Gå til innhold

Dyr vs billig megler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har vært i kontakt med ulike meglere i forhold til salg av huset vårt. Vi har fått priser fra 50 000 kr til over 100 000kr. De billigste meglerne er også de som forventer lavest salgspris. De meglerene som er oppe i 100 000 kr + forventer å få solgt for så mye som 300 000 kr mer enn de "billige" meglerene forventer, og det virker som om disse meglerne også er litt mer frempå når det gjelder å pushe kjøperene til å gi gode bud (men uten å være for påtrengende).

Har megleren virkelig så mye å si, eller kan jeg like godt velge en rimelig megler og oppnå samme salgspris ?

Anonymous poster hash: 9f989...444
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest iGirl

vi valgte en relativt dyr megler og leiligheten ble solgt for mange hundre tusen over takst - jeg tror det har en sammenheng :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har vært i kontakt med ulike meglere i forhold til salg av huset vårt. Vi har fått priser fra 50 000 kr til over 100 000kr. De billigste meglerne er også de som forventer lavest salgspris. De meglerene som er oppe i 100 000 kr + forventer å få solgt for så mye som 300 000 kr mer enn de "billige" meglerene forventer, og det virker som om disse meglerne også er litt mer frempå når det gjelder å pushe kjøperene til å gi gode bud (men uten å være for påtrengende).

Har megleren virkelig så mye å si, eller kan jeg like godt velge en rimelig megler og oppnå samme salgspris ?

Megleren har mye å si - en god megler kan være forskjellen på å få solgt om 2-3 mnd under takst og etter første visning til flere hundre tuden over.

Men at pris og kvalitet henger sammen - se det er jeg ikke overbevist om.. Ville heller prøvd å gjøre meg opp en mening om dem og hørt anbefalninger av andre. Den dyreste megleren her omkring har feks rykte på seg for å sette taksten for lav slik at ting blir fort solgt. Den neste setter seg ikke godt nok inn i eiendommen til å vite enkle ting som om det er gulvvarme på bad (Hallo!?) og nr 3 i prisrekka er rimelig oppegående..

Anonymous poster hash: 64f36...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Megleren har mye å si - en god megler kan være forskjellen på å få solgt om 2-3 mnd under takst og etter første visning til flere hundre tuden over.

Men at pris og kvalitet henger sammen - se det er jeg ikke overbevist om.. Ville heller prøvd å gjøre meg opp en mening om dem og hørt anbefalninger av andre. Den dyreste megleren her omkring har feks rykte på seg for å sette taksten for lav slik at ting blir fort solgt. Den neste setter seg ikke godt nok inn i eiendommen til å vite enkle ting som om det er gulvvarme på bad (Hallo!?) og nr 3 i prisrekka er rimelig oppegående..

Anonymous poster hash: 64f36...dca

Ut fra det meglerene selv fortalte så merket jeg jo forskjellen i hvordan de "jobbet" mot et salg.

De billigere meglerene var ikke like "aggresive" om jeg kan kalle det det. Det hørtes ut som de la ut en annonse på finn, satt inn en annonse i en boligavis og thats it.

De litt dyrere meglerene tok kontakt med folk de viste tidligere hadde vært på visninger/gidd bud på tilsvarende boliger, og virket generelt litt mer aktiv på å få flest mulig på visning og til å gi gode bud.

Men er det egentlig nødvendig i dagens marked ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

nå sier ikke du noe om hvor du skal selge, men prøv å tenk deg selv hvor mye en ekstra budgiver kan bety for prisen. Og hvis det er slik at en dyrere megler kontakter de som har vært på visninger på visning på lignende objekter, så tror jeg faktisk at jeg hadde valgt å betale litt ekstra, ja. Husk at vedkommende skal forvalte det du har av kapital, du vil jo helst ha en som pusher litt - samtidig som han eller hun er grundig i forhold til jobben ellers, innhenter det h*n skal av opplysninger og - ja - gjør det riktig hele veien.

Anonymous poster hash: 1cc42...2a3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer kanskje litt an på markedet der du skal selge, og hvor dyr boligen er, samt hvor lettsolgt den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvem er egentlig kjøperne som må la seg lure til å by mye mer enn de ellers ville gjort? Da jeg kjøpte var det absolutt viktigste kriteriet om det var med plantegning på annonsen, siden man bare rekker et begrenset antall visninger, og det gjør det mye lettere å som den passer meg. Pristaket bestemte jeg meg for før budrunden startet, og den eneste kontakten jeg hadde med megler var da jeg la inn bud. Hvis jeg ikke hadde fått den og han hadde begynt å ringe meg i ettertid hadde jeg sannsynligvis svartelistet telefonnummeret.

Anonymous poster hash: a0b5d...d5d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hvor lettsolgt boligen var. Jeg var på visning på en strøken bolig sentralt i Oslo der de hadde brukt en dyr megler som hadde et veldig fint prospekt. Det endte opp med at jeg var eneste budgiver, og megleren var så aggressiv på å få meg til å by masse over meg selv at jeg trakk meg totalt unna hele greia. Det opplevdes nesten som trakkassering, og jeg så de endte opp med tre visningsrunder før de endelig fikk bud på bare 100' under prisantydning i stedet for 2-300' som de hadde fått først. Det var en fin bolig, men megleren var utrolig sketchy og arrogant og selv om kanskje interessen hadde vært laber uansett, hjalp i hvert fall ikke denne megleren noe. Jeg kunne oppriktig tenke meg å bo der og hadde budsjett på minst 500' mer, men måten det ble gjort på var så usmakelig at jeg ikke orket bryet.

Anonymous poster hash: a0f24...d1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kvaliteten på en selger, og det er jo det en megler er, har utrolig mye å si. Jeg har jobbet med salg det siste året, og jeg ser jo fint det at de beste selgerene fint kan tjene bortimot dobbelt så mye som de som ikke er like gode.

Der jeg jobbet var det vanlig å ha 12-15 stykk på jobb til en hver tid, de beste tjente i snitt inn 12-15000 per dag for bedriften. De mer gjennomsnittlige lå på ett snitt rundt 6000 kroner, jobbet akkurat like mange timer og akkurat samme jobb.

Gode selgere er verdt sin vekt i gull, og litt til. Så hvis jeg skulle ha solgt bolig så ville jeg uten tvil ha forespurt meg en god del om hvordan meglerene gjorde det i forhold til andre i samme bedrift for eksempel.

Anonymous poster hash: cb8bf...a95
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vixanne

Kan jeg spørre hvor i landet du befinner deg som finner meglere helt ned i 50.000 og over 100.000? Bor i Oslo, og vi solgte riktignok leilighet, men her var prisene relativt like, mellom 70-90.000. Valgte den billigste og yngste, men det var fordi han helt tydelig brant for boligen, samt at han var ranket veldig høyt og omtalt som veldig dyktig i diverse medier. Angrer ikke på det.

Også viktig å ikke velge utelukkende basert på prisantydning, men se an helhetsinntrykket. Selvfølgelig, du velger ikke noen som priser boligen lavere enn samtlige, men et realistisk syn på pris er greit. Det viktigste for oss var at han kjente til området, oppriktig likte boligen, og at han fulgte opp godt. Vi gikk noen runder før vi valgte, og angrer ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hvor lettsolgt boligen var. Jeg var på visning på en strøken bolig sentralt i Oslo der de hadde brukt en dyr megler som hadde et veldig fint prospekt. Det endte opp med at jeg var eneste budgiver, og megleren var så aggressiv på å få meg til å by masse over meg selv at jeg trakk meg totalt unna hele greia. Det opplevdes nesten som trakkassering, og jeg så de endte opp med tre visningsrunder før de endelig fikk bud på bare 100' under prisantydning i stedet for 2-300' som de hadde fått først. Det var en fin bolig, men megleren var utrolig sketchy og arrogant og selv om kanskje interessen hadde vært laber uansett, hjalp i hvert fall ikke denne megleren noe. Jeg kunne oppriktig tenke meg å bo der og hadde budsjett på minst 500' mer, men måten det ble gjort på var så usmakelig at jeg ikke orket bryet.

Anonymous poster hash: a0f24...d1e

Åh, var dette den i hessels gate?

Anonymous poster hash: e6622...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det en vanlig leilighet i en storby, og så store prisforskjeller som du har fått oppgitt her, ville jeg latt prisen bestemme. Vi gjorde en tabbe med å velge det dyreste meglerhuset i byen vår sist (Trondheim), og fikk en slabbedask av en megler som ikke løftet fingeren for å hjelpe oss med noe. Virkete som han bare slappet av og satset på at meglerhusets rennome var nok, at han slapp å gjøre noe selv. Drøssevis med feil i prospektet, og han var ikke innom alle rommene i leiligheten (treroms) engang, da han var inne hos oss for å se. Endte med at vi solgte selv, via privatvisning for noen venners venner. Det som var viktig, var fotografen (gode bilder er kjempeviktig, de fleste bruker jo mye mer tid på finn.no enn på å snakke med en megler når de skal kjøpe).

Vi sendte inn en lang klage med en rekke punkter til meglerhuset, men hørte ingenting. Megleren glemte også å trekke annonseringen i avisen etter vi hadde solgt, så vi måtte betale full annonsepakke selv om det strengt tatt ikke var nødvendig.

Anonymous poster hash: 0afc6...b6a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Meglerens jobb er utrolig viktig for resultatet. Jeg valgte ikke den billigste, men heller ikke den dyreste, og er knallfornøyd med både pris og jobben som ble gjort :)

Baserte valget mitt på den gjennomgangen som ble gjort da jeg innhentet pristilbud. Det var en av meglerne som var mer ryddig enn alle andre, og ga meg en nøyaktig gjennomgang på hva som fulgte med i pakken, samt anbefalinger basert på type bolig, boområde etc. Samtidig opplevde jeg at vi kommuniserte godt, og derfor ville kunne være samkjørte i kommunikasjon med kjøper.

Jeg ville nok ha valgt samme megler igjen, og den dagen han går av med pensjon, kommer jeg til å legge mye jobb i forkant, så jeg får en jeg kan stole like mye på :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det en vanlig leilighet i en storby, og så store prisforskjeller som du har fått oppgitt her, ville jeg latt prisen bestemme. Vi gjorde en tabbe med å velge det dyreste meglerhuset i byen vår sist (Trondheim), og fikk en slabbedask av en megler som ikke løftet fingeren for å hjelpe oss med noe. Virkete som han bare slappet av og satset på at meglerhusets rennome var nok, at han slapp å gjøre noe selv. Drøssevis med feil i prospektet, og han var ikke innom alle rommene i leiligheten (treroms) engang, da han var inne hos oss for å se. Endte med at vi solgte selv, via privatvisning for noen venners venner. Det som var viktig, var fotografen (gode bilder er kjempeviktig, de fleste bruker jo mye mer tid på finn.no enn på å snakke med en megler når de skal kjøpe). Vi sendte inn en lang klage med en rekke punkter til meglerhuset, men hørte ingenting. Megleren glemte også å trekke annonseringen i avisen etter vi hadde solgt, så vi måtte betale full annonsepakke selv om det strengt tatt ikke var nødvendig. Anonymous poster hash: 0afc6...b6a

Åååh nå ble jeg nysgjerrig!! Kan du fortelle hvilket meglerhus det var? Når du sier "det dyreste" tenker jeg automatisk på Privatmegleren ;)

Anonymous poster hash: db5c6...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Åååh nå ble jeg nysgjerrig!! Kan du fortelle hvilket meglerhus det var? Når du sier "det dyreste" tenker jeg automatisk på Privatmegleren ;)Anonymous poster hash: db5c6...96c

Heimdal eiendomsmegling (Trondheim).

Anonymous poster hash: 0afc6...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

På hvilken måte?

Med en god megler får man råd om hvilke bud man bør godta, og hvilke bud man kan presse opp ved å komme med motbud. En god megler skaffer seg kunnskap om salgsobjektet, og vil klare å selge boligen ved å synliggjøre fordelene i forhold til kjøpers behov. I mitt tilfelle (kjøpte og solgte via samme megler), undersøkte han hvorvidt båtplass kunne skaffes, og hvorvidt jeg evt kunne få tillatelse til å bygge på. En god megler kan regelverket til fingerspissene og evner å se muligheter på kjøpers premisser. I tillegg kan en megler vurdere boligen, se hva som vil øke boligens verdi i arbeidet med å gjøre den klar for salg. Man kan jo si at eier også kunne ha gjort det, men har man et eieforhold til boligen, er det faktisk vanskelig å se på ting med nye øyne, og man ser stort sett ikke alt..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det har litt med kva bolig det er også. Me solgte ein 2 roms leiligheten på 54kvm som var relativt ny. For å selge denne leiligheten så såg me ikkje poenget med å annonsere noko anna plass enn finn.no. Rett og slett sidan markedsgruppa for ein slik leilighet vil vere unge folk som kjøper fyrste leilighet. Me rekna rett og slett med at denne kundegruppa ville sjekke finn.no, og ikkje nødvendigvis leser avisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Eg trur det har litt med kva bolig det er også. Me solgte ein 2 roms leiligheten på 54kvm som var relativt ny. For å selge denne leiligheten så såg me ikkje poenget med å annonsere noko anna plass enn finn.no. Rett og slett sidan markedsgruppa for ein slik leilighet vil vere unge folk som kjøper fyrste leilighet. Me rekna rett og slett med at denne kundegruppa ville sjekke finn.no, og ikkje nødvendigvis leser avisa.

Samme her - annonserte kun på finn, og i megleravisa i og med at det var gratis og med i pakken. Min leilighet var også tilpasset en målgruppe som helst finner bolig på nett ;)

Edit: smør på flesk

Endret av celine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...