dere samme situasjon ved neste bryllup
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #8 Skrevet 9. juli 2013 Jeg ville vært ærlig, jeg. Ærlig, men saklig. Dette er så hinsides all normal folkeskikk og fornuft fra brudeparet at jeg kjenner jeg ikke ville brydd meg så fryktelig om jeg tråkket dem noe grundig på tærne. Forklar at det er helt normalt at når bruden/brudeparet bestemmer hva forlover/brudepiker skal ha på seg, så skal de også betale for det. Og at om de ikke har råd til det - så er det logiske å fjerne hele den kostnaden, ikke tvinge andre til å betale for det. Særlig når disse ikke engang har hatt et ord med i laget om hvordan det de må tvangskjøpe skal se ut. Også ville jeg fjernet meg fra brudepikelista. Med begrunnelse om at jeg ikke kunne stå inne for å være en del av denne feiringa.Anonymous poster hash: ecd30...ea0
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 9. juli 2013 #9 Skrevet 9. juli 2013 Jeg hadde sagt at hun enten får legge ut for kjolen eller så må du få kjøpe en kjole du liker selv. Eventuelt si at du betaler for kjolen men at du da dessverre ikke har råd til gave. Aldr skjønt det der med at bruden skal bestemme hva andre skal ha på seg. Er ikke det en sånn amerikansk greie?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #10 Skrevet 9. juli 2013 Det er forskjell på å legge ut og betale for. Legge ut gjør man når man da betaler for noen, for og så få igjen penger av de senere. Ellers enig med fruBeist.Anonymous poster hash: ea576...7cf 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #11 Skrevet 9. juli 2013 TS her, tusen takk for tilbakemeldinger. Er helt enig at jeg burde sagt fra tidligere, men hadde aldri trodd at det tilslutt skulle bli så mye penger ut av dette... Er fristende og bare selge kjolen til en som kanskje liker den eller hadde kledd den bedre enn meg og kjøpt en ny kjole som jeg kan bruke ved flere anledninger. Tviler på at det hadde blitt godt tatt imot av bruden dersom jeg trekker meg som brudepike, men samtidig hadde det vert veldig deilig å bare kunne vert vanlig gjest :D Anonymous poster hash: 44bd5...cdb
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #12 Skrevet 9. juli 2013 Tviler på at det hadde blitt godt tatt imot av bruden dersom jeg trekker meg som brudepike, men samtidig hadde det vert veldig deilig å bare kunne vert vanlig gjest :D Anonymous poster hash: 44bd5...cdb Det er hennes problem, ikke ditt. Hun har plassert seg selv i denne situasjonen Anonymous poster hash: ecd30...ea0 3
Gjest Skrevet 10. juli 2013 #13 Skrevet 10. juli 2013 Alternativet er selvsagt at samtlige brudepiker ikke syr om kjolene sine og går rundt i noe som sitter som en høysekk. Og hvis noen spør, så kan dere fortelle at bruden insisterte på at dere skulle bruke 1500,- hver på kjolene som hun valgte for dere, så dere hedrer henne med å vise hvor fint de sitter! Nei, nå var jeg stygg. Men hun hadde fortjent det. Det hadde jo ødelagt hele showet hennes å ha dere alle i klær som bare hang. Fatter ikke hva folk tenker med som tror det er interessant for andre å bruke store penger på venners bryllup. Har man ikke penger, så skalerer man ned det hele. 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #14 Skrevet 10. juli 2013 Snakk med de andre brudepikene og reduser prisen på utdrikningslaget, og gi en billigere gave. Å pålegge brudepiker å bruke 2.200 kr på kjoler er bare drøyt, men når "skaden" først har skjedd får man bare gjøre det beste ut av det. Håper bruden er klar over hva dere har brukt og at dere ikke liker kjolene noe særlig, sånn at hun demper bridezilla-tendensene og er litt snillere mot dere resten av tiden. Jeg hadde, som noen har nevnt over her, ikke gitt gave (med mindre jeg faktisk hadde tenkt å bruke flere tusen på bryllupsgaven da). Anonymous poster hash: a5d6a...b8d 1
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2013 #15 Skrevet 10. juli 2013 (endret) Når brudens bestemmer antrekket, så burde hun også betale. Nemlig. Og ingen gave til brudeparet siden du nå allerede har brukt så mye penger på dem. Endret 10. juli 2013 av Gjest 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #16 Skrevet 11. juli 2013 Hadde sagt klart i fra at beløpet jeg hadde brukt på kjole, brukte opp budsjettet til gave. Men siden hun bestemte kjole og dette ble veldig dyrt så regner du med at dette er helt ok og gave nok i seg selv siden det var viktig for henne at dere kom i disse kjolene:-)Anonymous poster hash: 88780...01c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå